Wat vinden jullie dat er veranderd moet worden bij paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Wat vinden jullie dat er veranderd moet worden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 12:20

Tja , waar loop jij tegen aan?
Wat vind jij dat er verboden-veranderd moet gaan worden?
Wat vind jij dat echt niet door de beugel kan en waarom niet?
Wat kunnen wij er aan doen?

Denk aan huisvesting , harnachement , maneges , wedstrijden , weidegang , voeding, sociale behoeftes en veel meer.
Alles rondom paarden..

Ik ben reuze benieuwd wat jullie vinden over hoe het nu gaat met de paarden en hoe er op dit moment mee om word gegaan.
Of zijn jullie allen tevreden?

*mag verplaatst worden*

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Re: Wat vinden jullie dat er veranderd moet worden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:26

ik vind vooral dat er beter gecontroleerd moet worden op het welzijn van een paard. bijvoorbeeld slecht passende zadels, hoofdstellen etc. al die witte plekken op benen en schoften. hoe kunnen die beestjes dan optimaal presteren? of gewoon net zolang jehand vastzetten tot het paard een soort leuk knikje doet waardoor hij helemaal vast gaat zitten in zijn lichaam. dat soort dingen. vind echt dat daar beter naar gekeken moet worden. hoe? geen idee maar het moet vast lukken.

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Wat vinden jullie dat er veranderd moet worden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:29

In mijn ogen zou een hele verbetering al zijn als je op je land een schuilstalletje mag neer zetten, in plaats van dat de gemeente daar ontzettend moeilijk over doet/weigert.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Wat vinden jullie dat er veranderd moet worden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:57

Omdat de vraag gaat over een algemeen paardenonderwerp verplaats ik het topic naar [PP] Paardenpraat.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat vinden jullie dat er veranderd moet worden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:01

Dieren niet langer dan 8uur zonder ruwvoer waarbij stro niet meetelt. Nu ook weer een geval tijdelijk op stal waarbij hij op zijn eigen stalling eens per dag een pluk hooi krijgt en 2x brok. Daarnaast geen vrije beweging.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:01

_Hedwig schreef:
ik vind vooral dat er beter gecontroleerd moet worden op het welzijn van een paard. bijvoorbeeld slecht passende zadels, hoofdstellen etc. al die witte plekken op benen en schoften. hoe kunnen die beestjes dan optimaal presteren? of gewoon net zolang jehand vastzetten tot het paard een soort leuk knikje doet waardoor hij helemaal vast gaat zitten in zijn lichaam. dat soort dingen. vind echt dat daar beter naar gekeken moet worden. hoe? geen idee maar het moet vast lukken.

:j

En aub weg met de postzegelweitjes waar paarden in hun eentje 2 uur per dag op mogen en verder in hun eentje op stal ''anders trappen ze elkaar ik wil geen blessures'' :roll:

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Wat vinden jullie dat er veranderd moet worden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:05

ik vind dat er op wedstrijden ook toezicht gehouden moet worden bij het inrijden... (bij de dressuur, weet niet of er bij springen al zoiets is).

Daar kan dan meteen gecontroleerd worden of de neusriem niet veel te strak zit... en ook toezicht op wijze van rijden. Soms zie je de mensen trekken, schoppen en slaan... met inrijden...

In de proef zitten ze dan zogenaamt redelijk netjes... of trekken alleen in de hoeken waar de jury het niet ziet... Daar mag van mij wel beter toezicht op...

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Wat vinden jullie dat er veranderd moet worden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:09

Dat er eindelijk eens wordt gekeken (en gecontroleerd!)naar de basisbehoeftes van een paard. Gezelschap, beweging en de mogelijkheid om de hele dag door ruwvoer te eten.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:09

Mizora schreef:
Dieren niet langer dan 8uur zonder ruwvoer waarbij stro niet meetelt. Nu ook weer een geval tijdelijk op stal waarbij hij op zijn eigen stalling eens per dag een pluk hooi krijgt en 2x brok. Daarnaast geen vrije beweging.

Hoezo telt stro niet mee?
Toen ik nog koudbloeden had staan voerde ik voerstro (gerste-stro) bij wat ze graag aten.
Dit juist om te voorkomen dat ze lang zonder ruigvoer stonden en waar ze niet (te) dik van konden worden.
Zitten veel vezels in waardoor ze goed moeten kauwen en wat goed is voor de spijsvertering.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:18

Brainless schreef:
Mizora schreef:
Dieren niet langer dan 8uur zonder ruwvoer waarbij stro niet meetelt. Nu ook weer een geval tijdelijk op stal waarbij hij op zijn eigen stalling eens per dag een pluk hooi krijgt en 2x brok. Daarnaast geen vrije beweging.

Hoezo telt stro niet mee?
Toen ik nog koudbloeden had staan voerde ik voerstro (gerste-stro) bij wat ze graag aten.
Dit juist om te voorkomen dat ze lang zonder ruigvoer stonden en waar ze niet (te) dik van konden worden.
Zitten veel vezels in waardoor ze goed moeten kauwen en wat goed is voor de spijsvertering.



Ben ik helemaal met je eens. Ook mijn tweetal fjorden krijgen naast een baal hooi per dag onbeperkt stro. Juist om lekker te scharrelen.

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Wat vinden jullie dat er veranderd moet worden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:20

Ik zou graag willen dat er geen stallen meer voorkomen waar paarden gewoon 24 uur
in hun hok staan!

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:21

Stro ernaast voeren is geen probleem, maar op het moment dat het grotendeels het enige ruwvoer is, wordt het wel een probleem. Stro bevat namelijk onvoldoende eiwitten, scheve mineralenverhoudingen, te veel onverteerbare vezels ten opzichte van verteerbare vezels waardoor er verstoppingen kunnen ontstaan en een heel aantal paarden eten vrijwel geen stro, zelfs niet als ze niets anders krijgen. 8 uur zonder betekent dat je minimaal 2 voermomenten hebt als ze niet onbeperkt staan (dus 4 uur kauwen per voerbeurt) en op de gemiddelde traditionele stal 3 voermomenten. Als laatste ronde om 21 uur een "grote" voerbeurt waarmee ze voor minimaal 2 uur ruwvoer hebben en dan als eerste (7 uurs) ronde ook ruwvoer voor een uur en dan tussen 3 en 4 uur nog eens ruwvoer.

Eigenlijk vind ik zelfs dat ze niet langer dan 6 uur zonder ruwvoer mogen staan als ze wel wat stro te knabbelen hebben en 3 uur als ze geen stro (of nog wat laatste grassprieten, takken, etc.) te knabbelen hebben. Omdat het in mijn ogen anders niet aansluit bij de natuur van het paard en het de kans op maagzweren sterk vergroot. Maar bij traditionele stallingen wordt dat al extreem lastig en het is verstandiger om te groeien naar dit soort veranderingen. Een middenweg is dan beter, want de kans is groter dat het dan werkelijk gehaald wordt.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:22

Davina1402 schreef:
ik vind dat er op wedstrijden ook toezicht gehouden moet worden bij het inrijden... (bij de dressuur, weet niet of er bij springen al zoiets is).

Daar kan dan meteen gecontroleerd worden of de neusriem niet veel te strak zit... en ook toezicht op wijze van rijden. Soms zie je de mensen trekken, schoppen en slaan... met inrijden...

In de proef zitten ze dan zogenaamt redelijk netjes... of trekken alleen in de hoeken waar de jury het niet ziet... Daar mag van mij wel beter toezicht op...


Op elke wedstrijd is een terreinjury aanwezig.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:23

TerraHowrse schreef:
_Hedwig schreef:
ik vind vooral dat er beter gecontroleerd moet worden op het welzijn van een paard. bijvoorbeeld slecht passende zadels, hoofdstellen etc. al die witte plekken op benen en schoften. hoe kunnen die beestjes dan optimaal presteren? of gewoon net zolang jehand vastzetten tot het paard een soort leuk knikje doet waardoor hij helemaal vast gaat zitten in zijn lichaam. dat soort dingen. vind echt dat daar beter naar gekeken moet worden. hoe? geen idee maar het moet vast lukken.

:j

En aub weg met de postzegelweitjes waar paarden in hun eentje 2 uur per dag op mogen en verder in hun eentje op stal ''anders trappen ze elkaar ik wil geen blessures'' :roll:



Of de 'mijn paard is zo druk in de winter, in de zomer is hij veel liever'. Joh, gek hea als ze 20 u op een stalletje staan waar ze alleen in kunnen draaien en in de zomer kunnen spelen, rennen en doen.. :+

Als ik die van mij 4 u buiten zet en 20 u op een stal zou die ook gek doen hoor. Dat weet ik nu al. Geef die paarden groot gelijk, zeker de paarden die nog tig kg's krachtvoer krijgen. :')

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:24

puppy1128 schreef:
Of de 'mijn paard is zo druk in de winter, in de zomer is hij veel liever'. Joh, gek hea als ze 20 u op een stalletje staan waar ze alleen in kunnen draaien en in de zomer kunnen spelen, rennen en doen.. :+

Als ik die van mij 4 u buiten zet en 20 u op een stal zou die ook gek doen hoor. Dat weet ik nu al. Geef die paarden groot gelijk, zeker de paarden die nog tig kg's krachtvoer krijgen. :')

Precies :j en idd, vaak ook nog lekker veel muesli en brok geven, ja heel slim.

Ik vraag me dan echt af of mensen paarden niet snappen of dat ze het niet willen snappen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:25

Kwa huisvesting regels dat paarden met minimaal 1 soortgenoot staan, en minimaal 8 uur buiten. (en dan niet op een mini paddock.)
Op sommige maneges afscheid nemen van het gedachtegoed dat 'spelen met de teugels' goed is.

In de 'topsport' streng kijken naar het dier en welzijn. Het vergrootte deel van de Grand Prix dressuur vind ik echt niet om aan te zien. Zo strak gereden en de hele tijd die sporen, bah.

Blue_Berry

Berichten: 474
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:25

Een jaarlijkse APK voor trailers, vind dat een regel die prima ingevoerd kan worden zonder teveel gedoe. Ik lees/hoor soms verhalen van mensen over de (onvoorziene) mankementen van een trailer :n

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:28

Ik heb hier pas een "mooi" voorbeeld van naast mijn huis gehad. Drachtige merries gewoon op een weiland dumpen en er niet meer naar om kijken. Bij droogte en vorst hadden ze geen water. Eten was al snel op, waardoor ze aan laurier en coniferen begonnen. De eigenaar heeft ze uiteindelijk maar weg gehaald omdat wij te veel zeurden, maar doet dit op grote (in bezit van 50-60 paarden) schaal en komt hier al jaren mee weg.

Mensen vinden een paard wat buiten komt als snel goed, maar dat is natuurlijk echt niet zo.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:29

puppy1128 schreef:
Of de 'mijn paard is zo druk in de winter, in de zomer is hij veel liever'. Joh, gek hea als ze 20 u op een stalletje staan waar ze alleen in kunnen draaien en in de zomer kunnen spelen, rennen en doen.. :+

Als ik die van mij 4 u buiten zet en 20 u op een stal zou die ook gek doen hoor. Dat weet ik nu al. Geef die paarden groot gelijk, zeker de paarden die nog tig kg's krachtvoer krijgen. :')


Hoewel dat inderdaad voor komt, zijn er ook paarden die 's zomers en 's winters vergelijkbaar gehouden worden (helaas vaak wel maximaal 1 uur per dag los en flink krachtvoer) maar dan toch 's winters drukker zijn dan 's zomers.

Maar ook mijn paard, 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer en heel beperkt krachtvoer (toen nog wel iets nodig i.v.m. invallen anders), was drukker 's winters dan 's zomers.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:31

Bij de huisvesting van paarden valt nog heel veel winst te behalen. Weg met de paar vierkante meter "weide"/paddock waar ze 24/7 op geparkeerd staan. Ruimte, ruimte en nog eens ruimte. Ik kan me er ontzettend druk om maken dat mensen op ieder stukje grond een paard dropt of het nu geschikt is of niet interesseert ze niet ze willen gewoon paard aan huis of een eigen "wei". Er komt veel meer bij kijken dan gewoon een lapje grond. Een paard heeft veel meer nodig dan dat.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:31

Op elke wedstrijd controle door DA (zoals bij endurance) om te voorkomen dat mensen hun paarden verpesten die niet klaar waren voor een wedstrijd (te hoge hartslag of niet meer zuiver lopen enz.)
en op elk stuk weiland een schuilstalletje en voldoende drinkwater!

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:32

TerraHowrse schreef:
puppy1128 schreef:
Of de 'mijn paard is zo druk in de winter, in de zomer is hij veel liever'. Joh, gek hea als ze 20 u op een stalletje staan waar ze alleen in kunnen draaien en in de zomer kunnen spelen, rennen en doen.. :+

Als ik die van mij 4 u buiten zet en 20 u op een stal zou die ook gek doen hoor. Dat weet ik nu al. Geef die paarden groot gelijk, zeker de paarden die nog tig kg's krachtvoer krijgen. :')

Precies :j en idd, vaak ook nog lekker veel muesli en brok geven, ja heel slim.

Ik vraag me dan echt af of mensen paarden niet snappen of dat ze het niet willen snappen :')


Geen idee.. Maarja toen ik daar op stal keek had ik zoiets van 'in de winter 4 u buiten?! Laat maar'. Liever geen paard dan maar 4 u buiten. Kijk, is het voor heel even door ziekte of dergelijke oké.. Maar een half jaar op een klein paddockje?

Maar die van mij staat helemaal goed. Wel 'ver' fietsen dat is een minpunt, maarja.. Onbeperkt voer, vriendjes, leeftijd genoten maar ook oudere dieren, genoeg en vooral droog land. Hoef niet te mesten e.d dus dat scheelt weer.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:33

@Mizora.
Maar dat geldt toch voor alles wat je voert?
Hoeveel mensen laten hun hooi testen op samenstelling?
Tarwe stro wordt niet zo goed gegeten dan gerstestro.

De strokolieken die voorkomen, komt meestal door tarwestro (wat als bodembedekker wordt gebruikt), dit is veel stengeliger en droger dan gerstestro (wat zachter is).

Ik ben het er wel mee eens dat er voldoende voermomenten moet zijn (of meer gevoerd per voerbeurt).
Waardoor paarden niet een lange periode zonder ruwvoer staan.