conditie opbouwen groen menpaard van 4,5 jaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

conditie opbouwen groen menpaard van 4,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-17 20:05

Hallo,

Mijn 4,5 jarige tinkerruin loopt nu zo'n 2 maanden voor de kar.

We spannen hem 1 x per week in voor een tochtje van een half uur en 1 x per week voor een langere tocht, momenteel zo'n 2tal uurtjes. Verder soms een wandeling zonder kar of ruiter van 45 minuten.

De drafjes tussendoor houden we kort en hellingen gaan nog niet echt vlot.

Wat is nou op die leeftijd verstandiger ? Meerdere korte tochtjes of de langste tocht telkens een beetje verlengen ?

Ambities op korte termijn : enkel recreatief. De eerste 2 jaren gaan we zeker nog geen georganiseerde tochten meedoen.

Graag jullie mening :)

BITLOOS OMDAT HET KAN


Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:26

Verstandig is meerdere korte tochtjes in stap en draf. In draf bouw je conditie op, maar begin met kleine stukjes en bouw die verder uit. In galop kan je kracht ontwikkelen. Als hij iets meer conditie krijgt zou ik ook stukjes galopperen met hem.

Ondergrond is ook belangrijk, hoe vlakker en steviger, hoe minder weerstand van de kar en dus hoe minder moeite hij hoeft te doen. In het begin zou ik zeker een goede ondergrond zoeken om de trainingen op te bouwen.
Hellingen zijn zwaar en kosten veel kracht. Zou ik zeker nog niet doen totdat hij sterker is en een goede conditie heeft gekregen.

Succes met je tinker!

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: conditie opbouwen groen menpaard van 4,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:09

Ik denk dat je al prima bezig bent. Voldoende tijd om te herstellen. Stappen is enorm goed voor hart en longinhoud dus geeft conditie. Je periodes draf breid je gewoon langzaam uit. 10 min stap en 5 min draf in de eerste week en steeds een minuut minder lang stappen en meer draven tot je 10 min draaft en 5 min stapt.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: conditie opbouwen groen menpaard van 4,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:23

Draven is opzich minder zwaar dan stappen. Maar voor de conditie is stappen weer beter

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-17 21:34

Bedankt voor de reacties.

Hij is nog niet doorgereden en van het liever-lui-dan-moe-type. Een drafje van een tweetal minuten is momenteel al een hele prestatie voor hem.

Vandaag tocht van 60 minuten enkel vlakke verharde wegen, waarvan 3 x 2 minuten een heel economisch drafje, wat ik telkens zelf onderbrak.

Dus eerst een paar extra drafjes inlassen nu of de drafsessies verlengen :-/

BITLOOS OMDAT HET KAN

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: conditie opbouwen groen menpaard van 4,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:31

Een langere draf zou, mijn inziens, qua conditie toch moeten kunnen juist omdat het makkelijker is dan stap. Heb hier ook een pony waar ik niet altijd even regelmatig mee men maar laat hem meestal draven omdat dat prettiger is voor hem

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:38

Draf kun je wel uitbreiden, al is stap een heel belangrijk element voor de basisconditie (ook voor de pezen en bot-opbouw).
Wel lastig dat hij weinig looplust heeft.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:45

Ik denk dat je ook goed bezig bent zo! En als je paard wat meer conditie heeft zou je ook wat overgangen kunnen rijden of wat kunnen schakelen in gangen om hem wat attenter te maken op je hulpen. Met het steeds weer 'vertrekken' en ook juist het hele rustige draven bouw je ook kracht op.
Zelf ben ik ook nog een beetje op zoek naar de beste manier om conditie op te bouwen na een tussenstop in het mennen.. Mijn ambitie zou zijn om ritten van +10 km met gemak in een redelijk tempo te kunnen rijden. Nu doe ik met name stappen en dat afwisselen met kortere stukjes draf. Als m'n pony is warm gelopen laat ik haar wat langere stukjes draven en halverwege krijgt ze een wat langer leidsel in stap om even te ontspannen. Als er onderweg een galopje mogelijk is, pakken we die even mee. Maar dat is hooguit voor 1 a 2 min :)

Let vooral goed op de signalen van je paard. Je merkt op een gegeven moment ook wel dat ze hey makkelijker gaan doen of energieker thuis komen dan een tijdje daarvoor ;)

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:54

3 keer 2 minuutjes draf op een uurtje is wel erg weinig.
als hij 2 maanden voor de wagen loopt moet hij toch zeker 5 tot 10 minuutjes rustig achter elkaar kunnen draven.
ik denk dat het vooral een probleem is dat hij te lui is. dan kun je niet echt fijn rijden.
kun je hem niet tussendoor longeren en dan veel overgangen maken van stap naar ( een actieve) draf.
als hij echt zo rustig blijft zou je hem wat extra's moeten voeren misschien. voor de wagen lopen kost energie en dat moet hij wel hebben. en zeker weten dat er geen medische oorzaak is waarom hij niet graag wil lopen.

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 08:12

Toen men hem onder het zadel beleerde, hadden ze ons reeds gewaarschuwd dat het niet eenvoudig is om hem in draf te houden.

Er is de laatste week wel positieve progressie te merken in zijn tempo. Hij begint telkens traag, maar naarmate de kilometers vorderen gaat ie steeds sneller ;-)

Toen we hem pas hadden, gaven we hem veels te energierijk voedsel en waren we met die puber tegen ons eigen voedsel aan het vechten.

Nu kunnen we inderdaad overwegen terug haver, spelt enz. bij te voeren.

Met longeren heeft ie het na 10 minuutjes wel gehad en is dan flink lastig.

BITLOOS OMDAT HET KAN


dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:44

is hij dan wel geschikt als menpaard?
het is toch de bedoeling dat hij het leuk vind om te werken en mee te gaan.
als hij echt liever lui dan moe is zou ik geen lol hebben om met hem aan het werk te gaan.

onze 4 jarige menpony vond het vanaf de eerste keer meteen geweldig om voor de wagen te lopen. oortjes erop en mooi tempo stappen en draven.
uiteraard rustig opgebouwd, maar je merkt dat hij graag loopt.

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 21:24

Ja, hoe bepaal je nou zoiets, dingogirl ?

Het optuigen, in-en uitspannen gaan er steeds heel relaxed aan toe.
Is ie dan sloom of koel ?

Is jouw menpony van een sober ras ? Geef je wat extra's ?

Onze krijgt bovenop onbeperkt hooi en dagelijkse weidegang enkel 6 handjes onderhoudsbrok en 2 wortels per dag bij.

BITLOOS OMDAT HET KAN

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:55

Ja, onze menpony is een exmoor. Geboren in een natuurgebied. Een sober ras dus.
hij krijgt goed hooi en 150-200gram vitalbix daily (vitaminebrok) per dag. En wat omega olie over het voer.
Daar is hij fell genoeg door.
is altijd zeer braaf en rustig met optuigen en alles. Kan perfect stilstaan en wachten. Maar als er gewerkt moet worden is hij er.
mocht hij wat extra nodig hebben zou ik de vitalbix active plus gaan voeren.
maar ik moet hem niet wakker gaan voeren. Hij moet vooral zelf willen lopen. En voor een beetje extra looplust zou ik een paard bijvoeren indien nodig.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: tirzasarah10 en 33 bezoekers