Tijdelijke verhuizing paard Nederland - Belgie - Nederland.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Tijdelijke verhuizing paard Nederland - Belgie - Nederland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 15:41

Probeer uit te vinden wat de regels zijn voor devolgende volgorde:

    - Paard staat in Nederland
    - Paard wordt vervoerd naar Belgie
    - Paard blijft 21/23 dagen in Belgie
    - Paard wordt terug naar Nederland vervoerd.

Op de site van de www.nvwa.nl staat hetvolgende:

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden/inhoud/met-uw-paard-naar-het-buitenland-regels-particulieren/naar-belgie-of-luxemburg

Naar België of Luxemburg
- geldig paardenpaspoort met medicijnverklaring;
- gezondheidscertificaat niet nodig.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden/inhoud/met-uw-paard-naar-het-buitenland-regels-particulieren/terug-naar-nederland
Uit België of Luxemburg (Benelux): Geen bijzonderheden

Maar op andere sites lees ik dat wanneer het tijdelijk is er WEL een gezondheidsverklaring nodig is, op andere site weer dat het dan juist niet nodig is, etc. Heb nu zo'n beetje alle mogelijkheden gelezen, inclusief wel heenreis maar niet terugreis, alleen als het permanent is, helemaal nooit, noodzakelijk voor beide reizen, dat de wet recentelijk aangepast is, etc. -O-
De vervoerder die ik sprak zei dat het wel nodig is.

Kan ook nog dat er misschien aan de Nederlandse kant voor de heen en terugreis niets nodig is (zie NVWA), maar aan de Belgische kant wel noodzakelijk?
Of dat de NVWA ergens een andere sectie heeft waar staat dat er wel een certificaat nodig is als het tijdelijk is. Maar op de gewone links hierboven staat van niet.

Iemand die een link heeft naar de regels als het verblijf in Belgie tussen de 21 en 23 dagen is? (Welke door zowel Nederland als Belgie geaccepteerd worden)

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Tijdelijke verhuizing paard Nederland - Belgie - Nederland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:32

Minder dan 30 dagen is tijdelijk genoeg. Ik zou het moeten nakijken, of daar een officiële vastgesteld termijn voor staat.
Voor paarden van buiten de EU wordt tijdelijk als maximaal 90 dagen gezien, maar volgens mij is dat niet zo nadrukkelijk vastgelegd in het memorandum voor de benelux.

Wanneer je zelf rijdt, en het transport niet uitbesteed, geldt het onder particulier en is een gezondheidscertificaat niet nodig, zowel niet vanuit Nederland als vanuit België weer terug.
Wanneer je wel een transporteur inschakelt, is het commercieel en is een gezondheidscertificaat officieel wel nodig.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 14:31

Marije_jiplover schreef:
Wanneer je wel een transporteur inschakelt, is het commercieel en is een gezondheidscertificaat officieel wel nodig.


Ahh!!! Duidelijk! Ik ga inderdaad zelf niet rijden met een trailer, maar huur een bedrijf in die dat doet met een vrachtwagentje omdat het best een eindje tuffen is. Lijkt me fijner voor het paard.

Heb denk ik inderdaad ergens gelezen over commercieel/niet commercieel. Maar was me niet duidelijk dat ze het over de transporteur hadden. Ik dacht de eigenaar van het paard: Particulier of Commercieel. Dat je als particuliere eigenaar het niet hoeft, maar als commercieel bedrijf/stal (zijnde eigenaar) wel. (Want is best een prijzig certificaat om van een particulier te eisen wanneer deze besluit dat een vrachtwagentje beter is voor het paard dan een trailer, en je dus iemand in moet huren en alleen daardoor een gezondheidscertificaat nodig hebt.)

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Tijdelijke verhuizing paard Nederland - Belgie - Nederland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:02

Zodra je een transporteur inschakelt, wordt er door iemand (de transporteur in dit geval) geld mee verdiend. En dat is de reden dat dit transport als een commerciële aangelegenheid wordt gezien.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 20:00

Marije_jiplover schreef:
Zodra je een transporteur inschakelt, wordt er door iemand (de transporteur in dit geval) geld mee verdiend. En dat is de reden dat dit transport als een commerciële aangelegenheid wordt gezien.


Dank je wel! Is me nu duidelijk hoe het zit.

Niet dat ik ook begrijp waarom hiervoor is gekozen, maar als dit de regels zijn dan heb ik me eraan te houden. Als het voor zowel particulier als commercieel vevoerder zou gelden zou ik het beter begrijpen, of wanneer de reis voor commerciele doeleinden is van de paard-eigenaar zelf.

De vervoerder draagt namelijk al belasting af op het factuur dat ik hem betaal. Nu is het een financieel "ontmoedigingsbeleid" om een officiele vervoerder in te schakelen. Het certificaat kost 200 euro (!) voor Nederland naar Belgie, en dan misschien ook nog 200 euro (?) van Belgie naar Nederland? Dat is 400 euro bovenop de x kosten van de vervoerder. Als particulier eigenaar van een paard wat niet commercieel gebruikt wordt, niet verkocht wordt, vind ik dat best een pittige en onnodige rekening.

Weet je waar op de website van NVWA het verschil in "ingehuurd" vs. "zelf met een trailer rijden" te vinden is? Kan wel vinden het verschil "Particulier" en "Bedrijfsmatig", maar daar staat niets over de vervoerder gemeldt. En het enige stukje wat ik wel over de vervoerder kan vinden gaat over het hebben van een extra vervoerdersvergunning (niet gezondheidscertificaat).

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:46

Raar is dit en lastig

Ik heb zo vaak paarden over de nl/be grens gereden en alrijd met het juiste paarden paspoort
Verder nooit geen extra papieren nodig gehad
En ook niet naar gevraagd bij een controle die ik eenmaal kreeg

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:14

Als je het zeker wil weten de NVWA even bellen, die site is niet uit te komen vind ik :o. KNHS weet het misschien ook en dit vond ik via google:
Citaat:
Binnen EEG (met uitzondering van België en Luxemburg): gezondheidscertificaat
http://www.glasdiergeneeskunde.nl/nl/pa ... -uw-paard/

Maar ik vind nu ook dit: http://paarden.vlaanderen/nl/nieuws/Nie ... McKUuQiyUn dan zou er dus sinds juni 2016 wel een certificaat nodig zijn..........

Lastig dus en dus de NVWA bellen of gewoon de gok wagen ;) ..............

Wij gaan wel vaker met de paarden de grens over en zijn nog nooit op papieren voor de paarden gecontroleerd, zelfs niet toen we in 2015 naar Portugal en terug zijn gegaan of in 2012 naar Beieren en weer terug. Auto's, aanhangers en wij moesten soms papieren laten zien, naar iets van de paarden is nog nooit gevraagd.
Maar met een officieel transport ligt het anders en zal er misschien wel eens speciaal op gecontroleerd worden al betwijfel ik dat dat gebeurt bij de Belgisch/ Nederlandse grens........... :+

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 00:57

ElCid schreef:
die site is niet uit te komen vind ik


Blij dat ik niet de enige ben!
Want als je puur de website volgt is het heel duidelijk: particulieren hoeven geen gezondheidscertificaat van 200 euro te kopen. Er staat niet bij wat een particulier is, en kan niets vinden over het verschil tussen particulier en niet-particulier, of over verblijfsduur. Alleen dat het niet geldt als je je paard verkoopt of als het voor de slacht is.

ElCid schreef:
Als je het zeker wil weten de NVWA even bellen


Is een 0900 nummer, die kan ik volgens mij niet bellen vanuit het buitenland, maar zal morgen zoeken of ze ook een internationaal nummer hebben. Er is ook een online manier om vragen te stellen, maar daar moet je eerst vanalles en nog wat invullen en doorgeven, en op mijn mobiel was dat geen feest dus ben halverwege gestopt.

Als achtergrondje waarom ik niet meteen gebeld heb:
Heb ooit een hele tijd geleden naar de douane gebeld over een invoer regel en dat was een 'apart' gesprek. Dat wil ik nu graag voorkomen.
Effe als fictief voorbeeld:
Ik: Ik wil dit product voor persoonlijk gebruik invoeren, waar dit ingredient inzit, mag dat?
Douane: JA dat mag.
Ik: Dat is mooi, dan neem ik het poeder mee.
Douane: Nee, poeder mag niet.
Ik: OW.. dus het mag toch niet? Dan neem ik vloeibaar mee. Zijn er verder nog dingen die ik moet weten, limitaties of dingen die van belang zijn voor meenemen van dit product?
Douane: Nee.
IK: Perfect, dan neem ik er 3 mee.
Douane: Nee, 3 mag niet.
Ik: >;) Ja maar... ik vroeg net nog... Maar.. Hoe weet ik nu wat er allemaal wel of niet mag als ik eerst ZELF alle regels op moet noemen om te vragen of dat op mij van toepassing is?!!


Ik had een antwoord verwacht als: "Dit is toegestaan, tenzij het poeder is en meer dan 2."
En niet dat ik zelf eerst alle mogelijkheden/kenmerken moet gaan bedenken om te checken of het in mijn geval nu wel of niet mag.

Dus voordat ik naar de NVWA bel, probeer ik eerst alle mogelijke info/regels te verzamelen, zodat ik specifiek vragen kan stellen, anders wordt het misschien weer zoiets:
Ik: Heb ik een gezondheidscertificaat nodig om 1 paard van Nederland naar Belgie te vervoeren?
Persoon: Nee.
Ik: Ook niet als ik particulier ben?
Persoon: Nee.
Ik: Maar ik huur een transporteur in.
Persoon: Dan heb je er wel 1 nodig.
Ik: En het paard blijft maar 21 dagen.
Persoon: Dan heb je er geen nodig.
etc.


Misschien krijg ik wel iemand aan de lijn die direct het gewenste volledige antwoord geeft, maar als paardlief straks de grens niet overkomt omdat er een detail mistte waarvoor toch weer wel een certificaat nodig was, dan is het lastig bewijzen dat dit aan de telefoon niet doorgegeven was.
Denk dat ik het toch maar online doe, zodat ik schriftelijk bewijs heb mochten ze aangehouden worden.
Op de NVWA site kan ik zo snel niets vinden dat aangeeft dat ik er wel eentje nodig heb.
(En vervelender, had dat certificaat vorige week al gekocht! Maar zegt de ontvangststal de box af. En volgende mogelijkheid om te gaan zal pas na 10 dagen zijn, dus is het verlopen. Daaaaag 200 euroooo -O- Kan ik weer een nieuwe kopen.
Vandaar dat ik nu zeker wil weten dat ik het echt nodig heb.

Wat overigens niet wil zeggen dat JipLover geen gelijk heeft! Kan alleen op de NVWA site geen tekst vinden waaruit ik kan opmaken of wel of niet nodig is.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:18

Het is inderdaad altijd erg lastig om een rechtstreeks antwoord te krijgen van dergelijke instanties!
Ik heb vrienden die bij de NVWA werken, ik zal eens kijken of die een antwoord kunnen geven.

Maar een certificaat in België is goedkoper dan in Nederland, is waarschijnlijk overal goedkoper dan in Nederland :o , rond de 30,- geloof ik............

Maar als je op de NVWA site hebt gevonden dat je geen certificaat nodig hebt als particulier dan neem ik aan dat dat zo is. Je hebt privé een paard, doet niks bedrijfsmatig in paarden dus ben je particulier.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:24

Antwoord van mijn vriendin bij het NVWA:

Citaat:
Tegenwoordig is het heel simpel met tijdelijke export Belgie: als het niet commercieel is ( sportieve, recreatieve doeleinden, culturele manifestaties , kliniek etc) is geen certificaat meer nodig. Neem aan dat dit niet commercieel is ( paard komt immers terug) dus hoeft ze geen certficaat te regelen.


Dus je hebt geen certificaat nodig.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:16

ElCid schreef:
Het is inderdaad altijd erg lastig om een rechtstreeks antwoord te krijgen van dergelijke instanties!
Ik heb vrienden die bij de NVWA werken, ik zal eens kijken of die een antwoord kunnen geven.

Maar een certificaat in België is goedkoper dan in Nederland, is waarschijnlijk overal goedkoper dan in Nederland :o , rond de 30,- geloof ik............

Maar als je op de NVWA site hebt gevonden dat je geen certificaat nodig hebt als particulier dan neem ik aan dat dat zo is. Je hebt privé een paard, doet niks bedrijfsmatig in paarden dus ben je particulier.

Als dat paard bij een transporteur in de vrachtwagen staat, is hij op dat moment verantwoordelijk voor het paard.
Hij doet wel iets bedrijfsmatig, nl een paard voor een ander vervoeren.
En hij moet dus het certificaat kunnen laten zien.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:15

Volgens de NVWA niet, alleen een paspoort. Zie het antwoord van een medewerker van de NVWA hierboven.
Dan zou je als particulier dus je paard niet door een ander naar België kunnen laten brengen!
Commercieel wordt mee bedoeld dat het dier voor een officiele wedstrijd, fokkerij, verkoop, slacht etc. waar er dus met het dier geld verdient zou kunnen worden, dat heeft niets te maken met het feit dat iemand die het paard vervoert daar geld voor vangt.

Nogmaals
Citaat:
Tegenwoordig is het heel simpel met tijdelijke export Belgie: als het niet commercieel is ( sportieve, recreatieve doeleinden, culturele manifestaties , kliniek etc) is geen certificaat meer nodig. Neem aan dat dit niet commercieel is ( paard komt immers terug) dus hoeft ze geen certficaat te regelen.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Tijdelijke verhuizing paard Nederland - Belgie - Nederland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:28

Je bent als eigenaar niet de verantwoordelijke als het paard bij een transporteur in de vrachtwagen staat.
Dat is op dat moment de chauffeur van het transportbedrijf.
En dan is de discussie over wel of niet commercieel daarmee beslecht.
Die transporteur is bezig met een commerciële activiteit.

Je bent als eigenaar verantwoordelijk als je hem zelf vervoerd en dan klopt het antwoord dat door mijn collega gegeven is.
Maar als je hem laat vervoeren, draag je die verantwoordelijkheid tijdelijk over en daarmee is de handeling van het paard de grens overbrengen wél een commerciële activiteit. Ongeacht of die daarna weer terugkomt of niet.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 16:22

ElCid schreef:
Maar een certificaat in België is goedkoper dan in Nederland, is waarschijnlijk overal goedkoper dan in Nederland :o , rond de 30,- geloof ik............


30,-.... :') :)F


ElCid schreef:
Maar als je op de NVWA site hebt gevonden dat je geen certificaat nodig hebt als particulier dan neem ik aan dat dat zo is. Je hebt privé een paard, doet niks bedrijfsmatig in paarden dus ben je particulier.


Bij de link van Particulier staat dat het niet nodig is, maar er staat niet bij wat de omschrijving van een particulier is. Of dat om het doeleinde van de reis van het paard gaat, of het paard in eigendom is van een bedrijf, of zoals JipLover schrijft dat het gaat om een paard dat slechts door een commercieel bedrijf vervoerd wordt.


ElCid schreef:
Antwoord van mijn vriendin bij het NVWA:

Citaat:
Tegenwoordig is het heel simpel met tijdelijke export Belgie: als het niet commercieel is ( sportieve, recreatieve doeleinden, culturele manifestaties , kliniek etc) is geen certificaat meer nodig. Neem aan dat dit niet commercieel is ( paard komt immers terug) dus hoeft ze geen certficaat te regelen.


Dus je hebt geen certificaat nodig.


Ik moet de dag nog meemaken dat een paard van mij commercieel geld opbrengt. Tot nu toe kosten ze alleen maar. :D Heb wel een keer een hoofdstel zonder teugels gewonnen tijdens een wedstrijd, die wilde ik verkopen want was niet-zo-mooi-bruinig-groen-bruin. Maar bij thuiskomst bleek hij stuk, de leermaker kon hem wel maken maar was zowat de prijs waarvoor ik hem eigenlijk wilde verkopen. Dus, tja... Nee.

Marije_jiplover schreef:
Je bent als eigenaar niet de verantwoordelijke als het paard bij een transporteur in de vrachtwagen staat.
Dat is op dat moment de chauffeur van het transportbedrijf.
En dan is de discussie over wel of niet commercieel daarmee beslecht.
Die transporteur is bezig met een commerciële activiteit.


Ik denk dat ik nog een factor toe moet voegen. De transporteur... die alleen rijdt als ik een gezondheidscertificaat heb. Want hij is degene die bij de grens de problemen krijgt. Ik vermoed als het zo onduidelijk is (ook binnen de NVWA en op hun website) dat het voor de transporteur ook onzekerheid met zich meebrengt en dan perse een certifcaat wil. Kost hem namelijk niets, maar hij heeft wel zekerheid dat er geen problemen of boetes komen. (wordt je paard alleen geweigerd? Of krijg je ook een boete?)
Voor 30 euro zou ik hem direct kopen. Maar heb nu al 200 euro voor niets betaald, en dan straks weer 200 euro, en dan 30 euro voor de terugreis. Wordt 430 euro, voor een papiertje die verder voor "andere" particulieren niet geldt, en bovenop de factuur-belasting komt die ik/de vervoerder al betaal voor het transport zelf.

Heb zelfs nog ergens gelezen dat wanneer het geen stamboekpaard is, er ook weer andere regels zijn.. Dan moet er nog een ander papier bij. Weet niet meer waar of wat, want is stamboekpaard dus heb er verder geen aandacht aan besteed.

Wat lastig allemaal!

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:29

Ik heb de vraag nogmaals aan mijn vriendin voorgelegd, nog eens duidelijk dat het dier dus met een transporteur meegaat.......en anders wordt het hoog tijd dat iedereen binnen de NVWA op 1 lijn komt te zitten, als zij voet bij stuk houdt dat er dus niks nodig is. :o

Particulier is, voor zover ik begreep, o.a. dat het dier maar tijdelijk naar België gaat en daar niet voor de verkoop of slacht maar gewoon voor recreatief gebruik.

Als de transporteur erop staat dat er een certificaat bij zit heb je weinig keus.........eens bij andere transportbedrijven informeren?
Heb je geen kennis met een trailer die hem voor je kan brengen, dat scheelt een hoop rompslomp en onduidelijkheid! ;)

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:37

Citaat:
Heb zelfs nog ergens gelezen dat wanneer het geen stamboekpaard is, er ook weer andere regels zijn.. Dan moet er nog een ander papier bij. Weet niet meer waar of wat, want is stamboekpaard dus heb er verder geen aandacht aan besteed.


Ja, dat is ook zo'n leuke. Wij zijn in 2015 naar Portugal met de paarden gegaan, beide paarden laten keuren ( hier dus 200,-, in Portugal 50,- echt schandalig dat verschil!). Beide zijn stamboekpaarden met papieren en paspoorten maar de Lusitano was geen probleem want die was geregistreerd, mijn Paint niet...........!
Paint heeft een KNHS paspoort, Lusitano een Portugees paspoort en beide zijn bij hun eigen stamboek geregistreerd maar dat is dus een heeeeeeeeeeeel andere registratie dan de NVWA bedoelt. :x |o Echt van de gekke ! Overigens zijn we nog nooit gecontroleerd op certificaten, in België, Frankrijk, Spanje en Portugal niet en ook niet op tripjes naar Duitsland.
Centen uit de zak klopperij is het, want er wordt nauwelijks naar het te vervoeren paard gekeken, alleen de papieren moeten kloppen qua entingen.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:00

Entingen kijk ik ook niet naar.
Er is geen enting verplicht voor export binnen Europa.

Ik kijk wel naar het paspoort, dat moet geldig zijn en overeenkomen met het paard (chip, kleur, beschreven aftekeningen). En ik check tegenwoordig ook het chipnummer in de I&R database.
En ik kijk uiteraard ook naar het paard zelf, dat moet 'fit to travel' zijn.

Overigens is de genoemde registratie niet iets wat de NVWA vindt, maar wat beschreven is in de Europese transportverordening.
Die maakt onderscheid tussen geregistreerd en niet-geregistreerd op basis van welke instantie het paspoort uitgegeven heeft.

En dat heeft ermee te maken dat deze wetgeving rechtstreeks van toepassing is in de gehele EU. En in het voormalig Oostblok of Italië zijn er genoeg paarden die puur voor de slacht gefokt en vervoerd worden.
Die dieren verdienen eenzelfde bescherming als varkens, runderen, schapen en geiten die ook puur coor consumptie gefokt worden.

De uitzonderingen gelden dus de wel geregistreerde paarden, doorgaans de stamboekpaarden met paspoort uitgegeven door eigen stamboek, en de sportpaarden met FEI paspoortomslag.
Daarvoor heeft de Europese Commissie uitzonderingen geschreven.

Wanneer je als particulier zelf rijdt met je eigen paard, is het grootste deel van de transportverordening helemaal niet van toepassing.
Dan heb je van het verschil tussen geregistreerd en niet-geregistreerd zoals dat daarin is vastgelegd door de Europese Commissie dus ook geen last.
Alleen wanneer er een transporteur wordt ingeschakeld, is er weer sprake van een commerciële activiteit (die van de transporteur) en dan komt dat verschil wel om de hoek kijken.

Maar dus niet zo zeer omdat de NVWA of Nederland dat wil, maar omdat de maker van de verordening dat zo bepaald heeft.

Wat betreft het prijsverschil:
Daarvoor moet je bij de politiek zijn.
Er is door de Europese Commissie vastgesteld dat voor dergelijke werkzaamheden betaald moet worden aan de overheid. Maar er is niet vastgelegd hoeveel dat moet zijn.
Het ene land zet er zwaar subsidie op. Nederlandse politiek heeft bepaald dat de werkzaamheden die de NVWA op dit gebied uitvoert, volledig kostendekkend betaald moeten worden door de gebruikers.

En daaruit heeft de NVWA een tariefstructuur opgebouwd, die idd schrikbarend duur is voor een relatief kort bezoek van een exportkeuring van een paard. Kun je in 1X 2 of 3 paarden tegelijk laten keuren omdat ze op hetzelfde adres staan en tegelijk vertrekken, ben je per paard veel goedkoper uit, omdat dat binnen datzelfde half uur kan.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:17

Ja, ik weet het, politiek en belastingstelsels maken een hoop kapot, lang leve de EU. Maar voorbeeld, de papieren voor onze terugreis (Portugal naar Nederland) werden in een kantoortje geregeld na een handtekening van de plaatselijke dierenarts, kosten 10,- papieren op kantoor 40,-; totaal 50,- voor 2 paarden........het verschil is wel schrikbarend net als België dus ook een fractie van de kosten rekent.

Die hele zgn. registratie werd in Portugal niet naar gekeken of is dat geen Europa :o, alleen de handtekening van de DA was van belang. Ik vraag me dan toch echt af hoe regels zo extreem kunnen verschillen binnen Europa.

Maar influenza enting werd toch echt verplicht gesteld tijdens de reis naar Portugal, op sommige overnachtingsplekken zelfs Rhino, die hebben we dus ook overgeslagen.

Ondanks dat het Europees geregeld zou moeten zijn zijn de eisen per land nogal verschillend. Naar België is, in principe, dus niks nodig, naar Duitsland wel........omdat het een Benelux is en het ander niet. In Portugal is een krabbel van een DA genoeg en maakt wel of niet "geregistreerd" niet uit en in Nederland wordt alles tot op de bodem uitgemeten; het braafste jongetje van de klas?

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 15:53

Bedankt iedereen voor de toevoegingen en meedenken.

Had ook gedacht dat Benelux makkelijker zou zijn.
En had misschien ook meer vrede mee gehad als het op de website van het ministerie duidelijk vermeldt stond. Inclusief van de extra "niet-stamboek", of "ander-stamboek" papieren, het Commercieel vs. Niet-Commercieel (dat dit ook over de status van de vervoerder gaat), etc.

Op basis van de website had ik geen twijfel dat er geen certificaat nodig was. Totdat de transporteur zei dat dit wel moest, en ik verder ben gaan zoeken en vervolgens vanalles-en-nogwat aan (tegenstrijdige) regelgeving tegenkwam. En.. er geen coulance regeling is :o als (buiten jouw schuld om) de vertrekdatum gewijzigd wordt en buiten de 10 dagen van uitgifte valt.

Voor andere dingen die ze willen, geen probleem! Entingen, perfect! Compleet/correct paspoort, verplicht! Chip checken aan de grens? (Ik ben zwaar vóór, zelfs verplicht en met registratie om zo gestolen paardenhandel tegen te gaan. Zou ik zo met liefde voor betalen. Het zal je gestolen paard maar zijn die ze zo vinden!) Maar omdat ik als particulier mijn paard liever in een vrachtwachtje heb staan ipv trailer om zo de reis te vergemakkelijken, en daardoor iemand in moet huren die daar ook al belasting over betaald.. terwijl het anders voor hetzelfde paard, zelfde afstand en zelfde eigenaar niet zou gelden.. Nee, dan ben ik minder enthousiast.)

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Tijdelijke verhuizing paard Nederland - Belgie - Nederland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:38

en als je zelf een vrachtwagentje huurt en zelf rijdt, misschien een optie? Ben je goedkoper uit dan met dit gezeur of een particuliere "taxi"?
Belachelijke regeling allemaal! Ik heb toch nog steeds mijn twijfels over het hele "commerciële" verhaal; op reizen buiten de Benelux inderdaad, maar binnen de Benelux...........??

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 17:25

ElCid schreef:
en als je zelf een vrachtwagentje huurt en zelf rijdt, misschien een optie? Ben je goedkoper uit dan met dit gezeur of een particuliere "taxi"?
Belachelijke regeling allemaal! Ik heb toch nog steeds mijn twijfels over het hele "commerciële" verhaal; op reizen buiten de Benelux inderdaad, maar binnen de Benelux...........??


Apart is dat wanneer je een chauffeur inhuurt, je sowieso al overheids-belasting betaaldt over dat factuur, een bedrag dat niet naar de overheid zou gaan als je zelf zou rijden of een vrachtwagentje zou huren. Dus een extra financiele tegemoedkoming is er al. Waarom dan toch 200 euro voor hetzelfde paard, van dezelfde eigenaar, voor dezelfde afstand, tussen dezelfde landen, op dezelfde dag. (En de marge die een commerciele bestuurder heeft, is nou ook weer niet zo enorm dat er echt zwaar op verdiend wordt. En het is niet de bestuurder die de 200 euro betaald.)
Daarbij, als ik iemand particulier zou vragen om een vrachtwagentje te rijden, dan zou ik die ook ruim benzinegeld geven, lunch/drinken/ijsje, en een cadeautje of geld voor de tijd en dergelijke. Dan heb ik toch eigenlijk ook -betaald- voor een transport-service.
Ga een vriendin vragen, volgens mij had die vroeger een paard die niet op de trailer wilde, en had weer een andere vriendin die haar dan met een vrachtwagentje reed waar het paard wel in ging en rustig op stond. (ik ben compleet nutteloos in dit geheel, heb niet eens een rijbewijs. :o )

Bedankt iedereen!

De regels zijn er, en dat is geen probleem, als het is dan is het zo, zou alleen fijn zijn als het ergens duidelijk stond zodat je niet in onzekerheid zit, of voor niets 200 euro betaald, of aan de grens problemen krijgt. Dat stukje van stamboekpapier/stamboekloos ben ik maar 1x tegengekomen op alle sites die ik gelezen heb. (en dat waren er veel.) En dan tesamen met de variatie van ElCid van haar geregistreerde paint met KNHS paspoort. Volgens mij kun je makkerlijker uitvinden hoe je je paard naar de VS mee kunt nemen. ( :+ )

(probeer alleen te achterliggende logische verklaring/achtergrond/nut te vinden van al deze regels, en vervolgens waar dit allemaal te vinden is op de site van NWVA)

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:42

Nogmaals antwoord gehad van mijn vrienden bij de NVWA met de expliciete vraag over de transporteur! Omdat het paard terugkomt naar Nederland is het niet commercieel en is er dus geen certificaat nodig. De persoon die me dit heeft laten weten is overigens belast met het verstrekken van certificaten en keuren van dieren dus weet waar hij het over heeft.

Transporteur weet dus ook niet hoe het zit maar dat is begrijpelijk omdat het binnen de NVWA dus ook niet duidelijk is.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Tijdelijke verhuizing paard Nederland - Belgie - Nederland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:59

Ik doe hetzelfde werk :+
En ben daarnaast betrokken bij ontwikkelingen in het beleid en tussen beleid en uitvoering.
Er is helaas nog veel werk aan de uniformering van onze werkzaamheden en zeker het paardentransport is een punt van aandacht dat de komende periode in de spotlights staat, omwille van de lastige regelgeving.

Het is bij de kwestie die ts stelt van wezenlijk belang dat de transporteur commercieel is en dat daarmee het gezondheidscertificaat wel verplicht is.

Wanneer het paard op de vrachtwagen staat, is de chauffeur de houder =degene die het dier onder zich heeft. Deze chauffeur is zijn beroep aan het uitoefenen, een commerciele acticviteit.
Wanneer deze chauffeur wordt aangehouden is de niet commerciele eigenaar er niet bij.
Die kan dus niet verklaren dat het paard alleen maar even mee gaat vooe vakantie/training of les en dat het paard weer terug komt.

Blijft over een commerciele transporteur die aan het werk is en een paard over de grens brengt.

En daarmee zal hij voor het paard een gezondheidsverklaring moeten kunnen overleggen.