Graf ruimen moeder in 2018... en dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Graf ruimen moeder in 2018... en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 20:46

Het graf van mijn moeder wordt volgend jaar (2018) geruimd. Maar wat gaat er dan gebeuren?

Afbeelding

Wat wordt er verstaan onder 'ruimen'?

Anoniem

Re: Graf ruimen moeder in 2018... en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:48

Jullie kunnen ervoor kiezen om het graf nog te verlengen. Als jullie dat niet doen dan wordt het graf leeg gehaald, de steen weggehaald en het overblijfsel vernietigd.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:48

Dan gaan ze het graf en de steen opruimen en alle resten eruit graven op plek te maken voor andere mensen. Tenzij je tijdig aangeeft dat het graf moet blijven en grafrecht betaald om de periode weer te verlengen.

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:49

Het overblijfsel wordt niet altijd vernietigd, sommige begraafplaatsen hebben een graf waar alle resten in gaan van alle geruimde graven.

Kabayo

Berichten: 13942
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:49

Ze is begraven neem ik aan? Dan word het graf uit de grond gehaald en is die weer beschikbaar voor een "ander". Teminste dat word mij altijd gezegt.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:49

Vaak kan er bijbetaald worden (een soort huur) waardoor het graf langer mag blijven liggen.

Als een graf wel geruimd wordt houdt dit in, dat het graf wordt leeggehaald en de resten in een massagraf op/bij de begraafplaats wordt gedaan.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 20:50

zonnebloem18 schreef:
Dan gaan ze het graf en de steen opruimen en alle resten eruit graven op plek te maken voor andere mensen. Tenzij je tijdig aangeeft dat het graf moet blijven en grafrecht betaald om de periode weer te verlengen.

Was al bij voorbaat afgesproken dat we niet gingen verlengen..

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:50

Emmaa_ schreef:
Jullie kunnen ervoor kiezen om het graf nog te verlengen. Als jullie dat niet doen dan wordt het graf leeg gehaald, de steen weggehaald en het overblijfsel vernietigd.

Nee, die worden weer in een groot anoniem graf begraven.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:51

Ze wordt opgegraven en alles wordt verbrand, daarna worden de resten uitgestrooid.

De steen mag je houden of schenken, dat wil zeggen dat de steen wordt hergebruikt. :)

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 20:51

Brainless schreef:
Emmaa_ schreef:
Jullie kunnen ervoor kiezen om het graf nog te verlengen. Als jullie dat niet doen dan wordt het graf leeg gehaald, de steen weggehaald en het overblijfsel vernietigd.

Nee, die worden weer in een groot anoniem graf begraven.

Las ook nog iets ergens over dat de botten werden vermalen?

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:52

HorseyDude schreef:
zonnebloem18 schreef:
Dan gaan ze het graf en de steen opruimen en alle resten eruit graven op plek te maken voor andere mensen. Tenzij je tijdig aangeeft dat het graf moet blijven en grafrecht betaald om de periode weer te verlengen.

Was al bij voorbaat afgesproken dat we niet gingen verlengen..


In dat geval worden de resten dan wel vernietigd, dan wel in een zogenaamde knekelput herbegraven (een soort massagraf). De steen wordt ook weggehaald en de plek opnieuw verkocht.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:06


KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:33


Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:35

Het graf van mijn moeder wordt in 2019 geruimd want ik verleng ook niet. Bij ons houdt het dan in dat alles in het graf gehusseld wordt (de resten blijven dus wel liggen) en er dan een nieuw persoon in kan. Het kost erg veel geld om voor nog 10 jaar te verlengen en ik ga er toch zo goed als nooit heen dus zonde van het geld...en in principe blijft ze daar liggen alleen ligt er een nieuw iemand met een nieuwe steen en is het haar graf niet meer...

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Graf ruimen moeder in 2018... en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:51

Ik vind het toch wel een raar idee om de rustplaats van een van je ouders zo te laten "ruimen". Ik heb mijn opa en oma ook gekend en ik zou het zelfs voor hen nog verlengen. Moet er niet aan denken dat ze in een massagraf komen of verbrand worden... ook al is het een plek waar je nooit komt... ik dacht dat het altijd voor 30 jaar huur was overigens.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Graf ruimen moeder in 2018... en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:54

Mijn moeder ligt er in 2019 30 jaar ja. Overleden in 1994.

Iedereen denkt er weer anders over en dat is prima. Maar mijn leven gaat door en hoe je het ook wendt of keert, dat leven kost geld en ik heb de herinneringen...(nouja, niet veel maar goed) Voor mij was het geen moeilijke beslissing maar ik kan nog terug...ik krijg een paar maanden voor de datum een brief en daarin kan in aangeven wat ik wil maar ik heb al besloten dat ik het laat ruimen...

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:56

Wij hebben het zelf nog niet eerder mee gemaakt, wel ben ik verbaasd over de gang van zaken.
Dacht ook altijd dat een graf voor 30 jaar was, maar is dat iets van vroeger misschien?
Maar zouden wij het meemaken dan kan ik bij deze ook zeggen dat na het begraven niet wordt verlengd, wij zijn ook geen types voor het bezoeken van een graf.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:31

hier zijn er gemeentes waar de graven zelfs nog maar voor 8 jaar zijn. :)
hier worden de resten normaal verbrand en uit gestrooit of tegen betaling (wat dan goedkoper is dan verlengen) in zo'n muur gestoken en dan krijgen ze een "naamplaatje" op die muur in hun "vakje". Dan blijft er toch nog "iets" over.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:43

Ayasha schreef:
hier zijn er gemeentes waar de graven zelfs nog maar voor 8 jaar zijn. :)
hier worden de resten normaal verbrand en uit gestrooit of tegen betaling (wat dan goedkoper is dan verlengen) in zo'n muur gestoken en dan krijgen ze een "naamplaatje" op die muur in hun "vakje". Dan blijft er toch nog "iets" over.


Wettelijk gezien is het 10 jaar grafrust. Dus die 8 jaar vind ik erg vreemd aangezien dit niet legaal is.

Bij ons is het nog voor 30 jaar in eerste termijn en daarna eventueel verlengbaar.
Onze oude begraafplaats kon je met 2 in een graf. Op de nieuwe zelfs met 3 lagen na een grafrust periode van 10 jaar en alleen als de 3e persoon bij de 1e 2 'hoort' zeg maar.

Na de 30 jaar is ruimen een optie (gaat dan hier in een massagraf) of dus verlengen.

Kindergraven (tot 12 jaar) worden hier nooit hergebruikt.

TS, waarschijnlijk kan je op de website van de gemeente wel vinden wat er gaat gebeuren na het ruimen. Dit kan dus meerdere dingen zijn, afhankelijk van hoe het op jullie begraafplaats is ingericht.

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:50

Ik zou het aan de beheerder van de begraafplaats vragen wat er precies gebeurd, juist omdat het per begraafplaats/gemeente kan verschillen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Graf ruimen moeder in 2018... en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:11

Hier in de omgeving heb je tegenwoordig een natuurbegraafplaats waar je voor altijd blijft liggen. Grafstenen e.d. zijn niet toegestaan, iedereen heeft een boomschijf met de gegevens erop. Plekjes zijn vrij te kiezen, het is echt een natuurgebied met velden en bomen waar je ook leuk met de hond kunt wandelen. Ik vind het een supermooi alternatief voor het 'ruimen' na zoveel jaar!

butengeweun

Berichten: 3653
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Graf ruimen moeder in 2018... en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:28

Er zit nog een verschil of je een koop graf of een algemeen graf heb. Dus de regels verschillen per gemeente/begraafplaats maar daarna ook weer of je dus echt een plekje koopt of het goedkopere algemene graf waar je dus met onbekende boven elkaar gelegd wordt word begraven.

Het ruimen gebeurt met een speciale zeef, de aarde wordt uit het graf gehaald en op de zeef gelegd. Alle menselijke overblijfselen worden dan verwijderd uit de aarde. Wat ze met de resten doen is verschillend per gemeente. Het kan inderdaad verbrand worden, maar ook herbegraven in een soort "massa" graf om het even te zeggen.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Graf ruimen moeder in 2018... en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:31

Jeetje, wat een nare en lastige beslissing zeg :/

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Graf ruimen moeder in 2018... en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:47

Wij hebben dit in 2019. Mijn vader is echter gecremeerd en zijn urn is begraven op een urnenveld met een kleine steen erop. In 2019 gaan we hem uitstrooien. De steen mogen we dan vast houden?

Met begraven heb ik eigenlijk geen idee wat er gebeurt. Zou er gewoon over bellen want je hebt alle recht om dat te weten.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:51

noah14 schreef:
Wij hebben het zelf nog niet eerder mee gemaakt, wel ben ik verbaasd over de gang van zaken.
Dacht ook altijd dat een graf voor 30 jaar was, maar is dat iets van vroeger misschien?
Maar zouden wij het meemaken dan kan ik bij deze ook zeggen dat na het begraven niet wordt verlengd, wij zijn ook geen types voor het bezoeken van een graf.


Dat is waar je voor kiest en betaalt. Hier kan je voor 15 jaar kiezen en voor 30 jaar. En als het dan zo ver is kan je verlengen of niet.