(zijdekriel) Kipjes op dakterras

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

(zijdekriel) Kipjes op dakterras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 16:03

:') De titel is wat misleidend aangezien ons dakterras groter is dan menig tuin en helemaal rondom ons appartement gaat. Naast dat er een groot hok zou komen zou het misschien ook gezzelig zijn als ze gewoon los konden lopen, maar we wonen natuurlijk hoog.

Ik had op internet gelezen dat zeidekriel kipjes niet konden vliegen en onze balkonafzetting is hoger dan 1.10 maar de kipjes zouden wel tussen de spijlen door kunnen. Doen ze dit? (want dan vallen ze natuurlijk hartstikke ter pletter) ook had ik ergens gelezen dat een afrastering van 50 cm voldoende is? Dan zou het misschien een idee zijn om een "open hok" te maken. Andere dieren kunnen onmogelijk op ons terras komen, en waar moet ik allemaal rekening mee houden?

Alvast bedankt.

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re: (zijdekriel) Kipjes op dakterras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 16:05

Hoe wil je kipjes houden op je terras? Maak je dan een soort bak met grond? Tegen de spijlen zou ik kippengaas hangen

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: (zijdekriel) Kipjes op dakterras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 16:08

Geen enkele kip kan echt vliegen maar met hun gefladder komen ze nog best een boom in (of een balkon af). Kipjes zijn inderdaad gemaakt om te scharrelen dus buiten het dichten en verhogen van de afzetting zou je dan ook voor zand oid moeten kijken denk ik.

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 16:09

Schuur_ schreef:
Hoe wil je kipjes houden op je terras? Maak je dan een soort bak met grond? Tegen de spijlen zou ik kippengaas hangen



Hier zit ik net over na te denken, ik moet even elders navragen hoe ik dit het beste kan doen. Was misschien al de bedoeling om kippengaas te gaan spannen voor de baby. Maar wat ik al eerder zei het terras is enorm, zijn eerder 4 of 5 rijtjeshuistuinen rondom het huis.

Ik zat te denken aan een 3 kipjes?

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 16:10

Azmay schreef:
Geen enkele kip kan echt vliegen maar met hun gefladder komen ze nog best een boom in (of een balkon af). Kipjes zijn inderdaad gemaakt om te scharrelen dus buiten het dichten en verhogen van de afzetting zou je dan ook voor zand oid moeten kijken denk ik.



Zijdekriel kipjes ook? Het is absoluut niet de bedoeling dat ze ontsnappen en als ze over de balkonrailing komen heeft gaas spannen geen zin :+ Zanbak wordt natuurlijk voor ze geregeld :D

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Re: (zijdekriel) Kipjes op dakterras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 16:55

Bedoel je met zijdekriel zijdehoender krielen? Want die kunnen inderdaad niet vliegen, die hebben meer vacht dan veren en zijn gewoon in verhouding tot hun vleugels te zwaar om omhoog te komen. Wel zou ik inderdaad kippengaas spannen, gewoon langs de hele rand, dus qua hoogte (was 1.10 als ik het goed heb?). Wij hebben ze achter 1.20 en gaat prima. Wel wat grond, zand of gras oid, inderdaad zodat ze kunnen graven, scharrelen en niet geheel onbelangrijk een stofbad in het zand kunnen nemen, dat helpt tegen bloedluis :j Verder zou ik er wel meer dan 3 doen hoor. Als je zoveel ruimte hebt, zou ik voor ongeveer 6 gaan. Leuker voor jezelf en ook voor de kipjes is mijn ervaring. Zeker als je in een groot stuk zet, hoe groter het stuk en hoe minder kippen, hoe meer problemen met de pikorde. Op ons stukje hebben we bijvoorbeeld met 6 kippen een vrij stabiele pikorde, terwijl de kippen echt onrustig en vervelend werden toen ze met zijn drieën in datzelfde stukje liepen.

Annienke

Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 16:56

Mijn zijdehoentjes komen zonder ladder niet in het nachthok, die opening is zo'n 40 cm boven de grond dus over 1,10 m zou ik mij niet zo'n zorgen maken

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:55

Kippen scharrelen wel graag, dus een grondbodem is wel echt aan te raden. Anders gaan ze zich vervelen.
3 kippen hebben toch wel zeker een ren van 9 m2 nodig.
Zijdekipjes vliegen niet, worden wel ontzettend veel broeds. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:59

Laptopmuis schreef:
Kippen scharrelen wel graag, dus een grondbodem is wel echt aan te raden. Anders gaan ze zich vervelen.
3 kippen hebben toch wel zeker een ren van 9 m2 nodig.
Zijdekipjes vliegen niet, worden wel ontzettend veel broeds. Dat is wel iets om rekening mee te houden.


Over het algemeen wel ja, bij onze zijdehoenders echter nooit last van gehad. Maar dat kan ook komen doordat wij er Cochins bij hebben lopen en die worden ook snel broeds, dus dan waren alle eieren al bezet :')

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: (zijdekriel) Kipjes op dakterras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:31

Kippen zojn geweldig, masr onderschat de hoeveelheid poep die ze produceren niet. Ook op een groot balkon.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: (zijdekriel) Kipjes op dakterras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:40

Kippenpoep is goor en gaat stinken, vooral als het zomers warm is, ik zou vooral goed nadenken hoe je dat gaat oplossen als ze veel op beton of steen lopen. Ga je wekelijks schrobben?

Verder zijn het geweldig leuke en gezellige kipjes

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: (zijdekriel) Kipjes op dakterras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:45

mijn ouders hadden ook kippen in het oude huis, en die hadden een stukje beton als vloer, de rest was een zandbak, en ze gingen steeds poepen op dat stukje steen.. en geloof me dat ik vresenlijk schoon te maken, en schoon te houden, uiteindelijk gingen zelfs de buuren klagen over herrie, en geur en moesten de kippen weg.. dus denk wel heel erg goed over de situatie, nu we op een andere plek zitten zijn de kippen wel leuk hoor.. :)

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:16

Ik vind kippen echt leuk, heb ze al jaren maar of ik ze zou houden op een dakterras? Ik denk het niet. Ik heb best wel veel vuil van ze. Ik zou het eerder houden bij enkele cavia's of zo, of een leuke volière.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: (zijdekriel) Kipjes op dakterras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:26

Ik twijfel ook of ik het een goed idee vind. Al is het natuurlijk wel erg leuk! Ik zou me vooral druk maken om de hoeveelheid stront... Zoals hierboven al gezegd. Daarnaast: roofvogels vinden dat soort kleine kipjes ook erg aantrekkelijk, ik weet niet precies hoeveel je 'in' een stad woont, maar anders is dat nog een risico ;).

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:26

Zijn er roof vogels?
Hier waar gebeurd zelf gezien pakte een of andere roofvogel onze zijdehoen haan! en hij had hem 2 meter in de lucht maar kon door het tegenspartelen niet vliegen dus liet hij los..... gelukkig niets bijzonders (behalve 2 snijwonden van de klauwen die ook nog eens gingen ontsteken)maar let daar dus wel op!

En idd kippen poepen als bezetenen dus wekelijks uitmesten!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:27

Onze kippen (3) lopen ook los door de tuin maar schijten alles onder op het terras. Wij doen dat elke week met de hoge drukspuit. Maar in de zomer stinkt het ook echt. Zijn ook geen vaste drollen soms maar echt van die vieze flatsen. Daar zou ik wel echt rekening mee houden.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:28

Mogen ze over je hele terras?
Dat wordt wel vies hoor. Met een eventueel kruipende baby is dat best een risico op dingen als salmonella (bij je baby).
Als je ze op een apart deel hebt en bodembedekking is het denk ik heel gezellig :j

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:34

Tiffany schreef:
:') De titel is wat misleidend aangezien ons dakterras groter is dan menig tuin en helemaal rondom ons appartement gaat. Naast dat er een groot hok zou komen zou het misschien ook gezzelig zijn als ze gewoon los konden lopen, maar we wonen natuurlijk hoog.

Ik had op internet gelezen dat zeidekriel kipjes niet konden vliegen en onze balkonafzetting is hoger dan 1.10 maar de kipjes zouden wel tussen de spijlen door kunnen. Doen ze dit? (want dan vallen ze natuurlijk hartstikke ter pletter) ook had ik ergens gelezen dat een afrastering van 50 cm voldoende is? Dan zou het misschien een idee zijn om een "open hok" te maken. Andere dieren kunnen onmogelijk op ons terras komen, en waar moet ik allemaal rekening mee houden?

Alvast bedankt.

Ook in de stad zijn er roofvogels, incl. soorten die groot genoeg zijn om maatje krielkip aan te kunnen. Dat er geen vos/hond/kat/rat/marter bij je kippen kan komen wil ik wel geloven (op de rat na dan), maar ook vanuit de lucht is er toegang tot een balkon.

Geef ze een deel van je balkon en niet alles, want je blijft stront ruimen. Hier gaan er elke paar dagen/dag 1-2 emmers bladeren/grond in de ren en dan hoor je op wat zacht gemurmel en geritsel na niks meer. Herrie en onrust komt nog al eens van verveling.

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 19:15

Wij wonen vrijstaand dus van buren hebben we geen last ;) Roofvogels is een goede daar had ik nog niet over nagedacht netzogoed als samonella en de stank, wij gaan er nog eens goed over nadenken en puzzelen of we een juist verblijf voor de dieren kunnen maken anders gaat het niet door. :D Bedankt alvast voor deze reacties.