Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:56

Ik heb ook samen los inde bak gewerkt. Ik had vlaggetjes vastgemaakt aan 4 jerrycans...op die manier had ik een "straatje" gemaakt waar we tussen konden lopen. We hebben zoiets dergelijks nog niet eerder gedaan. Mijn baby paard deed het fantastisch en ben weer zo zwaar verlieft op mijn merrie.


Afbeelding
Afbeelding


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:57

Ha, wat dacht je? , dat ga ik meteen uitproberen met mijn maatje :)

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:09

Ja eigenlijk wel :D Dit omdat ik had opgemerkt dat ze in vrijheid zich fijner voelt...althans dat denk ik.

Ik heb nog wel een dingetje wat ik graag zou willen oplossen en hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Wanneer Younah de bak in komt, gaat ze bijna altijd binnen 10 minuten mesten. Ik denk dat dit voorkomt uit stress. Ze is behoorlijk introvert maar ook sensibel dus best moeilijk te lezen. Ze maakt geen gestresste indruk, als in onrustig of dergelijke.

Wanneer ik met haar in de kudde werk (dus niet in de bak), mest ze niet.... dus er zit iets .... maar wat?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:02

Ben wat aan het zoeken via google en mijn eigen bladwijzers wat de verschillende gebruikte methode's zijn in schriktraining en de nadelen ervan.
Merk & weet inmiddels uit de praktijk wel dat er meer overeenkomsten zijn als verschillen.
Zie een Tucker dingen doen die jullie en ik ook zouden doen, alleen hij verdient er succesvol :$ mee.

Tucker is ook heel duidelijk in zijn gedachten erachter, dat maakt hij duidelijk in zijn basis video's.
Hij kiest (heel nobel) voor het paard wat zelf leert de problemen op te lossen ipv ze murw te maken.
Hij laat bewust paard zoeken naar oplossing en ontspanning zoeken; whalla dat lijkt 1:1 veel op.. ;)
("MURW" zoekt naar de juiste benamingen hiervoor.., kan er niet opkomen wie ?)

Zie bv bij Parelli andere methode's langskomen waar ik me niet altijd goed in kan vinden en min of meer gebaseerd zijn
op het juist vlakker maken van paard zijn eigen inbreng en oplossingen.
Zie zelf in die training ook meer "slaafse" paarden waar de vreugde & spirit wat uit is.

Het laatste kan ook persoonlijk beeld zijn wat niet conform werkelijkheid is, zoveel Par. getrainde paarden ken ik niet.
Hoor graag hoe anderen dat zien, ben benieuwd wat mensen zelf terugzien in hun paard bij de Par. trainingen.
Maar ook bij de Par. games zie ikzelf toch ook meer overeenkomsten als verschillen.

Lezen er Tucker mensen mee, hoor ik ook graag hoe die ertegen aan kijken, wat ze hebben bereikt en wat ze van hun paard vinden kwa karakter.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:47

https://www.youtube.com/watch?v=7hhAalo0JGY



jensvl schreef:
Verder in de training herhaalt ze dit als ze zegt dat het paard de keuze heeft weg te lopen als hij het niet snapt of niet wilt. Dat wel, maar dan wel terug op hogere snelheid. Het is eigenlijk in basis het foute moeilijker maken dan wat je wel wil.
Ik denk zeker wel dat dit goed werkt. En ik vind het beslist beter dan parelli (hoewel ik me afvraag wat ze zou doen met een paard dat slomer is en bijna geen stress krijgt en dat niet wil lopen. Ben dan ergens benieuwd wat ze dan doet). Aangezien dat het paard veel energie moet gaan verbruiken als hij niet meer meewerkt heb je wel snel een paard dat meewerkt en altijd probeert te doen wat je vraagt. Of dit dan is voor jou of om veel lopen te vermijden is ook maar een vraag. Echt rekening houden met het paard doet ze ook niet.


Quote een stukje van je , bij de getoonde video.
Ze maakt hier en zeker in haar latere ohz training gebruik van zgn overruling Je vraagt paard een andere actie als gewenst gedrag en daardoor zet je paard in andere mindset en maak je het los van de angst situatie.
In haar ohz situatie is dit ietwat vager aangezien ze daar als afleiding de cirkel vraagt waarin dit paard juist kan ontspannen.
Maar in basic overruled ze de angstopbouw door de cirkels te maken.


