Activiteit behouden in de zijgangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Activiteit behouden in de zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-17 15:38

Dag allemaal,

Tijdens de trainen vind ik het erg goed werken om zijgangen te rijden.
Wijken, schouderbinnenwaards etc.
Het probleem waar ik nu tegenaan loop is alleen dat mijn paard niet actief blijft,
althans, hij valt erg terug in tempo. Nu is natuurlijk een logische reactie om te drijven,
maar ik vraag mij af of dit niet op een andere manier verholpen kan worden.

Iemand tips?

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2



wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Activiteit behouden in de zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:53

2 passen wijken, 2 passen voorwaarts, en dan ook echt goed voorwaarts naar bijv middendraf. Het oplossen in de zijgangen zelf is lastig. Ik los het op deze manier op bij mijn merrie. Meestal hoef ik dat maar 1 x te doen en dan is ze de rest van de training vlot genoeg.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Activiteit behouden in de zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:55

Heb je dit probleem in stap? Of in draf. Als het in stap is, blijf je wel genoeg mee gaan met de hand in de beweging van het hoofd van het paard?
In draf, ben je niet te krampachtig met je handen bezig zodat je je paard onbewust remt?

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-17 16:13

rien10 schreef:
Heb je dit probleem in stap? Of in draf. Als het in stap is, blijf je wel genoeg mee gaan met de hand in de beweging van het hoofd van het paard?
In draf, ben je niet te krampachtig met je handen bezig zodat je je paard onbewust remt?

In alle gangen is het verschil wel te merken, maar ik verlies mijn impuls het meest in stap!
Goede tip van mijn handen, daar ga ik eens op letten. Wellicht heeft hij wat meer lengte nodig in zijn hals?

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Activiteit behouden in de zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:26


leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Activiteit behouden in de zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-17 19:13

ah thanks, die ga ik eens op m'n gemak bekijken

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Activiteit behouden in de zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:18

De tip van wwillemijn is ook een goeie :j Je rijdt een tempowisseling vóór je zijgang, dus bijv volte 10 meter iets actiever, dan bij aankomst op de hoefslag verder in schouderbinnenwaarts. Zodra je voelt dat het tempo terugzakt -> volte & tempo omhoog (dan kun je na de volte weer door in sb), óf rechtstellen & tempo omhoog.
Het is uiteraard wel belangrijk dat je niet tegenwerkt met je hand of zit.

Oy with the poodles, already

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Activiteit behouden in de zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:22

Mij is geleerd, dat het tijdens het aanleren niet erg is: schouderbinnenwaarts is zwaarder.
Uiteraard is het wel belangrijk om je dier 'in het voorwaarts te blijven bevestigen': ik draaf regelmatig aan vanuit sb in stap.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-17 19:25

Hilary schreef:
De tip van wwillemijn is ook een goeie :j Je rijdt een tempowisseling vóór je zijgang, dus bijv volte 10 meter iets actiever, dan bij aankomst op de hoefslag verder in schouderbinnenwaarts. Zodra je voelt dat het tempo terugzakt -> volte & tempo omhoog (dan kun je na de volte weer door in sb), óf rechtstellen & tempo omhoog.
Het is uiteraard wel belangrijk dat je niet tegenwerkt met je hand of zit.

Yes, die ga ik ook uitproberen zaterdag, het begin is meestal wel actief maar ik voel hem vaak 'wegzakken' dan kan ik mooi zo'n volte doen

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Nibbit

Berichten: 10405
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:26

Een volte 10m remt nog meer af als de balans en kracht er nog niet is?

Ik schakel heel veel, rij bijv. op de korte zijde paar passen middendraf, in de hoek iets terug, daarna weer vooruit en zo de sbw in. Na het rechtstellen ook weer vooruit -> soms ook even echt flink vooruit rijden, paar passen is genoeg maar wel direct flitsend weg op je been.

Als dat goed gaat kun je ook halverwege de sbw iets terugschakelen (schijnovergang of evt ook naar stap) en weer vooruit. Erg leuk om er zo mee te spelen!

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Activiteit behouden in de zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-17 19:28

Oh ook een mooie, ik begrijp dat ik het sb dus niet te lang moet blijven doen en tussendoor weer lekker naar voren moet rijden. Dus niet zo zeer het drijven tijdens de oefening zelf. Jullie inspireren me om weer lekker aan de bak te gaan! :D Ze worden zo heerlijk los in het lijf van die zijgangen :))

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Activiteit behouden in de zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:34

Idd niet lang door'prutsen' binnen een zijgang. Dan ga je corrigeren omdat het na een paar passen niet lukt en blijf je een beetje in het negatieve hangen (althans, dat zie ik regelmatig). Dus beter drie hele goeie actieve passen en dan er weer uit (incl "goeoeoed zooo, braaaaf"), dan zestien passen waarvan de laatste 12 nét niet goed waren en oh oliebol, nu is de lange zijde van de bak op en moet je weer hoefslag volgen.

Overigens kun je bij het uitkomen van sb ook prima een volte 15 of 20 meter pakken en daarop wat tempowisselingen rijden (zowel naar voren als terug) voordat je weer doorrijdt. Dan behoudt je nl wel stelling en buiging (weliswaar wat minder dan je sb stelling en buiging, maar toch).

Bij het wijken zou ik twee passen opzij en dan naar voren doen, en dan het aantal passen opzij geleidelijk uitbreiden.

Oy with the poodles, already

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:36

That's the spirit: als je merkt dat een paard er losser van wordt.
Of spontaan beter gaat verzamelen, meer balns krijgen (en dus beter ontspannen) etc - voor dat soort effecten zijn ze ontwikkeld "de rest is eigenlijk niet belangrijk".

Zo vergeet ik nooit meer mijn eerste overgang stap - draf met mijn schimmeltje na onze eerste travers.
Stap - draf was haar moeilijkste overgang: alsof ze opsteeg!!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 18-03-17 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anoniem

Re: Activiteit behouden in de zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:39

Rechtstellen voor hij terugvalt, activiteit behouden en terug inzetten. In ieder geval meer korte stukken tot je uiteindelijk het volledige riedeltje de activiteit kan behouden. Daarnaast ook tempowisselingen in de zijgangen meepakken, om twee redenen; het verbetert de activiteit van het achterbeen/verzameling en daarnaast leert je paard ook dat ie ook tijdens oefeningen aan het been moet blijven.


Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:55

Hilary schreef:
Idd niet lang door'prutsen' binnen een zijgang. Dan ga je corrigeren omdat het na een paar passen niet lukt en blijf je een beetje in het negatieve hangen (althans, dat zie ik regelmatig). Dus beter drie hele goeie actieve passen en dan er weer uit (incl "goeoeoed zooo, braaaaf"), dan zestien passen waarvan de laatste 12 nét niet goed waren en oh oliebol, nu is de lange zijde van de bak op en moet je weer hoefslag volgen.

Overigens kun je bij het uitkomen van sb ook prima een volte 15 of 20 meter pakken en daarop wat tempowisselingen rijden (zowel naar voren als terug) voordat je weer doorrijdt. Dan behoudt je nl wel stelling en buiging (weliswaar wat minder dan je sb stelling en buiging, maar toch).

Bij het wijken zou ik twee passen opzij en dan naar voren doen, en dan het aantal passen opzij geleidelijk uitbreiden.

Dit idd de perfecte uitleg :j

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Re: Activiteit behouden in de zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:13

Met mijn paard had ik vroeger het zelfde. Ik vond dat heel moeilijk. Mijn paard was perfect behalve met de zijgangen. Op sommige momenten ging hij bijna hinken, hoe raar dat ook klinkt. Ik heb toen hele kleine spoortjes om gedaan. Eerst heerlijk de bak doorgevlogen met een bok of 20. Maar daarna wel goede resultaten behaald, spoortjes echter wel weer afgedaan. Weet ook niet of ik het nu weer op dezelfde manier zou oplossen. Denk dat ik nu voor een andere aanpak zou kiezen. Bijvoorbeeld wijken zonder zadel. Zodat je paard je zit en hulpen goed aanvoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:35

MentjesMusic schreef:
Met mijn paard had ik vroeger het zelfde. Ik vond dat heel moeilijk. Mijn paard was perfect behalve met de zijgangen. Op sommige momenten ging hij bijna hinken, hoe raar dat ook klinkt. Ik heb toen hele kleine spoortjes om gedaan. Eerst heerlijk de bak doorgevlogen met een bok of 20. Maar daarna wel goede resultaten behaald, spoortjes echter wel weer afgedaan. Weet ook niet of ik het nu weer op dezelfde manier zou oplossen. Denk dat ik nu voor een andere aanpak zou kiezen. Bijvoorbeeld wijken zonder zadel. Zodat je paard je zit en hulpen goed aanvoelt.


Een paard kan niet perfect lopen maar toch terugvallen in zijgangen. Dan was hij dus al niet goed aan het been. Zou zelf nooit voor deze methode kiezen iig.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:01

Zoals ik zelf ook al zei: nu zou ik het anders aanpakken.

Mijn paard was in mijn ogen wel perfect. Een paard kan toch kwaliteiten hebben waarin hij 'perfect is'? Maar sommige andere oefeningen gewoon minder perfect uitvoeren? Het is toch niet zo dat wanneer een paard goed loopt hij per definitie en meteen ook goed is in zijgangen. Ruiter en paard moeten dit eerst samen leren.

Voor dat vliegjereisje met de spoortjes heeft hij nooit iets heel geks gedaan en hij heeft altijd keurig gelopen. Er was sprake van veel wederzijds vertrouwen en respect. En zelfs toen hij flipte vertrouwde ik hem nog omdat ik voelde dat hij mij er niet af wilde gooien, ik bleef daarom ook zitten. Ik kon over het algemeen alles met hem doen, was echt een heel fijn paard.

Ik had hem net geschoren. Hij was gewoon erg fris. Ik heb wel geleerd dat die spoortjes hem wel net te veel waren, daarom heb ik ze uiteindelijk ook af gedaan en niet meer mee gereden.

Buiten de zijgangen reageerde hij verder goed op mijn hulpen en liep hij netjes en ontspannen. Het wijken vond hij alleen heel moeilijk. Of ik vond het moeilijk. Of misschien wij allebei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:39

Bedoelde het niet vervelend hoor, excuses als het zo overkwam!
Zelf ben ik voorstander van impuls = belangrijkste. Over alles. Wijken/zijgangen zijn er imo vooral om te gymnastiseren en te controleren of de achterhand voldoende draagt, pas als de basis in orde is kun je de oefeningen pas echt verbeteren. Een paard wat niet hetzelfde blijft in een oefening, mist ook in het normale werk reactie. Ik weet niet hoe het anders uit te leggen. Kort samengevat heeft de oefening pas zin als het qua activiteit en ontspanning hetzelfde blijft als in het normale rondjes draven.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:35

Ik snap ongeveer wel wat je bedoelt. Maar ik denk dat we dan allebei een andere definitie van perfect hebben. Ik zal proberen uit te leggen hoe ik het zie. Want natuurlijk waren we als combinatie rijtechnisch niet perfect. Jij bekijkt het van een meer technische kant dan ik denk ik.

Nelson was zo'n paard dat alles voor je wílde doen, uit respect.. als jij hem de juiste hulpen gaf. Hij liep keurig en het was een heel fijn paard. Iedereen wilde er ook op rijden omdat het zo'n paard was waarvan je wist. Die zal gewoon niet opzettelijk een loopje met je nemen, je eraf gooien, of niet voor je willen werken.

Hij deed heel erg zijn best om te doen wat je van hem vroeg en daarin communiceerde hij ook heel goed met de ruiter op zijn rug. Als je even niet oplette. Dan liet hij je dit merken door zijn neusje naarvoren te gooien en zijn gangen te verruimen zodat je hem opnieuw op moest pakken. Was echt een heel mooi beest.

Dus je moet je voorstellen, een paard dat alles voor je doet, met je communiceert en respect voor je heeft. En altijd moeite doet om samen met jou iets moois te creeëren maar dat dan met de zijgangen 'opeens' begint te hinken. Dan heb je het over een heel fijn en zo goed als perfect paard, wat zijgangen gewoon moeilijk vind. Of het lag aan mij, ik denk dat we het beide lastig vonden. Schouder binnenwaarts lukte wel gelukkig. Maar echt wijken voor het been vonden we heel moeilijk. Maar daarmee is hij in mijn ogen als paard niet minder perfect. Snap je wat ik bedoel?

Als hij nog had geleefd en hij was nog steeds bij me. Had ik je met glunderende ogen gezegd dat je er wel eens een rondje op mocht maken... dan zou je achteraf zeggen: Oké, ik begrijp je nu! *D

Dan heb je natuurlijk mensen die zeggen: dus jij zet zomaar iemand op je paard? Maar dat was het mooie aan Nelson. Hij liet zich niet verpesten door een ruiter dat niet in balans was of consequent genoeg in de hulpen. Hij paste zich gewoon aan!

Ik moet er wel bij zeggen dat het bovenstaande niet gold wanneer er een man op zijn rug klom. Zoals mijn vader. Dan werd hij wel heel opstandig, maar daar kon ik verschrikkelijk om lachen :D Dat maakte hem in mijn ogen juist nog leuker. Hij had echt zoiets van: ik doe alles wat er van me gevraagd word. Maar als je een man op mijn rug zet dan stop ik ermee! :evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers