Zweetbladen kapot, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Zweetbladen kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 14:48

Even tussen de drukte door een best wel dringende vraag....
De zweetbladen van mijn springzadel zijn flink beschadigd.
Als ik hier niks aan doe blijft het verder scheuren en worden de gaten groter...
Hoe valt dit op te lossen? Compleet nieuwe zweetbladen? Of een stukje overzet leer?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en waar ik dit kan laten doen? Liefst niet te ver van Borculo zodat ik hem zelf kan brengen en halen...

Hieronder de foto's van de beschadigingen.

Afbeelding

Afbeelding

En voorop ook 2 scheurtjes

Afbeelding

Afbeelding


HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Zweetbladen kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:52

Ik heb geen idee of er nieuwe zweetbladen op gezet kunnen worden TS. Als het kan gaat het een erg duur grapje worden.
Als tip wil ik je geven het zadel toch wat beter bij te houden qua onderhoud en voorzichtig in de kast te doen. Anders heb je het met een volgend zadel zo weer.
De schade is al van langere tijd. Dit ontstaat niet ineens.

Zoek een leermaker/bewerker bij je in de buurt op. Die zal je veel info kunnen geven.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 14:53

HorseTopShop schreef:
Ik heb geen idee of er nieuwe zweetbladen op gezet kunnen worden TS. Als het kan gaat het een erg duur grapje worden.
Als tip wil ik je geven het zadel toch wat beter bij te houden qua onderhoud en voorzichtig in de kast te doen. Anders heb je het met een volgend zadel zo weer.
De schade is al van langere tijd. Dit ontstaat niet ineens.

Zoek een leermaker/bewerker bij je in de buurt op. Die zal je veel info kunnen geven.


Ik heb het zadel zo over genomen van iemand.
De beschadigingen waren er al maar ik had dringend een zadeltje nodig en voor de rest is hij super in orde.
Ligt ook als gegoten op mijn paard en daarom is het mij het geld waard hem te laten repareren.
Leer was slecht bijgehouden, heb hem meteen in de olie gezet want het was ontzettend droog.
Ik heb al contact gezocht met een zadelmaker maar nog geen reactie gehad vandaar hier mijn oproep.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:55

Mijn excuses :o Dat maakt het verhaal weer anders.
Ik denk dat een nieuw/goed tweedehands zadel kopen in dit geval niet veel gaat schelen van de kosten van de reparatie. Als het al mogelijk is.
Stukken leer eroverheen is in ieder geval geen optie.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 14:58

HorseTopShop schreef:
Mijn excuses :o Dat maakt het verhaal weer anders.
Ik denk dat een nieuw/goed tweedehands zadel kopen in dit geval niet veel gaat schelen van de kosten van de reparatie. Als het al mogelijk is.
Stukken leer eroverheen is in ieder geval geen optie.


Haha geeft niks! Kon jij ook niet ruiken :D :+
Mijn oude prestige paris had ook een overzet stuk uit voorzorg op de zweetbladen.
Alleen is dit oppervlak even wat groter.
Uiteraard wil ik gaan informeren bij diverse zadelmakers.
Maar dacht plaats even een oproepje om te kijken of er Bokkers zijn die ervaringen hebben met dit soort beschadigingen :)

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Zweetbladen kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:04

Ik heb het wel eens gezien hoor, een zadel waar nieuwe zweetbladen aan gezet waren. De oude waren compleet door :D .
Dat was destijds een stuk minder duur dan een nieuw zadel, ik weet niet of dat nu nog zo is.

Kieck <3

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 15:22

tennan schreef:
Ik heb het wel eens gezien hoor, een zadel waar nieuwe zweetbladen aan gezet waren. De oude waren compleet door :D .
Dat was destijds een stuk minder duur dan een nieuw zadel, ik weet niet of dat nu nog zo is.


Deze zadels zijn nieuw over de 2000 euro, dus een paar nieuwe zweetbladen is het 't zeker waard...
Verder technisch 100% in orde en dat vind ik toch belangrijker dan het uiterlijk...
Een paar overzet stukjes is ook prima, maar ik wacht nog op antwoorden van de zadelmakers die ik een berichtje heb gestuurd :)

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Zweetbladen kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:26

Het kan vast! Overzetstukjes kunnen misschien ook wel op de voorkant. Ik ben wel benieuwd naar het resultaat trouwens!

Kieck <3

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:31

Eigenlijk hoef je zelfs geen nieuwe zweetbladen. Gewoon uit elkaar laten halen en het middenstuk (achterste stuk is overtrokken met hetzelfde stuk leer maar ziet er nog goed uit dus ik zou het daar laten lossnijden) opnieuw laten overtrekken.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 15:32

maximuss schreef:
Eigenlijk hoef je zelfs geen nieuwe zweetbladen. Gewoon uit elkaar laten halen en het middenstuk (achterste stuk is overtrokken met hetzelfde stuk leer maar ziet er nog goed uit dus ik zou het daar laten lossnijden) opnieuw laten overtrekken.


Bedankt voor de tip! Ga het zeker bespreken!

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Zweetbladen kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:29

En als dat onderste leer nog dik zat is kun je ook niets doen.
Ik vind alleen die 'balijn' aan de voorkant wel storend doorgesleten. Dat is op zich ook niet een heel groot stuk leer, maar betekent wel kussens los en voorkant zweetbladen vervangen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Re: Zweetbladen kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-17 00:26

Twee zadelmakers via FB benaderd voor hun mening en prijsopgave.
Wel gelezen helaas geen reactie? :?
Dus nu maar weer verder zoeken naar andere zadelmakers in de buurt :')

Vicky_88

Berichten: 5033
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Overpelt

Re: Zweetbladen kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:40

Lijkt erop dat de bovenste laag leer losgelaten heeft. Lijkt alsof die erop geplakt zit. Je zou kunnen vragen of dit opnieuw bekleed kan worden als het onderste leer nog goed is.

<3 mama van een prachtig meisje <3
Sponsored by: http://www.ruitershoponline.nl :D

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-17 00:49

Vicky_88 schreef:
Lijkt erop dat de bovenste laag leer losgelaten heeft. Lijkt alsof die erop geplakt zit. Je zou kunnen vragen of dit opnieuw bekleed kan worden als het onderste leer nog goed is.


Ja volgens mij is het bovenste gedeelte kalfsleder...

Anoniem

Re: Zweetbladen kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:55

Ik lees wel eens iets over idefix hier op bokt kwa leer/zadel/hoofdstel makerij. Misschien kan diegene wel iets voor je betekenen?!

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-17 00:56

Euforie schreef:
Ik lees wel eens iets over idefix hier op bokt kwa leer/zadel/hoofdstel makerij. Misschien kan diegene wel iets voor je betekenen?!


Bedankt! Ik ga haar een PB sturen :)


kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Zweetbladen kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 01:04

Kan allemaal gewoon gerepareerd worden hoor, op de zweetbladen kunnen ze een extra laagje maken, ook dunnr leer zodat het niet te dik tussen been en paard is, en aan de voorkant kan ook gewoon een reep leer omgestikt worden.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Anoniem

Re: Zweetbladen kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 02:13

Ik was benieuwd of je wijzer bent of een oplossing hebt gevonden?

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Re: Zweetbladen kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-17 12:21

Ik zit nog te wachten op antwoorden, gaat erg moeizaam...

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Re: Zweetbladen kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-17 12:21

Ilona ter Horst heeft trouwens wel gereageerd.
Zij zei dat de zweetbladen eraf moeten en nieuwe erop maar aangezien zij daar niet de middelen voor heeft kon zij er niks mee.

hoogendroog
Berichten: 3279
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:23

Heb je al contact opgenomen met tuigenmaker Oonk uit Ruurlo? Hij maakt al mijn zadels, van opvullen tot stikken enz. Zeer tevreden over hem! PB maar als je zijn nummer wil.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-17 12:24

hoogendroog schreef:
Heb je al contact opgenomen met tuigenmaker Oonk uit Ruurlo? Hij maakt al mijn zadels, van opvullen tot stikken enz. Zeer tevreden over hem! PB maar als je zijn nummer wil.


Ik woon in Borculo dus als mijn vriend morgen vrij is kan ik er even met mijn zadel langs rijden :)
Mijn ouders hebben daar eerder ook wel eens mijn zadel heen gedaan voor nieuwe singelstoten.

Bedankt voor de tip!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:24

Misschien kun je beter je zadel meenemen en lijfelijk naar een zadelmaker stappen.
Dan kunnen ze er niet omheen om direct antwoord te geven.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

hoogendroog
Berichten: 3279
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:27

Graag gedaan! Ik zie trouwens dat het om een Prestige gaat. Oonk heeft hier voor de buitenlandse ruiters bij de buurman wel vaker deze reparaties uitgevoerd (komt vaker voor bij Prestige).

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 21:02

Excuus dat ik dit oude topic omhoog haal.
Maar ik heb een redelijk duur zadel gekocht (toevallig ook Prestige) en in de zweetbladen aan de onderkant waar je laars ligt, beginnen kleine scheurtjes te komen.

Ik vroeg me dus af hoe jij dit destijds opgelost hebt? Voor nu ga ik het in ieder geval goed bijhouden, maar het gaat sowieso een keer echt scheuren en ik ben graag voorbereid. Bovendien, als het makkelijk te repareren is, ben ik het misschien liever voor :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers