gedrag van mijn paard op film

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 14:49

Ik heb het kunnen filmen vandaag:

https://www.youtube.com/watch?v=FrQrMW9 ... load_owner


Ook al contact gehad met de dierenarts en ze wil beginnen met een bloedonderzoek (lever e.d), hart (ruis en algemene bloeddruk) nakijken en cushing....
Nu ben ik in januari mijn pony verloren aan de gevolgen van Cushing, verder heeft hij van Cushing geen symptomen, maar hier schrok ik natuurlijk wel van. Ben erg aan het dokteren geweest met deze pony en hem afgeven was het moeilijkste wat ik tot nu toe heb mee moeten maken, ik hoopte op rustiger vaarwater nu :(
Ook gaf ze aan dat het iets in zijn hersenen kan zijn en dat we er misschien wel nooit achter komen wat het is, maar dat we wel met bloedonderzoek en hart wat mogelijke oorzaken uit kunnen sluiten. Donderdag komt ze....

Zijn de beelden uit het filmpje herkenbaar voor jullie?
Laatst bijgewerkt door dieseltje op 24-03-17 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:53

kan het filmpje niet zien.

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:58

filmpje doet het niet

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 15:11

nu wel als het goed is?

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:13

Heeft hij niet "gewoon" narcolepsie?
Doet hij het alleen als hij staat te slapen?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:15

Narcolepsie ziet er ongeveer zo uit. Mijn gedachten gaan in eerste instantie ook die kant
op.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:16

Ik heb het nooit eerder gezien. Heel apart!

Ik volg, interessant.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:16

Gaat hij vaak genoeg liggen om echt te slapen ? Paarden die de REM-slaap enige tijd missen door, om welke reden dan ook, niet neer te liggen vertonen ook zo'n beeld van bijna omvallen.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:20

Mijn oude merrie deed dit ook. Dierenarts dacht toen aan narcolepsie maar verder niet onderzocht omdat haar met iets anders heb laten inslapen (dit speelde wel mee in de keuze tot inslapen )

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 15:21

Pandora2 schreef:
Gaat hij vaak genoeg liggen om echt te slapen ? Paarden die de REM-slaap enige tijd missen door, om welke reden dan ook, niet neer te liggen vertonen ook zo'n beeld van bijna omvallen.


Nee klopt, ik weet dat hij in ieder geval overdag nooit ligt te slapen. Hooguit even liggen om wat te doezelen, maar hij ligt nooit omgekiept (hoofd op de grond).
Zelf daarom ook denkend aan equine sleep deprevation.
We hebben een aantal nachten 's nachts gefilmd in de stal en ook daar zagen we dat hij niet ging liggen, hooguit een keertje rollen, maar dus geen productieve REM slaap van 1-2 uur.
Even is dit gedrag weg geweest (of is het me niet opgevallen) en nu vandaag had hij het weer behoorlijk. Vanavond gaat dus ook de camera weer aan en ben ik heel benieuwd wat hij gaat doen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:30

Daar heb je dan waarschijnlijk de reden voor dit gedrag. Wel zo fijn dat je 's nachts kan filmen hiervoor.
Geen idee hoe je dit probleem kan verhelpen, maar een paardenarts/internist kan hierbij misschien wel tips geven.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:36

Ik kom zelden op bokt, maar volg ook even.
Een van mijn paarden (kwpn,18 jaar, merrie) heeft ook al een aantal jaren narcolepsie.
Bij haar is het duidelijk progressief, het wordt langzaam erger.
Binnen slaapt ze beter, maar binnen sloopt ze door het vallen de drinkbak en schuifdeur van de stal.
Dus ze staat in een buitenstal met rubber en geen automatische drinkbak.
Ze krijgt extra vitaminen bij, gezien ik ergens gelezen heb dat dat kon helpen.
Ik heb ook filmpjes, maar geen tijd om die up te loaden. Mocht ts deze willen hebben dan kan ik ze appen.
Maar mijne doet hetzelfde dus, valt vooral buiten en met borstelen steeds in slaap. Schrikt wakker vlak voor ze echt op de grond valt, valt binnen wel soms tegen de deur aan waar ze met de kont naartoe staat.
Dierenarts , beste hier in de regio, zei dat er niets aan te doen was helaas. Stalklimaat was voor haar ideaal nu (rubberen wanden en water uit speciekuip.
Maar gezien het progressief is vrees ik dat ik haar eerdaags moet laten inslapen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:40

Volgens mij is het inderdaad oververmoeidheid,door gebrek aan slaap.Dit zie je ook weleens in kuddeverband wanneer paarden niet durven slapen.Heel vervelend,vooral ook omdat op stal zetten niet helpt.Jee,CM wat erg,ook het vooruitzicht haar daarom in te moeten laten slapen...vreselijk!!!!

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:41

Voor mij is het filmpje enorm herkenbaar.
Ik heb voor jou even een film van mijn paard geupload.

De link: https://youtu.be/Nzw6EfwKWd0

Dit is absoluut Narcolepsie. Een neurologisch probleem, volgens mijn dierenarts. Ze hebben er zelf geen last van, is me verteld.

Mijn paard heeft het minimaal 2 jaar af en toe laten zien.
Echter, heb ik vorige week mijn paard moeten laten inslapen, omdat hij in de stal zo'n 30 keer per nacht om bleek (bijna) te vallen.. Daar kwamen we achter door een wildcamera op te hangen.

Zoek bij Youtube eens op narcolepsie paard.. dan zie je meer voorbeelden.
Laatst bijgewerkt door Irene2 op 24-03-17 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:42

Ja als het echt erger wordt, wordt het voor haar en de verzorgers gewoon gevaarlijk :'(

Ze slaapt wel, overdag buiten en in stal ook altijd , wij dachten eerst ook aan slaaptekort, maar de dierenarts kwam met narcolepsie.
Ze staat in kudde verband, en heeft zelf de grootste stal van allemaal nu, voor haar veiligheid.'

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:45

Dat is de ellende ook CM_ ;(

Voor ons was het wachten op het moment dat het paard in een hoek zou vallen.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:46

Narcolepsie inderdaad... Mijn pony viel destijds zomaar om en toen heb ik me er in verdiept. Bij mijn pony bleek het uiteindelijk van cushing te komen, zij viel ook om als ze niet aan het doezelen was. Ik heb me er wel zo in verdiept dat ik narcolepsie denk te herkennen en vind dit filmpje het erg duidelijk tonen.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:48


dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 22:42

Bedankt voor de reacties tot nu toe, 'fijn' dat sommigen het herkennen, maar wat erg ook dat het voor sommigen geen houdbare situatie is en euthanasie de enige uitweg was.

Ik heb vanavond bij toeval nog de paardenarts gezien en gesproken, zij gaf aan dat narcolepsie vaak een gevolg s van wat anders. Ik heb me nog nooit verdiept in narcolepsie, het is nieuw terrein voor me.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 18:53

Ik twijfel erg over de onderzoeken....
Ze willen bloed nakijken (lever, cushing etc), hart beluisteren, bloeddruk etc. Ik denk dat daar niks uit gaat komen, ik denk dat hij gewoon te weinig kwalitatief goede slaap heeft (REM) maar ik heb geen idee hoe ik dat zou kunnen verbeteren voor hem...

Meer mensen met meningen/ervaringen?

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: gedrag van mijn paard op film

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:20

Ik denk dat het sowieso eeg duidelijk is dat het narcolepsie is. Je kunt wel bloedonderzoeken doen, maar daar schiet je in feite niets mee op, omdat de behandeling hetzelfde blijft.

Ik zou alleen een simpel bloedonderzoek doen voor de vitale organen en verder niets.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:29

dieseltje schreef:
Ik twijfel erg over de onderzoeken....
Ze willen bloed nakijken (lever, cushing etc), hart beluisteren, bloeddruk etc. Ik denk dat daar niks uit gaat komen, ik denk dat hij gewoon te weinig kwalitatief goede slaap heeft (REM) maar ik heb geen idee hoe ik dat zou kunnen verbeteren voor hem...

Meer mensen met meningen/ervaringen?


Hoe staat hij gestald? Op vlas, stro, krullen .... ? Misschien is het een optie om eens van stalstrooisel te wisselen, een hele dikke laag te leggen en zien hoe hij het daar op doet? Is zomaar een idee, ik heb geen ervaringen hiermee, maar kan misschien wel eens helpen.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 22:11

Pandora2 schreef:
Hoe staat hij gestald? Op vlas, stro, krullen .... ? Misschien is het een optie om eens van stalstrooisel te wisselen, een hele dikke laag te leggen en zien hoe hij het daar op doet? Is zomaar een idee, ik heb geen ervaringen hiermee, maar kan misschien wel eens helpen.


Iedere dag staat hij buiten van ongeveer 8 uur tot 23 uur, waarvan nu ongeveer 2.5 uur op de wei ivm opbouwen wei/graas-tijd. 's Nachts staat hij binnen, eigen stal van 3.8 bij 4 meter. Op vlas. Bovendeur van de stal is open (behalve bij heel slecht weer). Zo staat hij eigenlijk nu al sinds 2009.

Ik heb het vlasbed dikker gemaakt, maar inderdaad kan ik het nog wel eens extra verdikken en kijken wat hij dan doet. Op stro bv is geen optie, hij is koliekgevoelig.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:38

Ja, precies. Een paar weken soort van oppotten zodat hij een superdikke, vaste '' matras '' heeft om op te liggen. Misschien helpt het iets, misschien ook niet. Maar is het proberen waard, toch.
Ik heb ze hier ook op vlas met dit '' systeem '', gezien er al bejaarden tussen staan die een zacht bed wel waarderen :D

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:48

Heeft hij altijd hooi tot zijn beschikking of soms?
Welke koliekklachten heeft hij? Verstopping, gas, slechte mest, te harde mest?

Koliekklachten hangen vaak samen met maagklachten.
Een paard met een gevoelige buik ligt niet graag.

Ik vind het erg lawaaierig op je filmpje, is dat altijd zo op die stal?

Heb je evt informatie van de vorige eigenaren, had hij het daar ook?