Hond rent 'onlogisch' weg, help?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Hond rent 'onlogisch' weg, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 10:58

Ik zit met mijn handen in mijn haar, en mijn ouders ook... Bokt, help?!

Ik (nouja, wij, ik woon nog thuis) heb een hond, een 10 jarige labrador x malamute x ? (vuilnisbakje, die twee zijn duidelijk).
Sinds een jaar of 3 rent hij van huis weg.
In het begin was dit alleen bij stress, maar nu ook als er werkelijk niks aan de hand is.
Zo ook een paar minuten geleden: Het is heerlijk zonnig buiten, hij ging door zijn hondenluik naar de achtertuin in. Ik heb hem zo'n 2 uur lang lekker in de zon zien liggen, en opeens hoor ik hem aan de voorkant van het huis blaffen. Ik doe de deur open en er staat iemand uit de straat aan de deur, of hij misschien van ons is, want hij zat op de hoek van de straat... :?

Het gekke is echter: Onze tuin is in principe 100% omringd door een schutting. Aan de linkerkant zit het potdicht en zou hij, als hij in de tuin van die buren komt, ook niet naar de straat op kunnen komen...
Aan de rechterkant moet er dus wel ergens een gat in de schutting zitten, want via de buren aan die kant komt hij wél tot aan de straat. Hier zijn echter twee gekke obstakels die hij eigenlijk bijna niet zou moeten kunnen overleven: De tuin van die buren ligt zo'n 4 meter lager dan onze tuin, en het gaat echt héél stijl naar beneden achter onze schutting. Daarnaast moet hij dan aan de voorkant over een hek heen springen, tenzij het hek open staat (dit is (helaas) wel meestal het geval).

We hebben al heel vaak geprobeerd te vinden waar hij nou precies weg komt, maar er zit gewoon geen duidelijk gat. We willen hem ook niet verbieden lekker buiten in het zonnetje te kunnen zitten/liggen/zijn... We willen ook liever de oorzaak aanpakken, want gewoon het gat/de weg dichtmaken is dan natuurlijk 'symptoombestrijding'. Hij vindt dan wel weer een nieuwe weg.

Voor de duidelijkheid: Hij rent dus nergens heen weg, hij gaat dan gewoon voor de voordeur liggen of in de voortuin...

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Hond rent 'onlogisch' weg, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:05

Tja.... afleren kan alleen als je het gedrag op dat moment kan ombuigen... dus dan zou je hem als een havik de hele tijd in de gaten moeten houden (en waarschijnlijk houdt hem dat al in jullie tuin).
Denk dat je toch moet achter halen hoe hij uit de tuin ontsnapt (misschien cameraatje?) en dan daar betere afrastering.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:14

Ik zou voor de hond zijn veiligheid toch de tuin helemaal omheinen.
Of een onzichtbare omheining plaatsen.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 11:19

Evelijn, Klopt, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zit namelijk heel veel begroeiing rond de schutting. Eens kijken of ik die binnenkort weg kan halen.

Luuntje, Tja helemaal omheind is ie eigenlijk al. Ik zal binnenkort eens kijken of ik iets zie.

VanessaSH
Berichten: 675
Geregistreerd: 12-12-13

Re: Hond rent 'onlogisch' weg, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:20

Misschien zit er ergens achter de begroeiing een kapot stuk waar hij door heen kan?

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:21

Sommige honden kunnen heel goed klimmen.

Heb je een go pro? Doe die op zn rug en zet hem aan, dan weet je wat hij doet.

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:21

Kan je geen Webcams ophangen?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:22

Heb je al eens vanuit de tuin van de buren gekeken? Misschien is het vanaf die kant makkelijker te zien. Al is een go-pro filmpje van een ontsnappende hond ook wel erg gaaf :)

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hond rent 'onlogisch' weg, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 11:28

Helaas geen eigen gopro... En als hij nou écht van die helling af gaat, valt, en die gopro kapot maakt vind ik dat wel een heel duur grapje. Vanuit de buren kun je niks zien, omdat het zo veel hoger is.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hond rent 'onlogisch' weg, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:35

Vier meter is niks... dat gaan ze makkelijk naar beneden. :j

Een onzichtbare omheining kan een oplossing bieden, maar ik zou eerst eens een dagje boven aan het raam gaan observeren waar het mis gaat.

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Hond rent 'onlogisch' weg, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:39

Heb je de buren al gevraagd misschien hebben zij het al een keer zien gebeuren hoe hij ontsnapt.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hond rent 'onlogisch' weg, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 11:41

De buren zijn beide nauwelijks thuis en hebben dus helaas (nog) niks gezien. Onze tuinen zijn vrij diep.

