Paard verkopen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tess_Safrina

Berichten: 5
Geregistreerd: 22-03-17

Paard verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 20:33

Hey allemaal,
Ik zit met heel veel pijn in mn hart er toch over na te denken of het misschien toch beter is om mijn paard te verkopen aan iemand die haar beter op haar plek kan zetten. Ik heb namelijk nu steeds vaker dat ik niet normaal meer kan rijden omdat ze heel erg gaat bokken in de galop (dit komt omdat ik regelmatig de laatste tijd er 2 tot meer weken uit lig om de zoveel tijd omdat ik mijn kruisband heb gescheurd) en ik kan het gewoon echt niet hebben dat ik er af val en dat mijn knie dan dus toch weer terug bij af is. Ook heeft ze me nu voor de zoveelste keer heel hard op mijn been getrapt (puur uit frustratie) en ik kan haar niet goed genoeg hier tegen straffen omdat ik hier bij wordt beperkt door mijn knie. Ook merk ik dat ik toch niet zo'n klik met haar heb als dat ik eerst dacht/hoopte, en het blijkt toch niet helemaal het paard voor mij te zijn (ik ben totaal geen bange ruiter maar ik wil liever ook wel is een buitenritje of wedstrijdje rijden maar dat kan niet zonder dat ze gaat steigeren en heel hard achteruit begint te lopen). Is het dan dus toch een goed idee om toch te gaan zoeken naar iemand die haar beter aan kan pakken en hier meer ervaring mee heeft?

Anoniem

Re: Paard verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:35

Weet je zeker dat het bokken uit joligheid is? Wie weet heeft je paard ergens last van :) Wellicht een idee dat even te controleren, en anders een bijrijder zoeken die haar op kan vangen?

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:37

Bizzybijtje is mij nèt voor met dezelfde vraag.

Heb je haar al eens helemaal laten controleren, want dit lijkt sterk op een lichamelijk ongemak. Heeft ze dit gedrag ook als iemand anders op haar rijdt?

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:39

Als je geen klik hebt met het paard zou ik het toch overwegen om te verkopen, een klik kan je niet op een twee drie krijgen... het is er of het is er niet. Bespaart jullie beide de frustratie :o succes!;)

Tess_Safrina

Berichten: 5
Geregistreerd: 22-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 20:43

Bizzybijtje schreef:
Weet je zeker dat het bokken uit joligheid is? Wie weet heeft je paard ergens last van :) Wellicht een idee dat even te controleren, en anders een bijrijder zoeken die haar op kan vangen?


Wij dachten inderdaad eerst ook dat ze misschien toch ergens last van had dus we hebben toen iemand er naar laten kijken maar er blijkt helemaal niks mis te zijn... Ik heb ook al een tijd gezocht naar iemand die haar misschien bij wou rijden, maar hier in de buurt is er niemand die daar tijd voor heeft of het simpelweg niet aandurft.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:45

Ik snap je verhaal volledig.

Ik heb dit ook tijd gehad. Alleen onder het zadel was er iedere keer gevecht. Aan de hand of wat dan ook zijn wij maatjes.
En alleen daarom ook er ook over nagedacht. Maar tot de conclusie gekomen dat ik haar niet kan en wil missen. Desnoods rijden we dan niet meer. Maar leuke dingen doen gewoon lekker poetsen/ longeren ook leuk. Of over nagedacht een bijrijdster te zoeken.

Zovaak al een osteo laten komen wat niet hielp.
Maar laat haar eens goed checken. Ik heb het nu de laatste kans gegevens, we gaan het weer oppakken vanaf 0 vanaf de grond. Helpt het niet, dan weet ik wel dat ik er zelf van alles aan gedaan heb.

Ik heb er een jaar niet opgezeten, en vorige week er voor het eerst weer op gezeten en lekker naar buiten gegaan.
Zou dit nooit gedaam hebben als ik haar niet goed genoeg kende.
Bedoel; in de bak oid kan ik ook m'n nek breken!

Denk er goed over na! Succes!

