Goed gedijen op weinig slaap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
MissDD
Berichten: 684
Geregistreerd: 12-03-13

Goed gedijen op weinig slaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-17 15:23

Vroeger was ik een enorme slaapkop, 10 tot 12 uur op bed, geen probleem heeeeerlijk vond ik het. :z
Nu ik ouder word en een baan heb van (meestal) 9 tot 5, lijk ik steeds minder slaap nodig te hebben.
Natuurlijk speelt leeftijd een rol (40) maar ik kan soms echt floreren op 5 à 6 uur slaap :?
En ook dagen achter elkaar.
Ik weet wel dat ik een kwalitatieve goede slaap heb (een bom naast me afsteken, geen probleem), wordt uitgerust wakker en heb zin in de dag.

Mijn lijf voelt dus prima, maar mijn hoofd vindt dit maar raar.
Af en toe heb ik een soort slaapaanval, dan ben ik zoooooo moe, dat ik MOET slapen en dan het liefst ook terplekke, maar eigenlijk is dat vaak een combi van weinig slaap en lekker (teveel) eten.
Lichamelijk is er niets mis met me.

Mijn man heeft wel echt een (door artsen vastgesteld) slaap probleem, al van jongs af aan. Hij maakt te weinig hormonen aan om tussen 2 cycli door te kunnen slapen, bij hem is dat hormoon slechts 26%
Hij gedijt dan ook slecht op te weinig slaap.

Hebben jullie afwijkende slaappatronen of raken jullie hoofdjes het kussen en :z :Z
En gedijen jullie op weinig slaap?


Goof

Berichten: 28695
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Goed gedijen op weinig slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:30

Nope. Ik word ziek van (te) weinig slaap.
Gelukkig houd ik van mijn bed, ik breng er nogal wat tijd door :+

JesdaJinn

Berichten: 10418
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Goed gedijen op weinig slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:34

Ik kan ook slecht zonder slaap.
Zeker als ik de hele week gewoon 40 uur maak dan moet ik echt wel nachten hebben met 8 uur slaap.
Wel duurt het eventjes voordat ik in slaap val. Geen uren gelukkig

Jesda ♥ Jinn ♥ Jaxx

MarrieLeen

Berichten: 11380
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Goed gedijen op weinig slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:38

Hihi grappig, ik herken wel een deel van je verhaal. :Y)

Vroeger wilde ik ook per se 9 a 10 uur slapen, als ik dat niet had gehad, was ik (dacht ik) sneller moe.
Nu maak ik door het vroege opstaan voor werk gemiddeld nachten van 7 à 8 uur en red het daar prima op.
Tenzij ik intensieve werkweken heb en er daar buiten ook nog veel naast doe, dan moet ik even bijtanken.
Maar het is meer inderdaad het mentale stukje dat ik dénk dat ik niet genoeg slaap heb gehad, dan dat het echt zo is. :j

Overigens geeft het zonnetje nu ook al een stuk meer energie. <3

    You can't control the clouds that you are under
    A symphony takes patience, a little pain and wonder
    Some days are violins, and some are thunder

Anoniem

Re: Goed gedijen op weinig slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:40

Ik slaap gemiddeld 8 of 9 uur per nacht, maar heb wel eens uitschieters (als ik niet kan slapen en er vroeg uit moet) dat ik maar 5-6 uur per nacht slaap. Kan daar prima op overleven, maar als het langer dan 2 nachten achter elkaar is dan stort ik wel echt heel erg hard in.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:41

Iedere ochtend denk ik weer dat ik eerder naar bed moet gaan. Na mijn eerste kopje koffie gaat het eigenlijk prima. Ik slaap van meestal 24.00 tot 05.30 uur. Gaat prima behalve als ik stil zit in de warmte dan val ik gauw in slaap. Ik slaap wel erg diep snachts en meteen zodra ik in bed stap.

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Goed gedijen op weinig slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:45

Ik herken het heel erg! Ik heb sinds oktober vorig jaar nachten van zo'n 6 tot max 7 uur.
Ik heb nergens last van! Ik ben nooit ziek ofzo :)

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Amyyy

Berichten: 3493
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Goed gedijen op weinig slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:07

Ik heb mijn slaapritme een jaar met een app bij gehouden, en daar kwam uit dat ik beter slaap tussen de 6,5 en 7,5 uur, dan wanneer ik langer slaap. En dit klopte ook met hoe ik me voel! Dus ik denk dat ik gewoon minder slaap nodig heb dan gemiddeld, zolang ik me prima voel en goed kan functioneren, vind ik het allemaal prima.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Goed gedijen op weinig slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:26

Ik slaap graag maar voel me ook het beste als ik 6 a 7 uur slaap. Als ik een keer een luie dag heb en uitslaap dan heb ik meteen de hele dag koppijn. Mijn vriend moet echt 8 a 9 uur slapen.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Charlie_P

Berichten: 3043
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Goed gedijen op weinig slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:29

Lijkt me heerlijk, extra uurtjes in een dag :)

Booooo
Berichten: 6507
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:32

Ik wou dat ik jou 'probleem' had.. :')

Ik ben echt continue moe. Ik kan ieder moment van de dag slapen..
Mijn man moet er om 04:30 uit, dus die gaat dan om 21:00 naar bed. Ik ga mee, slaap als een blok.. Zijn wekker gaat ik word ook even 5 minuten wakker, en slaap vervolgens weer verder tot 07:15. Ik slaap dus bijna zo'n 10 uur per nacht, en zit overdag nog gapend achter de pc.. Hopelijk gaat het in de zomer weer wat beter.

Babootje

Berichten: 26118
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:32

Amyyy schreef:
Ik heb mijn slaapritme een jaar met een app bij gehouden, en daar kwam uit dat ik beter slaap tussen de 6,5 en 7,5 uur, dan wanneer ik langer slaap. En dit klopte ook met hoe ik me voel! Dus ik denk dat ik gewoon minder slaap nodig heb dan gemiddeld, zolang ik me prima voel en goed kan functioneren, vind ik het allemaal prima.


Grappig die apps idd en goed om inzicht te krijgen in je slaapritme. Ik heb het ook een poosje bij gehouden en heb echt een steady ritme. Ik slaap vrij snel in en slaap dan redelijk diep tot ongeveer 5 uur in de ochtend. Dan zie je een piek (wordt ik wakker; ben ik me niet altijd van bewust) en dan val ik weer in slaap tot een uur of half 7. Iedere dag hetzelfde.
Mijn dochter heeft ADHD en een verstoord slaapritme. Dat zie je op die app ook heel duidelijk. Veel pieken (dus vaak wakker) onrustig slaapritme en nooit hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:33

Booooo schreef:
Ik wou dat ik jou 'probleem' had.. :')

Ik ben echt continue moe. Ik kan ieder moment van de dag slapen..
Mijn man moet er om 04:30 uit, dus die gaat dan om 21:00 naar bed. Ik ga mee, slaap als een blok.. Zijn wekker gaat ik word ook even 5 minuten wakker, en slaap vervolgens weer verder tot 07:15. Ik slaap dus bijna zo'n 10 uur per nacht, en zit overdag nog gapend achter de pc.. Hopelijk gaat het in de zomer weer wat beter.

Slaap je dan niet juist gewoon te veel? Als ik langer dan 9 uur slaap ben ik de hele dag echt ongelofelijk moe..

Booooo
Berichten: 6507
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:36

Emmaa_ schreef:
Booooo schreef:
Ik wou dat ik jou 'probleem' had.. :')

Ik ben echt continue moe. Ik kan ieder moment van de dag slapen..
Mijn man moet er om 04:30 uit, dus die gaat dan om 21:00 naar bed. Ik ga mee, slaap als een blok.. Zijn wekker gaat ik word ook even 5 minuten wakker, en slaap vervolgens weer verder tot 07:15. Ik slaap dus bijna zo'n 10 uur per nacht, en zit overdag nog gapend achter de pc.. Hopelijk gaat het in de zomer weer wat beter.

Slaap je dan niet juist gewoon te veel? Als ik langer dan 9 uur slaap ben ik de hele dag echt ongelofelijk moe..



Ik had dit ook al voor deze baan bij hem.. Dan gingen wij om 22:30 naar bed, en dan hield ik het wel vol om wakker te blijven. Dus sliep ik van 22:30 t/m 07:15. Ben al verschillende keren bij de dokter geweest omdat ik gewoon echt ieder moment van de dag kan slapen. Er is een keer bloed geprikt, daar kwam niks uit.. Dus de uitslag was: 'het zal wel tussen je oren zitten'... :+


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:37

Booooo schreef:
Emmaa_ schreef:
Slaap je dan niet juist gewoon te veel? Als ik langer dan 9 uur slaap ben ik de hele dag echt ongelofelijk moe..



Ik had dit ook al voor deze baan bij hem.. Dan gingen wij om 22:30 naar bed, en dan hield ik het wel vol om wakker te blijven. Dus sliep ik van 22:30 t/m 07:15. Ben al verschillende keren bij de dokter geweest omdat ik gewoon echt ieder moment van de dag kan slapen. Er is een keer bloed geprikt, daar kwam niks uit.. Dus de uitslag was: 'het zal wel tussen je oren zitten'... :+

Oef, dat klinkt echt onwijs vervelend.. Ik merk echt dat ik niks aan m'n dag heb als ik langer slaap dan 9 uur, dan ben ik de hele dag onwijs lui. Tussen 7 en 8.5 werkt hier het beste, maar is soms best moeilijk in te plannen. Val dan weer niet op tijd in slaap of ik word niet op het goede moment wakker. Ik heb nu een app waarbij je een minimum en maximum tijd om wakker te worden instelt en dan maakt hij je wakker op het moment dat je op een natuurlijke piek in je cyclus zit, waardoor je dus op het beste moment wakker wordt. Echt ideaal!

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Goed gedijen op weinig slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:40

Wat fijn, lijkt me heerlijk!

Ik heb exact 8 uur nodig. Minder en ik voel me ziek. Meer en ik ben niet vooruit te branden.

Jildau

Berichten: 9403
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:41

Welke app gebruiken jullie hiervoor? Lijkt mij wel interessant want ik slaap ook gerust 10 uur en dan nog val ik 's avonds in slaap op de bank. Misschien is juist minder slapen wel goed voor me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:42

Jildau schreef:
Welke app gebruiken jullie hiervoor? Lijkt mij wel interessant want ik slaap ook gerust 10 uur en dan nog val ik 's avonds in slaap op de bank. Misschien is juist minder slapen wel goed voor me.

Ik gebruik Sleep Cycle :)

Babootje

Berichten: 26118
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:17

Jildau schreef:
Welke app gebruiken jullie hiervoor? Lijkt mij wel interessant want ik slaap ook gerust 10 uur en dan nog val ik 's avonds in slaap op de bank. Misschien is juist minder slapen wel goed voor me.


Wij gebruiken ook sleep cycle :D

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:20

Ik heb dus precies hetzelfde als jij. Rond half 1 ongeer gaan mn ogen hangen en moet ik iets doen anders val ik gewoon in slaap. Heb dat echter wel alleen op stage, of gewoon thuis. Op school red ik het prima heel de dag op 5/6 uurtjes slaap. Maar ik moet wel wat te doen hebben en niet lekker op de bank een film kijken want dan slaap ik zo een uurtje of 3/4 in de middag en door het avondeten heen, en word ik rond 8/9 uur geschrokken wakker :')

*half 1 smiddags bedoel ik daarmee.

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Noeps
Berichten: 16928
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:21

Ik gedij goed op weinig slaap, maar zou liever wel wat eerder in slaap willen vallen. De wekker gaat hier om 6:40 en meest ideaal zou uiterlijk om 23:30 slapen zijn. Ik ga rond 22:45 op bed. Afgelopen nachten sliep ik echter niet voor 00:45 -O-. Als de wekker dan gaat voel ik me ook niet echt uitgerust. Toch heb ik er overdag verder weinig last van, maar ik vermoed dat ik in het weekend wat uurtjes extra slaap :D.

❤️

verootjoo
Berichten: 35629
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Goed gedijen op weinig slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:35

Sinds ik een baby heb verbaast het me hoeveel ik kan met weinig of geen slaap :')

Maar ideaal is voor mij 8-9 uur slaap per nacht. Vroeger had ik meer uren nodig, maar dit werkt nu het beste.
Maar het klopt dat je minder slaap nodig hebt rond jouw leeftijd nu, dat is normaal :)

[o]

Lieke565
Berichten: 157
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Goed gedijen op weinig slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:47

Ik slaap bijna gelijk als mijn hoofd het kussen heeft aangeraakt, maar wel pas als mijn voeten warm zijn. Heerlijk vind ik dit. Ik heb veel slaap nodig en gedij niet op te weinig slaap. Dan blijf ik hier vooral in de ochtend in hangen....... :( :Z :?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:50

Oh, interessant.... Waar heeft je man zich laten onderzoeken?

Ik ben een veelslaper, moet veel uren (9 á 10) slapen en moet bij slaaptekorten op den duur inhalen anders wordt ik ziek.
Ik kan echt jaloers zijn op mensen die fit en fruitig hun leventje op 6 of 7 uur slaap doen. Wat een tijd heb je dan extra!!

Ik ben inmiddels vele bloedonderzoeken, en de uitkomst: allergie en D tekort wijzer. En een huisarts die zegt, je hebt nu eenmaal veel en weinig-slapers.

Ik gedij goed op ritme en buitenlucht (zon!), ik hoop dat ik met de jaren zoals de meeste mensen met minder slaap toe kan.

Er zijn momenten dat ik niet heel goed functioneer en overweeg me verder te laten onderzoeken. Maar tot nu toe laat ik het maar hierbij. Het is zo, ik ben verder gezond en actief :j

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:02

Wat ben ik jaloers op jullie!! Ik wou dat ik zo lang kon slapen.. Ik slaap gemiddeld maar 4 uurtjes per nacht.. Za en zo wel wat meer, maar ook niet meer als 7 of 8...

Ik kom niet snel in slaap en moet er vroeg op..

Ik heb nachten dat ik maar een uurtje beb geslapen, ben blij dat get zelden is.

Ik ben verder wel normaal wakker op het werk..
Ik heb vanaf zondag iedere nacht niet meer als 4,5 uur per nacht geslapen..
Ik hoop vanavond wat langer..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, frisian_love, YvonneV en 133 bezoekers