Ademhaling tijdens de proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Ademhaling tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 10:08

Vorige week had ik een wedstrijd. De zoveelste... :P
Anyways, ik heb vrij weinig last van stress/zenuwen. Niet bewust, ik vind het leuk om op wedstrijd te zijn, mijn paard doet niet gek met opzadelen, hij is net zo rustig als wanneer we thuis zijn of ergens naar een binnenbak gaan. Hij vindt het ook erg leuk om weg te gaan.
En met name in het buitenseizoen hebben we weinig last van spanning in de proef.

Het binnenseizoen is een ander verhaal. Winter 2015/2016 was de spanning zo erg dat hij praktisch stilstond of ergens echt niet langs wilde. Afgelopen jaar heeft hij in teamverband flink wat shows gelopen, zonder problemen. Ook binnen is dit geen probleem gebleken. Dan zou je zeggen dat het aan hem niet meer ligt.

En dat realiseerde ik me afgelopen week tijdens de proef. Ik kan werkelijk een uur rijden, ik moet tijdens mijn lessen keihard werken en kan gewoon nog praten. Maar tijdens de proef vergeet ik te ademen. Nouja, dat zal mijn stukje spanning dan wel zijn. Ik moet ook zeggen dat het afgelopen weekend zeker 3 maanden geleden was dat we op wedstrijd gingen. Dus het ritme is er op dit moment ook niet echt.
Toch denk ik dat ik dit altijd wel wat meeneem, waardoor mijn paard niet zo lekker loopt als hij in training kan. Het voelt allemaal een stuk houteriger en minder soepel aan op wedstrijd.

Dus ik ben eigenlijk op zoek naar een eenvoudige ademhalingsoefening die ik tijdens mijn proef kan doen. Want als ik Google, kom ik van alles tegen wat niet echt praktisch is op het paard.


Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Ademhaling tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:12

Als je wilt blijven ademhalen tijdens je proef. Blijf dan praten, hiervoor moet lucht langs je stembanden en moet je dus blijven ademhalen.
Ademhalingsoefeningen zou ik zelf niet op willen concentreren. Je bent namelijk al druk genoeg met de proef.

Diana (Oscar X Paddox)
B+13, L1+21, L2+20, M1+11

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 10:14

Alice13 schreef:
Als je wilt blijven ademhalen tijdens je proef. Blijf dan praten, hiervoor moet lucht langs je stembanden en moet je dus blijven ademhalen.
Ademhalingsoefeningen zou ik zelf niet op willen concentreren. Je bent namelijk al druk genoeg met de proef.


Maar hoe zie je dat voor je zonder uitsluiting? :')
Praten mag niet :P Wordt gezien als stemhulp.

Zoals ik al zei, tijdens de training kan ik prima praten. Dus ik kán het wel en het zou ook écht helpen... Maar het mag niet :P

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:14

En ook uitkijken dat je niet gaat hyperventileren onder de wedstrijd spanning ;)
Een goede sport psycholoog kan ook uitkomst bieden... maar dat is ook wel weer best een grote stap.

Ik heb zelf ook heel erg last van wedstrijd spanning, meer een type faalangst bijna :)
Ik heb een instructrice erbij (krijg les van 2) die heel erg let op mijn ontspanning en mijn lichaam... als je bewust wordt van wat je doet, (ik ga bijvoorbeeld verkrampt met mijn schouders omhoog zitten en met mijn mond open rijden :+ ) kan je het ook beter niet-doen.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)


Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:18

Janine1990 schreef:
Alice13 schreef:
Als je wilt blijven ademhalen tijdens je proef. Blijf dan praten, hiervoor moet lucht langs je stembanden en moet je dus blijven ademhalen.
Ademhalingsoefeningen zou ik zelf niet op willen concentreren. Je bent namelijk al druk genoeg met de proef.


Maar hoe zie je dat voor je zonder uitsluiting? :')
Praten mag niet :P Wordt gezien als stemhulp.

Zoals ik al zei, tijdens de training kan ik prima praten. Dus ik kán het wel en het zou ook écht helpen... Maar het mag niet :P


Ik praat de hele proef tegen m'n paard O:)

Diana (Oscar X Paddox)
B+13, L1+21, L2+20, M1+11

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 10:19

c_alsemgeest schreef:
En ook uitkijken dat je niet gaat hyperventileren onder de wedstrijd spanning ;)
Een goede sport psycholoog kan ook uitkomst bieden... maar dat is ook wel weer best een grote stap.

Ik heb zelf ook heel erg last van wedstrijd spanning, meer een type faalangst bijna :)
Ik heb een instructrice erbij (krijg les van 2) die heel erg let op mijn ontspanning en mijn lichaam... als je bewust wordt van wat je doet, (ik ga bijvoorbeeld verkrampt met mijn schouders omhoog zitten en met mijn mond open rijden :+ ) kan je het ook beter niet-doen.


Hyperventileren doe ik niet hoor, het is niet heel heftig, niemand ziet het aan de buitenkant ook.
Ik merk het alleen zelf, de laatste keer bij het afgroeten van de eerste proef.
Meteen er achteraan in de tweede proef begon ik me het probleem te realiseren.

Ik betwijfel dan ook of een sportpsycholoog een uitkomst is, mijn instructrice ga ik er morgen sowieso even naar vragen hoor. Maar ik heb verder geen voelbare spanning, vind wedstrijden erg leuk. Afgelopen zaterdag stond ik even te kijken bij een proef van een andere deelnemer, toen het wel een beetje begon te kriebelen in mijn maag. Daar kan ik dan om lachen en dat zeg ik dan ook gewoon hardop: "Ik ben een beetje zenuwachtig." Maar het zijn wel goede zenuwen en als ik op het paard stap zijn ze weg. Vroeger heb ik ook een tijd helemaal niets gehad, waardoor ik als een krant reed.

Een lelijk gezicht trek ik al jaren, maar ook tijdens de training :j

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 10:20

Alice13 schreef:
Ik praat de hele proef tegen m'n paard O:)


Hoe dan?! :oo

Ik heb ooit in één proef twee keer iets van ho gezegd, of hey... En ik werd er meteen vet op afgestraft. Dus ik kijk wel uit met praten :P

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:24

Janine1990 schreef:
c_alsemgeest schreef:
En ook uitkijken dat je niet gaat hyperventileren onder de wedstrijd spanning ;)
Een goede sport psycholoog kan ook uitkomst bieden... maar dat is ook wel weer best een grote stap.

Ik heb zelf ook heel erg last van wedstrijd spanning, meer een type faalangst bijna :)
Ik heb een instructrice erbij (krijg les van 2) die heel erg let op mijn ontspanning en mijn lichaam... als je bewust wordt van wat je doet, (ik ga bijvoorbeeld verkrampt met mijn schouders omhoog zitten en met mijn mond open rijden :+ ) kan je het ook beter niet-doen.


Hyperventileren doe ik niet hoor, het is niet heel heftig, niemand ziet het aan de buitenkant ook.
Ik merk het alleen zelf, de laatste keer bij het afgroeten van de eerste proef.
Meteen er achteraan in de tweede proef begon ik me het probleem te realiseren.

Ik betwijfel dan ook of een sportpsycholoog een uitkomst is, mijn instructrice ga ik er morgen sowieso even naar vragen hoor. Maar ik heb verder geen voelbare spanning, vind wedstrijden erg leuk. Afgelopen zaterdag stond ik even te kijken bij een proef van een andere deelnemer, toen het wel een beetje begon te kriebelen in mijn maag. Daar kan ik dan om lachen en dat zeg ik dan ook gewoon hardop: "Ik ben een beetje zenuwachtig." Maar het zijn wel goede zenuwen en als ik op het paard stap zijn ze weg. Vroeger heb ik ook een tijd helemaal niets gehad, waardoor ik als een krant reed.

Een lelijk gezicht trek ik al jaren, maar ook tijdens de training :j


Nee ik bedoel ook niet dat je nu hyper ventileert, maar dat je er voor moet uit kijken als je bepaalde ademhalingsoefeningen vanaf het internet gaat doen :)

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Ademhaling tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:26

je zou kunnen neurien, maar ik lees graag mee voor goede tips. Iig kun je proberen om tijdens je training ook heel bewust met je ademhaling bezig te zijn, zodat het gewoner gaat voelen.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 10:26

c_alsemgeest schreef:
Nee ik bedoel ook niet dat je nu hyper ventileert, maar dat je er voor moet uit kijken als je bepaalde ademhalingsoefeningen vanaf het internet gaat doen :)


Oooh leg uit, kan dat dan?
Heb nog niet echt iets gevonden eigenlijk hoor... Vandaar de vraag hier.. :P

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Ademhaling tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:28

/add
ik heb zelf ook baat bij meditatie/yoga om bewuster van je ademhaling te worden.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 10:31

Lielle schreef:
/add
ik heb zelf ook baat bij meditatie/yoga om bewuster van je ademhaling te worden.


Ik heb een leuk boek over mindfullness, ook met yoga/meditatie oefeningen. Maar dat zie ik op paard niet echt lukken. :o Ik word er iets te rustig van... :+

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:31

En in je hoofd meetellen met je ademhaling? Dus inademen naar je buik in bijv. 4 tellen en dan uitademen in 4 tellen ... en dan het liefst de ademhaling verlengen ... dus eerst meetellen met met normaal en daarna ipv 4 tellen er 5 van maken etc.
Je kan het eerst oefenen naast het paard... het helpt om even een hand op je onderbuik te leggen om daar heen te ademen.


Die oefeningen uit het boek zou je misschien wel kunnen doen vlak voor je opstapt bij een wedstrijd. Dan geef je aan je lichaam al het signaal dat ontspannen wel belangrijk is.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 17-03-17 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:32

Is het misschien mogelijk om vaste "check-ademhaling" momentjes in te plannen in de proef? Dat je voor de wedstrijd de proef een paar keer doorrijdt en je dan samen je instructrice op zoek gaat naar vaste momenten waar je voor jezelf even controleert of je nog goed adem haalt. Bv HXF van hand veranderen, tussen C-H ademhaling checken. Er zitten altijd van die stukjes in de proef waar je even niks hoeft, je hebt dan best de tijd om even aan je ademhaling te denken. Wat ook helpt is om bv voor iedere oefening een keer diep te zuchten om je eigen spanning kwijt te raken.

Ondanks dat het bij de training helemaal geen probleem geeft wordt het dan wel een gewoonte waardoor je het misschien tijdens wedstrijden ook automatisch gaat doen.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:34

Janine1990 schreef:
Maar tijdens de proef vergeet ik te ademen. Nouja, dat zal mijn stukje spanning dan wel zijn. Ik moet ook zeggen dat het afgelopen weekend zeker 3 maanden geleden was dat we op wedstrijd gingen. Dus het ritme is er op dit moment ook niet echt.
Toch denk ik dat ik dit altijd wel wat meeneem, waardoor mijn paard niet zo lekker loopt als hij in training kan. Het voelt allemaal een stuk houteriger en minder soepel aan op wedstrijd.


plus

Janine1990 schreef:
Lielle schreef:
/add
ik heb zelf ook baat bij meditatie/yoga om bewuster van je ademhaling te worden.


Ik heb een leuk boek over mindfullness, ook met yoga/meditatie oefeningen. Maar dat zie ik op paard niet echt lukken. :o Ik word er iets te rustig van... :+

=

:)*

;)

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 10:37

Evelijn schreef:
En in je hoofd meetellen met je ademhaling? Dus inademen naar je buik in bijv. 4 tellen en dan uitademen in 4 tellen ... en dan het liefst de ademhaling verlengen ... dus eerst meetellen met met normaal en daarna ipv 4 tellen er 5 van maken etc.
Je kan het eerst oefenen naast het paard... het helpt om even een hand op je onderbuik te leggen om daar heen te ademen.


Die oefeningen uit het boek zou je misschien wel kunnen doen vlak voor je opstapt bij een wedstrijd. Dan geef je aan je lichaam al het signaal dat ontspannen wel belangrijk is.


Dan moet ik op straat gaan liggen vrees ik :P
Het probleem is alleen dat als ik er al op zit, ik ook ontspannen ben. Losrijden is geen probleem, dan kan ik mijn paard goed voelen en rijden. In de proef begint het pas. Alsof ik denk: "NU... moet het gebeuren!!!!!!!!!!" (met iets te veel uitroeptekens inderdaad)
Terwijl ik gewoon relaxed een rondje vooraf rij...

Tellen lijkt me heel erg lastig, ik denk dat ik heel erg snel afgeleid ben. Ik kan nu al geen 10 minuten over hetzelfde nadenken... Zoiets zou al lastig zijn in training.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 10:38

Dee_Es schreef:
Is het misschien mogelijk om vaste "check-ademhaling" momentjes in te plannen in de proef? Dat je voor de wedstrijd de proef een paar keer doorrijdt en je dan samen je instructrice op zoek gaat naar vaste momenten waar je voor jezelf even controleert of je nog goed adem haalt. Bv HXF van hand veranderen, tussen C-H ademhaling checken. Er zitten altijd van die stukjes in de proef waar je even niks hoeft, je hebt dan best de tijd om even aan je ademhaling te denken. Wat ook helpt is om bv voor iedere oefening een keer diep te zuchten om je eigen spanning kwijt te raken.

Ondanks dat het bij de training helemaal geen probleem geeft wordt het dan wel een gewoonte waardoor je het misschien tijdens wedstrijden ook automatisch gaat doen.


Dit vind ik eigenlijk wel een hele goede!

Ik print wel vaker een proef uit om vervolgens op te schrijven waar ik wanneer om moet denken. Als ik dat even doe voordat ik ga oefenen, dan kan ik daar wel wat mee :j

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 10:39

Lielle schreef:
Janine1990 schreef:
Maar tijdens de proef vergeet ik te ademen. Nouja, dat zal mijn stukje spanning dan wel zijn. Ik moet ook zeggen dat het afgelopen weekend zeker 3 maanden geleden was dat we op wedstrijd gingen. Dus het ritme is er op dit moment ook niet echt.
Toch denk ik dat ik dit altijd wel wat meeneem, waardoor mijn paard niet zo lekker loopt als hij in training kan. Het voelt allemaal een stuk houteriger en minder soepel aan op wedstrijd.


plus

Janine1990 schreef:
Ik heb een leuk boek over mindfullness, ook met yoga/meditatie oefeningen. Maar dat zie ik op paard niet echt lukken. :o Ik word er iets te rustig van... :+

=

:)*

;)


Ik bedoel er eigenlijk mee dat ik in slaap val... :P
En dan kom ik op het andere probleem dat ik in de OP beschreef, dat ik eerder té rustig was waardoor ik vergat te rijden.

san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Ademhaling tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:52

Wat bij mij werkt is in het ritme van het rijden gaan ademhalen. Ik vergat het in galop nog wel eens en doe nu bijvoorbeeld 3 sprongen inademen, 3 sprongen uitademen.
En een overgang naar voren met goed inademen en een overgang terug met goed uitademen.

De tip van momenten in je proef om het te checken vind ik ook een hele goede!

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:54

Dat je er eerder niet genoeg er aan ging rijden kan best dezelfde oorzaak hebben... dat kan ook best uit spanning voortkomen. Als je toch niet alles gegeven hebt is falen ook een stuk minder erg ;)
Ik zou het tellen van je ademhaling dan op die check momenten doen om te voorkomen dat je dan heel erg gaat happen naar lucht. Niet ademen is verkeerd maar te geforceerd gaan ademen levert ook spanning op.

Ik ben net bezig in boek van Centered Riding 2 en daar is ademhaling een van de basisprincipes.... in dat boek staat dus ook dat de psoasspier (belangrijk voor zit,balans en houding) in de aanzet bij lendenwervels vermengd is met de spieren van het middenrif (die je dus gebruikt bij een goede ademhaling. Het inhouden van je adem of het oppervlakkig ademen in alleen je borstkast heeft dus direct invloed op je houding en zit.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 11:03

Evelijn schreef:
Dat je er eerder niet genoeg er aan ging rijden kan best dezelfde oorzaak hebben... dat kan ook best uit spanning voortkomen. Als je toch niet alles gegeven hebt is falen ook een stuk minder erg ;)
Ik zou het tellen van je ademhaling dan op die check momenten doen om te voorkomen dat je dan heel erg gaat happen naar lucht. Niet ademen is verkeerd maar te geforceerd gaan ademen levert ook spanning op.

Ik ben net bezig in boek van Centered Riding 2 en daar is ademhaling een van de basisprincipes.... in dat boek staat dus ook dat de psoasspier (belangrijk voor zit,balans en houding) in de aanzet bij lendenwervels vermengd is met de spieren van het middenrif (die je dus gebruikt bij een goede ademhaling. Het inhouden van je adem of het oppervlakkig ademen in alleen je borstkast heeft dus direct invloed op je houding en zit.


Met dat paard kon ik ook eigenlijk niet falen hoor... Slecht rijden leverde alsnog ook een dikke winstpunt op :P Zoals ik het zie; als je je paard thuis goed voor elkaar hebt, hoef je hem op wedstrijd weinig meer te leren en allen te gaan zitten en sturen. Dus het voorwerk had ik allang gedaan.

Als je een M2 proef bekijkt, zijn die grijze momenten een stuk minder dan voorheen. Dat houdt in dat ik echt niet meer tot 4 kan tellen in de hoek tussen C en H. Zoals Dee_Es in haar voorbeeld aangeeft.
Zie nu de eerste proef volgende week is een vrij relaxte proef, na punt drie een punt van rust á +/- 30 meter. De tweede proef veel minder, weliswaar na punt 3, maar minder dan 20 meter. En veel minder rustpunten in het algemeen.

Ik moet eerlijk zeggen, ik heb geen foto, maar wie weet volgende week... Maar mijn houding lijdt er optisch dus niet echt onder. Ik krijg ook gewoon 7ens. Alleen paard en ik merken het.

senna21

Berichten: 11748
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ademhaling tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:13

Een instructeur Centered Riding zou je hier zeker bij kunnen helpen, of lees zelf het (Engelse) boek van Sally Swift. Reuze leerzaam, niet alleen voor de ademhaling.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:57

Janine1990 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Nee ik bedoel ook niet dat je nu hyper ventileert, maar dat je er voor moet uit kijken als je bepaalde ademhalingsoefeningen vanaf het internet gaat doen :)


Oooh leg uit, kan dat dan?
Heb nog niet echt iets gevonden eigenlijk hoor... Vandaar de vraag hier.. :P

Ja dat kan... hoeft zeker niet maar is wel mogelijk.

sommige oefeningetjes geven aan dat je een bepaald aantal tellen moet inademen, dan uit weer een aantal tellen etc...
Maar mensen hebben een eigen ademhalingsfrequentie, dus als je van jezelf best traag ademt en met een dergelijke oefening ga je sneller ademen dan je nodig hebt krijg je een overschot aan zuurstof en ben je eigenlijk aan het hyperventileren.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Ademhaling tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:07

Ik zeg geen dingen als how of rustig maar meer "wat doe je dat toch goed "en tegen mezelf "diep de hoek in "en "zitten en rijden. " zou eigenlijk niet weten waarom jury daar commentaar op moet geven.

Ademhalingsoefeningen waarbij je met de oefeningen bezig moet zijn zouden voor mij allemaal afvallen ik moet in de proef toch echt m'n volledige aandacht bij mijn paard en het rijden hebben.
Ik hou mijn adem vast als het spannend is dus het praten werkt voor mij heel goed en hoeft natuurlijk helemaal niet hard en niet in de buurt vd jury als je denkt dat het tegen je werkt.

Diana (Oscar X Paddox)
B+13, L1+21, L2+20, M1+11

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:10

Ik zou klein beginnen. Aangezien TS met gewoon rijden nergens last van heeft lijkt het me wat overdreven om er meteen nieuwe instructeurs bij te gaan halen. Ook tellen zou ik mee uitkijken. Als je dan toch ergens op wilt focussen dan zou ik letten op het uitademen. Bij een hoge ademhaling ademen we niet goed uit waardoor er teveel CO2 in het bloed komt. Dat hoge CO2 gehalte geeft een seintje naar het lichaam dat het lichaam meestal vertaald in te weinig zuurstof, wat dus helemaal niet zo hoeft te zijn. Het lichaam reageert of dat gevoel van te weinig zuurstof door nog oppervlakkiger en sneller te gaan ademen (of zelfs hyperventileren). Een keer goed uitademen of zuchten doorbreekt dit en maakt het mogelijk om terug te gaan naar buikademhaling.

Neuriën of zingen helpt inderdaad ook super maar dit vindt de jury meestal geen goed idee ;).

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers