Samenwonen wat te verwachten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Samenwonen wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 16:37

Als eerst sorry als het verkeerd staat of er al een topic over is, met de zoekmachine kwam ik alleen wat tegen over Sims freeplay en tja dat is niet wat ik zoek :')

Mijn vriend en ik zitten er aan te denken om binnenkort samen te gaan wonen. We gaan natuurlijk uitrekenen of dit financieel haalbaar is, omdat ik in september weer naar school ga en er dan waarschijnlijk geen werk bij kan hebben (dit door lichamelijke redenen)

Echter weet ik niet echt wat ik er van moet verwachten en hoe alles kwa taken in huis makkelijk verdeeld kan worden. Mijn vriend werkt 1 dag in de week doordat hij een scooter ongeluk heeft gehad en zal dus ook veel thuis zijn.

Ik ben dus opzoek naar informatie en ervaringen omtrent het gaan samen wonen.

Alvast bedankt :)

pmarena

Berichten: 48104
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:41

Dat regelt elk stel gewoon op zijn eigen manier :P

Maak eens een lijstje met welke huishoudelijke klussen er allemaal zijn en hoe vaak dat je denkt dat die gedaan moeten worden.

Dan heeft elk van jullie wellicht klussen die je he-le-maal niks vindt, en andere die je niet zo'n ramp vindt om te doen, en daar maak je dan al de eerste taakverdeling :)

Klussen die dan overblijven kan je dan nog verdelen op een manier die wel eerlijk en praktisch is :j

Hetzij heeft ieder zijn eigen klussen waar die de verantwoordelijkheid over heeft, hetzij verdeel je de dagen waarop wie-wat doet. Maar dat laatste is een beetje tricky want als je afspreekt dat de 1 op zaterdag de afwas doet en de ander op zondag, en de zaterdag kwam het er niet van dan is de ander de volgende dag de lül :P

Vandaar dat het wel fijn is om in principe ieder een eigen taak te geven. Dan kan je elkaar altijd nog een plezier doen door wat over te nemen als het zo uitkomt qua drukte :)

Hier doet man in principe het vouwen van de was, die heeft toch altijd wat aan te merken als ik het doe dus dan doettie het maar lekker zelf :P

Hetzelfde met het inruimen van de vaatwasser.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 16-03-17 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:42

Ik ben sinds december samen gaan wonen. Qua taken verdelen gaat hier vanzelf. Ik ben dol op een shone keuken, hij op een schone badkamer. Is dat al verdeeld :') wie het eerste thuis is kookt (uitzonderingen daar) en ik doe vaak iets meer in het huishouden dat ik vaker thuis ben. Maar zoals gezegd, dat hebben wij nooit specifiek afgesproken en ging vanzelf. Verder goed de kosten uitzoeken; gemeentelijke belastingen, gwl, huur (of hypotheek?), eventuele servicekosten, eten en andere dingen die je moet kopen om te kunnen leven. Het is niet goedkoop ;)

Verder veel plezier en succes met de plannen en hopelijk de daadwerkelijke uitvoering. En samenwonen is leuk :D

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:44

Niets te vinden over samenwonen? Dat geloof ik niet.
De eerste hits die ik krijg:
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/samenwonen/geregistreerd-partnerschap-verschil-huwelijk
https://www.nibud.nl/consumenten/levenssituaties/samenwonen/
http://www.samenwonen.org/

Sowieso uitrekenen wat alles kost. Vaste lasten zijn oa: huur, gas, water, electriciteit, internet/tv, gemeentelijke kosten (ook afval!), brand- en inboedelverzekering. Denk daarnaast aan vervoerskosten (auto/fiets/ov?), persoonlijke abbonementen (gsm), boodschappen.. En eenmalige kosten voor de inrichting van je huis, inclusief verf/behang, vloerbedekking, gordijnen..
Het leven is zo duur als je het zelf maakt, dus een richtlijn qua prijs is lastig te geven. Sowieso zijn de eerste maanden het duurst, omdat je dan alles nieuw moet kopen (wcpapier, alle kruiden en specerijen, wasmiddel, boter etc.etc.. de basis).