Ik ga zo toch nog eens kijken of ik écht niks zie.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hond rent 'onlogisch' weg, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:58

De truc is de hele omheining grondig af te speuren, hoog en laag, je weet tenslotte niet of hij kruipend, klimmend of springend ontsnapt, naar plukjes haar.

Daar waar veel zit heb je gegarandeerd de vaste ontsnappingsplek te pakken en kun je die aanpakken :)

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:01

Is het mogelijk om zelf buiten de tuin te gaan staan en hem bij je te roepen, zodat je kan zien waar hij ontsnapt?

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:09

SpeechLess schreef:
Is het mogelijk om zelf buiten de tuin te gaan staan en hem bij je te roepen, zodat je kan zien waar hij ontsnapt?

Nooit doen! :) Dat stimuleert om ook na herstel van de plek waar hij nu ontsnapt tot het zoeken naar een nieuwe plek zodra hij het baasje hoort buiten op straat. :)

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:14

SpeechLess schreef:
Is het mogelijk om zelf buiten de tuin te gaan staan en hem bij je te roepen, zodat je kan zien waar hij ontsnapt?
Op deze manier hebben wij ontdekt dat onze boxer zich door op 15cm van elkaar gespannen prikkeldraad kon werken. Hadden daarvoor ook geen idee hoe hij telkens ontsnapte.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:15

hoorde vanmorgen nog dat de pupkopers van mijn vriendin eindelijk ontdekt hebbenhoe hun hond uit de volledig intact omheinde tuin ontsnapt. Waar de heg heel dens (en dus steviger) is springt hij erop en zo over de omheining.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 12:21

Heb de plek waarschijnlijk gevonden, en de methode was nog nooit zo simpel... Heb hem naar de tuin in geroepen en gezegd "ga maar" en floep hij rende er recht opaf...

Enige nadeel: doordat we de tuin niet echt bijgehouden hebben komen we niet bij de plek, hij wel... En het enige afrasteringsmateriaal is blijkbaar al zo lang niet gebruikt dat er een struik door de rol heen gegroeid is, handig! _O-

Maar dat wordt dus binnenkort de tuin onder handen nemen en die plek dichtmaken. Dan maar even alleen onder toezicht de hond buiten laten.

Het aparte is dat hij die 'ontsnap' methode nooit gebruikt als hij naar buiten naar ons of bezoekers toe wil, zelfs niet naar de persoon die hij het graagste ziet (mijn opa) en waarvoor hij zelfs al eens het complete hondenluik eruit geramd heeft.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hond rent 'onlogisch' weg, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:26

Ik denk dat nog belangrijker is dan de hoe is de waarom. Waarom ontsnapt hij uit de tuin? Is er iets in de omgeving of achtertuin dat hem bang maakt? Heeft hij teveel energie? Is hij snel verveeld? Allemaal dingen die je wellicht met een goede GT kan ontdekken.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 12:34

Waarom? Geen idee...
Alles is 100% rustig en hij ligt heerlijk te soezen in de achtertuin, en opeens is ie weg. En hij rent ook niet weg van huis, hij gaat gewoon naar de voorkant...
Hij heeft echt heel weinig energie, als hij ergens mee heen gaat moet je hem bijna meeslepen en het liefst ligt hij de hele dag te slapen, maar dat vind ik niet gek, hij is een grote hond die toch al 10 jaar oud is. Hij heeft genoeg in de tuin om mee te spelen (runderbot, flostouw, ballen) maar het runderbot laat ie liggen, en spelen is ie ook klaar mee na 1 of 2 keer aporteren.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Hond rent 'onlogisch' weg, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:47

Stroomdraadje spannen zodat hij daar tegen aan komt. Zie je ook vaak bij boerderijen. Even een schok maar het houdt hem w.s. wel binnen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Hond rent 'onlogisch' weg, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:25

Nou, in mijn beleving hoeft er geen reden te zijn hoor! Beetje ondernemende hond gaat graag op onderzoek uit.
Zo in het zonnetje gelegen, klaar, ga even verderop kijken!
Of misschien hoort hij in de verte een hond of een kat en wil hij zien hoe het zit.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hond rent 'onlogisch' weg, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 21:38

Nou we zijn weer terug bij af... Ik dacht dat het een steile helling was, maar het blijkt gewoon echt een 4 meter hoge rechte muur te zijn, waar hij dan naar beneden zou moeten vallen. In ieder geval als hij echt daar uit zou breken waarvan ik het vermoed.

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hond rent 'onlogisch' weg, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:45

En een optie om m aan een lange lijn te doen buiten ??? Dan maar niet naar binnen en buiten wanneer gij t wil.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hond rent 'onlogisch' weg, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 22:11

Eventueel wel mogelijk, maar het handige aan het naar binnen en naar buiten wanneer hij het wil is dat hij zijn behoefte gewoon kan doen mocht ie plotseling moeten.