Hoe groot weide voor shet

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 

Is 310m2 genoeg voor 2 shetjes? Staat lekker gras op.

Ja, dit is genoeg voor 2 shetlanders
10 (6%)
Neen, dit is niet genoeg voor 2 shetlanders maar wel voor 1
2 (1%)
Neen, dit is niet voor 2 shetlanders genoeg en ook niet voor 1.
132 (84%)
Ja, dit is genoeg zolang je shetlanders de nodige beweging bij krijgt van jouw.
12 (7%)

Totaal aantal stemmen: 156


EmmaxDisney
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-03-17

Hoe groot weide voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-17 21:05

Hallo!
Ik vraag me af hoe groot een weide moet zijn voor 1 shetje/ 2 shetjes! Zou 310 m2 genoeg zijn? Voor 1/ 2 shet(jes)?
Ik hoef hier geen haat op! Dit is een normale vraag omdat ik het beste wil voor de shet(jes)!

Groetjes! :D


Kabayo

Berichten: 13879
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hoe groot weide voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:07

Nee echt niet.

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:08

Nee, dit is niet genoeg. En een pony zet je niet alleen. Een normale binnenbak is 800m2 - die 310m2 die jij geeft is daar nog niet eens de helft van!

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe groot weide voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:12

Als paddockje zou het misschien kunnen met uitloop naar een grotere wei oid.
Of het voor 1 shet groot genoeg is is hoe dan ook geen relevante vraag gezien je ze niet alleen kan zetten.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:15

Dit is echt te weinig.
En ook al staat er nu gras op, dat is zo opgegeten en kapot gelopen.
En dan heb je een klein zandbakje over. Te klein dus.

belle_boef

Berichten: 10727
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe groot weide voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:16

Dat is geen weide das formaat achtertuin. :\ daar kun je geen paard op houden

violafan
Berichten: 153
Geregistreerd: 11-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:19

nee bij lange na niet. wordt ene modderzooi....En effe uitrennen lukt niet in zo'n stukje


Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Hoe groot weide voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:45

Helaas is dit te klein voor 2 shetlanders :)
Wel goed dat je er zo over nadenkt!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:15

Zolang er geen shetlander op loopt zal er inderdaad gras op staan maar denk dat er na een maand of 2 geen gras meer staat zeker niet als er zoveel regen valt als de laatste weken. 2 shetlanders dan heb je naar mijn idee toch 2500 m2 nodig dat is zo'n 50 x 50.
Met een shetlander wil je ook weer niet teveel wei/gras hebben in de zomer maar ruimte hebben ze wel nodig ook shetjes willen de benen strekken.
310m2 is iets van 15 x 20.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Jorex

Berichten: 9924
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:05

Mijne staan nu op minder dan dat. Kunnen prima hard lopen. Maar hebben wel uitloop naar 500 me weiland eens per week. Wel zijn dit shetjes van 85 cm. Hun paddock is 12 bij 8.

Alex en Jorie <3

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:11

Die van mij staat met twee op +- 3000 m2 24/7 zomer en winter en dat is voldoende om het gras niet kapot te laten lopen. We moeten wel hooi bij voeren. 310 is daar 1/10e van dat lijkt me echt bij lange na niet genoeg om zich te kunnen vermaken. De grasmat gaan ze sowieso helemaal kapot lopen op zo'n klein oppervlak...

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

Kidde
Berichten: 3444
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Hoe groot weide voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:23

Zou wel kunnen wanneer ze er een dagdeel op staan en de overige tijd in een paddock zoals al gezegd is. Hier hebben ze ook ongeveer die ruimte. Ze staan er een paar uur op en verder in de paddock. Van mij hoeven ze er ook niet 24/7 op. Ze hebben weleens een zomer 24/7 op een groot weiland gestaan en dan eten ze zich nog dood.

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 02:02

Fennadev schreef:
Mijne staan nu op minder dan dat. Kunnen prima hard lopen. Maar hebben wel uitloop naar 500 me weiland eens per week. Wel zijn dit shetjes van 85 cm. Hun paddock is 12 bij 8.

Ach wat sneu... en dat is dan opeens wél goed omdat ze (laat ze in hun hoefjes klappen) wel 1 (!!) keer per week naar 500 m2 weiland mogen? Ik vind dit echt niet kunnen. Ik zou me rot schamen als ik mijn dieren zo moest houden. Niks kan dit goedpraten. Nog geen 100m2... mensen denken echt dat ze met shetjes maar alles kunnen doen. Elk zadeltje wordt er maar op gelegd of het nou past of niet, ze worden op een stukje gehouden wat nog niet eens als postzegeltje bestempeld mag worden... triest.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Jorex

Berichten: 9924
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 08:11

Mijn shetjes passen qua ruglengte even vaak in de korte zijde als grote paarden bij 20 meter. Mijn shetjes dragen geen zadels want daar zijn ze te klein voor. En ik weet dat het suboptimaal is, maar ik zie ze regelmatig op volle snelheid in galop door de paddock vliegen. De korte zijde kunnen ze ongeveer 3-5 galoppassen. Wat een groot paard meestal niet eens kan in een paddock. Ze mogen nog niet vaker in de wei, want de ene heeft ZE en de ander gevoelige darmen dankzij een heftige worminfectie vorig jaar. En dat het niet optimaal is, weet ik zelf ook wel. Maar als ze op een pensionstalling staan hebben ze de helft van de tijd ongeveer de ruimte van hun stal, dus dit is beter dan dat. Ik wil ooit een paddock paradijs voor ze, maar eerst maar eens de studie afronden en een eigen huis.

Voor TS als je naast die 310 m2 een paddock hebt, dan is dat groot genoeg voor shetjes om in te grazen. Gras is namelijk niet heel goed voor Shetlanders.

Alex en Jorie <3

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:40

Als het om de ruimte gaat waar je dier het grootste gedeelte (meestal overdag, misschien zelfs 24/7) in staat, zet je een groot paard ook niet op maar 20 meter korte zijde. Tenzij de lange zijde 300 meter is ofzo. 3-5 galopsprongen... echt waar, dat dit nog geaccepteerd wordt anno 2017. Ontstellend.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:44

Die van mij staan nu op 2000m² ongeveer en nog moeten ze in de winter op de grote wei omdat de hele wei kapot gelopen is. Ze hebben plaats genoeg, dat zeker. Maar je wei kun je na 1 seizoen regen opgeven, blijft niks meer van over.

edit: met 'ze' bedoel ik die van mij. De opp in het OP is niét voldoende

EmmaxDisney
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-03-17

Re: Hoe groot weide voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 22:22

Dankjewel! Vooral dan aan de mensen die vriendelijk antwoorden! Ik doe dit om uit te leren, niet om haat of dergelijke op te krijgen. Beter dat ik het vraag dan dat ik ze erop zet zonder erover na te denken he? Het is 10 op 40 ong. Nog eens nagekeken. Ik zal er dus GEEN 2 shetjes/ mini's opzetten. Nog een vraagje: gaat een paardje en een geitje samen? Al op facebook gevraagd maar dan kreeg ik reacties alsof ik gek was... kunnen jullie me verder helpen? Groetjes!

deksel

Berichten: 3773
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:27

EmmaxDisney schreef:
Dankjewel! Vooral dan aan de mensen die vriendelijk antwoorden! Ik doe dit om uit te leren, niet om haat of dergelijke op te krijgen. Beter dat ik het vraag dan dat ik ze erop zet zonder erover na te denken he? Het is 10 op 40 ong. Nog eens nagekeken. Ik zal er dus GEEN 2 shetjes/ mini's opzetten. Nog een vraagje: gaat een paardje en een geitje samen? Al op facebook gevraagd maar dan kreeg ik reacties alsof ik gek was... kunnen jullie me verder helpen? Groetjes!

Nee, een paard heeft een soortgenoot nodig. Een geit voldoet hier niet aan, dus ik zou gewoon voor een ander shetje gaan :).

Eerlijkheid duurt het langst. Daarom zijn sommige mensen zo snel klaar. :D

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:27

EmmaxDisney schreef:
Dankjewel! Vooral dan aan de mensen die vriendelijk antwoorden! Ik doe dit om uit te leren, niet om haat of dergelijke op te krijgen. Beter dat ik het vraag dan dat ik ze erop zet zonder erover na te denken he? Het is 10 op 40 ong. Nog eens nagekeken. Ik zal er dus GEEN 2 shetjes/ mini's opzetten. Nog een vraagje: gaat een paardje en een geitje samen? Al op facebook gevraagd maar dan kreeg ik reacties alsof ik gek was... kunnen jullie me verder helpen? Groetjes!


Ja en nee, een paard is een kuddedier, deze heeft gezelschap nodig van een soortgenoot dus nee een geit voldoet daar niet aan.
Een geit is leuk maar vervangt geen soortgenoot, ze kunnen prima samen zijn in de zin dat ze geen ruzie samen zullen hebben, maar een geit zal niet dezelfde behoeftes hebben als een pony of paard.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

KittyDylan

Berichten: 8871
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Hoe groot weide voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:36

Geit en Pony samen? Túúrlijk, alleen dan twee geiten en twee ponies. ;)

En stukje in OP is veel te klein inderdaad. Hier staan ze op ongeveer 800m2

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

EmmaxDisney
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-03-17

Re: Hoe groot weide voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 22:40

Ik bedoel dan vooral als ze geen ruzie gaan maken. Ik weet ondertussen dat ik sowieso 2 paardjes ga samenzetten.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe groot weide voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:42

Geiten bij paarden zie je vooral weinig omdat geiten moeilijk in een wei te houden zijn.

Hier heb ik 800 vierkante meter als paddock voor 2 E formaat paardjes die geweldig met elkaar overweg kunnen en dat vind ik al (te) weinig als ze een paar dagen niet de wei op kunnen.

Siptje

Berichten: 194
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:51

Hoi! ik vind dat net wel groot genoeg ;) maar dan als paddock wel niet als weide :) ik zou zand leggen en ze dan hooi geven of ne bak daj zet met hooi :) en mss kijken als ze af en toe naar een weidetje kunnen.. Ts ni de bedoeling dat ne shet op 1ha staat want dan zou die hoefbevangen kunnen worden..
Vele denken dat veel weide goed is maar voor sommige ook niet kijken naar je paardjes wat ze nodig hebben :)
Nu ik zou het niet doen.. Maar heb nu ook veel plaats voor de paarden hier.. Maar als dat het gene is dat je maar hebt voor hun ik ken nog 1 shet en falabella die bij mensen in hun tuin staan ze hebben paddock gemaakt van hun tuin met een groot stal en daar dan stro in :)
10 op 40 das de helft van ne piste ik denk dat dit wel lukt :)
Van hun is het 11 op 44 :)
En als dat zo mooi gemaakt ik en ze hebben al hun behoeften eten enz.vind ik dat wel kunnen :)
Maar dan wel met zand dat ze bv niet in de slijk staan :)
Beter of in sommige stallen dat ze constant in ne stal staan in de winter... Maar voor de zomer zou ik wel kijken als je een groter weidetje hebt voor hun :)

[KS-MK] Eerste veulentje op komst! Van for gribaldi
Baby verwacht terug een baby 27/02/2019
Babytje verwacht een 2017 babytje <3
R.i.p mooie jongen! Impéro 03/04/06-29/01/17

KittyDylan

Berichten: 8871
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:03

Nou ja, geit bij pony(s!!) kan dan wel opzich. Hier loopt de geit dan wel apart, maar bij de buren lopen er kippen, een koe, schapen, geiten (en kruisingen) en de paarden samen. Gaat príma.
Maar dan wel rustig aan laten wennen.
Zo is de koe in het begin de wei uit gesprongen voor de Shet, maar nu gaat het prima samen.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

cinniz123

Berichten: 4391
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:16

Ik zou ze niet altijd op zo'n klein stukje zetten.
Kan je er geen paddockje van maken en ze bijv de zomermaanden op een weiland in de buurt zetten?

Ik heb werkelijk geen idee hoe groot mijn paddock is maar vind sommige mensen wel heftig reageren.
Mijn a pony's staan de wintermaanden op een stalletje waarvan de 2 box deuren 24/7 open staan met een kleine uitloop erbij.
En geloof me hun voelen zich beter als op een pensionstal waar ze af en toe een (paar) uurtje(s) in een grote bak mogen race.
Het weide seizoen is leuk voor hun kwa ruimte maar voor mij ontzettend opletten ivm overgewicht voor ze.

Denk dat het dus nogal afhangt voor wat voor pony's, wat je ze verder nog kunt bieden ect.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 53 bezoekers