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:45

Loopt vanzelf wel los! Hier liep het ook zo los... Mijn vriend werkt fulltime en ik parttime. Het is bij ons dus vanzelf sprekend dat ik het meeste doe in huis. Maar jou vriend zit natuurlijk niet voor niks thuis dus zou het betekenen dat jij na school ook een aantal dingen zou moeten doen. Je kunt ook gewoon eens om tafel gaan met je vriend wat zijn verwachtingen van jou zijn en wat jou verwachtingen van hem zijn :)

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:46

En qua schoonmaken verdelen, moet je gewoon kijken wat handig voor jullie is. Het ene stel heeft voorkeur voor een lijstje met taakverdeling. De andere doen het gewoon zo. Wijzelf vinden meer dat je moet doen wat je kan en als je 'zin' hebt (die zin moet je soms wel een beetje maken). Wat dat betreft hebben wij daar beide voldoende inzicht voor en we zetten onze sterke kanten gewoon in (zo kan ik bijvoorbeeld echt geen ramen zemen :') )

MarliesV

Berichten: 15189
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:47

Taakverdeling is hier ook vrij vanzelf gegaan maar goed, wij waren beide 30+ en hadden al alleen gewoond.

Belangrijkste vraag lijkt mij de financiële kant.
School kost geld en levert niets op en als je vriend 1 dag per week werkt zal die ook geen 1500 euro per maand inbrengen.

Laat je goed voorlichten over hoeveel je binnen krijgt (zorgtoeslag, huurtoeslag, lening via DUO?, inkomen van je vriend) en je uitgaven (huur, gas-water-licht, verzekeringen, ziektekosten, boodschappen, tv, telefoon, water enz enz.)

Hebben jullie nog aanspraak op een jongeren woning?

Warboel
Berichten: 14683
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:51

Leuk! Mijn vriend en ik wonen nu sinds afgelopen juni samen. Bij ons is het allemaal in sneltreinvaart gegaan, we konden onverwachts een huis huren van vrienden voor 2 jaar tijd dus voor we het wisten woonden we ineens samen :D

Mijn vriend heeft een fulltime baan (vast contract) en ik ga nog naar school. Ik krijg uitwonende stufi en heb op het moment ook stagevergoeding.
Wij verdelen de huishoudelijke taken gewoon goed, ik kook sowieso elke dag en doe wekelijks de wc/badkamer schoonmaken en vriendje doet stofzuigen. Maar dat komt vanzelf goed hoor, het is in het begin misschien wat zoeken wanneer je wat schoon moet maken, maar dat wijst zich vanzelf!

Ook door lichamelijke reden kan ik ook niet echt een baantje naast school/stage doen maar ik heb dus het geluk nog onder de oude regeling te vallen en nog basisbeurs te krijgen...

Wat wil je verder weten? Wij hebben veel uitzet gekregen, dat scheelt sowieso enorm veel. We hebben echt heel weinig hoeven kopen. Probeer vast wat dingetjes te gaan verzamelen, je hebt soms in de supermarkten leuke acties. Denk aan de pannenactie van de AH, of de huishoudelijke hulpjes van de Hoogvliet nu.
Met een laagje verf kom je echt ver met gekregen spulletjes, wij hadden 2 grijze boekenkasten gekregen en een witte buffetkast, we hebben toen de buffetkast gewoon grijs geschilderd zodat het beter bij elkaar past.
Echt die gekregen spullen zijn prima om mee te beginnen, je kan later altijd alles nog gaan vervangen voor nieuw :)

Oja en in het begin ga je echt vaak naar de bouwmarkt/Hema/andere winkel omdat je er bijvoorbeeld achterkomt dat je nog geen nietmachine/stamppotstamper/plakband/hamer hebt :')

Van m'n moeder had ik een boekje gekregen waar ook veel tips in staan hoe je bijvoorbeeld bepaalde vlekken schoon moet maken ofzo, dat vind ik soms ook wel handig om te hebben :j

KiMmK

Berichten: 537
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:52

Samenwonen, go for it! Ik woon nu ook een half jaar samen en het voelt heerlijk. Wel moet je een budget hebben voor alles wat in het huis gedaan moet worden. Als je wat over kan nemen van de vorige bewoners, doe dat! Wij waren +- 6000 euro kwijt voor een ruimte van 90 m2. Dit kan natuurlijk wel iets goedkoper. Houd er wel rekening mee dat vooral verf, gordijnen en een vloer erg duur zijn.

Wat wij hebben gedaan is veel gespaard voor de uitzet. Als verjaardagscadeautjes vroegen wij bijvoorbeeld een stofzuiger of bestek etc.

Zoals hierboven geschreven staat, dat zijn inderdaad de vaste lasten. Maak een juiste berekening alvorens je gaat samenwonen. Wat krijgen we binnen en wat gaat eruit. Gewoon doen is mijn motto. Wij hadden ook geen enorm hoog inkomen. Als je goed spaart van te voren, goed een berekening maakt en probeert om zo veel mogelijk spullen al van te voren te verzamelen dan komt het heus wel goed
Laatst bijgewerkt door KiMmK op 16-03-17 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Samenwonen wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:53


piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:31

Ik ben misschien gek maar als je door lichamelijke redenen niet kan werken, hoe moet je dan je huishouden doen of gaat je vriend alles doen?

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Samenwonen wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:53

Ik woon al een poosje samen met een vent die 50+ uur per week werkt. Ik werk twee dagen per week buiten de deur en zit verder werkeloos zwanger thuis. Het huishouden komt op mij neer. Ik kook, doe de boodschappen, regel onze poezen, beheer de agenda, doe de was. Ik hoef écht niets te verwachten van mijn partner qua schoonmaken. Hij kan en wil het niet en ik vind dat prima: zo lang ik meer thuis ben dan dat hij is, hij het meeste geld binnenbrengt, vind ik het goed dat ik wat terug kan doen door deze huishoudelijke taken.

Mijn partner draagt de vaste lasten verder, ik betaal de boodschappen en andere spullen die gekocht moeten worden. Het loon van mij en mijn partner komt absoluut niet bij elkaar in de buurt en op deze manier dragen we naar verhouding allebei even veel bij.

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:54

piezze schreef:
Ik ben misschien gek maar als je door lichamelijke redenen niet kan werken, hoe moet je dan je huishouden doen of gaat je vriend alles doen?

Misschien moet je een werkster nemen , moet je kwa kosten ook rekening mee houden.

Warboel
Berichten: 14683
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Samenwonen wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:25

Waarom zou het niet samen kunnen? Als ik het goed begrijp werkt haar vriend 1 dag in de week door een scooterongeval, dan kunnen ze het toch verdelen?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Samenwonen wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:27

Veel blijven praten over wat jullie beide graag willen.
Het is heel persoonlijk verder, wat voor mij werkt kan jij echt een nachtmerrie vinden ;)

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Re: Samenwonen wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 19:57

Dankjulliewel voor alle antwoorden! Mijn vriend woont al op zichzelf dus de woning is helemaal in order. Hij is ook opzoek naar werk maar doordat hij is aangereden door een bedrijf waardoor hij zijn toen baan kwijt geraakt is krijgt hij van de verzekering compensatie op zijn loon wat hij nu niet meer heeft. Financieel is het uitgerekend mogelijk. En kosten aan het inrichten hebben we groot en deels dus niet. Het huishouden zullen we met zijn 2en gaan doen en de gene die het meest thuis is gaat ook het meest doen. Ik heb nu wel een beeld van hoe ik het zou willen doen door jullie reacties :) een schoonmaakster zal niet nodig zijn, lichaamelijk kan ik het huishouden wel aan omdat het in een eigen tempo kan. Werk daar in tegen moet op een ander zijn tempo wat in combinatie niet te doen is.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:55

Chiave schreef:
Ik woon al een poosje samen met een vent die 50+ uur per week werkt. Ik werk twee dagen per week buiten de deur en zit verder werkeloos zwanger thuis. Het huishouden komt op mij neer. Ik kook, doe de boodschappen, regel onze poezen, beheer de agenda, doe de was. Ik hoef écht niets te verwachten van mijn partner qua schoonmaken. Hij kan en wil het niet en ik vind dat prima: zo lang ik meer thuis ben dan dat hij is, hij het meeste geld binnenbrengt, vind ik het goed dat ik wat terug kan doen door deze huishoudelijke taken.

Mijn partner draagt de vaste lasten verder, ik betaal de boodschappen en andere spullen die gekocht moeten worden. Het loon van mij en mijn partner komt absoluut niet bij elkaar in de buurt en op deze manier dragen we naar verhouding allebei even veel bij.


Zo doen wij het nu ook, en dat gaat super :)

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:06

ik woon al 4 jaar samen met mijn vriend en eigenlijk gaat dat gewoon vanzelf :)

nu is de mijne vaak wel een beetje lui en ziet dingen niet haha maar als ik aan hem vraag even te stofzuigen en de was te doen doet hij dat ook braaf.
Wat vooral ook belangrijk is dat jullie elkaar wel ruimte blijven geven om eigen dingen te doen omdat hij en jij wat ik lees veel thuis zullen zijn, anders gaan er irritaties komen omdat je op mekaars lip zit, doe dingen samen maar ook dingen alleen, dat is iets wat ik je mee wil geven. verder gewoon van genieten :)

Het is alleen niet goedkoop :P
ik kan nu veeel minder sparen dan dat ik nog thuis woonde maargoed hebben wel een eigen plekje voor onszelf en de hond.
Qua taken doe ik koken, (hij kan het gewoon echt niet xD), afstoffen en de was, meneer stofzuigt en dweilt meestal en samen doen we de afwas (gaat 2x zo snel)

