paard water geven op de weide

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

paard water geven op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-17 09:19

Hoi allemaal!

Nu wil ik gisteren mijn paard op de weide zetten, wat ik dus doe. Maar wij hebben geen automatische drinkbakken dus ik moet wel gewoon met emmers naar de weide. Nu kreeg ik het grandioos idee om zo een grote blauwe ton in de kruiwagen te zetten, die dan te gaan vullen en terug te brengen.

Zo gezegd, zo gedaan. Ton goed vol met water, ik heel trots met de kruiwagen naar de weide. Maar toen moest die ton er wel uit natuurlijk...

Ik had mezelf een beetje overschat maar heb ze der met heel veel moeite uit gekregen. Ik voelde wel in mijn rug dat ik misschien toch niet zo de krachtpatser moest uithangen, maar opzicht was er niets aan de hand.
Een beetje later krijg ik super veel pijn onder mijn schouderblad, kon zelfs moeilijk ademen, zo pijnlijk was het.

Ik moest om half 5 sowieso naar de dokter dus dit dan ook maar laten nakijken en ik heb een SPIERSCHEUR :')
Wat doet dat pijn zeg....

Wat een ruiter allemaal al niet over moet hebben voor zijn dieren :+ Ik ga in het vervolg wel terug met emmertjes naar de weide!


rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Re: paard water geven op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:23

Pechvogel! En als je nu mayonaise emmers met deksel gebruikt en die in de kruiwagen zet? Dan hoef je niet te sjouwen met emmers maar kan je ze rijden. Doordat je er deksels op doet klotsen ze niet leeg en kan je ze stapelen in de kruiwagen en ze wegen niet zwaarder dan 10 kilo dus is het beter voor je lijf.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:23

Je hebt waterzakken (80 liter, H2O bag) die je in een kleine kruiwagen kunt leggen en zo vanuit de kruiwagen in een bak kunt leeggieten. Heen en weer lopen met emmertjes lijkt me zo'n klus! Beterschap met die spierscheur, klinkt pijnlijk.

KittyDylan

Berichten: 8873
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:25

Slangen neerleggen? :Y)

Wij moesten ook met water lopen, maar nu sinds kort heeft pap er slangen neergelegd. Op stal dus de kraan open draaien en op de wei de slang in de bak leggen.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:26


pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:28

Hier rugklant die ook met blauwe grote kannen (20 - 25 liter) naar de wei loopt met kruiwagen. Ik laat de blauwe jerrycan liggen in de kruiwagen met opening naar boven. Dan hef ik de kruiwagen op en klotst het water zo de grote emmers in (we hebben er twee staan van 20 liter). Op het einde kan ik de kan zelf goed tillen. Mijn man die sterk is en dit een keer zag vond het zo handig dat hij hetzelfde nu doet, want datgene dat je morst is bijna verwaarloosbaar.

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:31

Och jeetje.......
Veel beterschap!

Maar inderdaad; doe dit NOOIT meer ;) en kom op, ook geen stom gesjouw met emmertjes;
koop zo'n H2O zak (online bij agradi te bestellen); die ton of een lege grote speciekuip zet je op de wei,
met een slang vul je die zak met water in je kruiwagen, dopje er op en kruien maar naar de ton, en hop vullen die handel uit de zak vanuit je kruiwagen.

Echt enorm goede uitvinding!

pien_2010; waarom ook geen H2O zak?

Nee ik heb geen aandelen hoor, maar die dingen kosten nou eenmaal geen drol en zijn gewoon ideaal.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Re: paard water geven op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-17 09:40

Hahaha bedankt voor jullie handige tips! Wij hebben inderdaad op stal ergens zo'n H2O bag liggen maar volgens mij hebben de spinnen en ratten daar hun huisjes van gemaakt :')

Zal ook zijn van ze zo vaak te gebruiken natuurlijk... Ik vond die persoonlijk ook echt handig maar iemand legt ze altijd zo hoog en verstopt dat ik vergeet dat we ze hebben.

Nu ja, het doet echt wel pijn dus ik zal het niet zo snel meer vergeten denk ik :j

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:46

JoyCiej007 schreef:
Och jeetje.......
Veel beterschap!

Maar inderdaad; doe dit NOOIT meer ;) en kom op, ook geen stom gesjouw met emmertjes;
koop zo'n H2O zak (online bij agradi te bestellen); die ton of een lege grote speciekuip zet je op de wei,
met een slang vul je die zak met water in je kruiwagen, dopje er op en kruien maar naar de ton, en hop vullen die handel uit de zak vanuit je kruiwagen.

Echt enorm goede uitvinding!

pien_2010; waarom ook geen H2O zak?

Nee ik heb geen aandelen hoor, maar die dingen kosten nou eenmaal geen drol en zijn gewoon ideaal.


Klopt helemaal, hartstikke makkelijk en je neemt een grote hoeveelheid water mee. Extra tip : koop een "spin" En leg em daar mee vast. (gewoon er overheen, aan de kruiwagen)

Afbeelding

Het wil wel eens dat tie op een gegeven moment tijdens het schenken gaat schuiven en dan klotst je water nog uit de bak. Als je de spin er over heen aan de kruiwagen vast maakt, schuift tie de kruiwagen niet uit.

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Re: paard water geven op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:47

Ik vul altijd lekker makkelijk de kruiwagen zelf met water, en vul deze in grote emmers in de wei, kan je het zo leeg laten lopen :D

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:50

Ann_Pam schreef:
Ik vul altijd lekker makkelijk de kruiwagen zelf met water, en vul deze in grote emmers in de wei, kan je het zo leeg laten lopen :D

Dat kan natuurlijk ook, maar het is maar net hoever je moet lopen en hoeveel kuilen je tegen komt. Met een beetje pech verlies je redelijk veel water onderweg.

Anoniem

Re: paard water geven op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:55

Bidons van 20 liter idd! Ik kan enkel met de auto naar de paarden en moet het water ook met de auto meenemen. Is nog altijd een beetje sleuren maar je gooit het gewoon op de rand van de emmer en laat maar leeglopen :)

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:56

Wij gebruiken die H2O zak. Hebben wel al 3 in een jaar doorheen. Maar duur zijn ze niet en super makkelijk.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:57

Hier doen we het ook met bidons. We hebben er van 20, van 10 en van 5. Die van 20 gaan de kruiwagen in. Die van 10 en 5 kan ik zo snel even "er in kappen" "en dragen alsnog makkelijker dan een emmer vind ik. (ik ben klein en zo'n emmer die ik van mijn been moet weg houden om niet te morsen dwingt mijn schouder in een onvoordelige positie, de smallere bidon doet dat niet.)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Cococo
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Geen lid meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:01

hmmmm....ik vind de kruiwagens nou niet erg fris om daar het water in te doen....
Al die mest die er al in heeft gelegen :+

Ik zou kijken of verlengen van tuinslangen een mogelijkheid is, je hebt van die koppelstukken waarmee je tuinslangen aan elkaar kunt koppelen en heel lange slang kunt maken.

Geen boktlid meer.

Cemlys

Berichten: 14949
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: paard water geven op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:02

Zo n waterzak voor in de kruiwagen?

Die gebruik ik 's zomers, werkt prima.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:07

Cococo schreef:
hmmmm....ik vind de kruiwagens nou niet erg fris om daar het water in te doen....
Al die mest die er al in heeft gelegen :+

Ik zou kijken of verlengen van tuinslangen een mogelijkheid is, je hebt van die koppelstukken waarmee je tuinslangen aan elkaar kunt koppelen en heel lange slang kunt maken.

Wij hebben 2 apparte kruiwagens, mest en voor voer. ( maar paardjes wonen op boerderij) dus dat is een voordeel.
WendyLotte. Ja klopt, hier een kwestie van niet tot het randje vol laten lopen. Maar dan heb ik voor 3 paarden ook meer als zat. Iedereen zal wel andere goeie tips en voorkeuren hebben toch? :)

NienkeThella

Berichten: 96
Geregistreerd: 08-04-13
Woonplaats: Kopenhagen

Re: paard water geven op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:12

Is het misschien een idee om van die grote zwarte bakken in de weide te zetten? Als je dan een waterzak koopt voor in een kruiwagen kan je ze heel makkelijk vullen :)

Þella, mijn grote liefde †

Neon

Berichten: 4924
Geregistreerd: 03-07-06

Re: paard water geven op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:21

Die zakken zijn een crime bij natte klei grond als je berg op moet lopen

Ik heb met kruiwagen, waterzak en al op de grond gelegen... en zie dan maar hoe je die zak leeg krijgt... nope die komen er bij mij niet meer in...

Ik heb 20 liter jerrycans :) die zijn echt super... geen geknoei en makkelijk te dragen :)

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-17 11:43

Neon schreef:
Die zakken zijn een crime bij natte klei grond als je berg op moet lopen

Ik heb met kruiwagen, waterzak en al op de grond gelegen... en zie dan maar hoe je die zak leeg krijgt... nope die komen er bij mij niet meer in...

Ik heb 20 liter jerrycans :) die zijn echt super... geen geknoei en makkelijk te dragen :)


Wij hebben gelukkig geen bergop om op de weides/paddocks te komen dus voor mij zijn die zakken wel handig! Kan mij voorstellen dat dat voor jou iets minder het geval is :')

KittyDylan

Berichten: 8873
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: paard water geven op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:46

Maar slangen geen idee? :)

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: paard water geven op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:03

Heel vreemde vraag mss,maar hoe kan een huisarts een spierscheur constateren?

Hier een spierscheur gehad na een val van een paard,en van seconde 1 kon ik niet meer recht stappen,het is direct gescheurd,dus gaat zoiets ook geen uur duren qua pijn doen.
Kan ook enkel met een echo geconstateerd worden,dan hebben huisartsen niet lijkt me?

Ik geloof eerder dat een osteo je van je pijn kan afhelpen en niet dat je een spierscheur hebt.

Hoe ver ligt de weide van bv een stal met lopend water?
Idd tuinslangen aan elkaar koppelen,grote waterbak in de weide,kraan open en vol laten lopen.
(bv een oud bad kan je vaak gratis hier of daar ophalen)
Spaart je heel wat gesleur en tijd uit!

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-17 12:08

tengeltje11 schreef:
Heel vreemde vraag mss,maar hoe kan een huisarts een spierscheur constateren?

Hier een spierscheur gehad na een val van een paard,en van seconde 1 kon ik niet meer recht stappen,het is direct gescheurd,dus gaat zoiets ook geen uur duren qua pijn doen.
Kan ook enkel met een echo geconstateerd worden,dan hebben huisartsen niet lijkt me?

Ik geloof eerder dat een osteo je van je pijn kan afhelpen en niet dat je een spierscheur hebt.

Hoe ver ligt de weide van bv een stal met lopend water?
Idd tuinslangen aan elkaar koppelen,grote waterbak in de weide,kraan open en vol laten lopen.
(bv een oud bad kan je vaak gratis hier of daar ophalen)
Spaart je heel wat gesleur en tijd uit!

Ik studeer zelf verpleegkunde dus ik weet hoe je dit constateert hoor! Maar op diezelfde plek heb ik enkele jaren terug een spierscheur gehad die op het nippertje was van operatief terug aan elkaar te moeten zetten. Hier was ook geen echo nodig omdat je heel grote/diepe scheuren gewoon kunt voelen.

Dit is exact dezelfde plek, die overigens op die jaren al enkele keren terug gescheurd is. Ik ken dus ondertussen zelf perfect het gevoel en de pijn die hiermee gepaard gaan, dat in combinatie met een palpatie van een bekwame huisarts = diagnose spierscheur.

Ik geloof dat de pijn bij mij al iets anders ligt omdat dat eigenlijk al zo vaak gescheurd is dat ik een beetje 'littekenweefsel' heb zitten op die plek.

Maar idd, toen die spier de eerste keer ook zo ver scheurde (door NIET te vallen van mijn paard maar te hard mijn best te doen om te blijven zitten :') ) had ik ook meteen heel veel pijn hoor. Ik kon er toen niet eens nog zelfstandig af komen, ze hebben echt mijn paard moeten vasthouden en mij met twee van mijn paard moeten pakken :+

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:14

Op de stal waar ik stond, gaven wij allemaal gewoon water uit de sloot. Veel makkelijker en de grote waterbakken langs de slootkant en dan zo steeds bijvullen met water uit de sloten.

Ik weet niet of je er ook sloten hebt?

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-17 12:18

Ragdollcat schreef:
Op de stal waar ik stond, gaven wij allemaal gewoon water uit de sloot. Veel makkelijker en de grote waterbakken langs de slootkant en dan zo steeds bijvullen met water uit de sloten.

Ik weet niet of je er ook sloten hebt?

neen die hebben we spijtig genoeg niet :p


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers