Brain Awareness Week: Hersenletsel na val van paard

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Brain Awareness Week: Hersenletsel na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-17 14:10

*Bokt.nl / LindaNieuws.nl / Hersenstichting / Horsetalk
Overige

Afbeelding
Foto door Faniek

Deze week is het 'Brain Awareness Week', waarin men stilstaat bij de hersenen, hersenletsels en hersenonderzoek. De hersenen, ook wel encephalon of brein genoemd, vormen het deel van het centrale zenuwstelsel dat binnen de beschermende schedel ligt. In deze grijze massa van zo'n 1330 gram worden allerlei vitale lichaamsfuncties, zoals ademhaling en hartslagfrequentie, gereguleerd. Ook enkele belangrijke mentale processen zoals denken en voelen vinden hier plaats. Daarnaast coördineren de hersenen de besturing van de motoriek van het lichaam, bijvoorbeeld het bewegen van armen en benen. Deze cognitieve functies zijn van levensbelang om in het dagelijks leven onze eigen regie te kunnen voeren en te weten wat er allemaal om ons heen gebeurt. Dankzij deze hersenfuncties kunnen we informatie verwerken en leren van onze ervaringen. Het helpt ons bij dingen als onthouden, plannen, redeneren en beslissen.

Vrijwel iedereen krijgt ooit te maken met een hersenaandoening, ofwel rechtstreeks ofwel in de persoonlijke omgeving. Wanneer de hersenen uitvallen, bijvoorbeeld door een ongeluk of een hersenbloeding, zijn de gevolgen vaak niet te overzien. In deze gevallen spreekt men van niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Hier wordt een onderscheid gemaakt tussen een traumatisch hersenletsel en een niet-traumatisch hersenletsel. Een traumatisch hersenletsel is het gevolg van een oorzaak die buiten het lichaam ligt, bijvoorbeeld een val, auto-ongeval of een harde klap op het hoofd. Vaak is de diagnose een hersenschudding of hersenkneuzing, maar in sommige gevallen is er meer aan de hand.

Ook in de paardensport gebeuren regelmatig ongelukken door valpartijen van of met het paard. In veel gevallen komt de ruiter er vanaf met geen of slechts een tijdelijk letsel, maar in ernstige gevallen is er sprake van blijvende schade. Amerikaanse onderzoekers stelden recent vast dat de paardensport het grootste risico geeft op traumatisch hersenletsel. Om tot deze conclusie te komen, onderzochten zij tussen 2003 en 2012 maar liefst 4788 gevallen van sportgerelateerd traumatisch hersenletsels bij volwassenen. Paardensport bleek in 45.2% van de gevallen aan de basis van het letsel te liggen. Ook in Canada voerden wetenschappers een soortgelijk onderzoek uit. Ivona Berger en haar team verzamelden over een tijdsspanne van 25 jaar gegevens met betrekking tot hersenletsels bij jongeren die veroorzaakt werden door sport. Van de 1060 onderzochte gevallen liepen 13.3% van de onderzochte jongeren deze hersenletsels op tijdens het beoefenen van paardensport. De meeste gevallen van hersenletsels veroorzaakt door de paardensport deden zich voor in de categorie 15 tot 19 jaar, op de voet gevolgd door kinderen jonger dan 4 jaar. Toch blijft vallen de voornaamste oorzaak van hersenschade: ruim 17,9% van de patiënten die vielen, werd door de huisarts naar het ziekenhuis verwezen.

Het overkwam ook Laura, die haar verhaal vertelt op LindaNieuws.nl. Zij viel tijdens een buitenrit van haar paard en droeg geen cap. Door de val zijn haar hersenen permanent beschadigd. "Bijna zes jaar geleden maakte ik met mijn moeder een rit met onze twee paarden. We hadden maar één helm, en na wat gekibbel zette zij hem op. Maar toen er een trekker op de weg verscheen, raakte mijn paard in paniek en ging in volle galop. Het laatste dat ik me van dat moment herinner, is het geluid van zijn hoeven. Daarna werd alles zwart. Ik viel van mijn paard, maar ik kan me niet herinneren hoe dat gebeurd is. Pas een week later werd ik wakker in het ziekenhuis. Toen bleek dat ik al die tijd in een coma had gelegen. Na het ongeluk werd ik met spoed geopereerd. Mijn hersenen begonnen te zwellen, dus hebben ze mijn schedel opengemaakt en er een stuk uitgehaald. Zo kregen mijn hersenen ruimte. Mijn huid ging er wel weer overheen, maar daaronder voelde het als drilpudding. Ik moest zeven weken met een gipsen helm rondlopen", vertelt Laura, die ook een blog schreef over haar ervaring.

"Mijn rechterhersenhelft is blijvend beschadigd. Daardoor heb ik problemen met mijn concentratie, mijn geheugen en dingen begrijpen. Dat kunnen mensen zich nog voorstellen. Lastiger uit te leggen is het wegvallen van sommige sociale vaardigheden. Een verrassing kan ik niet aan en als mensen een grap maken met een uitgestreken gezicht begrijp ik het meestal niet. Dan zijn er nog de lichamelijke klachten: hoofdpijn, een zwakke rug, slecht slapen, minder energie. Toen het ongeluk gebeurde, was ik vijftien en zat ik op school. Ik heb geprobeerd om fulltime te werken, maar ben ingestort. Inmiddels ben ik afgestudeerd als dierenartsassistente, maar dat werk bleek te stressvol. Ik vergat te veel. Op dit moment werk ik twintig uur per week bij de Etos en houd ik een lifestyleblog bij. Mijn geest moet toegeven aan mijn lichaam. Dat is het moeilijkste te accepteren. Dat ene moment heeft mijn hele leven veranderd. Hopelijk zien mensen door mijn verhaal in hoe belangrijk je hersenen voor je zijn. Ga er op een verantwoorde manier mee om."

Uit het eerder genoemde Amerikaanse onderzoek bleek dat slechts 25% van de slachtoffers die een hersenletsel opliepen in de paardensport een cap droegen, ondanks het feit dat algemeen bekend is dat een cap de kans op traumatisch hersenletsel met 40 à 50% verkleint. Een ander gevaar is het onderschatten van sportgerelateerde verwondingen, met als gevolg dat de werkelijke incidentie van traumatische hersenletsels hoger zou liggen dan bekend is. Ongeveer 70 tot 90% van alle gevallen worden gediagnosticeerd als relatief mild; de patiënt wordt naar huis gestuurd met de diagnose van hersenschudding. "Maar opkomend onderzoek suggereert dat zelfs relatief milde letsels - vooral wanneer deze vaker voorkomen - niet zonder cognitieve of neuropsychiatrische gevolgen zijn. Zo kunnen deze letsels bijdragen aan de ontwikkeling van neurodegeneratie, beter bekend als chronische traumatische encefalopathie (CTE)", aldus de onderzoekers. De wetenschappers zijn dan ook van mening dat men het gebruik van een veiligheidshelm moet stimuleren en dat men mensen moet wijzen op de gevaren van traumatische hersenletsels.

Gerelateerd bericht:
[VN] Risico op hersenletsel het grootst in paardensport

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Brain Awareness Week: Hersenletsel na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:26

Nooit zonder... Zo belangrijk om dit soort dingen te delen!

En caps zijn zo mooi te krijgen! Gebrek aan mode valt je niet meer te verwijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:52

Ik snap ook nooit goed waarom je zonder cap zou rijden. Ongeluk zit in een klein hoekje, zelfs met het braafste paard. Is toch een gedachte van "dat gebeurt alleen bij andere mensen".

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Re: Brain Awareness Week: Hersenletsel na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:14

Ik ben nooit zonder cap op een paard te zien! Vind het super gevaarlijk... Ook als hobby fotograaf weiger ik om shoots te doen bij mensen die dan geen cap dragen op hun paard. Het staat misschien minder mooi, maar ik wil zoiets niet op mijn geweten hebben. Hoe braaf je paard ook is, er kan altijd iets misgaan. Het paard moet maar struikelen en zelf ten val komen. Een cap is zeker geen garantie maar het kan toch heel wat schade tegenhouden!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:36

Ik wil niet weten wat er met mijn schedel zou zijn gebeurd als ik mijn cap niet opgehad zou hebben zo'n 7 jaar geleden toen ik van een net ingereden paard werd gegooid. De cap heeft die val niet overleefd, was in twee gebroken. Ik kwam er met een lichte hersenschudding van af; nooit zonder cap!

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Brain Awareness Week: Hersenletsel na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:56

Ik ben laatst nog met mijn hoofd op een balk gevallen. Had flink last van mijn nek, maar gelukkig dat ik mijn cap op had! Goed dat dit gedeeld wordt.

QuirJarig

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:31

Zo enorm onverantwoord, maar vooral van haar moeder zeg... Je laat je kind toch niet zonder cap rijden?!?! Ik snap dat niet, zo duur hoeft een cap ook helemaal niet te zijn, maar het kan wel je hoofd redden. Dat is zo veel waard, aan den lijven bevonden hoe veel je hersenen waard zijn (ook al is de oorzaak geen val van een paard) en dat is echt heel erg veel.

Wel mooi dat er aandacht gegeven wordt aan hersenletsel, er zijn nog maar weinig mensen die begrijpen wat hersenletsel met iemand doet. Van buiten lijkt degene gewoon heel normaal, terwijl dat echt niet (meer) zo is.

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Brain Awareness Week: Hersenletsel na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:33

Hier ook vorig jaar zwaar gevallen. Diagnose zware hersenschudding maar tot op de dag van vandaag nog last van. Ik rijd nooit zonder helm, gelukkig!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Brain Awareness Week: Hersenletsel na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:17

Super mooi dat hier deze week aandacht aan besteed wordt! :j

Geeft toch een hele andere lading aan "cap is eigen keuze".

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:20

Ik draag ook altijd een cap. ben 1x me cap vergeten op te doen (had een pet om me hoofd) ondanks dat midden in de zomer was, ik een braaf paard heb, en in gewoon in de bak ging rijden) ben ik gelijk afgestapt en me pet omgewisseld voor me cap.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Brain Awareness Week: Hersenletsel na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:26

Ook met cap heb ik hersenschade opgelopen. Als ik dat ding niet op had, had ik dit berichtje niet meer kunnen typen. Ik heb dezelfde klachten als het meisje in het verhaal.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Brain Awareness Week: Hersenletsel na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:30

Ik vind het vreemd dat we in de auto een gordel moeten dragen, een lampje op onze fiets moeten hebben en we op de scooter een helm op moeten omdat we anders een bekeuring krijgen, maar nota bene buitenrijden mag wel met een bloot hoofd. Net zoals dat we zonder verlichting gewoon met ons paard door het holst van de nacht kunnen rijden met ons paard zonder bekeurd te worden. Waarom is de regelgeving zo 'slap'?

M. 21-07-2017. <3

Jolien87

Berichten: 17379
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:31

Wat goed dat hier aandacht aan wordt besteed. +:)+

Augele89

Berichten: 30
Geregistreerd: 13-12-16
Woonplaats: Millingen aan de Rijn

Re: Brain Awareness Week: Hersenletsel na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:41

Inderdaad goed om dit weer even onder de aandacht te brengen :)

I don't shoot what it looks like, I shoot what it feels like ;)

http://www.facebook.com/chiccofotografie -> Like

Brainless

Berichten: 29661
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:45

Chiave schreef:
Ik vind het vreemd dat we in de auto een gordel moeten dragen, een lampje op onze fiets moeten hebben en we op de scooter een helm op moeten omdat we anders een bekeuring krijgen, maar nota bene buitenrijden mag wel met een bloot hoofd. Net zoals dat we zonder verlichting gewoon met ons paard door het holst van de nacht kunnen rijden met ons paard zonder bekeurd te worden. Waarom is de regelgeving zo 'slap'?

Dat is niet waar.
Je moet wel goed verlicht op pad.
Je bent nl bestuurder en met je paard (zowel onder het zadel, aan de hand en voor de kar) val je onder langzaam verkeer (net zoals tractors).
Deze moeten volgens de wet gewoon verlicht worden in het donker.

De wet zomaar aanpassen wordt moeilijk, omdat je ook bv op je (elektrische) fiets geen helm op hoeft.
Ook zijn er geen wettelijk voorschriften hoe een cap er uit hoort te zien en aan welke wettelijke eisen deze minimaal zal moeten voldoen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:17

Ik zie wel eens advertenties dat iemand een bijrijdpaard of verzorg paard zoekt en dan foto's plaatst in de bak zonder cap.. Nou ik zou op zo'n iemand al niet meer reageren.. Komt mij niet verantwoordelijk over..

Is wat anders als je bv een shoot hebt in een jurk.. Maar rijkleding en dan geen cap? Vind cap toch wel onder rijkleding vallen en juist mooier met dan zonder cap. (terwijl ik het bij een jurk juist vreemd vind staan).

Maar zo zie ik ook wel eens mensen/foto's voorbij komen met blote armen, benen, geen cap etc. En dan over asfalt/steen rijden. Als dat paard er vandoor gaat en je valt op het asfalt/steen.. #)
Prima dat je op het strand je kleding uittrekt en in een bikini rijdt (of zwemt).. Maar onderweg? Ook een super braaf paard die nooit schrikt kan over de kop slaan.. %)

F_inley

Berichten: 6396
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Brain Awareness Week: Hersenletsel na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:31

Serieus je verkiest jezelf boven je kind met een cap op doen %) :roll: sorry hoor Maar wat ben je dan voor moeder.

En laten we voorop stellen dat rijden zonder cap sowieso dom is!

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:28

Super dat hier aandacht voor is! Zowel voor het dragen van de cap als voor NAH.
Ik ben mijn cap ook zeer dankbaar, zonder had ik hier niet meer gezeten.

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Brain Awareness Week: Hersenletsel na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:38

Op de koets hebben wij en de passagiers ook een cap op. Ook van de koets kan je lelijk vallen

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:00

Vorig jaar 23 juni 201 opende ik dit topic over een lelijke val en het dragen van een helm

[VVDD] Gelukkig had ik een nieuwe cap op

En ondanks dat de neuroloog zei reken maar op een half jaar voordat je hersteld bent, functioneer ik nog steeds niet optimaal. Kan slecht plannen en organiseren, afspraken een week vooruit lukt net.
Kan moeilijk schakelen tussen talen, terwijl dat mijn werk is. Iets lezen in het Engels en dan uitleggen in het Duits kon ik voor de val gemakkelijk en nu niet meer.
Ik ben snel het overzicht kwijt en prikkelbaar als ik meer dingen tegelijk moet doen.
Ik vergeet dingen en vertel dingen dubbel.

De impact is enorm en als ik mijn cap niet op had gehad waarschijnlijk nog veel groter.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

MillieB
Berichten: 18
Geregistreerd: 05-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 22:02

Nooit zal ik opstappen zonder cap. Helaas wordt ik er wekelijks wel op gewezen dat het flauw is, maar ik riskeer het niet. Al is het 'maar gauw' losrijden of uitstappen, die cap gaat op!

Super dat hier extra aandacht aan gegeven wordt!!

mar_fay

Berichten: 2618
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:38

Ook ik heb het geluk bij een ongeluk dat ik nog in leven ben, maar dat bij mij toch blijvende schade is ontstaan. Dat eerste met dank aan mijn cap, dat tweede door de pech dat een cap geen integraalhelm is en je paard wel op je gezicht kan springen als je op de grond ligt :+ Niettemin ben ik mijn cap - en bodyprotector - eeuwig dankbaar. Zonder was de schade beduidend erger geweest.

Bovendien voel ik mezelf kaal zonder cap :D die van mij vind ik persoonlijk heerlijk zitten, dus ik ben van mening dat je altijd een fijne moet kunnen vinden. Een heel, intact en correct functionerend hoofd is absoluut geld waard :)

Bijzonder goed overigens dat hier ook via bokt aandacht aan wordt besteed!

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)


DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Re: Brain Awareness Week: Hersenletsel na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 01:27

Ook hier een tijd terug een flinke val gemaakt en er vanaf gekomen met een gekneusde schouder en lichte hersenschudding. In het begin geen last van mijn hoofd maar dat begon pas in het ziekenhuis op te spelen (waar ik nb was voor mijn schouder). Moest een nachtje blijven maar kon amper de paar meter naar het toilet lopen zonder steun van de muur.. liep alsof ik te veel gezopen had.. nog best lang last van gehad eigenlijk maar ook toen goed dat ik een cap op had...

Eat. Sleep. Ride. Repeat.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 02:10

Een kopstoot van een paard kan ook genoeg zijn om 1 jaar onder te pannen zijn met restschade na een hersenschudding. Ik stond naast mijn, aan de hand grazende, paard. Hij gaat op zijn halstertouw staan, raakt volledig in paniek en komt schuin omhoog. Ik had net niet de tijd om weg te komen. Heb zijn hoofd vol tegen mijn gezicht gehad en heb mijn voeten nog los voelen komen van de grond. Tegen de tijd dat ik de grond raakte was ik al bewusteloos. En bij de huisartsenpost kwamen ze niet verder dan:" we kunnen niks met een hersenschudding, daar moet je gewoon rust mee houden". `1 Weel later kreeg ik van de neuroloog te horen dat ze me echt een nachtje in het ziekenhuis hadden moeten houden en er meteen een CT-scan gemaakt had moeten worden. Ik was er ook niet best aan toe, kon niet normaal lopen, had bijna geen reactievermogen, voortdurend erg moe, duizelig, kon mijn eigen mond nauwelijks vinden als ik wat at. Het heeft me 1 jaar gekost om weer normaal te kunnen functioneren en heb er uiteindelijk niet zoveel aan over gehouden. Heb dus mazzel gehad.

Ik ben een beetje zot van mijn Od <3

De liefste en stoerste zus ter wereld? Die heb ik 8-)

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:48

F_inley schreef:
Serieus je verkiest jezelf boven je kind met een cap op doen %) :roll: sorry hoor Maar wat ben je dan voor moeder.

Er staat toch niet dat er gekibbelt werd over wie de cap zou dragen? Er staat dat er gekibbelt werd. Misschien was Laura wel een dwarse pubber die hem niet op wilde zetten en heeft moeders hem uiteindelijk maar opgezet. Speculatie, maar een mogelijkheid :)

Hier ook altijd een cap, er komt ook niemand op paardlief zonder :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: abbij, Amazonbot, beegee, Jet, JosjeDZ, Lara_, lonimma, MDWStables, SdaphneS, sevenofnine, Sunshinedaan en 43 bezoekers