Wij hadden alleen al ruim een jaar voordat we weg gingen een hele uitzet bij elkaar gespaard qua pannen, bestek, borden, kopjes etc etc, enige wat we hebben gekocht is een tv kast, tafel en een bank :P meer hadden we niet nodig, meubels allemaal 2e hands maar zien er nog netjes uit (dat scheelt een hele hoop) mijn salontafel was nieuw 200 euro, nu voor 45 euro via marktplaats (zaten wat plekjes op, nou die komen er toch op :P)
Wij hebben van te voren een lijstje gemaakt met dingen die we nodig hadden (ook stomme dingen zoals een schaar, schoonmaakmiddel, emmer, plakband apparaat etc etc)
afgevinkt wat we al hadden, zo hadden we wat meer overzicht en wat nog te halen.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Samenwonen wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:16

Mijn vriend en ik hadden 0 verwachtingen en hadden ook besloten dat we het gewoon gingen proberen. Alles ging vanzelf. Het belangrijkst is denk ik dat je elkaar veeeel ruimte geeft voor eigen dingen, maar vooral niet vergeet om samen leuke dingen te doen. Want als je elkaar alleen ziet aan de eettafel is er ook niks aan en raak je in een sleur.
En vooral blijven praten met elkaar! Als je je even irriteert: zeg het gelijk of zet het van je af. Als je er mee blijft lopen dan stapelt het op en komt alles er in een keer uit :')

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 21:16

@keell94 Mijn vriend is idd ook wel wat lui en ziet ook niet alles. Als hij de was doet die ie het wel in de wasmachine maar niet in de droger. Maar met zijn 2e gaat dat ook makkelijker. Dankjewel voor je tip :) ik kom in een compleet nieuwe omgeving dus ik zal een beetje mijn ding moeten vinden om te doen, maar ik kan ook altijd naar de paarden toe gelukkig.

@chiave en tijger22 zo zijn wij het ook vanplan een beetje te doen. Alleen omdat hij ook meer thuis is zal het wel wat meer verdeeld gaan worden.

We moeten nog een aantal dingen duidelijk hebben zoals huurtoeslag van hem en duo van mij vanwege de uitwonende beurs hoeveel dat wordt en hoe dat geregeld moet worden. En daarna kunnen we een datum prikken en alvast spullen over brengen :)

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Samenwonen wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:27

ik lees nu dat je bij je vriend intrekt, dat scheelt al een hoop qua uitzet, meubels etc want die zijn er dus al, het is nu alleen nog helemaal zijn huis, maak er in overleg ook jouw huis van, door foto's van jullie samen neer te zetten, evt wat accesoires (wat jullie beide mooi vinden) te veranderen of een muurtje een andere kleur te geven, zo wordt het ook meer jouw plekje (vrouwen, ik wel athans, vinden dat vaak belangrijk)

In het begin is het even wennen inderdaad maar bij ons ging het gelukkig vanzelf, geniet ervan doe leuke dingen samen, en ga af en toe lekker alleen naar je paarden om te ontspannen, is ook belangrijk tijd voor jezelf.

en vooral luister naar elkaar :) als dingen je irriteren of er is iets praat er meteen over ipv dingen niet te zeggen op te kroppen en dan als er een keer iets voorvalt knalt meteen alles eruit :P dat is waar ik en mijn vriend in het begin wel eens last van hadden en leidde tot ruzies, we praten nu gelukkig een stuk meer dus verder dan discussies die eindigen in de slappe lach worden het vaak niet meer haha

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Re: Samenwonen wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 22:03

Dankjewel voor de tips :) communicatie vinden we allebei belangrijk dus dat komt vast wel goed. Heb er echt enorm veel zin in en hoop dat we morgen alles kunnen uitvogelen en zo snel mogelijk aan de slag kunnen :)

KiMmK

Berichten: 537
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:13

Spannend hoor, ben erg benieuwd naar alle vorderingen. Vergeet er vooral niet van te genieten! *\o/*

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Samenwonen wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:17

Hier gingen veel dingen automatisch, degene die het meeste thuis was deed ook het meeste aan het huishouden en tuin. Nu we kinderen hebben en ik thuismoeder ben doe ik veel zelf, en voor dingen waar ik niet aan toe kom of echt te zwaar zijn, vraag ik hem om hulp.
Zelf heb ik een beperking aan een arm, vegen of dingen die hoog staan lukt mij moeilijk of niet, dat doet hij dus.

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Samenwonen wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:00

Jullie hebben toch net sinds eind vorig jaar een relatie? Is dat niet wat snel?

En samenwonen: Communicatie is de sleutel :)