Het ongewenste moeilijker maken dan het gewenste is een techniek die veel wordt gebruikt ook bv bij training trailerladen.
Denk aan: op en richting de trailer krijg je rust, daarbuiten niet en moet je lopen.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:17

Ik ken tucker persoonlijk niet. Geen ervaring mee. Ik moet het filmpje nog bekijken als ik even tijd heb. Maar het klinkt ook zeker als een goede methode. Het paard aan iets anders laten denken lijkt me zeker iets goed.

Bij parelli heb ik dezelfde indruk die jij krijgt. Paard mag niet te veel communiceren en reageert slaafs zonder plezier in het werk. Het paard doet het omdat het moet.

Wat betreft het foute moeilijker maken, ik heb er persoonlijk niet voor. Een paard moet kunnen rennen hoeveel hij wil zonder dat wij hem verplichten te rennen zonder dat hij het wil. Een goede reden daarvoor wordt mooi uitgelegd in "whole heart whole horse". Maar elk paard is uniek en er bestaan zeker gevallen waarbij dat wel beter werkt, bvb bij paarden die hun angst niet graag onder ogen zien en dus het object niet willen onderzoeken. Maar ik gebruik het liever niet en als ik het gebruik is het zo kort mogelijk. Meestal is het gelukkig ook mogelijk om het te doen zonder die methode.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:10

Wat bij Parelli een beetje het probleem is in mijn ogen is dat ze jaren geleden iets teveel ingezet hebben op de 7 games. De 7 games zijn een goed iets want het zorgt voor veiligheid (als je een paard op elk moment vanuit elke positie met elk lichaamsdeel van je weg kan sturen geeft dat veel mogelijkheden naar veiligheid toe) maar het is niet hetgeen waar Parelli echt om draait. Door daar wel zo enorm de nadruk op te leggen zijn er veel mensen die enkel de 7 games zien als zijnde Parelli en deze dan ook tot in den treuren toe herhalen en op hun paard afvuren. Je zou voor minder na een tijdje de zin verliezen en maar gewoon doen wat ze je vragen, met nog net niet een grote zucht ;)

Verder is er denk ik ook verschil in interpretatie als je foto's/filmpjes ziet. Waar de ene een afgeleefd/slaafs/dood paard ziet, ziet de andere weer een ontspannen paard dat het prima vind om gewoon daar te staan en te wachten tot er iets gevraagd wordt.

Ik had vandaag een kleine situatie met dat projectpaardje waar ik mee bezig was. Nu wil het toeval dat dit op film staat en ik ben dan zo iemand die dat gaat zitten analyseren om te kijken waar het fout ging en wat ik deed of anders kon doen of ... Ik kom er niet meteen uit, is hier misschien iemand die er eens een frisse blik op wil werpen? Graag wel via pb aangezien het niet mijn paard is ;)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:35

Er is in mijn ogen een groot verschil tussen een paard dat gewoon ontspannen is. Dat mss zelfs bijna in slaap valt van de verveling. En een paard dat echt tegen zijn zin het werk doet of zelfs niet meer zoiets heeft als een persoonlijkheid bij de mensen. Daar verschil is heel groot. En dit verschil ligt weer voornamelijk in de ogen en soms ook in de staart. Maar wat je aanhaalt is zeker ook een feit.

Morgen heb ik normaal wel tijd om het filmpje te bekijken en mijn mening te geven als dat kan op basis van het filmpje. Je mag dus altijd een pb sturen. Ik zal daarna ook het filmpje verwijderen.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 05:14

Ik ben ook wel benieuwd naar het filmpje!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 09:27

Yep, pb maar hoor.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:34

Thanks allemaal, ik ga het doorsturen :)

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:07

@ Mopjemop: wat een mooie ervaring en leuke foto's, lekker creatief! Fijn hè, die verliefdheid. <3

@ Sabine: van mij heb je intussen reactie! :D

Gisteren een heerlijk moment gehad op boswandeling met Kees/Geisli. We liepen langs een ideaal opstapje (boom was afgezaagd) en we stonden even stil terwijl ik twijfelde vanbinnen. Geisli parkeerde zichzelf ernaast (eerste wat ik hem geleerd heb met inrijden) en keek achterom met zo'n typische uitdrukking. Net alsof hij zei: "Kom op, waar wacht je op?!" Het enige wat we hadden aan tuig was het halster en halstertouw, dus dat heb ik omgeknoopt als teugel. Hij wachtte tot ik goed zat en daar gingen we... Na bijna een jaar droeg hij me weer! Het was magisch... :)

Afbeelding


Wat ik thuis nog bedacht is dat rijden op deze manier een heel andere betekenis heeft, heel anders voelt dan ons rijden voorheen. Alsof ik met open armen ontvangen werd en gedragen zoals een moeder doet met haar kind. Zo geborgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:59

Heerlijk moment moet dat zijn zeg! Ik heb ook al paar keer staan twijfelen maar nog nooit gedaan. Op de 1 of andere manier voelt het toch nooit goed aan... Super dat jij dat wel kan ervaren!

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:54

Dat herken ik [***]. Ik wil wel, maar een stemmetje in mijn binnenste zegt dat het niet veilig is.
Dat is dan ook mijn probleem: ik durf mijn paard niet volledig te vertrouwen. Niet helemaal zonder reden, het is een schat die mij niet bewust er af zal mikken maar het is ook een schijterd die gemakkelijk schrikt en dan heeeeeeeeeeeel snel is en ik word dan helaas meestal achter gelaten XD. Ook ernaast heb ik dat altijd een klein beetje: zal hij schrikken? Het zit mij inmiddels behoorlijk in de weg. Maar hoe werk je daar doorheen? Heeft iemand hier tips?

Wil jij ook de Horse & Honey kalender bestellen? Kijk dan op http://www.horseandhoney.nl
Alle opbrengsten gaan naar Brooke Hospital!

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:36

Sofy, ik werk de laatste tijd heel veel in vrijheid met mijn paard. Ik was ook altijd bang dat hij over mij heen zou lopen als hij bang zou worden. Maar dit doet hij absoluut niet. Ik zou je aan willen raden om in de bak los te werken, op die manier kan jou paard ook de ruimte nemen om niet over jou heen te lopen. En ook gewoon samen gaan draven halt houden etc. Zo heb ik ook een keer mijn paard uit de wei gehaald zonder touw of halster, gewoon samen stukjes draven stappen halthouden. Hij werd super enthousiast dat ik echt dacht die dendert kei hard over mij heen als ik nu ga halthouden en toch wilde ik hem het vertrouwen geven en hij liep een stukje aan mij voorbij en stopt toen zijn schouder net niet bij mij was. Terwijl hij achter mij liep. Hij nam de ruimte voor zichzelf om te kunnen stoppen en tegelijkertijd niet mij om ver te lopen.

En Hoi allemaal ^^ lang geleden dat ik gepost heb. Heb net even bijgelezen. Naja bij ons gaat gewoon alles door alleen is Zorro veel afgevallen dus ik doe even rustig aan tot hij weer wat bijgekomen is. Zoals je kunt lezen werk ik veel in vrijheid met hem, dat vinden we allebei het leukste. Ik blijf puzzelen met het rijden, blijft lastig maar goed daar kom ik ook wel een keer uit ik heb de tijd.

En super gaaf: Zorro en ik zijn uitgekozen om mee te doen aan een demoles die gegeven word op Equiday :D Super veel zin in!

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly


Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 07:04

Oh ik dacht dat ik al een behoorlijke tijd niets meer gepost had hier, maar het topic is ook veel rustiger geworden. :D

@ Sofy, mijn andere, jonge paardje is juist ook gespannener/angstiger, ik weet nu bijvoorbeeld al dat ik in de toekomst niet zo snel met alleen een halstertje op hem zal kunnen kruipen, terwijl ik Kees/Geisli zelfs op die manier ingereden heb.
Vorige week is met Spuni mijn grootste angst werkelijkheid geworden: hij peerde hem tijdens een boswandeling, weg paard. Daarna zijn we meteen wéér het bos in gegaan en hebben we perfect gewandeld. De oplossing voor mij lag in mijn duidelijke focus, niet afdwalen door te kletsen met mijn wandelmaatje of Spuni ergens te laten 'snuffelen': doorwandelen dus! Bij hem moet de zekerheid echt vanuit mij komen, ben ik dat niet dan gaan we ook niet van het erf af. Hoe is dat bij jullie?

@ xxdomiixx, gaaf dat je meedoet aan de demo! Misschien ben ik er ook als toeschouwer.


Hier gaat verder alles z'n gangetje, hard aan het werk met mezelf en de jongens. En of het nu door de homeopathie, de les of door onze ontwikkeling samen komt, maar de muur tussen Kees/Geisli en mij brokkelt duidelijk af. Ik ben begonnen met hem te praten (echt hele gesprekken dus over alles wat ik momenteel doormaak, mijn moeder is eind oktober plots en op een vervelende manier overleden en sindsdien zit ik dus thuis. Geisli geeft ook telkens antwoord en maant me om verder te praten, ik verzin het niet!) en staken is de afgelopen week niet meer voorgekomen. Straks gaan we het bos in met een stalgenootje en haar paard om off-road te wandelen, heel benieuwd hoe dat zal gaan.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:50

