Academy Bartels betrokken bij lancering teugeldrukmeter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Academy Bartels betrokken bij lancering teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-17 15:24

Academy Bartels
Overige

Afbeelding
Foto door Amanda

Dierenarts Menke Steenbergen lanceerde gister haar nieuwe bedrijf IPOS, waarmee ze de door haar ontwikkelde app met teugeldrukmeter op de markt brengt. Academy Bartels is nauw betrokken bij dit initiatief.

Vijf jaar geleden begon Menke de lange weg van ontwikkeling en onderzoek. Zij deed veel metingen bij Imke en andere ruiters van Academy Bartels. Imke is dan ook de ambassadeur van IPOS. Direct na de pitch in Eindhoven tekenden IPOS en Academy Bartels een samenwerkingsovereenkomst. Academy gaat adviezen geven en data aanleveren voor verdere ontwikkeling.

Menke en haar nieuwe bedrijf waren uitgekozen voor het unieke High Tech XL programma, dat zij deze week afrondde met een zeer geslaagde pitch voor een groep van zeshonderd geïnteresseerde technici en investeerders. Sinds Menke eind november begon aan het programma is haar bedrijf van naam veranderd. IPOS, dat vorig jaar nog Centaur heette en daarvoor de naam Teugeldrukmeter droeg, gebruikt sensoren om de relatie tussen ruiters en hun paarden te verbeteren. De sensoren geven bijvoorbeeld aan hoeveel druk er op het bit van het paard staat en communiceren dit via bluetooth naar de gebruiker.

Imke is enthousiast over de mogelijkheden van het systeem: "IPOS is een fantastisch instrument waarmee je ruitergevoel kunt vertalen in meer objectieve informatie. Dit sluit volledig aan bij het principe van bewuster paardrijden, dat wij bij Academy Bartels al vele jaren uitdragen. Meten is weten. Dat geldt onder meer voor scheefheid van het paard, de kwaliteit van de aanleuning, maar ook voor het signaleren van optredende onregelmatigheden. Blessure preventie kan in de toekomst ook mogelijk worden door dit apparaat."

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: Academy Bartels betrokken bij lancering teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:48

Super interessant!
https://www.ipostechnology.com/

Pas in Sept. leverbaar en niet goedkoop, dat is wel jammer. Zou tof zijn als zoiets voor het grote publiek toegankelijk is.

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15908
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:15

astridastrid schreef:
Super interessant!
https://www.ipostechnology.com/

Pas in Sept. leverbaar en niet goedkoop, dat is wel jammer. Zou tof zijn als zoiets voor het grote publiek toegankelijk is.

Je kunt ook gewoon een teugel knopen van die grote post elastieken. Dan trek je nooit te hard want dan zitten je handen bij je oren.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Academy Bartels betrokken bij lancering teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:18

Mooi heel mooi.
Zal voor verschillende ruiters een hele eye opener zijn.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:23

janderegelaa schreef:
astridastrid schreef:
Super interessant!
https://www.ipostechnology.com/

Pas in Sept. leverbaar en niet goedkoop, dat is wel jammer. Zou tof zijn als zoiets voor het grote publiek toegankelijk is.

Je kunt ook gewoon een teugel knopen van die grote post elastieken. Dan trek je nooit te hard want dan zitten je handen bij je oren.



Je kunt ook zonder teugels gaan rijden, kun je ook niet trekken :D
Maar daar gaat het niet om hierbij toch?

Het is juist fijn om een meetbare terugkoppeling te kunnen krijgen.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:24

teugeldrukmeters bestonden toch al? ok analoog dan, deze werkt via software en een app begrijp ik?

Hier op stal hebben we in elk geval zo'n teugeldrukmeter liggen; werkt perfect, heb je echt geen dure software voor nodig.
Voordeel van deze (uit de op) is dan wel dat gemeten wordt hoeveel druk je op je teugel hebt gezet.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Academy Bartels betrokken bij lancering teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:31

Is er ook al vastgelegd hoeveel druk aanvaardbaar is?

Hoeveel druk meet je bij een goede aanleuning?

En wat gaan we doen wanneer er teveel druk gemeten wordt?
Trekken wij dan te hard of zijn er dan ineens meer paarden die zelf trekken of hangen?

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Anoniem

Re: Academy Bartels betrokken bij lancering teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:39

Er is uit onderzoeken wel naar voren gekomen wat wenselijk is. Al moet je natuurlijk altijd rekening houden met individuele verschillen en voorkeuren.
Het bit kan van invloed zijn, houding en zit van de ruiter, maar ook het zadel of bijv. een kreupelheid. Assymmetrie wordt er mooi mee weergegeven en daardoor zijn schooefheden bij ruiter en paard op te lossen. Maar er is bijv ook eens een peesblessure ontdekt die verder niet goed zichtbaar was, maar door de assymmetrische druk kwam men er achter. Ik werk zelf ook met de teugeldrukmeter en ben heel erg benieuwd naar de nieuwe uitvoering!

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Academy Bartels betrokken bij lancering teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:40

Goed idee, maar kan het ook gekoppeld worden aan een teaser ?

Dus zodra je te hard aan je teugels trekt of te lang trekt krijg je een forse stroomstoot.

Rossfechten, een zoektocht naar iets wat was.

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:31

xxCYNNxx schreef:
teugeldrukmeters bestonden toch al? ok analoog dan, deze werkt via software en een app begrijp ik?

Hier op stal hebben we in elk geval zo'n teugeldrukmeter liggen; werkt perfect, heb je echt geen dure software voor nodig.
Voordeel van deze (uit de op) is dan wel dat gemeten wordt hoeveel druk je op je teugel hebt gezet.


Digitale teugeldrukmeters bestaan ook al een tijdje. Afgelopen januari heb ik er 1 omgehad bij het voorrijden op een symposium.

Er zijn bedrijven die teugeldrukmetingen aanbieden, de meetuitslagen moet je natuurlijk wel goed kunnen interpreteren, dus ik denk dat je met deze versies misschien nog wel iemand nodig hebt die jou er mee begeleid.


Altaire (v.Haarlem) Drs. ZZ-L + 11 spr. B
Fabulosa (v. Quaterback) Z1 + 1


Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:38

Maar de uitkomst kan toch door iedereen anders geïnterpreteerd worden?
Stel, degene die het ontwikkelt rijdt met strenge hand en trekt zijn paard in de krul. Dan is (even fictief) een meting van 5 goed in zijn/haar ogen en koppelt dat aan die app. En iemand die weer een heel ander beeld heeft over een goede aanleuning zal het weer heel anders ontwikkelen. Of iemand die western rijdt..
Het lijkt mij niet objectief. Of denk ik nou zo verkeerd?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Academy Bartels betrokken bij lancering teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:51

Het cijfer 5 is dan objectief. Wat je als goed of slecht bestempeld, is subjectief. Net als met temperatuur, objectief gezien is het bijvoorbeeld 20 graden Celsius. Dat is objectief vast te stellen. Of men dat lekker weer vind, is subjectief.

Ik vraag me af of het hier wel veel beter van gaat worden.... ik denk dat het er vooral van af hangt hoe het ingezet gaat worden. Als we in de toekomst krijgen 'aanleuning betekend een teugeldruk van X', dan bedank ik er vriendelijke voor. Als het enkel word gebruikt om ruiters inzicht te geven en sheefheid op te sporen, kan het best helpen.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Academy Bartels betrokken bij lancering teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:58

En per paard verschilt de benodigde druk ook. Je moet dan zeker ook nog per paard instellen wat 'aan de teugel' is. Sommige paarden krullen meer op dan anderen.
Druk meten geeft wel iets aan, maar het totaalplaatje heb je nog steeds niet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:10

magda_90 schreef:
Ik snap Jolien wel. Zodra grote namen verbonden wordt aan dit soort apparatuur, vraag ik mij wel af hoe objectief het blijft.

Kijk maar naar Dr. Cook en zijn hoofdstellen en onderzoeken.

Wat is er met dr. cook? Die heeft op zich een heel mooi bitloos systeem hoor. Maar ook daar kun je nog steeds trekken natuurlijk. Heb daar nooit onderzoeken van gezien.
Maar inderdaad, grote namen zullen ook wel trekken. Ik ontken ook niet dat ik ook wel eens trek.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Academy Bartels betrokken bij lancering teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:32

Ik bedoel niet mbt trekken, maar hij heeft ontzettend veel onzin de wereld in geholpen en zodoende zijn hoofdstellen enorm gepromoot. Maw zijn onderzoeken zijn met een korrel zout te nemen, veel al achterhaald maar helaas wel enorm veel mensen die zijn resultaten blindelings geloven.

Dat bedoel ik. Zodra onderzoekers in zee gaan met grote namen twijfel ik altijd wat over de objectiviteit. Het zal niet de eerste keer zijn namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:40

Je kunt door inzicht te hebben in de druk natuurlijk wel kijken of je naar minder druk toe kunt werken. Hoe minder druk hoe beter, maar het uiteindelijke getal verschilt per combinatie. Zo ben ik er getuige van geweest dat iemand per teugel 6kg druk had (had al losgereden). Dit was helemaal niet zo zichtbaar, dus geen geruk en gepluk, ook niet duidelijk hangen aan de teugels e.d . Het plaatje zag er gewoon netjes uit. Door actief aan houding en balans van de ruiter te werken verlaagde de druk na een paar rondjes naar 3kg per teugel. Een enorme verbetering.

Over het algemeen zien we bij beginnende ruiter gemiddeld heel weinig/geen druk (zitten nog niet in de mond), bij wat meer ervaren ruiters neemt de druk toe. En naarmate de ruiter echt heel erg ervaren raakt, zien we de druk weer wat afnemen.

ankie2013
Berichten: 295
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: regio alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:09

Ik heb 2x een clinic mogen volgen bij Menke. Het gaat er sec niet om hoe hard je trekt. Voor de een is een basisdruk van 2,5 kg fijn voor een ander 500 gram. Het is per paard en per ruiter verschillend. Menke drukt er geen stempel op, je krijgt niet te horen dit is goed/ dit is fout.

Vooraf vraagt ze je of je een hulpenkaart in wilt vullen. Daarin geef je aan wat bv de hulp is voor linksaf. Zet je die in met je binnenhand of bv met je buitenhand. Of bv wanneer geef je een ophouding en hoe lang. Daarna ga je rijden, dan kun je dus meten of je daadwerkelijk doet wat je voor ogen hebt. Is echt een ontzettende eye opener, want je ziet echt vaak dat iemand iets voor ogen heeft maar in de praktijk toch anders handelt. Het is echt bewustwording.

Ook kun je zien hoe ongelijk de teugeldruk is, en wellicht nog interessanter of je zelf kunt voelen wanneer de teugeldruk gelijk is op 2 teugels. Je ziet tijdens de meting ook echt patronen terug. En uit een patroon kan ze ook zien of een paard onregelmatig is en zelfs op welk been als je de grafiek naast de (video)beelden legt.

Natuurlijk zouden hulpen voor iedereen ongeveer gelijk moeten zijn, maar in de praktijk is dat niet zo. Ieder paard en iedere ruiter is anders. Het gaat erom dat je zelf bewust bent van wat je doet en daar ook naar handelt. Je kunt je gevoel koppelen aan feiten. Daardoor kan je je training echt verbeteren en werken aan je gevoel en vaardigheid mbt teugeldruk.

Natuurlijk zegt ze het als ze ziet dat de basisdruk erg laag of erg hoog is of wanneer je teugeldruk echt ongelijk is of los-vast. En daar kan je dan ter plekke aan werken. Het is idd niet altijd zichtbaar. Soms kan een aanleuning heel mooi stil zijn maar de basisdruk echt hoog en soms zelfs ook nog ongelijk.

Liannetje86
Berichten: 784
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:26

O.a. EJ heeft een "soort van"; maar deze is niet heel praktisch ;) (Bij het vastmaken heel makkelijk te saboteren + tijdens het rijden kijk je niet constant naar je teugels. Hierop kun je gewoon heel de tijd door meten...

En de prijs, tjah... Er gaat veel onderzoek in zitten, dus snap de prijs wel. Ze zijn er al een hele tijd langer mee bezig.

Moest stiekem wel hetzelfde denken als Joolien :') Maarja... Hopelijk hebben ze er wat aan gehad. Zie nog genoeg ruiters die hun armspieren harder trainen tijdens het rijden dan ik op de sportschool... Of alles zo vastzetten want dan moet ie wel een keer loslaten :S

Weg hier - Pas hier niet tussen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:41

Aan de ene kant is het mooi dat zo scheefheid en blessures makkelijker gevonden kunnen worden.

Aan de andere kant is het triest dat het gevoel van veel ruiters maar ook het oog van veel instructeurs en jury's blijkbaar niet meer afdoende is.

Het staat in de boeken en reglementen die ook vandaag de dag nog worden toegepast; harmonie, lichtheid, ondertredend achterbeen, op de zit rijden en zo nog meer van die uitdrukkingen uit de rijkunst.
In werkelijkheid zien we vaker een rijkunstje en ook dat je daarmee prima geld, bewondering en punten kunt verdienen.

Hoe het meewerken aan dit project rond de teugeldrukmeter in het stuk in de OP gepresenteerd wordt, is voor mijn gevoel meer een reactie op de groeiende kritiek op de sport.
Een soort van 'kijk eens hoe serieus we het nemen'.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Academy Bartels betrokken bij lancering teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:46

LGC,
Ipv dat jullie blij zijn, dat er iets mee of aan gedaan wordt, er ontwikkelingen zijn mbh technieken, hebben jullie alsnog kritiek.
In alle sporten wordt steeds meer gebruik gemaakt van computers of andere technieken, dus ook in de paardensport. Wees blij met de vooruitgang. ;)

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:58

Gossie, eindelijk.
Schreef ik 10 jaar terug over. De techniek was er toen al. Draadloos.

Helemaal *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* uiteraard.

Nu nog verplichten op OS met waardes live op scherm voor jury en kijkers.
Schreef ik 10 jaar terug ook al *D

www.homocaballus.net

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:00

Er zijn zat mensen die niet veroordeeld worden, maar wel schuldig zijn/ergens schuld aan hebben.
Voor mij heeft Bartels een vreemde bijsmaak.

M. 21-07-2017. <3

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:01

Huertecilla schreef:
Gossie, eindelijk.
Schreef ik 10 jaar terug over. De techniek was er toen al. Draadloos.

Helemaal *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* uiteraard.

Nu nog verplichten op OS met waardes live op scherm voor jury en kijkers.
Schreef ik 10 jaar terug ook al *D


Als vooruitstrevend ontwikkelaar heb je vast hier patent op aangevraagd :D :D

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:04

Chiave schreef:
Er zijn zat mensen die niet veroordeeld worden, maar wel schuldig zijn/ergens schuld aan hebben.
Voor mij heeft Bartels een vreemde bijsmaak.


Dan kan je de hele rechtspraak wel opdoeken. Engels heeft o.a. Bartels aangeklaagd en deze zijn vrijgesproken.

Insinuaties dat Bartels schuldig is aan een gebroken kaak, is dus het verspreiden van leugens. Daar mag van mij, actie op ondernomen worden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57919
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Academy Bartels betrokken bij lancering teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:22

Zeker als je die zaak een beetje gevolgd heb vind ik dat bokt wel wat harder mag ingrijpen op die reactie.
En nee, ik ben ook geen fan van Bartels. Vind het ook ironisch dat ze hieraan mee werken en tegelijkertijd interessant. Ben nl wel eens erg benieuwd hoeveel druk de dames en diens leerlingen in handen hebben.
Jammer van het prijskaartje. Zou het van mezelf ook wel eens willen weten.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, Absolem, Cemlys, ComscoreBot, DotBot, Kabayo, kyrkelover, Laarvv, lucifertje, majemalo, maresie, Natasja22, Nicollevs, noordje, Sasqiua, sonnie81, Tzatziki, xTammyy, xxx88 en 53 bezoekers