Dé tip tegen dekenslopers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Dé tip tegen dekenslopers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-17 15:14

Ik word er een beetje moedeloos van inmiddels :=

Mijn haflinger is in oktober verhuisd naar een groepsstalling. Echt een heerlijke stalling, waar we beiden helemaal op ons plek zijn. Hij staat met 6 soortgenoten in dezelfde stokmaat, wisselend in de leeftijd van 8-18 (hij is zelf 12), verschillende karakters, het klikt goed, hij is echt een groepsdier en is helemaal opgebloeid (stond hiervoor met maar 1 ander paard)

Het enige nadeel is dat ik inmiddels 4 dekens met enorme winkelhaken heb. In eerste instantie was hij de underdog in de groep en hingen er een aantal in zijn achterste om weg te jagen. Inmiddels is hij ingeburgerd, maar spelen ze graag en hangen ook in zijn achterste.

Zijn achterste wordt bedekt door een outdoordeken omdat hij geschoren is. Ik begon met een Bucas deken, die sterk genoeg zou moeten zijn, maar nadat ik er daar 2 van heb weggegooid besloot ik maar een goedkopere variant te nemen. Hij ging toch kapot.
De huidige deken heeft het welgeteld 1,5 week gered.
Afbeelding

Het probleem is dat zonder deken echt nog niet kan. Hij is in januari nog geschoren en ik vind het daar echt nog te koud voor. Momenteel staat hij onder een 200gr. Daarnaast moet de deken echt waterdicht zijn, omdat ze 365/24/7 buiten staan. Bovenstaande deken laat ik nog wel even op. Maar na het seizoen kan hij ook de kliko in -O-

Het is een tijd goed gegaan. Toen hadden ze onbeperkt ruwvoer en waren ze wat rustiger. Nadeel was dat er een aantal non-stop aan het eten waren en moddervet werden. Daarom is besloten om het voerstation delen van de dag af te sluiten. Ze hebben wel altijd toegang tot stro, maar niet meer tot het rijke hooi in het voerstation. Op zich werkt het prima, ze komen weer mooi op gewicht. In de tijd dat ze niet kunnen eten wordt er gesoest, geslapen of gespeeld. Veel meer gespeeld dan voorheen. En dat is dus de oorzaak van de winkelhaken :+

Wat kan ik er nog aan doen? Ik heb nu 3 verschillende soorten anti-bijt geprobeerd, laatste was van Leovet. Dat hielp een paar uur, maar daarna was het weer raak. Ik heb dekens van Bucas gehad (600 en 1200 dn) en nu wat minder sterke (en goedkopere) van EJ. Ik vind het zonde om weer een deken van een behoorlijk bedrag te kopen met het risico dat hij over 1,5 week weer stuk is. Maar goed, tips voor onverwoestbare waterdichte dekens zijn welkom :D
Zijn er nog andere dingen waar ik aan kan denken?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Dé tip tegen dekenslopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:16

1860 denier deken erop. Ook wel via marktplaats te vinden van onder andere Rambo en bucas Bailistic nylon (kan fout geschreven zijn). Deken hield het bij mijn paard 10 jaar vol met groepshuisvesting.

Ties 3/6/2015 <3

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Dé tip tegen dekenslopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:23

Ik denk dat je het beste hier eens kan informeren: http://renco-original.com

Niet goedkoop, maar vast goedkoper als elke maand een nieuwe goedkopere deken!

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Dé tip tegen dekenslopers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-17 15:37

Ja, die canvas dekens ken ik. Maar ik vraag me af of dat warm genoeg is in de winter. Dan heeft hij toch wel een paar maanden 300gr op, omdat hij geschoren is.

friesam: 1860 dekens zijn inderdaad wel interessant. Eens kijken of ik die 2dehands kan vinden, want die zijn helemaal prijzig. Aan de andere kant, als ze echt 10 jaar meegaan teken ik ervoor :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:38

Ik heb Elmo onder een Weatherbeeta Freestyle staan en die heeft behoorlijk wat te lijden onder het gedrag van maatje Jip.
Die hangt er met enige regelmaat vol in, in z'n achterste of in de flanken en tot nog toe houdt mijn deken het.

Ik sta er af en toe met verbazing naar te kijken hoe die twee met elkaar aan het spelen zijn en ben erg blij met de degelijkheid van de Weatherbeeta's.
Hij staat de laatse tijd onder de nul grams, maar ook de gevoerde 220 grams is hetzelfde type deken en die heeft ook aardig wat over zich heen gehad aan 'aanvallen' van Jip.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


sas66
Berichten: 628
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:43

Ik heb een 300 grams dek van Luba met 1680 den en dat is waterdicht en blijft goed zitten. Door de toplaag is een soort ijzerdraad verweven en daardoor blijft deze langer heel. Onze pony staat in een ruinengroep en hij is niet bepaald de hoogste in rang en loopt ook wel eens hapje op. Het dek blijft al meer dan 2 jaar heel. Wel een schaafje maar niet stuk. Luba vind ik ook ook vriendelijk geprijst.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Dé tip tegen dekenslopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:47

Geen idee. Zelfde probleem hier. De rhino 1000 balitic nylon en amigo 1200d houden het redelijk uit maar daar zitten ook kleine en grotere gaten in. Moet heel regelmatig repareren.

Plakken kun je met bisonkit en ducttape doen. Ook aan de binnenkant plakken. Dan kan deze deken in ieder geval weer een extra ronde mee.

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-17 15:50

Ja, de Luba kwam ik net ook tegen inderdaad.
https://www.luba-paardendekens.nl/nl/fr ... d=31179370
En 150gr, wat ik liever heb dan 200gr. En 300gr voor de koudere dagen Interessant om voor de volgende winter eens naar te kijken.

Voor nu kan hij de 200gr om houden en als het volgende week warmer wordt, heb ik nog een gevoerde Bucas Smartex 1200d regendeken liggen.
De 300gr Freedom van Bucas was net gatenkaas. Maar goed, die was dan ook maar 600D en niet hufterproof :+

pol013: bisonkit is wel een goede. Alleen ducttape houdt het niet, ook niet met alleslijm. Maar bisonkit nog niet geprobeerd. Voor de gatenkaas deken wel een idee om te doen. Bij de winkelhaken wat minder denk ik.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:51

Ik repareer er ook de grotere scheuren mee hoor. Grootste was 50cm denk ik.

sas: waar vergelijk je de sterkte van deze deken mee?

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Dé tip tegen dekenslopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:52

Storm sure reparatie lijm is ook goed spul voor het repareren van dekens.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Dé tip tegen dekenslopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:59


The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

Mjelle_G

Berichten: 380
Geregistreerd: 01-12-13
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Dé tip tegen dekenslopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:00

Misschien nog een andere optie is om je deken in te spuiten met phb spray. Wordt ook gebruikt bij kippen zodat ze elkaar niet pikken.

By_Chantal
Berichten: 173
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:11

Bucas Freedom is ook niet hufterproof maar de Bucas Smartex Turnout en Bucas Power Turnout zeker wel door het geweven ballistic nylon! Ze zijn 100% waterdicht, perfecte pasvorm en hufterproof. In diverse warmte gradaties verkrijgbaar. Wel inclusief een mooi prijskaartje maar vermoed dat je nu duurder uit bent :')

Ps. hertshoornolie in een vernevelaar met water verdunnen en op de deken sprayen. No way dat er nog in gebeten wordt :n https://www.hetpaardenhuis.nl/a-4118349 ... hoornolie/

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Dé tip tegen dekenslopers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-17 23:11

De smartex was echt niet hufterproof genoeg voor deze groep. Die heb ik na de Freedom geprobeerd :j
Ik ga in ieder geval kijken naar een 1680d deken.

Hertshoornolie heb ik nog staan. Is het proberen waard :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

By_Chantal
Berichten: 173
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 08:22

Amanda schreef:
De smartex was echt niet hufterproof genoeg voor deze groep. Die heb ik na de Freedom geprobeerd :j
Ik ga in ieder geval kijken naar een 1680d deken.

Hertshoornolie heb ik nog staan. Is het proberen waard :j



Oke nou wie weet is de Luba dan iets voor je, is het proberen waard maar moet wel zeggen dat ik het persoonlijk niet zulke goede kwaliteit vind. Stiksels gaan heel snel los van sluitingen en biezen en vullingen die heel snel wegzakken en dan op een dot zitten :(

Ps. wel goed schudden, hertshoornolie is zoals de naam al zegt, een olie. Het zal dus altijd boven op het water komen te liggen. Én het is een bruin goedje, dus op lichte dekens zul je het goed zien maar goed, liever dat als elke week een nieuwe deken :D

Libera

Berichten: 3972
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Dé tip tegen dekenslopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 08:39

Ik heb verschillende Rambo's (en een paar Rhino's) die al meer dan 10 jaar meegaan!
De oudste is nu bijna 17 jaar oud en de vulling is wat dunner geworden, de voorsluiting is gerepareerd, maar verder nog perfect.... ik doe er soms gewoon een staldeken onder als het heel koud is.

Zijn dus wel iets duurder in aanschaf maar als je kijkt hoe lang ze meegaan, is duurkoop toch wel goedkoop geweest :D Je kunt altijd de dunne versie kopen (is soms goedkoper) en er een gewone deken onder doen. En gewoon goed de uitverkoop in de gaten houden (komt er weer aan want de winter is bijna voorbij!)

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

sas66
Berichten: 628
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:02

@pol013 Ik heb eigenlijk niets vergeleken. Ik heb alleen en vergelijking met een Qhp deken, maar is misschien geen eerlijke vergelijking omdat die 600 den is. En die kan ik elke week wel repareren omdat er weer een scheur bij is gekomen.

Of bedoel je een vergelijking mbt de prijs?

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:05

Ik heb anti bijtspray van Equistop.

Bij een nieuwe deken spuit ik heel de deken in.
In laten trekken een nacht.
Nog een keer insprayen en dan er op.
Eenige nadeel is..
Als je het aan je handen krijgt heeeeeel goed afwassen..
Het is echt ranzig naar werkt hier perfect.

Japie&Nodin :+:
Maystro Y;(

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:07

Ik bedoel in sterkte. Met 600d vergelijken zegt inderdaad niets: die overleven hier geen 24h

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:14

Amanda schreef:
Ja, die canvas dekens ken ik. Maar ik vraag me af of dat warm genoeg is in de winter. Dan heeft hij toch wel een paar maanden 300gr op, omdat hij geschoren is.

De canvas dekens zijn wel echt hufter proef. De stof iig... Je kan dan een onderdeken er bijvoorbeeld onder doen!
De mijne is nog heel na veel stoeien, of nouja... de stof is heel... Maar alle buiksluitingen en een bilkoord zijn losgetrokken op de stiksel. ;(
Dus de stof is oersterk maar aan de bevesteging van de buiksluitingen moeten ze wat verbeteren.
Maar nu heb ik de Bucas smartte medium en die leeft nog na een aantal weken. (alle andere normale dekens hebben het niet overleefd.

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:35

Ik heb de strijd opgegeven... wat betreft dekens.. De luba deken is dit jaar helemaal stuk getrokken. Naast mijn 1200 dernier 0-grams deken en 300 gram Bucas deken. Vooral de staartflap moet het altijd ontgelden. Als deze eraf ligt wordt er verder gegaan met het slopen van het biesje aan de achterkant van de deken waarna de complete vulling eruit wordt gegeten. -:(- Ik heb alles geprobeerd wat betreft anti bijt middelen, dure en goedkope dekens etc. Mijn ruin en de ruin van mijn zusje zijn altijd vreselijk aan het stoeien in de wei en de deken van mijn ruin moet het altijd ontgelden. Ik heb al eens zitten denken aan een graasmasker voor de ruin van mijn zusje, maar dat krijg ik niet voor elkaar bij mijn zusje.. }:) Gelukkig hoef ik hem niet meer te scheren en staat hij dus met een aangevreten 300 grams deken.

Bleef het bij mij maar bij winkelhaken zoals ik op de foto zie. Wat misschien bij jou nog kan helpen is een goede 300 grams deken onderop en daaroverheen een 0 grams-goedkope deken die dan kapot mag gaan. Koop je die 1x in het jaar nieuw en dan houd je je goede deken heel. :$

Verder blijf ik even meelezen, misschien dat ik de tip nog tegenkom :+

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Dé tip tegen dekenslopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:03

Ik moet zeggen dat mijn Rambo het al een paar winters uithoudt zonder een enkele beschadiging. Mijn paard staat in een groep met ruinen die graag spelen.

Voordeel hiervan is dat je met liners kan werken en je de deken zo warm of koud kan maken als nodig is.
Ik heb destijds de aanbiedingen van Agradi en andere webwinkels in de gaten gehouden en de dekens met flinke korting gekocht.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Dé tip tegen dekenslopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:42


Brendabeumer

Berichten: 47
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Dé tip tegen dekenslopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:32

Met Rambo heb ik zelf de beste ervaring. Duur maar ze zijn wel het beste bestand tegen slopers!

keeyzie

Berichten: 5716
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:35

Wij hebben op stal voor alle paarden Dutch Horse Rugs aangeschaft. Deze zijn enorm sterk.
Ze liggen nu voor het 2e jaar op en er is er pas een gesneuveld. Daarvoor moest ik regelmatig naar de dekenwasserij om de dekens te laten maken. Hebben daarnaast ook een goede pasvorm *\o/*

www.paardendekens.nl

Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers