Vliegende wissel/changement aanleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Vliegende wissel/changement aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-17 20:56

Ik rijd Z1 met mijn paard en een week geleden ben ik gestart met het aanleren van de vliegende wissel. Ik heb zelf al vliegende wissels gereden met een paard dat het al kon, maar het is de eerste keer dat ik het nu zelf een paard aanleer.

Ik leer het aan vanuit de contragalop waarbij ik hem eerst even rechtstel op de lange zijde en waarbij ik dan iets voor de wending de hulp geef voor een wissel. Meestal gebeurt er helemaal niets als ik de hulp geef en af en toe doet hij een soort hupje, maar zonder een wissel te maken.

Volgens mijn instructrice zijn alle voorwaarden voldaan en moet ik gewoon geduld hebben en blijven oefenen tot het plots gewoon een keer komt. En natuurlijk ben ik nog maar een week bezig, maar toch vind ik het frustrerend dat er vaak zelfs geen reactie of 'poging tot' gebeurt na de tigste keer proberen.

Vandaag sprong hij plots wel een wissel, maar eerst vanvoor en dan pas vanachter. Toch heb ik hem beloond, omdat hij tenminste doorhad dat ik iets van hem vroeg. Is dat heel slecht? Moet je vanaf het begin eisen dat je paard een zuivere wissel springt, of mag je in het beginstadium al blij zijn met een 'slechte' reactie?

Omdat ik er geen ervaring mee heb, vind ik het moeilijk om in te schatten wat een 'normaal' leerproces is. Hoe lang duurde het bij jullie voor je paard een wissel sprong? En was dat vanaf het begin een mooie zuivere wissel? Of is dat niet realistisch en zijn slechte wissels in het begin heel normaal? (Eerst voor wisselen/eerst achter wissel/bokkesprong/uitslaan)? Dus hoe moeizaam, frustrerend of hoe makkelijk was dit proces voor jullie? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!

A horse is a poetry in motion


Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Vliegende wissel/changement aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:00

Als je paard totaal niet reageert op je hulpen en dan wel een keer een 'lelijke' wissel springt zou ik hem absoluut belonen! Anders durft hij straks helemaal niets meer te proberen op je hulp.
Ik reed met mijn pony altijd lijntje A-X-C en dan haalde ik hem voor de C mooi uit de buitenschouder, vooral niet teveel / geen stelling vragen. Dan vlak voor de wending als het ware 'omgooien'. Hij reageerde eerst ook amper tot niet, dan gaf ik hem een heel klein tikje bij en gaf die een reuzenbok waarna hij wel om was gesprongen. Inmiddels zijn we alweer een aantal maandjes verder en springt hij hele mooie wissels! Ik heb wel alles onder begeleiding gedaan van mijn instructeur.
Maar je hebt zelf ook les zeg je? Kan je instructrice je hier niet in begeleiden? Als je zelf gaat aanmodderen en fouten erin rijdt kan dit heel moeilijk weer af te leren zijn...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:05

Mijn merrie sprong ze altijd uit zichzelf al op buitenrit. Na een tijdje galoperen werd ze moe en sprong ze om. Toen ze jonger was ging dat met een bok, en met de jaren werd dat een wissel.
Hoewel ik nog eens iemand zou moeten laten kijken of ze 'm nou echt van achter naar voor springt maar goed. Uiteindelijk ben ik dit ook op commando gaan proberen natuurlijk, gewoon als ze in het bos flink heet was eens goed terugzetten in een langzame galop en dan de hulp geven.

Misschien kan je haar op buitenrit op deze manier wel verleiden om om te springen? Als je weet welke galop het moeilijkst is, eerst die galop aanspringen en dan een tijdje doorgaloperen tot je het idee krijgt dat ze wel graag om zou willen springen. Ze zijn op buitenrit vanzelf wat heter en dat vind ik ook fijn.

Dat is misschien niet helemaal volgens het boekje, maar denk ik wel beter dan kunstgrepen met een balkje.

Als de mijne het kan dan de jouwe zeker, de mijne is een trekpaardkruising haha. :')

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Vliegende wissel/changement aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:11

Met een balk leer je het sowieso niet goed aan, dan leren ze hem standaard in twee keer springen. Ik sprong in het begin juist altijd vanuit een flink voorwaartse galop, niet teveel terug gaan rijden, veel te moeilijk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Vliegende wissel/changement aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:14

Ah oké, nee ik pakte hem redelijk verzameld maar wel met veel sprong, aangezien ze dus in het bos en dus erg heet was. Wilde echt dat achterbeen eerst. Nu laat zelfs dochterlief haar op buitenrit zo omspringen, hoe of wat qua hulpen doet er niet zo toe. :+

Maar een balk zou ik om die reden dus idd nooit gebruiken.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:18

Ik galoppeer gewoon in relatief hoog tempo over de diagonaal en maak een springwissel aan een relatief lange teugel (geen balk).
Als het principe dan begrepen is dan kun je de hulp ook ergens anders geven.
Als je al een goede contra kan rijden dan heb je je paard in feite al afgeleerd om te wisselen en nu moet je hem vertellen dat hij het weer mag.

Zinzi_jewel

Berichten: 8781
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vliegende wissel/changement aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:26

Ik leer het ze ook aan met een spring wissel
Op de diagonaal ergens rond X
Geef ik de andere kan galop hulp terwijl ik even verlicht zit .
En hup ze springen nagenoeg meteen om
De eerste keren niet in een sprong
Maar beloon zeker de poging van je paard om je hulp te begrijpen ...
ik leer ze nooit eerst contra aan voor ik ze een vliegende aanleer ...

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-17 21:34

Dankjulliewel voor de tips! Ik zal eens proberen om te wisselen vanuit een meer voorwaartse galop. Ik heb juist de neiging om hem erg bij mij te houden, omdat ik wil vermijden dat hij gaat rennen. Niet dat hij dat tot nogtoe gedaan heeft, maar na enkele keren wordt hij wel wat heter, omdat hij niet begrijpt wat er gevraagd wordt. En dan ga ik juist meer verzamelen, wat net verkeerd is waarschijnlijk...
Wat is een 'springwissel'? In welke zin is dat anders dan een gewone wissel? :o?

A horse is a poetry in motion

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:36

Een slordige, uit elkaar, beetje op de voorhand, als hij maar omspringt wissel.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Re: Vliegende wissel/changement aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-17 21:37

Haha, duidelijk :-) thanks!

A horse is a poetry in motion

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:38

Als je ze bij je houdt gaan ze juist meer rennen. Als je verlicht zit en een half lange teugel hebt dan hebben ze niets om heet op te worden. Springpaarden wisselen al voordat ze 4 zijn, die worden daar toch ook niet heet op?
Hoe meer druk hoe heter.
Een springwissel is gewoon een energiezuinige vlakke wissel met relatief veel tempo.

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:41

Inderdaad galop goed krachtig houden
.. als ik die van mij te veel terug rij omdat ik me te veel focus op de wissel zelf, springt die hem van rechts naar links ook soms wat na. En voor jezelf heel goed aanvoelen wanneer je de hulp geeft, zodat hij het ook echt op het goede moment in de galopade springt. Dan is het ook makkelijker in 1 keer te springen.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Re: Vliegende wissel/changement aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-17 21:44

Bedankt Sizzle, logisch eigenlijk! Dus als ik het zo lees, is het vooral van belang dat hij het 'spelletje' doorheeft, en komt controle van het tempo, op de achterhand, recht gesprongen enz enz. later wel?

A horse is a poetry in motion

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:49

Er is nog een andere methode. Tamelijk veilig.
Ik neem aan dat je de overgang stap- galop en galop stap beheerst.

Je rijdt 10x oid over de diagonaal in galop, bij de X vraag je stap, halt, 2 pasjes stap en de andere galop. Dan 1 korte zijde en meteen weer de diagonaal op.
Na een paar keer weet dier drommels goed wat je gaat vragen - en het is een beetje aanvoelen, maar deze oefening is best zwaar.

De 'truc' is, dat je laten we zeggen de 5e keer voor de X en in een stevig tempo de hulp voor het changement geeft.
Geen reactie - stap, halt, andere galop, 1 korte zijde en weer de diagonaal.
Poging tot changement "BRAAAF"!!!

Het punt is dat het changement zelf wel kracht vergt, maar omdat het dier in hetzelfde tempo kan doorgaloperen het 'gewoon minder werk is' en dus aantrekkelijk. (...ik voel ook veel voor wat Sizzle zegt - en alle paarden in de wei kunnen het al van veulen af aan.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-03-17 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vliegende wissel/changement aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:53

Dan krijg je wel gelijk 'dressuurwissels' inderdaad maar ook de kans dat ze dan dan heet worden op het terugrijden.
Afhankelijk van het karakter en de kracht.

Hoe dan ook moet hij eerst gewoon maar eens omspringen, er valt niets te verbeteren zonder startpunt.

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 22:00

Wat mijn voorgangers zeggen in het begin niet teveel terug rijden, maar juist mooi in het arbeidstempo houden. Die van mij heb ik leren wisselen op de diagonaal en twee halve grote voltes door eerst om te stellen en dan de hulp geven.

Wat ook kan helpen is het in contragalop een volte sluiten tot 15 a 10 meter vervolgens rustig omstellen zodat het paard van de binnenteugel af komt en dan de hulp geven.

Let op dat als je paard het trucje gaat snappen, dat je de wissel niet altijd op dezelfde plaats vraagt tijdens het trainen.

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-17 22:08

Dat vind ik ook nog wel een goeie, Janneke! Bedankt!

Wat ik me nog wel afvraag: tempo, geslotenheid, rechtgerichtheid, enz zijn allemaal punten die gaandeweg nog wel bijgeschaafd kunnen worden. Maar het wisselen van achteren uit kan je volgens mij nadien nog maar moeilijk corrigeren, dus in welke mate mag ik een wissel in twee stukken (dus eerst voorhand en dan pas achterhand) toestaan? Of bvb een wissel met een bokkesprong erbij? In het begin zal ik hem wel belonen, omdat een reactie beter is dan geen reactie, maar dit zal ik toch ook al redelijk snel weer moeten afblokken, niet? En hoe snel is snel dan?

En ik merk ook, zelfs na nog maar een week oefenen, dat hij goed doorheeft waar in de piste ik de hulp ga geven. En naarmate ik dat punt nader, gaat hij wat meer op de voorhand lopen en durft hij in mijn hand te hangen. Is het dus verstandiger om de wissel op verschillende plekken te vragen? Of houd ik het in het begin beter voorspelbaar en vraag ik het pas op een andere plek als hij het trucje al goed doorheeft?

A horse is a poetry in motion

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vliegende wissel/changement aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 22:13

De vraag is of hij zelf gaat hangen of dat jij te veel doet met je lichaam en hem daarmee in je hand duwt.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 22:20

Orlinapaard schreef:
En ik merk ook, zelfs na nog maar een week oefenen, dat hij goed doorheeft waar in de piste ik de hulp ga geven. En naarmate ik dat punt nader, gaat hij wat meer op de voorhand lopen en durft hij in mijn hand te hangen. Is het dus verstandiger om de wissel op verschillende plekken te vragen? Of houd ik het in het begin beter voorspelbaar en vraag ik het pas op een andere plek als hij het trucje al goed doorheeft?

"Paarden kunnen erg goed gedachten lezen" ....of de subtiele zaken voelen dat jij je mentaal voorbereidt op in dit geval de wissel.

Ik zou zeggen: zodra je dit voelt - van plan veranderen.
Tineke Bartels had ooit een merrie onder het zadel "die wel kon changeren", maar de eerste maanden als zij maar dacht aan een changement raakte het dier zo ongeveer in paniek.

