Wat is wijsheid? Zoolkneuzingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Wat is wijsheid? Zoolkneuzingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 12:51

Beste allemaal,
Ik weet dat er een hoop topics zijn over dunne zolen en zoolkneuzingen, maar ik wil graag een beetje hulp met dit specifieke geval.

Geval: Halfbloed van 12 jaar, 3 jaar geleden zijn we vanuit de heerlijke zandbodem in Brabant verhuisd naar de stenige grond in Groesbeek. Daarvoor had meneer al hele gevoelige voetjes, ietsie te kort bekappen en hij liep weer een week gevoelig. Zijn hoeven groeien snel, maar brokkelen, dus in plaats van elke 3 weken de hoefsmid langs te laten komen ben ik zelf gaan vijlen (op aanraden van de smid toendertijd). Dit heb ik in Groesbeek doorgezet en eens in de zoveel tijd komt de smid (een andere) om het een beetje bij te vijlen enzo, maar die zegt eigenlijk ook dat het er netjes uitziet.

Maarnu. Toen wij bijna 3 jaar geleden naar Groesbeek verhuisden liep hij al vrij snel ineens ultra kreupel aan zijn rechterachterbeen. Zoolkneuzing, kan gebeuren vanwege de overgang naar de stenen. Ik weet niet meer goed wanneer toen de smid voor het laatst was geweest, wel ergens rond die tijd. Ik reed toen al met hoefschoenen voor zijn voorvoeten, want het was toch wel gevoelig op die stenige grond, achter leek hij er nooit last van de hebben.
Afgelopen september zijn we met de vereniging naar de Meinweg gegaan voor een weekendje weg. Stenen. Maar met hoefschoenen toch niet anders dan in Groesbeek, misschien zelfs minder. Na twee dagen liep hij een beetje onhandig met dat been. Niet zo duidelijk als twee jaar eerder, en ik dacht eigenlijk een verrekt spiertje, maar nu ik eraan terugdacht zal dat waarschijnlijk ook een lichte kneuzing zijn geweest. Dit was na twee dagen niet volledig rad lopen wel weer over.

Niet meer overnagedacht tot..... ik zondag tijdens het rijden merkte dat hij niet zo lekker liep na 5 km. Afgestapt en teruggelopen. Op het zachte ging het redelijk, op oneven terrein vreselijk. Draven trok hij vreemd met zijn been. Terug in de wei gezet, ik ga geen dierenarts op zondag bellen als hij nog wel gewoon kan lopen. Ochtend erna stond hij op drie benen, dierenarts was er binnen een kwartiertje. Zoolkneuzing. Alweer. Ze merkte ook op dat die zool aanzienlijk verender was dan de andere drie.
Afgelopen donderdag was hij voor het eerst in lange tijd weer door de echte smid gecheckt. Alles netjes, beetje bijgevijld en geen problemen. Paar dagen niet gereden (doe ik nooit als de smid net is geweest, blijft een gevoelig punt hoewel het met deze smid minimaal is), maar dus gelijk zondag na 5 km kreupel.

Nu zijn er opties:
1. Zonder ijzers, niet meer in Groesbeek buitenrijden
2. Op ijzers
3. Achter ook hoefschoenen

1. Tja, Endurance ruiter... zonder buitenrijden wordt het lastig aan mn kilometers te komen, en daar doe ik mijn paard geen plezier mee. Ik heb helaas geen auto die een trailer kan trekken (arme student).

2. Op internet vind ik vooral heel veel: IJZERS eronder zodra ze gevoelige zolen hebben. Maar dit maakt de zolen niet beter, dit zorgt er toch alleen maar voor dat ze niet op de grond komen? Hij doet het al 12 jaar goed zonder ijzers, behalve die ene voet. Ik vind het een beetje zonde van zijn andere sterke voeten. En... nog een puntje... de kosten (arme student). Aangezien het om een achterhoef gaat zal hij dus rondom op ijzers moeten. Toch?

3. Hoefschoenen achter zodat de zool wordt beschermd. Is dit voldoende? Of doe ik dan mijn paard tekort? Mijn idee is dat de hoef zo wel de kans krijgt om sterker te worden (heb het idee dat ijzers daar niet in gaan bijdragen).

Zijn er speciale middeltjes die echt kunnen werken?

Over zijn woonsituatie:
Hij staat 24/7 buiten, giga inloop stallen op stro. Onbeperkt ruwvoer wat gevoerd wordt in slowfeeders binnen en buiten op de betonplaat. Wel is het zo dat als ze allemaal hooi staan te eten op de betonplaat er een strook uitwerpselen komt waar ze inderdaad met de achterhoeven in gaan staan. Deze wordt wel vaak weggehaald maar uiteindelijk staan ze daar natuurlijk wel vaak een uurtje in. Dus ik heb mezelf al voorgenomen om dit zelf ook vaker te gaan wegscheppen. Verder kan hij via een zanderig/modderig stukje de wei in waar hij gewoon op gras staat. De wei is her en der een klein beetje stenig, maar niet echt erg. En hij krijgt 2x per dag een beetje bixjes en muesli met een beetje biotine.

Dus, wat zijn de meningen van bokt? Ik sta voor van alles open :D
Respect voor het lezen van het hele verhaal. Ik heb de smid ook al geappt om raad.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Wat is wijsheid? Zoolkneuzingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:07

Als het mijn paard was, stond ie rondom op ijzers, omdat je aangeeft dat hij wel vaker wat kort loopt, denk ik dat dit niet enkel uit dat ene achterbeen komt. Het zou mij niet verbazen als hij veel ruimer en rustiger gaat lopen met ijzers. Je bent bang dat de zool dan niet geneest, maar ik denk dat het gevoelige lopen al aangeeft dat de zool en waarschijnlijk de wand al dun is. Is het een halve volbloed? Ik heb een hele ;) en de voeten zijn niet haar beste punt zeg maar. Zij kan echt niet zonder ijzers. Kwaliteit van de hoeven is verder prima nu, maar ze zal altijd een dunne zool en wand houden.
Maar omdat je voor al hoefschoenen hebt, kun je dit achter toch proberen? Ervan uitgaand dat de kneuzing ontstaat op straat. Wat is de reden dat jij dan denkt hem tekort te doen? Of loopt hij ook kort / gevoelig in de wei. Nu moet die kneuzing ook genezen nog, maar als jij hem daarna goed vindt lopen en de hoefsmid ook, kun je in elk geval proberen of je zo zoolkneuzing voorkomt. Zo niet kun je altijd nog ijzers doen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wat is wijsheid? Zoolkneuzingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:39

Ik zou ook gewoon op ijzers zetten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:51

Ik twijfelde niet eens over ijzers. Daar had hij bij mij al op gestaan. :)
De zool heeft lang genoeg kunnen wennen aan de nieuwe ondergrond maar dat lukt dus niet verder.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:55

misschien wil je het niet horen, maar ik zie nog een andere optie en dat is gewoon de hoef even onbelast laten groeien. Dus even een aantal maanden (en dan heb ik het niet over 1 of 2 maar een hoef heeft bijna een jaar nodig om te geheel weer aan te groeien) lekker met rust laten en in de wei laten lopen. Vaak kiezen ze in een stabiele kudde zelf het gedrag wat het lichaam ook aan kan. Een verhuizing is voor een paard ook een flinke belasting en soms is een zware endurance training erbij dan gewoon erg veel om alles goed te houden.

Paar jaar terug had mijn paard steeds hoefzweren (echt wel een stuk of 15 achter elkaar), ik heb toen bijna een jaar grondwerk gedaan ipv rijden, daarna heeft hij er nooit meer last van gehad. Was trouwens ook vlak na een verhuizing.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:59

Ik ben een voorstander van "zonder ijzers" als het gaat, maar in dit geval zou ik ook vierkant op ijzers zetten. Je paard heeft teveel last. Bij een goede smid zullen de hoeven niet veel veranderen als de ijzers eronder gaan.

Onze pony heeft twee jaar op ijzers gestaan omdat mijn dochter met haar springwedstrijden reed. Nu is mijn dochter te oud voor ponywedstrijden en hebben we de ijzers eraf laten halen. Dit ging geheel probleemloos.

