zwangerschap: pas nieuw contract na verlof, ontslagverg.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

zwangerschap: pas nieuw contract na verlof, ontslagverg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 13:14

Na aanleiding van dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=91&t=1910475&start=25

We zijn inmiddels een paar maanden verder. Ik geniet op het moment heerlijk van mijn verlof. Nog een paar weekjes en dan hoop ik ons kleine meisje in mijn armen te kunnen houden.

Maar toch heb ik een bepaalde onrust bij me wat betreft mijn werk. Ik zal het nog even kort uitleggen.

Ik ben sinds maart 2015 via een uitzendbureau werkzaam bij een bedrijf. Inmiddels zit ik in uitzendfase B wat onder andere inhoud dat het bedrijf waar ik werk mij een contract moet geven voor bepaalde tijd en uren via het uitzendbureau. Die heb ik ook en deze loopt af op medio april. Nu is het zo dat ik zwanger ben en sinds een week verlof heb. Mijn contract loopt dus af in mijn verlof en het bedrijf/uitzendbureau ziet geen reden om mijn contract direct te verlengen. Echter hebben ze me wel een nieuw contract belooft wanneer ik uit mijn verlof kom. Hiervoor heb ik zelfs al een voorovereenkomst voor getekend.

Een beetje rare constructie wat mij betreft, maar goed fijn dat ik terug mag komen natuurlijk.

Nu is het zo dat ik op deze functie terecht ben gekomen omdat iemand met zwangerschapsverlof ging. Voordat ze met verlof ging is haar een vast contract belooft voor 24 uur per week (ze werkte 32 uur). We hebben haar helaas nooit weer gezien, omdat toen het puntje bij paaltje kwam ze alleen terug mocht komen voor 32 uur en ze weer onder aan kon beginnen bij het uitzendbureau omdat ze er een halfjaar uit was geweest.

Dit in mijn achterhoofd houdende sta ik een beetje voor een dilemma. Ik krijg namelijk als het ware gewoon ontslag (van het uitzendbureau) omdat ze een paar maand geen werk hebben (terwijl ik verlof heb). De ontslagbrief heb ik inmiddels al ontvangen. Nu is het zo dat ik 2 jaar aaneengesloten heb gewerkt en hierdoor recht heb op een transitievergoeding (ontslagvergoeding).

Nu heeft het uitzendbureau al aangegeven dat ik deze beter niet kan claimen omdat ik toch wel terug mag komen. Ze zijn zelfs van plan me nog 1 keer een een contract via uitzendbureau te geven van een half jaar en me dan vast aan te nemen. Mooie woorden natuurlijk, maar ik moet het eerst zien en dan geloven. Het bedrijf had me na dit contract al een vaste aanstelling beloofd.

Wat hadden jullie in mijn situatie gedaan?

Redenen om transitievergoeding wel te claimen
- ik heb deze constructie niet bedacht en sta in mijn recht
- Als ik het nu niet doe en ik krijg toch geen contract heb ik nergens meer recht op

Reden om het niet te doen
- straks verspil ik mijn kansen op een contract

Er is overigens al contact geweest met het FNV. Zij geven aan nog nooit van een dergelijke constructie gehoord te hebben en zij adviseren om de vergoeding wel te claimen.

Mijn gevoel zegt dan ook om het wel te doen, maar toch heb ik twijfels. Ik hoor graag jullie meningen.

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 13:18

Ik snap er vrij weinig van. Je hebt een ontslagbrief al getekend maar je weet dat je terug mag komen, hoe weet je dat dan? Dan ben je toch in principe ontslagen of zie ik het te simpel? 8)7

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Re: zwangerschap: pas nieuw contract na verlof, ontslagverg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 13:38

Ik zou de vergoeding claimen. Als ze je graag willen houden bieden ze namelijk NU een contract aan en verlengen ze sowieso.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: zwangerschap: pas nieuw contract na verlof, ontslagverg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 13:42

Als ze je willen houden kunnen ze je net zo goed nu een contract geven, zwangerschapsverlof loopt via uwv.
Ik zou zeker claimen, je slaat je voor je hoofd als je straks geen nieuw contract krijgt omdat zij dan "opeens" iets verzonnen hebben

Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 13:43

Lizzyy schreef:
Ik snap er vrij weinig van. Je hebt een ontslagbrief al getekend maar je weet dat je terug mag komen, hoe weet je dat dan? Dan ben je toch in principe ontslagen of zie ik het te simpel? 8)7


Ik heb een ontslagbrief ontvangen omdat mijn contract niet door wordt verlengd. Tegelijkertijd heb ik een voorovereenkomst getekend waarin staat dat ze me voornemend zijn weer aan te nemen in juli. Snap je het nog ;).. Rare constructie hé?

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 13:43

Jouw zwangerschapsverlof kost hun niks, dus raar dat ze je dan niet meteen een verlenging geven.

Begrijp ook niet precies wat je nu wel en niet voor overeenkomsten heb getekend. *edit* dat is dus een overeenkomst van niks. Kleine lettertjes zullen wel 1000 uitwegen bieden.

Ik zou claimen, want zekerheid dat je terug mag heb je pas als er een handtekening van hun onder een contract staat.
Laatst bijgewerkt door djuulsie op 23-03-17 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 13:43

Ik zou de vergoeding claimen. Eventueel, als je daar heel graag wilt (blijven) werken, probeer je een afspraak te maken om een contract nu alvast te tekenen met een ingangsdatum na je verlof, zodat dat vastligt. Als je dat contract dan inderdaad krijgt, kan je die vergoeding laten zitten.

Maar ik zou in ieder geval zorgen dat je niet met lege handen achterblijft.

Colien

Berichten: 1293
Geregistreerd: 29-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 13:44

Winged schreef:
Ik zou de vergoeding claimen. Als ze je graag willen houden bieden ze namelijk NU een contract aan en verlengen ze sowieso.

Hier ga ik in mee. Vergoeding claimen, mochten ze op basis daarvan jou geen contract aanbieden dan hadden ze anders ook wel een ander smoesje gehad.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 13:45

Als ze je echt willen houden laat ze je nu maar een verlenging geven. Als jij in je verlof zit kost je je baas niets, verlof wordt gewoon door het uwv aan je baas uitbetaald en die sluist het dan door naar jou.
Als ze dat niet willen zou ik zwart op wit willen hebben dat ik na het verlof terug kan komen en dan ook het vaste contract daarin opnemen

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Re: zwangerschap: pas nieuw contract na verlof, ontslagverg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 13:58

In hoeverre is die voorovereenkomst bindend?

Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 14:02

djuulsie schreef:
Jouw zwangerschapsverlof kost hun niks, dus raar dat ze je dan niet meteen een verlenging geven.

Begrijp ook niet precies wat je nu wel en niet voor overeenkomsten heb getekend. *edit* dat is dus een overeenkomst van niks. Kleine lettertjes zullen wel 1000 uitwegen bieden.

Ik zou claimen, want zekerheid dat je terug mag heb je pas als er een handtekening van hun onder een contract staat.


Ik heb de overeenkomst er even bijgepakt. Hierin staat:
De onderhavige overeenkomst is een voorovereenkomst (hierna te nomen: deze overeenkomst). Door de ondertekening van deze overeenkomst komt (nog) geen uitzendovereenkomst tot stand tussen partijen, maar worden de voorwaarden vastgelegd waaronder die uitzendovereenkomst in de toekomst eventueel tot stand zal komen

Vervolgens komen ze met een begin datum en daarna volgt onderstaande:

Tussen partijen komt eerst een uitzendovereenkomst tot stand nadat kandidaat per e-mail wordt opgeroepen om werkzaamheden te verrichten en kandidaat aan die oproep gehoor geeft door de werkzaamheden aan te vangen. De uitzendovereenkomst die alsdan tot stand komt gaat als bijlag 1 bij deze overeenokmst.

Volgens het uitzendbureau heb ik door deze overeenkomst de volle zekerheid dat ik terug mag komen. Maar ja ik heb dus nog steeds geen uitzendovereenkomst.

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Re: zwangerschap: pas nieuw contract na verlof, ontslagverg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:04

Ik zou over het woordje 'eventueel' vallen in de eerste paragraaf van de overeenkomst. Ik denk niet dat dit bindend is voor hen, maar ben er niet zeker van. Heb zelf nog nooit van zo'n overeenkomst gehoord.

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:06

Ontslag met als rede zwangerschap mag niet en het UWV betaald aan je werkgever om jou te betalen. Zelf zou ik hiermee uitkijken, is dit niet een manier om de mogelijkheid te hebben om je er definitief uit te zetten? Om wat voor reden dan ook.

Ook met het woordje 'eventueel' in de volgende zin zou ik uitkijken:
Citaat:
Door de ondertekening van deze overeenkomst komt (nog) geen uitzendovereenkomst tot stand tussen partijen, maar worden de voorwaarden vastgelegd waaronder die uitzendovereenkomst in de toekomst eventueel tot stand zal komen


Succes!
Laatst bijgewerkt door Niece op 23-03-17 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:07

Maar heb je garantie dat jij wordt opgeroepen als kandidaat? Dat staat er namelijk niet.

Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 14:08

tesseke schreef:
Ik zou over het woordje 'eventueel' vallen in de eerste paragraaf van de overeenkomst. Ik denk niet dat dit bindend is voor hen, maar ben er niet zeker van. Heb zelf nog nooit van zo'n overeenkomst gehoord.


Dat is dus ook precies waar ik moeite mee heb. En verder is dit alleen een overeenkomst tussen mij en het uitzendbureau. Het bedrijf waaraan ik uitbesteed word, wordt hier helemaal niet genoemd.

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:14

Dit is echt een wasse neus. Laat je alsjeblieft niks wijs maken. Uitzendbureau laat alles afhangen van de opdrachtgever. Als deze in de tussentijd een andere oplossing vind zal je nooit opgeroepen worden en zitten ze als uitzendbureau niet aan je vast. Het is gewoon risico management.
Je kunt zelf het beste inschatten of het bedrijf waar je werkt je opnieuw in zal zetten maar op basis van de voorovereenkomst heb je echt geen poot om op te staan.

Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 14:17

Winged schreef:
Maar heb je garantie dat jij wordt opgeroepen als kandidaat? Dat staat er namelijk niet.


Na mijn idee niet.Staat namelijk nergens in de overeenkomst.

Na dat ik deze overeenkomst had gekregen hem ik contact gehad met het uitzendbureau en aangegeven dat ik het jammer vond dat het alleen een voorovereenkomst is, omdat ik op deze manier nog geen zekerheid heb. Echter gaven zij als antwoord dat ik dat wel degelijk heb. Ik ben er toen niet verder op ingegaan (beetje dom wellicht).

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:21

Volgens mij heb ik ook op je vorige topic gereageerd. Het bedrijf heeft er geen financieel voordeel aan je nu 'te laten gaan'. En volgens mij is deze constructie door zwangerschap hartstikke verboden! Zwangerschap mag nooit een reden zijn van 'ontslag'.

In jou schoenen zou ik de vergoeding zeker opeisen, dit klinkt niet veelbelovend voor je contract. Ik verwacht dat je anders helemaal met lege handen staat.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:22

Ik zou in jouw geval aangeven dat je de transitie-vergoeding gaat claimen tenzij je gewoon direct een bindend contract kan tekenen.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10419
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:32

Kunnen ze je niet een contact aanbieden met startdatum na je verlof. Dat je in ieder geval een getekend contract hebt?

Ik zou zo'n constructie voorstellen en dat je als ze dat doen afziet van je transitie vergoeding.

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:33

renee16 schreef:
Volgens mij heb ik ook op je vorige topic gereageerd. Het bedrijf heeft er geen financieel voordeel aan je nu 'te laten gaan'. En volgens mij is deze constructie door zwangerschap hartstikke verboden! Zwangerschap mag nooit een reden zijn van 'ontslag'.

In jou schoenen zou ik de vergoeding zeker opeisen, dit klinkt niet veelbelovend voor je contract. Ik verwacht dat je anders helemaal met lege handen staat.


In dit geval is het geen ontslag. Haar contract loopt gewoon af. Zwanger of niet bij het bereiken van de einddatum eindigd het contract van rechtswegen en hoeft niet verlengd te worden.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:34

Eens met pmarena.
Aangeven dat je of een contract wil of de vergoeding.

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:35

pmarena schreef:
Ik zou in jouw geval aangeven dat je de transitie-vergoeding gaat claimen tenzij je gewoon direct een bindend contract kan tekenen.

Dit zou ik ook gedaan hebben event met ingangsdatum na je verlof

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:37

pmarena schreef:
Ik zou in jouw geval aangeven dat je de transitie-vergoeding gaat claimen tenzij je gewoon direct een bindend contract kan tekenen.

Zo zou ik het ook spelen, straks is je verlof afgelopen en word je niet opgeroepen, dan krijg je ww voor twee maanden en dan zit je helemaal zonder. Je hebt die transitievergoeding achter de hand om druk uit te oefenen. Nee heb je, ja kun je krijgen en misschien je licht eens opsteken bij het bedrijf waar je een vast contract zou krijgen, die zie ik in je verhaal namelijk helemaal niet terug komen.

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:40

Je vergoeding claimen zonder meer en je verlof geld aanvragen bij t uwv
Na je verlof kun je de ww in mocht je geen nieuwe baan aangeboden krijgen !
Dat uitzendbureau geeft er nl geen drol om of jij wel of niet terug gaat werken
Ze zetten er nu een ander neer en als die bevalt vervult die jou plaats
Simpel genoeg .