[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:05

Wat een pech hebben jullie! Ik gun het jullie zo om gewoon lekker te kunnen rijden en dat alles goed gaat. Het ziet er echt heel zielig uit hoe hij strompeld..

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 08:38

Oh dit kan echt wel van een hoefzweer komen zo strompelen. Maar de dierenarts zal je beter kunnen helpen morgen en je adviseren. Wat een pech!

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:40

Ik volg je topic al in het begin. Je verdient een grote pluim. Je steekt zo veel tijd en energie in je paardje. Ik hoop dat de DA meer duidelijkheid kan brengen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 14:50

De nieuwe dierenarts is geweest en het is helaas even niet anders: Harvey staat op boxrust met antibiotica en pijnstilling. Ook draagt hij een ademend verband met alleen natte watten op het deel waar de zweer zit.

Arts heeft zijn hoef verder uitgehold en concludeerde na alle informatie en wat hij zag, een chronische infectie in de zool en een nieuwere infectie in de hiel/straal. Harvey reageerde ook heel heftig toen de arts in zijn hiel duwde.

Hij heeft onder andere dit deel van de steunsel weggesneden. Zal morgenochtend weer een foto van de hoef maken.

Afbeelding

We zijn ondertussen al 9/10 weken verder en ondanks dat ik niet 100% achter deze behandeling sta wil ik het wel proberen :j.

Harvey stond net hinnikend in de stal, rondjes draaien en stampen. Maar hij zal vast kalmeren als hij doorheeft dat er geen reactie komt. Kan altijd wat kalmerends geven, denk ik... En vrijdag komt de arts weer kijken! Ben benieuwd :)

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:43

Ja wat een ellende zeg... Dat is een fikse ontsteking! Hoe rot het ook is nu, de dierenarts zal je helpen en als het eenmaal achter de rug is breken betere tijden aan voor jullie beiden!

Hanneke81

Berichten: 136
Geregistreerd: 25-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:52

Hè bah, chronische infectie klinkt niet fijn. Enig idee wat dit op langere termijn zal betekenen? Of kon de DA hier nog niet veel over zeggen? Sterkte in ieder geval, is toch even een tegenvaller erbij.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 19:20

Hij zei inderdaad niet veel over lange termijn behalve dat ik hem in de toekomst - waarschijnlijk - gewoon ijzerloos zou kunnen houden. Hij heeft namelijk mooie voeten, en dat was fijn om te horen :)

Betekent niet dat ik ijzers helemaal afzweer, al ben ik eigenlijk anti-ijzer. Maar dit hele gedoe doet me wel twijfelen. Zowel ijzers eronder als blootvoets houden hebben voor-, en nadelen en dat maakt dat ik nog steeds twijfel.

Eerst alle troep eruit, en dan Harvey zonder pijn zuiver laten lopen. En dan zien we weer verder. Baal alleen wel heel erg van de boxrust ("healthy mind" & bloedcirculatie in de hoef), maar gelukkig is het een grote box!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:23

Poeh, wat een gedoe voor jullie! :n Lees af en toe stilletjes mee, maar wil jullie nu graag veel sterkte wensen. Dat de ellende maar snel over mag zijn!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:26

Blootsvoets kan je het beste bij daar waar de troep zit wwn hoefijzer zal een infectie niet oplossen. Vanwaar moet hii nu op stal?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 19:39

Maartje1990 schreef:
Blootsvoets kan je het beste bij daar waar de troep zit wwn hoefijzer zal een infectie niet oplossen. Vanwaar moet hii nu op stal?


Nee ijzer helpt niet tegen de infectie inderdaad maar als die eruit is wil ik niet weer een hoefzweer door een simpel steentje ofzo :( en zijn hoef is best zacht vanwege al die natte verbanden en 24/7 in de wei helpt ook niet om harde hoeven te krijgen... ik denk dat ik het met hoefschoenen, iodine en regelmatig vijlen wel red maar het idéé dat dit nog een keer gebeurd! En ik ben redelijk obsessief aan het raken, kan bijna aan niets anders denken dan zijn hoeven.

Hij moet op stal om het deel van de hoef waar geen infectie zit droog en schoon te houden, zei de arts. Er zit ook een ademend verband om: animalintex op de hiel+ vetwrap rondom en alleen ductape op de zool en teen zodat de kroonrand nog kan ademen. Dit verband kan dus niet de wei in, want het is niet waterdicht, en ook niet op harde grond zonder overkapping zoals het stuk voor de stallen want als het regent werkt dat ook niet. Ik stelde voor om mijn canvas schoen met rubber zool (verband schoen) te gebruiken maar die was volgens hem niet ademend genoeg, helaas.
Daarnaast is hij nu écht héél erg kreupel, hij heeft amper een zool om op te staan!

Ik ben maar even akkoord gegaan met alles. Afgelopen weken heb ik het zo natuurlijk mogelijk geprobeerd en dat heeft dus niet echt geholpen :(

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:53

TS we zien ons paard allemaal het allerliefst gelukkig zijn. Een paard met pijn is echter niet geheel gelukkig, daarom denk ik dat je er goed aan doet het advies van de dierenarts op te volgen.

24/7 weidegang is niet altijd even heiligmakend helaas. Al ben ik het er absoluut mee eens dat de mentale gezondheid van het paard hier mee gebaat is.
Eerst dat voetje weer gezond en dan verder kijken.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 23:38

Je zit natuurlijk ook in een ontzettend lastig gebied daar, eigenlijk is het te nat voor 24/7 buiten ben ik bang. Wordt het in de zomer droger? Of woon je nu in het enige gebied ter wereld waar het nog meer regent dan in Nederland :')
Tis wel sneu hoe hij loopt ja, ik denk dat stalrust nog niet zo verkeerd is nu, echt lopen doet hem toch pijn dus zoveel zal hij niet aan de wandel willen. Hoop dat je binnenkort beter nieuws hebt!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 23:40

Ach ts.... heb met jou en je paard te doen... je verdient iig een pluim!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 00:16

dittaswart schreef:
Je zit natuurlijk ook in een ontzettend lastig gebied daar, eigenlijk is het te nat voor 24/7 buiten ben ik bang. Wordt het in de zomer droger? Of woon je nu in het enige gebied ter wereld waar het nog meer regent dan in Nederland :')
Tis wel sneu hoe hij loopt ja, ik denk dat stalrust nog niet zo verkeerd is nu, echt lopen doet hem toch pijn dus zoveel zal hij niet aan de wandel willen. Hoop dat je binnenkort beter nieuws hebt!


Haha soms lijkt het erger dan Nederland ja, maar hier komt sneeuw (bijna) niet voor. Wikipedia geeft dan ook bijna hetzelfde gemiddelde voor neerslag aan, tussen NL en ons eiland. Het enige waardoor het hier erger lijkt is de kou in de zomer. Warmer dan 20 graden is schijnbaar uitzonderlijk :') vorige zomer is het één dag 21 graden geweest! Net zoals vrieskou want dat komt meestal alleen 's nachts voor en dan is het -2. Hele eiland van slag, haha! Na twee dagen is dat dan ook weer voorbij. Klimaat is dus redelijk constant. En vochtig...

We willen hier tzt ook graag een huis met wat land kopen (we huren nu) zodat ik zelf het perfecte plekje voor Harvey en een paar andere stallers kan creeren. O.a vlak land met genoeg harde ondergrond rondom schuilstal en in de wei (zonder losliggende steentjes) etc.

Als ik uiteindelijj voor ijzers kies is ook maar de vraag hoe en óf die aanblijven in de wei, of dat hij ze wekelijks gaat verliezen...? Om zomaar even een nadeel ervan te noemen...

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 06:49

Iets, daar zou ik dus echt niet willen wonen, veel regen en geen echte zomer. Brrr :P

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:44

Hoe is het gegaan vannacht?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 14:43

Harvey was erg braaf vanmorgen, viel me erg mee! Af en toe liep hij een rondje in zijn grote stal. Ook een beetje onrustig en steeds zoeken naar de pony, maar hij kon keurig wachten tijdens het wisselen van het verband en uitmesten terwijl de kruiwagen voor de open staldeur stond was ook geen probleem. Ik had natuurlijk weer een horrorbeeld gecreeerd dat hij die kruiwagen omver zou lopen en zou ontsnappen :+

Helaas heeft hij geen hooi gegeten, nou misschien drie happen, maar er was amper verschil met gisteravond te zien. En ook bijna geen water. Toen ik de stal met nieuw stro opstrooide begon hij wel gretig stro te eten terwijl ik net een nieuw hooinet had opgehangen. We hebben een nieuwe baal en de eerste laag was wat dampig dus heb ik het weggegooid en ververst. Maar hij rook eraan en at toch liever stro...

Een voordeel is wel dat hij nu schoon blijft :D

Afbeelding


Foto van de hoef vergeten...

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:01

Hij is het natuurlijk wel ooit gewend geweest, op stal staan... Blijft wel zuur natuurlijk maar je doet het echt super! Als hij echt geen hooi gaat eten dan kun je het misschien nog wat aantrekkelijker maken oid. Wel, ik duim voor jullie dat het zo snel mogelijk afgelopen is!

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:09

Ah ja, stalrust is niks an. Toen Winterfell een wond had op haar sprong heeft ze ook een maand of 3 op stal moeten staan. Ze legde zich hier vrij makkelijk bij neer. Wel was mijn pensionstal iets groter en was iedereen bereid mee te denken. We hadden ipv 1 groep 2 groepen gemaakt zodat er altijd een paard bij Winterfell achterbleef. Maar als je er maar 2 hebt, gaat dit helaas niet. Maar hopelijk is het maar voor even

Misschien wel even opletten dat hij niet teveel stro binnen krijgt. Nu met minder beweging moet hij ook geen koliek erbij krijgen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:21

Kan/mag je de pony ee niet (deels) bijzetten?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 15:46

Nee, hij plast en poept natuurlijk en loopt dit door de hele stal dus veel stro eten zal niet lukken denk ik? Het leek er vanmorgen iig niet op dat er veel verdwenen was... en ik heb twee kruiwagens gevuld, zo vies was de stal.
Maar ik houd het zeker in de gaten want koliek moet inderdaad niet! Al vraag ik me sowieso af hoe 24/7 gras naar geen gras zich gaat ontwikkelen. Dat alleen al is een flinke verandering in dieet natuurlijk. Gelukkig beweegt hij gewoon in de stal :)

Op de renstal vroeger stond hij ook dag en nacht op stal, klopt. Dat is wel alweer even geleden overigens.

De pony heb ik expres los laten lopen. Ze kan zelf de wei in en uit, in haar eigen stal gaan staan of op het harde deel voor de stallen.

Ik kan haar 's nachts in de stal ernaast zetten natuurlijk maar dan laat ik haar elke ochtend vrij en hem niet, dat vind ik oneerlijk. Dan loopt ze echt bij hem weg, haar drang naar de wei is dan heel groot. En dan zou ik twee stallen moeten uitmesten :+
Nu loopt ze waar ze zelf wilt en heeft Harvey ook afleiding en wordt hij niet echt in de steek gelaten. Haar drang om de wei in te gaan is minder als ze constant toegang heeft. Toen ik gisteravond aankwam zag ik haar bij hem voor de deur staan slapen, best lief :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:56

EN de weide even dichtdoen? Dat ze wat dichterbij is/blijft? e heeft daar wel een verharde uitloop begrijp ik?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 16:09

Maartje1990 schreef:
EN de weide even dichtdoen? Dat ze wat dichterbij is/blijft? e heeft daar wel een verharde uitloop begrijp ik?


Klopt, zat ik ook over na te denken...
Van de week wordt het mooier (droger) weer en als de harde ondergrond dan ook droog is wil ik eigenlijk hem eruit laten.

De pony kan helaas geen hooi eten. Ze heeft wel droog gemalen gras maar daar eet ze niet heel veel van (laatst stond ze een nacht op stal, amper wat gegeten). Daarom verkies ik de wei voor haar, ze is al vrij schraal. En omdat het niet mijn paard is vind ik het sowieso lastig...

Maar weersvoorspelling ziet er goed uit dus dan kan hij lekker rondwandelen op het harde en de pony zien :) ben er alleen nog niet uit of ik dit dan dag&nacht zo laat of alleen gedurende de dag en 's nachts weer op stal... want als ik hem op het harde laat kan de pony dus alleen in de wei, en geen schuiling of droge ligplek zoeken als ze dat zou willen...

Wat een gepuzzel :')

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:33

Ik zou nu toch echt even een poos boxrust aanhouden( riep ik pagina's terug ook al overigens:o ) , doordat je zo bezig bent met het zo natuurlijk mogelijk doen duurt het proces heel erg lang. Neem gewoon even je verlies, zorg dat het schoon blijft en je bent er veel sneller weer vanaf :)

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:39

Zolang niks dichtgegroeid is en nog open is blijf er infectie gevaar ook al is het rustig even. Hoefzweer is niet iets waar je met een paar maanden vanaf ben. Reken maar dat je zeker een jaar bezig ben.