Zorg wel voor een goede hoefsmid.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:00

Ik zou voor hoefschoenen gaan. Desnoods met een extra dikke bodem zodat de zool minder in contact komt met steentjes.
Stel dat je zelf over een grindpad moet lopen. Op blote voeten loopt het al niet lekker. Op teenslippers loopt het een stuk beter, maar op wandelschoenen met een fijne dikke zool loopt het prima.
Dus ga op zoek naar hoefschoenen met een dikke zool. Op de site van Hoofwear kunnen ze je vast advies geven.

Daarnaast lees ik dat het paard 2x daags een beetje muesli krijgt met biotine. Voer je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid muesli? Stel je voert een muesli van soort A. Op de verpakking staat dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 4 kg per dag is voor een paard van 600 kg. Als jij dan maar 1 kg per dag voert dan kan je er vrijwel zeker van zijn dat het paard vitamine en mineralen tekorten krijgt. Wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor o.a. de hoefkwaliteit.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:08

Als hoefschoenen voor de voorhoeven goed werken, lijkt mij gemakkelijkst deze ook voor de achterhoeven te kopen.

Ons paard had dunne zolen en een dunne hoefwand, beslaan werd steeds lastiger. Hij is nu een paar maanden van de ijzers af gegaan en loopt afhankelijk van de rit op blote voeten of met hoefschoenen. Dit gaat dit dusver goed. Geen zweren of kneuzingen, maar op echt stenige paden loopt hij nog altijd wat gevoeliger.

Ook krijgt hij nu sinds 9 maanden zwavel bijgevoerd en zijn hoefkwaliteit is er door verbeterd.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:18

Mijn voorkeur zou uitgaan naar hoefschoenen, mijn pony (ook endurance) loopt als we een rondje polder thuis doen ook met 4 schoenen (2x renegade vipers en 2x easyboot gloves) Ja er sneuvelt wel eens een schoen, en soms knutsel ik er ook een beetje mee, maar dat heb ik er graag voor over om haar de rest van de tijd op blote voeten te houden. Heb er vorige week nog 64km mee gereden in Ysselsteyn (en dag daarna rondje limburg) en ze liep er geweldig mee.

Veel mensen vinden hoefschoenen gedoe, maar ik heb die 10 minuten er wel voor over die ik bezig ben met ze aantrekken. Hoevaak lees je wel niet op internet dat mensen niet kunnen rijden omdat paard een ijzer afgetrapt heeft, dat is toch ook gedoe.

vayake
Berichten: 244
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:31

Ik herken jouw probleem!
Echt miserie!

Mijn mening: ijzers er onder.

Ik heb zelf een kruising Engelse volbloed en dit is zelfs met lang zonder ijzers te staan nooit goed gegaan.
Ze had in het najaar zelf achteraan meer last soms dan vooraan en om zo te moete rijden is niet haalbaar. (vrnl buiten dan wat de piste was ok)
Ze had door de gevoelige zolen zelf last om van en naar de weide te gaan op de harde sommige dagen.
Momenteel staat ze enkele maanden terug op ijzers. We hadden deze eraf gelaten om de hoeven terug netjes zonder gaten te kunnen laten en met een propere lei terug te starten. Voeten zijn wel een stuk beter maar het paard is nu terug super happy zonder gevoelig te moeten lopen en pijn te hebben.

Het is het niet waard kneuzingen op te lopen. Hoefschoenen zijn goed maar als je veel en lang wandelt moet je zien dat je dan hier geen wondjes van krijgt. En je moet al schoenen kopen met een stevig hardere of dikke zool anders blijft je probleem deels hetzelfde.

Als je paard zijn hoeven goed groeien zie ik geen probleem met ijzers als deze ook tijdig terug hernieuwd worden.

Je kan de zool en structuur van de hoef niet veranderen. Een zool wordt niet echt veel dikker! Eén mm maar niet veel meer.
Dit is eigen aan veel volbloeden. Vrnl Engelse want mijn arabieren en kruisingen hebben hier minder last van maar tenslotte is dit genetisch bepaald!
Ik heb al vanalles gegeven maar wonderen doen die supplementen niet.
De kwaliteit van de hoef kan je iets verbeteren maar nogmaals, alles is genetisch bepaald.
Uiteraard is de voeding ook belangrijk!

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 16:48

Bedankt voor de antwoorden, fijn om verschillende visies te lezen.

Met ijzers ben ik er bang voor dat het z'n hoeven toch aantast en dat hij daarna niet meer zonder kan (bv in de winter). Hij loopt in de wei zonder problemen, op asfalt is hij ook niet gevoelig, het zijn puur die stomme steentjes.
Misschien had ik het eerder al gedaan als het niet zo'n grote kostenpost zou zijn...het zou al schelen als het alleen voor was, maar elke 6 weken rondom beslaan is wel een duur grapje. Ik zou eventueel mijn vader lief kunnen aankijken maar ik denk niet dat dat veel zin heeft.


Het is inderdaad een kruising met Engels volbloed, las al dat die niet al te beste zolen hebben.

Heb het er even met de smid over gehad en die zegt dat het met hoefschoenen waarschijnlijk prima te verhelpen is.

Qua muesli, hij krijgt wel wat minder dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, maar daarnaast krijgt hij ook gewoon brok, goed hooi en hij heeft een mineralen blok.

Over het stilzetten, hij krijgt de laatste jaren november en december vrij, en tussendoor ook wat weken. Hij staat nu al 3 jaar in deze groep en het is een fijne stabiele groep. De hoeven zijn sindsdien ook veel steviger geworden, ze slijten nauwelijks bij veel rijden op harde ondergrond, ook asfalt. Ik denk dat juist die verschillende ondergronden hebben bijgedragen aan een sterkere voet. En dat de zool inderdaad niet zoveel zal verbeteren met een jaar niksen op de wei. Maar inderdaad drie jaar geleden de verhuizing, nieuwe groep en andere ondergrond...was niet vreemd dat hij toen last kreeg.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:56

Probeer anders eens plakbeslag. O.a. esther groen van green distance verkoopt dat. Alleen een ijzer gaat niet voorkomen dat er steentjes in de zool prikken, dat redt je alleen met een zooltje er tussen. Als je eerst plakbeslag probeert loop je niet het risico op nog meer afbrokkelen en kun je dus zonder schade aan te richten kijken of een ijzer überhaupt de oplossing gaat bieden of dat een zooltje een betere oplossing is.

Je weet wel zeker dat het hooi genoeg structuur biedt?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:00

Nadeel van plakbeslag is als er een keer flink op staan dat het ijzer loskomt inclusief een stuk hoef.

Je kan ook nog kiezen voor kunststof beslag.
Dat heeft meer demping en daar zijn ook varianten mee met zool.
En daar merk je echt geen overgang mee als je ze in de winter zonder zet.
Maar ook dat in de winter zonder zetten hoeft niet eens, want er komen geen ijsklompen onder.
Heb je dan die met zool heeft ze ook geen last van de bevroren grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:04

Je zou eens kunnen kijken naar Megasus Horserunners, die komen binnenkort op de markt.
Om een zool acuut harder en steviger te maken(bijvoorbeeld voor een buitenrit) zou je Huffestiger moeten smeren. [***] krijgt in de winter ook gevoelige zolen als hij elke dag in een hard/scherp opgevroren wei staat. Dan komt hij echt op eieren terug op de paddock en daar houdt hij dan ook op de paddock nog dagenlang last van, tenzij ik er Huffestiger op smeer: erop smeren, 10 minuutjes laten drogen en hij loopt direct weer normaal. De hoeven klinken ook meteen een stuk harder (hoger en holler) dan zonder, het is echt een wondermiddel in dat opzicht, zeker bij dunne zolen. Je mag het er alleen slechts eens in de vier dagen op smeren en als jij elke dag vele kilometers wilt rijden dan zou het best kunnen dat je daar ook gewoon doorheen rijdt.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:05

Ik heb het dan wel over plakbeslag met seconde lijm, niet met bovibond, het is immers om te proberen.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 17:13

Plakbeslag is inderdaad iets om een keer te proberen ;)

Dat Huffestiger klinkt als iets wat tenminste iets werkt, dat ga ik eens zoeken, smid stuurde mij net dat ik er ook wat hoefteer op kon smeren.

We rijden niet elke dag lange kilometers, we gaan normaal ongeveer 2 x per week naar buiten, en daarnaast wordt hij nog 2x in de week een half uurtje in de bak gereden.

Hooi heeft zo'n check gehad, schijnt fantastisch spul te zijn. Hij was hiervoor ook lastig op gewicht te houden maar sinds hij dit hooi eet hebben we daar geen problemen meer mee.

Anoniem

Re: Wat is wijsheid? Zoolkneuzingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:20

Huffestiger werkt inderdaad geweldig als je paard last heeft van gekneusde voeten. Het verhardt de zool en de buitenste eerste cm van de hoefwand waardoor de inwendige hoef niet meer steeds opnieuw gekneusd wordt. We gebruiken het hier ook bij een Cushing pony met HB verleden die af en toe (richting hoefbevangenheid?) ook weer gevoelig gaat lopen met erg korte passen, ook al staat hij met hooi op een paddock zonder steentjes. Als je er Huffestiger op smeert dan hebben de passen een kwartier later weer hun normale lengte.
Maar goed, het werkt natuurlijk niet tegen hoefbevangenheid als je je paard intussen volstopt met suiker. ;) Het helpt slechts tegen het symptoom.
Een tip: ik weet niet of je zelf bekapt maar ik zou niet een dag na het insmeren bekappen want dan krijg je er echt bijna niets vanaf. Dat is dan weer het nadeel. ;)

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:23

Ilse_123 schreef:
Beste allemaal,
Ik weet dat er een hoop topics zijn over dunne zolen en zoolkneuzingen, maar ik wil graag een beetje hulp met dit specifieke geval.

Geval: Halfbloed van 12 jaar, 3 jaar geleden zijn we vanuit de heerlijke zandbodem in Brabant verhuisd naar de stenige grond in Groesbeek. Daarvoor had meneer al hele gevoelige voetjes, ietsie te kort bekappen en hij liep weer een week gevoelig. Zijn hoeven groeien snel, maar brokkelen, dus in plaats van elke 3 weken de hoefsmid langs te laten komen ben ik zelf gaan vijlen (op aanraden van de smid toendertijd). Dit heb ik in Groesbeek doorgezet en eens in de zoveel tijd komt de smid (een andere) om het een beetje bij te vijlen enzo, maar die zegt eigenlijk ook dat het er netjes uitziet.

Maarnu. Toen wij bijna 3 jaar geleden naar Groesbeek verhuisden liep hij al vrij snel ineens ultra kreupel aan zijn rechterachterbeen. Zoolkneuzing, kan gebeuren vanwege de overgang naar de stenen. Ik weet niet meer goed wanneer toen de smid voor het laatst was geweest, wel ergens rond die tijd. Ik reed toen al met hoefschoenen voor zijn voorvoeten, want het was toch wel gevoelig op die stenige grond, achter leek hij er nooit last van de hebben.
Afgelopen september zijn we met de vereniging naar de Meinweg gegaan voor een weekendje weg. Stenen. Maar met hoefschoenen toch niet anders dan in Groesbeek, misschien zelfs minder. Na twee dagen liep hij een beetje onhandig met dat been. Niet zo duidelijk als twee jaar eerder, en ik dacht eigenlijk een verrekt spiertje, maar nu ik eraan terugdacht zal dat waarschijnlijk ook een lichte kneuzing zijn geweest. Dit was na twee dagen niet volledig rad lopen wel weer over.

Niet meer overnagedacht tot..... ik zondag tijdens het rijden merkte dat hij niet zo lekker liep na 5 km. Afgestapt en teruggelopen. Op het zachte ging het redelijk, op oneven terrein vreselijk. Draven trok hij vreemd met zijn been. Terug in de wei gezet, ik ga geen dierenarts op zondag bellen als hij nog wel gewoon kan lopen. Ochtend erna stond hij op drie benen, dierenarts was er binnen een kwartiertje. Zoolkneuzing. Alweer. Ze merkte ook op dat die zool aanzienlijk verender was dan de andere drie.
Afgelopen donderdag was hij voor het eerst in lange tijd weer door de echte smid gecheckt. Alles netjes, beetje bijgevijld en geen problemen. Paar dagen niet gereden (doe ik nooit als de smid net is geweest, blijft een gevoelig punt hoewel het met deze smid minimaal is), maar dus gelijk zondag na 5 km kreupel.

Nu zijn er opties:
1. Zonder ijzers, niet meer in Groesbeek buitenrijden
2. Op ijzers
3. Achter ook hoefschoenen

1. Tja, Endurance ruiter... zonder buitenrijden wordt het lastig aan mn kilometers te komen, en daar doe ik mijn paard geen plezier mee. Ik heb helaas geen auto die een trailer kan trekken (arme student).

2. Op internet vind ik vooral heel veel: IJZERS eronder zodra ze gevoelige zolen hebben. Maar dit maakt de zolen niet beter, dit zorgt er toch alleen maar voor dat ze niet op de grond komen? Hij doet het al 12 jaar goed zonder ijzers, behalve die ene voet. Ik vind het een beetje zonde van zijn andere sterke voeten. En... nog een puntje... de kosten (arme student). Aangezien het om een achterhoef gaat zal hij dus rondom op ijzers moeten. Toch?

3. Hoefschoenen achter zodat de zool wordt beschermd. Is dit voldoende? Of doe ik dan mijn paard tekort? Mijn idee is dat de hoef zo wel de kans krijgt om sterker te worden (heb het idee dat ijzers daar niet in gaan bijdragen).

Zijn er speciale middeltjes die echt kunnen werken?

Over zijn woonsituatie:
Hij staat 24/7 buiten, giga inloop stallen op stro. Onbeperkt ruwvoer wat gevoerd wordt in slowfeeders binnen en buiten op de betonplaat. Wel is het zo dat als ze allemaal hooi staan te eten op de betonplaat er een strook uitwerpselen komt waar ze inderdaad met de achterhoeven in gaan staan. Deze wordt wel vaak weggehaald maar uiteindelijk staan ze daar natuurlijk wel vaak een uurtje in. Dus ik heb mezelf al voorgenomen om dit zelf ook vaker te gaan wegscheppen. Verder kan hij via een zanderig/modderig stukje de wei in waar hij gewoon op gras staat. De wei is her en der een klein beetje stenig, maar niet echt erg. En hij krijgt 2x per dag een beetje bixjes en muesli met een beetje biotine.

Dus, wat zijn de meningen van bokt? Ik sta voor van alles open :D
Respect voor het lezen van het hele verhaal. Ik heb de smid ook al geappt om raad.


Is er al eens goed naar de voeten gekeken dmv foto's (stand hoefbeen en zo)?

vayake
Berichten: 244
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:27

Je zegt dat ijzer zijn hoeven aantasten?
Dan komt dit doordat er meestal slecht genageld wordt MAW te laag en/of ook met een foute maat van nagels.

Ik wil je gerust beslag op foto mailen van mijn merrie en jawel dit heeft 1.5 jaar lang praktisch weining of geen groei gehad vrnl de binnenkant waardoor het gatenkaas werd maar dit was een medisch beslag dus moest om te corrigeren. Nu heeft ze tot 2m geleden 8m zonder gestaan zonder veel problemen.
Je maakt een zool niet zwakker! Wel als je hier telkens aan raspt of kapt! Afblijven is de boodschap of toch tot goed als.
Om de 6 weken is eigenlijk ook in jouw geval VEEL te snel! Ik kijk gewoon wanneer het nodig is. Niet dat ze los hangen ofzo maar wel dat er ook iets aan gekapt kan worden ivm de gaten zodat die geen gatenkaas maken.
Een volbloed heeft dunnen zolen EN dan nog is weinig wand dus een niet ideale combinatie en niet voor elke smid weggelegd om zo'n paarden netjes en goed te beslaan.

Ik zou minsten opteren om 8 weken te wachten en desnoods langer.
Meestal doe ik in het winter seizoen langer met een beslag dan id zomer maar ik probeer naar 8 weken minimum te gaan.

Nu kan ik zelf veel overleggen want mijn vriend is hoefsmid. Toch is hij ook van mening niet standaard om de zoveel weken omdat elk seizoen verschillend is en je beter kijkt naar de hoeven en niet naar de kalender.
Je maakt hoeven niet zwakker door beslag, ik heb jaren mijn paarden in de winter zonder ijzers lopen ook al ging ik dan wandelen en zelf ook nog op wedstrijd.
Zo konden de gaatjes in de hoeven weer netjes uitgroeien.

Plakbeslag raad ik niet zo aan omdat het niet echt handig is 1 en wij paarden met veel weidegang is de kans groter dat het er snel af gaat met stukken hoef soms waardoor je meer problemen creëert.
Dit is op termijn duur en weinig smeden staan ervoor te springen dit te doen omdat de resultaten niet altijd het gewenste effect zijn en als dit dan ergens op de weide in de modder ligt moet je weer nieuwe bestellen enz...

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 17:30

@Babootje, nee dat is nooit gedaan, waarom denk je dat dat nuttig is?

Ik probeer te achterhalen waar ik Huffestiger kan kopen, klinkt als goed spul, al moet ik natuurlijk wel nog steeds iets van beschermers gebruiken, maar elk beetje helpt.

@Vayake, 6 weken is een gok. Als ik voor ijzers ga kiezen dan kijk ik inderdaad wanneer nodig is, maar zijn hoeven groeien zo snel dat ik vrees dat 6 weken toch een goede schatting is.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:33

Dus de voorhoeven zijn, die met hoefschoenen, is zo geen probleem alleen de achterhoeven, zonder schoenen, zijn het issue?

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 17:45

Uh ja daar komt het eigenlijk op neer Maartje. Dat geeft eigenlijk een hele duidelijke oplossing :')

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:46

Ilse_123 schreef:
@Babootje, nee dat is nooit gedaan, waarom denk je dat dat nuttig is?


Ik weet niet of het paard altijd van jou geweest is, maar zo niet is het misschien toch eens goed om na te gaan waarom je paard zo gevoelig is voor de bodem waarop hij loopt.
Dunne zolen kan, maar het kan ook dat je paard ooit eens HB is geweest met een verzakking van het hoefbeen, waardoor je paard zo gevoelig is.
Als dat laatste bijvoorbeeld het geval zou zijn, dan is hoefbeslag eventueel in combi met zooltjes de beste oplossing, om je paard zonder pijn te laten lopen.

Conclusie: pas als je precies weet wat er aan de hand is, kun je ook voor de beste oplossing kiezen.

vayake
Berichten: 244
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:08

Zooltje was ik ook aan het denken maar achteraan wordt dit nauwelijks gedaan tenzij het medich is?

Kan je de zool indrukken?

Ik heb wel een supplement bijgeven dat enkel via smid te krijgen is. Moet zeggen naar een jaar (want zolang duurt het gemiddeld dat een hoef helemaal uitgroeit) toch wel verschil!
Ook is het belangrijk hoe de stand is en hoe de hoef slijt.
Volbloeden besla je met een fijner ijzer, de meeste kleinere voeten trouwens.
Ik bedoel dus de breedte van het ijzer. Dot moet een 22mm zijn geen 25mm.

Om terug te komen op de gevoeligheid...
Mss idd geschiedenis van je paard nagaan maar ik heb mijn merrie zelf gefokt en ze heeft vanaf veulen (en ervoor de merrie tijdens de dracht) altijd goed en kwalitatieve voeding gehad enz. Nooit iets te kort gekomen. Tbeestje is geboren met deze voeten. Moeder is volbloed en heeft hier geen last van en vader is warmbloed maar weet ik weinig van de hoeven maar zeker niet zwak.

Ik ben ook niet persé pro ijzers maar zo kan slijt de zool minder (ook op de weide) en kan deze mss toch meer aangroeien. Ik zie dit zelf bij mijn probleempaard en ook bij anderen als die beslaan zijn. Als je de slijtage verminderd kan ook de zool minder dun worden al is die niet heel veel.

Het is niet zo dat een paard zwakkere hoeve krijgt van beslaan integendeel! Je moet het een en ander tegenover elkaar zien. Minder slijt --> meer hoef!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:21

Ilse_123 schreef:
Uh ja daar komt het eigenlijk op neer Maartje. Dat geeft eigenlijk een hele duidelijke oplossing :')


Indd gewoon achter ook schoenen, opgelost!