Wij hebben er een hobby bij: krûpstrûken (oftewel horsehiken). Klein uurtje met stalgenoot en haar paard op stap geweest. Dwars door het bos onder, langs en over boomstammen door een stuk waar ze veel gekapt hadden, echt een uitdagend parcours. Was kapot terug op stal en Geisli voelde hem ook, maar hij deed dan ook onwijs fanatiek mee! Was gaaf om hem zo wakker te zien, braaf over de paadjes is dan duidelijk te min voor hem. :P

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:05

Super leuk dat je extra uitdaging hebt gevonden. Het interessant houden is inderdaad belangrijk.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:51

Sofy schreef:
Dat herken ik [***]. Ik wil wel, maar een stemmetje in mijn binnenste zegt dat het niet veilig is.
Dat is dan ook mijn probleem: ik durf mijn paard niet volledig te vertrouwen. Niet helemaal zonder reden, het is een schat die mij niet bewust er af zal mikken maar het is ook een schijterd die gemakkelijk schrikt en dan heeeeeeeeeeeel snel is en ik word dan helaas meestal achter gelaten XD. Ook ernaast heb ik dat altijd een klein beetje: zal hij schrikken? Het zit mij inmiddels behoorlijk in de weg. Maar hoe werk je daar doorheen? Heeft iemand hier tips?


Dat dus ... Tips zijn zeker welkom.
Ik zit ook een beetje in een cirkeltje, omdat ik denk/verwacht dat hij gaat schrikken of wat doen gebeurd er (uiteraard) ook altijd wat, waardoor ik met een "zie-je-wel"-gevoel zit en we beiden niks ermee opschieten.

Komt er ook nog bij dat pony in kwestie daadwerkelijk wel over je heen kan lopen omdat hij gewoon niet beseft dat je er ook nog bent. Hij keert volledig in zichzelf/zijn eigen wereld en doet alles om zichzelf (in zijn ogen) te redden .. is niet bereikbaar en ziet/hoort je totaal niet.

Ik heb wel het idee dat de problemen erger worden maar of dat komt doordat ik het erger maak, of doordat hij medisch nu zoveel beter is dat dit zijn ware aard is, ben ik nog niet uit. Ook heb ik het idee dat het erger wordt naarmate hij langer is beweging is. Is hij dan warmgelopen? Wakkerder? Of juist moe en heeft hij het gehad? Geen idee ... Maar het valt wel op dat de eerste tijd alles prima gaat en dan daarna de problemen komen. Zo had ik dat gisteren met longeren ook, eerst ging hij super en ineens begon hij te schrikken van een blaffende hond in de andere boerderij (die al de hele tijd zat te blaffen) of auto's die voorbij kwamen (wat ook al vaker was gebeurd) of noem maar op.

Ik kan ook niet oefenen op het schrikken want hij schrikt van "het moment". Zo had ik bv. laatst problemen in een straatje, dat begon met een vrouw die iets stond uit te kloppen aan de zijkant van haar huis (hadden we beiden niet gezien dus dat hij schrok is normaal), die spanning bleef hangen want vlak erna kwam een brommer die op mijn teken om te vertragen gas bijgaf en rakelings langs ons scheerde, waardoor hij weer schrok. Een paar meter verder zaten honden die naar de draad vlogen en dat was de druppel. Nu is dat op zich allemaal begrijpelijk, maar ik kan er niet op oefenen. Zo ben ik de dag erna aan de hand terug naar die honden gegaan, om te oefenen, maar toen schrok hij er totaal niet van, net zoals die 300 keer eerder dat we die honden zijn tegengekomen. Zelfde geldt voor mensen, fietsers, brommers, auto's, vrachtwagens, tractors en alle andere dingen die je kan tegenkomen. Hij heeft er geen schrik van, en het gaat meestal ook gewoon goed, maar als "het moment" daar is kan hij zich gewoon wezenloos schrikken van een stomme fietser, of noem maar op.

Iemand daar een visie op?

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:05

jazeker, ik heb er ook zo een. Werken aan technieken om de spanning te laten afvloeien, zodat ze zichzelf leren te kalmeren, het schrikken zal altijd blijven maar het escaleren hoeft niet. Mijn hysterische schimmel kan nu steeds vaker schrikken zonder dat ze meteen aan de haal gaat, ze heeft 'tools' gekregen.

Ik heb daarin enorm veel geleerd van Tristan Tucker. Ik heb les van hem persoonlijk gehad, hij is echt uitzonderlijk goed in het lezen van een paard en zijn timing is fantastisch.

Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:20

Is Tucker specifieker dan Parelli? Want er zijn toch ook veel overeenkomsten volgens mij. (mag ook via pb want is misschien teveel offtopic ;) ).

Het stomme is dat de pony over het algemeen een introvert type is die schijt heeft aan alles en iedereen en zichzelf wel red. Inspanning leveren zit er niet in want waarom zou je, word je alleen maar moe van. Ook als ik les heb of dergelijke is het steeds de typische introverte "ik-zie-dit-echt-niet-zitten-en-ga-geen-extra-inspanning-doen" maar op andere momenten ... En dat is voornamelijk als ik alleen met hem bezig ben, zelden als er anderen bij zijn (dan kan hij natuurlijk ook wel eens schrikken, maar dan is het daarna ook weer prima en blijft het nooit zo hangen).

Dus les nemen of dergelijke is moeilijk, want dan doet hij zo'n dingen niet ..
Ik wil vandaag nog eens hetzelfde proberen als gisteren en kijken of er hetzelfde gebeurd en ik het eventueel kan filmen, misschien dat ik op die manier aan een oplossing kan werken, want ik weet even niet meer wat te doen ermee. Negeren, er wel op reageren, geruststellen, juist bezig houden, .. ik weet het echt niet.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:45

De vraag is of het hem echt niet interesseert of dat hij het niet laat zien. Zeker als je al aangeeft dat hij zo introvert is.

Ik heb geen parelli ervaring, kom vanuit de 'gewone' sport en kwam bij Tristan terecht omdat ik met Ukkie volkomen was vastgelopen in het crossen. Inmiddels heeft hij geen tijd meer voor lessen, ik ben een paar keer bij zijn voormalig (zaken)partner Will Rogers geweest en nu ook een paar keer bij Annemarie vd Toorn. Het komt bij allemaal op hetzelfde neer, spanning net een beetje opbouwen en laten afvloeien voordat ze in paniek raken.

Ik ben wel benieuwd naar een filmpje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:56

Dat eerste is een zeer goede vraag inderdaad :j

Ik ga zo naar stal, zullen eens zien wat we kunnen doen :)
Ik heb wel deze van even terug. Laat misschien ook al een stukje zien, al gebeurd er vrij weinig. Dit is niet zijn standaard paddock en er was vanalles te zien in het veld (oa een ander paard van stal op wandel). Wanneer ik begin te filmen is wanneer hij aan de andere kant stond en ineens terug "rende" maar ik vind vooral het stuk na dat gebeuren interessant, want je ziet wel hoe lang hij bij dingen blijft hangen zeg maar. Uiteindelijk was er gewoon niks aan de hand, dat paard liep aan de andere kant en waar hij naar staart liep een mens, dus niks wat hij nog nooit gezien heeft...



Maar ik ga proberen wat beter materiaal bij elkaar te sprokkelen :Y)

pol013

Berichten: 8964
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:00

Sabine: een hartslagmeter kan je wel een stukje op weg helpen om meer inzicht te krijgen in het spanningsniveau. Het is niet helemaal aan elkaar gekoppeld en niet de beste/ enige parameter voor angst.
Maar als je paard met een rust hartslag spooky staat te doen durf ik wel aan te nemen dat hij niet bang is. En als jij ondanks een hele piek in de hartslag wel bij je blijft is het ook tijd voor een complimentje.

Daarnaast kan een supplement met magesium en L-tryptofaan helpen als de spanning erger en erger wordt omdat prikkels niet goed verwerkt worden/ de spieren niet kúnnen ontspannen. Kán zeg ik, want het helpt niet bij alle paarden. Voordeel is wel dat je niet letterlijk de scherpe randjes er af haalt maar juist helpt in de eigen verwerking/ontspanning.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:03

Lielle schreef:
jazeker, ik heb er ook zo een. Werken aan technieken om de spanning te laten afvloeien, zodat ze zichzelf leren te kalmeren, het schrikken zal altijd blijven maar het escaleren hoeft niet. Mijn hysterische schimmel kan nu steeds vaker schrikken zonder dat ze meteen aan de haal gaat, ze heeft 'tools' gekregen.

Ik heb daarin enorm veel geleerd van Tristan Tucker. Ik heb les van hem persoonlijk gehad, hij is echt uitzonderlijk goed in het lezen van een paard en zijn timing is fantastisch.


Leuk dat je in topic langskomt / aanwaaien met Tucker schriktraining ervaring.
Hij is in dit topic al eerder langs geweest & genoemd en weet inmiddels voor mezelf dat mensen die problemen tegen komen op dit vlak er veel mee kunne bereiken.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers