Copyright en Facebook, hoe werkt dat nou precies?!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Copyright en Facebook, hoe werkt dat nou precies?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 12:59

Ik dacht, zet het hier maar neer, hier weet vast iemand wel hoe het precies werkt. Ik heb al heel wat op Google, Facebook, de zoekfunctie van Bokt en het specifieke Fotografie forum gedeelte gesnuffeld maar ben vooralsnog niet veel wijzer geworden. Of ik heb met mijn neus gekeken, dat gebeurt ook nog weleens :o .
Hoe zit het nou precies met Facebook en het copyright op foto's? Tot zover had ik wel begrepen dat Facebook een soort van licentie heeft als je een foto plaatst maar hoe werkt dat dan precies buiten Facebook? Op FB staat voornamelijk hoe het daar werkt en wat je wel of niet op FB mag publiceren.
Ik heb altijd wel geleerd "Als je het niet op de voorpagina wilt zien moet je het niet op internet zetten" maar als je je plaatje dan ineens wel, nou ja, voorpagina is het beslist niet, maar toch, ergens ziet sta je wel even raar te kijken.

Als ik een foto die ik zelf gemaakt heb aan een kennis geef om die te gebruiken op zijn/haar fb pagina. Mag die foto dan zomaar van Facebook gehaald worden door een derde partij die die foto dan zelf gebruikt op zijn/haar eigen website? En zo ja, is het dan niet op z'n minst gewoon netjes als je dat dan even van tevoren vraagt of meldt? Het gaat hier trouwens niet eens om een privé persoon die mijn foto heeft gebruikt maar gewoon een serieus bedrijf. Het lijkt mij dan helemaal niet meer dan netjes dat je even een berichtje doet van "Joh, we hebben een plaatje van je pagina gebruikt, kijk eens hoe leuk *link*".

En ja, het is misschien gewoon een beetje muggenziften van mijn kant hoor. Zó heel superbijzonder is die foto niet, zeker niet kwalitatief, en hij wordt niet gebruikt ter verkoop, maar ik ben eigenlijk gewoon heel benieuwd hoe het nu precies zit. En in dit specifieke geval vind ik het ook erg fijn om te stangen, iets met persoonlijk en emoties.

Als diegene gelijk heeft: "Het is een openbare facebookpagina. Volgens de regels van facebook mogen anderen dan ook de informatie en foto's gebruiken. Op het moment dat iemand iets op Facebook plaatst, krijgt Facebook de "niet-exclusieve, overdraagbare, royalty-vrije, wereldwijde licentie" ofwel toestemming om jouw foto's en video's te gebruiken. Dit betekent ook dat Facebook deze informatie mag gebruiken, maar ook dat anderen deze informatie mogen delen/gebruiken. " dan houdt dat toch in dat ik dan ook gewoon foto's van derden mag gebruiken voor mijn eigen doeleinden?
Dus dat ik bijvoorbeeld een fb pagina van een gave fotograaf opzoek, daar een foto van pak, die vrolijk nateken en vervolgens hier post zonder referentie of iets? Of dat ik een blog kan volplakken met prachtige foto's van knappe fotografen zonder dat ze dat weten, want dan hadden ze die plaatjes maar niet op Facebook moeten zetten? Of geldt het alleen als je er serieus een copyright teken of tekst bij zet?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je het als fotograaf of kunstenaar het erg leuk vindt als je je werk ineens op plekken ziet waarvan je niet wist dat je je werk daar had neergezet en als het op Facebook inderdaad zo werkt, hoe gek ben je dan nog als fotograaf/kunstenaar dat je je werk daar tentoonstelt?

Als dat antwoord klopt, oké, jammer dan (al opent dat weidse perspectieven voor mij als jatter }> ), dan houdt het gewoon op. Als het niet klopt gaat het me niet eens om de centen (serieus, centen voor een crappy plaatje :') ) maar gewoon om het gnagnagevoel.

(en voordat niemand mij meer als volger wil, nee hoor, ik jat niet zomaar)

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Copyright en Facebook, hoe werkt dat nou precies?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:01

Als jij foto's steelt om na te tekenen voeg ik je even toe. Hihi, geintje natuurlijk.

Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.

By_Chantal
Berichten: 173
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Reeuwijk

Re: Copyright en Facebook, hoe werkt dat nou precies?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:41

Ik heb geleerd dat:

Op het moment dat jij een Facebookpagina aanmaakt je akkoord gaat met een hoop regels, ofwel de voorwaarden. Dit zijn zo ontzettend veel kleine lettertjes die 'bijna' niemand leest, zonder dat je weet waar je voor akkoord geeft, druk je akkoord.

Hier staat dus o.a. het volgende in: Álles wat je op facebook plaatst of vermeld, zowel tekst als foto's, mogen door Facebook gebruikt worden. Óok mogen derden dit doen! Ofwel iedereen die iets op Facebook ziet staan mag de tekst en of foto's er zonder pardon van af halen en zelf gebruiken. MAAR, daar komt het, je mag de tekst en of foto's ALLEEN op Facebook gebruiken, dus niet op een eigen website of ander social media account. Dat is wat er o.a. in de kleine lettertjes staat.

Het blijft natuurlijk wel een feit dat het gewoon niet netjes is om het ongevraagd te kopieren/plakken :)

By_Chantal
Berichten: 173
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:50

By_Chantal schreef:
Ik heb geleerd dat:

Op het moment dat jij een Facebookpagina aanmaakt je akkoord gaat met een hoop regels, ofwel de voorwaarden. Dit zijn zo ontzettend veel kleine lettertjes die 'bijna' niemand leest, zonder dat je weet waar je voor akkoord geeft, druk je akkoord.

Hier staat dus o.a. het volgende in: Álles wat je op facebook plaatst of vermeld, zowel tekst als foto's, mogen door Facebook gebruikt worden. Óok mogen derden dit doen! Ofwel iedereen die iets op Facebook ziet staan mag de tekst en of foto's er zonder pardon van af halen en zelf gebruiken. MAAR, daar komt het, je mag de tekst en of foto's ALLEEN op Facebook gebruiken, dus niet op een eigen website of ander social media account. Dat is wat er o.a. in de kleine lettertjes staat.

Het blijft natuurlijk wel een feit dat het gewoon niet netjes is om het ongevraagd te kopieren/plakken :)


Ik voeg nog even toe, ze mogen de foto's bijvoorbeeld niet aanpassen of bewerken. Tip voor alle fotografen, een groot logo / beeldmerk op je foto's plaatsen. Dan zijn ze niet meer aantrekkelijk om 'te stelen of delen' en als ze het wel doen, maken ze mooi reclame voor je :Y)

By_Chantal
Berichten: 173
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:00

Afbeeldingen delen van Facebook en andere Sociale Media

Op het moment dat iemand iets op Facebook plaatst, krijgt Facebook de "niet-exclusieve, overdraagbare, royalty-vrije, wereldwijde licentie" ofwel toestemming om jouw foto's en video's te gebruiken. Dit betekent ook dat Facebook deze informatie mag gebruiken, maar ook dat anderen deze informatie mogen delen. Zie je een afbeelding, video of tekst op Facebook die je graag zou willen delen, dan mag dat. Vergeet niet dat er ook een aantal ongeschreven regels zijn. Vraag jezelf dus altijd af of het gepast is als je de betreffende informatie gaat delen.

En je eigen afbeeldingen op Facebook?

Betekent het dan ook dat al mijn afbeeldingen zonder toestemming mogen worden gebruikt door en op Facebook? Het antwoord daarop is kort en krachtig: "Ja!" Ook als je een stukje tekst op de Facebook pagina plaatst waarop je zegt dat men niet zomaar gebruik mag maken van jouw afbeeldingen. Je bent akkoord gegaan met de algemene voorwaarden van Facebook en daar hoort dit ook bij. Dus bedenk van te voren goed wat je wel en wat je niet op Facebook plaatst en wilt delen.
Als je iets op Facebook plaatst, geef je afbeelding dan een beeldmerk. Op deze manier verspreid jouw (bedrijfs)naam zich gratis en voor niets op het Internet. Dus ook logo's en andere ontwerpen.


Bron: o.a. website van R2H. https://www.r2h.nl/r2h/afbeelding-delen ... -de-regels

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:32

By_Chantal schreef:
. Tip voor alle fotografen, een groot logo / beeldmerk op je foto's plaatsen. Dan zijn ze niet meer aantrekkelijk om 'te stelen of delen' en als ze het wel doen, maken ze mooi reclame voor je :Y)


Hier komt dus bij dat de foto door het grote logo en/of watermerk ook onaantrekkelijk word om na te kijken.. het eeuwige gevecht :=

Wat je zojuist postte geeft in ieder geval goed weer wat er mag. Er mag worden gedeeld, maar alleen op fb. Iets op een andere site plaatsen zonder toestemming is dus niet de bedoeling.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 15:38

Dat stukje in het vet, dat was me wel al wat duidelijk. Dat je dingen op FB mag delen en dat FB jouw afbeeldingen mag gebruiken of je dat nu leuk vindt of niet.

By_Chantal schreef:
MAAR, daar komt het, je mag de tekst en of foto's ALLEEN op Facebook gebruiken, dus niet op een eigen website of ander social media account. Dat is wat er o.a. in de kleine lettertjes staat.

En precies dat bedoel ik en kon ik niet vinden. Dus die foto op een eigen website, en niet FB, zetten mag dus gewoon niet?
*gaat nog eens graven naar die kleine lettertjes*
Want daar gaat het over. De foto is niet gewoon gedeeld of gebruikt op een andere FB pagina maar op een eigen website, een nieuwssite nota bene, zonder ook maar iets van bronvermelding (al was het maar 'foto komt van pagina huppeldepup' dan had je mij al niet meer gehoord).

En toch is het inderdaad jammer als je echt met beeldmerken, logo's en namen moet gaan werken. Tenzij je een briljant logo hebt wat prachtig in een foto verwerkt is doet het toch vaak net wat afbreuk aan een mooie plaat en als je het netjes in een hoekje wegmoffelt kunnen ze het nog leuk afknippen.
Daarnaast ben ik maar een amateur kiekjesschieter en voelt het zo arrogant als je een heftig logo over je plaatje heen walst. "Kijk mij eens superprofi zijn", zo voelt dat.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Re: Copyright en Facebook, hoe werkt dat nou precies?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:54

Zover ik weet mag je een foto op FB alleen delen als in delen? Dus niet foto opslaan in je PC en dan zelf posten op je eigen tijdlijn zeg maar.

Zoiets had ik iig gehoord.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 18:50

puppy1128 schreef:
Zover ik weet mag je een foto op FB alleen delen als in delen? Dus niet foto opslaan in je PC en dan zelf posten op je eigen tijdlijn zeg maar.

Zoiets had ik iig gehoord.

Maar mag zoiets dergelijks nou eigenlijk net wel? Als je het tenminste binnen FB houdt? Al is het natuurlijk niet netjes. Dat delen, dat is logisch. Je kunt moeilijk gaan roepen dat je iets niet gedeeld wilt hebben, dan moet je het er gewoon niet neerzetten. Dat plaatjes binnen FB een eigen leven gaan leiden, ja, dat is zo ongeveer hetzelfde liedje.

En dan nog even in die heel kleine lettertjes gedoken en dan lees ik dit "Wanneer je inhoud of informatie publiceert met de instelling Openbaar, betekent dit dat je iedereen, inclusief mensen buiten Facebook, toestemming geeft om die informatie te bekijken en te gebruiken en deze aan jou te koppelen (d.w.z. je naam en profielfoto)." En dan is het me nog steeds niet helemaal duidelijk of dat nu inhoudt dat je de informatie gewoon voor jezelf mag gebruiken buiten FB op andere sites of alleen binnen FB.

Volgens een collega van me, die iets met internet en rechten had bestudeerd, was het ook op z'n minst wel erg bijzonder als je zomaar dingen van FB als van jezelf mocht gebruiken. Maar ook zij kwam er nog niet helemaal uit. En toch lijkt het me hoe dan ook stug dat het zomaar zou mogen. Dat ik bij wijze van spreken een hele portfolio van FB kan rippen en op een eigen site kan roepen hoe geweldig ik kan fotograferen, schilderen, lampen knutselen, kleien en schrijven.

Ga sowieso toch nog even een nuffig mailtje sturen naar die site dat het hoe dan ook niet netjes is om als bedrijf zomaar ongevraagd andermans werk te gebruiken, of het nou mag of niet.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:59

Maar FB is toch wereldwijd? En er is wereldwijd toch ook diverse regeltjes wat betreft het plaatsen van andermans werk?

Want zover ik heb gehoord is het zo dat in NL, mag je niet zonder toestemming andermans werk showen/plaatsen..
Maar wat nou als iemand dat doet in een land waarbij die regel niet geldt, want ik heb gehoord dat er landen zijn dat dat dus zo is?

En jij als Nederlander komt een site tegen van dat land met een of meer van jouw foto's, zonder toestemming.. Wie heeft er dan 'gelijk'.. Heeft de eigenaar van het werk gelijk of heeft de eigenaar pech, want het is in een land waar die regel niet geldt? Dus degene van het andere land kan er niks vanaf weten? :o?

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:04

De fotograaf blijft zelf altijd 1e eigenaar met rechten. Als jij dan iets op FB upload, geef jij de rechten aan facebook dat zij die foto voor reclame mogen gebruiken e.d. Maar een buitenstaander heeft dus geen rechten op jouw foto, tenzij facebook die rechten officieel heeft overgedragen aan die buitenstaander.

Zo is er ooit eens een foto die ik heb gemaakt bij een wedstrijd, opgeslagen vanaf facebook, en mevrouw had heel m'n logo weggeshopt wat al dwars door de foto heen stond, en daarna zelf op d'r eigen pagina geupload. Nou, dat mag dus niet :P

Anoniem

Re: Copyright en Facebook, hoe werkt dat nou precies?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:16

Inderdaad, zoals Laughterline schrijft:

Als je iets op facebook plaatst, dan geef je facebook automatisch het recht om de foto te gebruiken en ook om anderen de toestemming te geven om de foto te gebruiken.

Het is NIET zo dat iedereen dan dus maar een foto van facebook af mag plukken.
Die zin zegt namelijk dat facebook bijvoorbeeld toestemming krijgt om jouw profielfoto te mogen tonen bij een advertentie die bedrijf X plaatst op facebook, als jij bijv. die facebook pagina geliked hebt.

Dat is hoe het in de praktijk werkt.

Dus stel jij vind Coca-Cola leuk. En coca-cola heeft bij facebook een advertentie gekocht aan de zijkant en laat dan zien dat jij (met profielfotootje) en nog 15 miljoen andere mensen de pagina van Coca-Cola leuk vinden.

Zo zien je vrienden dat jij iets leuk hebt gevonden en dat is voor een merk een hele sterke manier van aanprijzen. Zeker als de foto van die persoon er ook bij staat.



Verder heeft facebook een functie om content te "delen".
Maar facebook gaat niet boven de wet.
"Vroeger" had je dus eigenlijk ook voor dit delen toestemming nodig om andermans foto te kunnen gebruiken. Ook al is er technisch gezien een knopje dat het mogelijk maakt; voor verspreiding/openbaarmaking van een foto is/was altijd toestemming nodig.

Maar een paar jaar geleden is er iets in de wetgeving aangepast, waardoor "embedden" van content nu (meestal) wel is toegestaan.
Dus zo lang je de originele foto deelt en niet opnieuw upload, zit je goed.

Maar dan moet 't wel 'passen' binnen de context.
Als een bedrijf een reclame maakt en ze delen het bericht niet vanwege het bericht, maar puur om de foto er in te gebruiken als hun eigen advertentie, dan kan het weer niet zomaar.

Erg ingewikkelde materie dus ;)

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:47

Femke schreef:
Maar facebook gaat niet boven de wet.


Precies dat.

Op auteursrecht.nl kwam ik deze quote nog tegen:

Citaat:
... social media, zoals Facebook, is geplaatst, is meestal auteursrechtelijk beschermd. Dit betekent dat het niet is toegestaan om een foto van iemands Facebook-pagina af te halen en die in bijvoorbeeld een tijdschrift of op een andere website te plaatsen. Wat Facebook zelf met de foto’s mag doen is afhankelijk van het contract dat met Facebook is aangegaan.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 17:13

Femke, super uitgelegd. Dankjewel!
Dan had ik dus toch gewoon helemaal gelijk met dat het niet mocht. Kon het me ook al gewoon niet indenken, want dat zou betekenen dat je alles, maar dan ook alles van Facebook zou mogen plukken en voor jezelf zou mogen gebruiken en ik denk niet dat er dan nog veel mensen zouden zijn die dan eigen werk zomaar laten zien. Ik bedoel maar, er zijn 101 manieren om dingen als watermerken en beeldmerken te omzeilen en geschreven stukjes zou je dan gewoon kunnen copy pasten. Zal mijn nichtje leuk vinden, als ik de sier zou ga maken met een boekje met haar briljante teksten erin.

Ik heb laatst toch nog dat nuffige mailtje verzonden, inclusief mededeling dat het, of het nou mocht of niet, uitermate onprofessioneel is om als bedrijf foto's te jatten van FB zonder ook maar een bronvermelding of berichtje naar de pagina.
xMaxxiee, mochten ze toch nog (al denk ik het niet, die zitten nog na te bibberen onder hun bureaustoel) terug reageren dan ga ik die quote er bij zetten, jij ook bedankt!

Sowieso iedereen voor het reageren. en meedenken!

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:50

Nu blijf ik toch wel benieuwd naar het hoe en waar van jouw foto :=