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Paard verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:47

Misschien een idee je paard bij een trainer te zetten? zodat hun vanaf de basis beginnen, misschien dat er ergens tussen jou en je paard miscommunicatie zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:50

Tess_Safrina schreef:
Bizzybijtje schreef:
Weet je zeker dat het bokken uit joligheid is? Wie weet heeft je paard ergens last van :) Wellicht een idee dat even te controleren, en anders een bijrijder zoeken die haar op kan vangen?


Wij dachten inderdaad eerst ook dat ze misschien toch ergens last van had dus we hebben toen iemand er naar laten kijken maar er blijkt helemaal niks mis te zijn... Ik heb ook al een tijd gezocht naar iemand die haar misschien bij wou rijden, maar hier in de buurt is er niemand die daar tijd voor heeft of het simpelweg niet aandurft.


Wie is iemand? Een dierenarts, osteopaat of zadelmaker?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:52

Hoe lang heb je hem al?
Hoe oud is het paard?
Hoeveel staat hij buiten met andere paarden?
Hoeveel eten?

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Paard verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:55

kun je je paard niet in training zetten bij iemand? die het dan even van je overneemt en haar weer even terug naar de basis brengt? somd doet dat echt wonderen als er inderdaad lichamelijk niks mis is en het zadel ook goed ligt.

Tess_Safrina

Berichten: 5
Geregistreerd: 22-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 20:55

Sizzle schreef:
Hoe lang heb je hem al?
Hoe oud is het paard?
Hoeveel staat hij buiten met andere paarden?
Hoeveel eten?



Ik heb haar nu iets langer dan een jaar, ze wordt dit jaar 11, ze staat 24/7 buiten met 7 andere paarden en pony's en ze krijgt op advies van mijn instructrice 2 kilo biks(pavo condition) en 1 kilo muesli (zonder suiker) per dag.

Tess_Safrina

Berichten: 5
Geregistreerd: 22-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 20:58

Wij dachten inderdaad eerst ook dat ze misschien toch ergens last van had dus we hebben toen iemand er naar laten kijken maar er blijkt helemaal niks mis te zijn... Ik heb ook al een tijd gezocht naar iemand die haar misschien bij wou rijden, maar hier in de buurt is er niemand die daar tijd voor heeft of het simpelweg niet aandurft.[/quote]

Wie is iemand? Een dierenarts, osteopaat of zadelmaker?[/quote]

We hebben er een osteopaat naar laten kijken en er heeft ook al een dierenarts naar gekeken maar allebei zeiden dat ze helemaal niks markeert.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Paard verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:00

mag ik vragen wat ze precies gedaan hebben om tot deze conclusie te komen dan?
en hoevaak krijgt je paard beweging, behalven buiten op de wei staan?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:00

Eigenlijk vrij ideaal dus kwa vrije beweging en leeftijd, maar wel vrij veel voer voor een paard dat niets doet.
Als je het gevoel hebt dat het komt van weinig werken dan zou ik zeker verkopen.
Niet ieder paard kan goed met onregelmatig werk om gaan.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Paard verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:03

Ik vind 2 kilo en een kilo mueslie erg veel eigenlijk. Zou eens flink terug gaan in voer,voornamelijk doen op voldoende/onbeperkt ruwvoer en weer alles vanaf de basis (dus de grond) opnieuw aan te pakken.

Tess_Safrina

Berichten: 5
Geregistreerd: 22-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 21:10

Annalies03 schreef:
mag ik vragen wat ze precies gedaan hebben om tot deze conclusie te komen dan?
en hoevaak krijgt je paard beweging, behalven buiten op de wei staan?



Ze hebben meerdere testjes gedaan om te kijken of er ergens een blokkade zat, maar hebben allebei niks kunnen vinden. Ik rij haar nou 3 tot 4 keer in de week waarvan 2 keer dressuur/springles is, en ook regelmatig gewoon grondwerk en vrijheids dressuur met haar. :)

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:42

Tess_Safrina schreef:
Wij dachten inderdaad eerst ook dat ze misschien toch ergens last van had dus we hebben toen iemand er naar laten kijken maar er blijkt helemaal niks mis te zijn... Ik heb ook al een tijd gezocht naar iemand die haar misschien bij wou rijden, maar hier in de buurt is er niemand die daar tijd voor heeft of het simpelweg niet aandurft.


Wie is iemand? Een dierenarts, osteopaat of zadelmaker?[/quote]

We hebben er een osteopaat naar laten kijken en er heeft ook al een dierenarts naar gekeken maar allebei zeiden dat ze helemaal niks markeert.[/quote]


Tandarts? Zadelpasser?
Krijg je les? Wat zegt de instructie van jouw eigen (onbewuste) houding?

Goof

Berichten: 28785
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paard verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:44

Weet je, je koopt een paard voor je plezier en als dat weg is, je je niet fijn meer voelt als je erop zit en je geen klik hebt lijken me dat goede redenen om voor het dier een goed huisje te zoeken en zelf eventueel ook verder te kijken.
Voel je niet schuldig, als het niet werkt werkt het niet.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:49

Dat voer zou ik helemaal terug zetten tot alleen wat vitaminekorrels.

Maar last van je knie is voor je paard geen reden om te slaan.
Hij hoort gewoon zo al respect voor je te hebben. Gewoon je houding.
En daar gaat het al mis, dan kun je ook niet verwachten dat het rijden wel goed gaat.

En het is geen schande als je zegt geen klik te hebben en daarom te willen verkopen.
Een ander die van nature wat steviger in de schoenen staat kan er een wereld paard aan hebben.
En dan is het voor jou fijner een ander paard te hebben waar je een klik mee hebt en voor het paard fijner omdat die dan ook een baasje heeft wat wel een match is.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:52

Goof schreef:
Weet je, je koopt een paard voor je plezier en als dat weg is, je je niet fijn meer voelt als je erop zit en je geen klik hebt lijken me dat goede redenen om voor het dier een goed huisje te zoeken en zelf eventueel ook verder te kijken.
Voel je niet schuldig, als het niet werkt werkt het niet.

nou inderdaad. Als iemand (paard,mens of wat dan ook) mij zonder reden schopt dan moet hij weg.Dat vind ik eigenlijk ernstiger dan de rijkunstige problemen die je ermee hebt.Bij mij blijven alle dieren tot hun natuurlijke dood,tenzij ze zich tegen me keren. Dan is het toch voor beide partijen niet leuk.

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:59

Misschien nog even de tandarts laten kijken naar je paard? Lees dat je wel al een DA hebt gehad maar nog geen tandarts (of ik lees erover).
Mijn fjord was echt super braaf om te rijden. Tot hij plots uit het niets begon te bokken. Heb de tandarts laten komen (terwijl hij nog maar een halfjaar voordien gekomen was, dus was echt nog niet zo lang geleden) en hij had hele scherpe zijkanten aan zijn tanden waardoor hij in een korte periode dus wondjes had gekregen in zijn mond... Vandaar zijn gedrag (bokken en wegcrossen zonder enige controle)...

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:03

Ik zou in ieder geval het voer een heel eind naar beneden schroeven. Mijn marathonpaard krijgt hoogstens 1 kilo per dag in deze tijd van het seizoen. En dan kijken hoe ze dan reageert.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Re: Paard verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:27

Ik zie dat je 14 bent. Hoe zit het met instructie? Het kan natuurlijk ook dat jullie elkaar onder het zadel gewoon tegenwerken, of dat ze je simpelweg niet begrijpt.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Paard verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:41

Wanneer is het bokken verergerd? Rond dezelfde tijd dat jt niet meer regelmatig kon rijden? Is ze fris tijden het rijden? Is dit jullie eerste winter samen?

Sommige paarden hebben echt een job nodig. Voor de rest ga ik mee met het bovenstaande, dus voer verminderen en lichaamelijk problemen uitsluiten.

Maar als je het echt niet ziet zitten, gewoon een nieuw baasje vinden. Moet je je niet voor schamen. Wat goed dat je het probleem erkent en we wat wil aan doen :)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:48

Mijn lieve en meewerkende paard was van de week ook ernstig druk met rijden. Ondanks dat ze 24/7 buiten staan zijn ze rond deze tijd gewoon wat druk.

Je voert imo echt veels te veel..hier staan sportpaarden in de subtop op de helft..denk dat het al scheelt als je veel minder krachtvoer gaat geven

Jou bewust schoppen is een flinke klap met de bezem..dat is niet de bedoeling, klaar. En daarna hard aan je leiderschap werken, want je hebt blijkbaar een paar signalen gemist.