Als het dier netjes contragalop doet, laat je m lekker doorgaloperen ondanks jouw mentale voorbereidingen.
...en op *een* moment dat hij lekker loopt (los, niet op de voohand, correct tempo) geef je de hulp een soort van achteloos.
(Anky had het wel over wachtoefeningen. Dit lijkt er een beetje op.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Re: Vliegende wissel/changement aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-17 22:34

Ok, top, hier kan ik heel wat mee! Bedankt iedereen voor de tips!

A horse is a poetry in motion


Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 08:51

Ik reed vaak een soort overdreven slangenvolte. Dus met een soort slinger erin. Afwenden lange zijde, terugrijden richting korte zijde en dan wissel vragen en de andere kant op. Dan maak je het zo moeilijk om in contra te blijven.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Mevy

Berichten: 53
Geregistreerd: 05-02-14

Re: Vliegende wissel/changement aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 09:06

halve grote volte c, op x een drafpas, andere galop en halve grote volte a.
paar keer doen en je kunt de draf overslaan
dan de 'slinger' steeds rechter maken richting een diagonaal

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:28

Wij hebben er echt heel lang over gedaan.

Voorwaarts rijden en zelf niet te moeilijk zitten waren hier de oplossing.

Hem langzaam omstellen en losmaken via de contra en dan de hulp geven deed helemaal niets. Hij gaf geen enkele reactie en wrong zichzelf in onmogelijke bochten. Ook een flinke tik gaf zelden tot nooit de juiste reactie.

Wat uiteindelijk het beste werkte was op de diagonaal wat vooruit blijven rijden. Niet te veel in een frame willen rijden. Zelf wat licht zitten en heel simpel stellen, kijken, benen om 'stellen'. Alles wat ik er in het begin meer aan wilde regelen werkte averechts. Het beste ging het vanuit verlichte zit.

Hij heeft het een tijdje (3-4 maanden) soms eerst voor gedaan en/ of gebokt. Allemaal niet afgestraft en alleen beloond omdat hij in ieder geval íets deed.
Sinds een half jaar later springt hij ze eigenlijk heel simpel, netjes en vierkant. En ze zijn eigenlijk het beste als ik het heeel simpel houd. Ik kan ze nu ook meer terug en meer voortuit rijden.
Dat ze eerst bokken of alleen voor omspringen hoeft dus niets te betekenen.


Met mijn jonge paard ga ik zeker niet meer eerst de contra leren. Zodra de balans in de galop wat meer bevestigd is gaan we heel simpele spring wisseltjes mee pakken.

Dat met het 'op het juiste moment de hulp geven' kon ik helemaal niets mee. Misschien omdat mijn paard niet zo'n grote galop heeft maar dat maakte dat ik alleen veel te moeilijk ging doen. Zo lang zit er toch niet tussen 2 galopsprongen dat het moment zo veel uit maakt in het begin. En als ze bevestigd zijn en je er meer wil gaan springen krijg je vanzelf wel gevoel van hoeveel tijd er zit tussen je hulp en het echt om kunnen springen.
Maar misschien ben ik te simpel :P

En als laatste: bij mij hielp het de eerste 3 keer júist om de wissel steeds op dezelfde plek te vragen. Dan wist hij tenminste dat ik met een vraag ging komen die hij op moest lossen. Daarna natuurlijk heel snel weer los koppelen van de vaste plek.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Vliegende wissel/changement aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:39

Ik sluit me aan bij Pol. Als ze al vroeg een heel simpele springwissel kennen, wordt het daarna een stuk makkelijker om die uit te werken naar een gesloten changement voor het Z2.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:42

Lielle schreef:
Ik sluit me aan bij Pol. Als ze al vroeg een heel simpele springwissel kennen, wordt het daarna een stuk makkelijker om die uit te werken naar een gesloten changement voor het Z2.

Eens.
Wel vond ik het moeilijker deze paarden dan de contra aan te leren.
Ze hadden niet geleerd om te wisselen op de hulpen maar op de kant waar ze heen gingen. Lekker makkelijk in het parcours.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers

cron