Ik Krijg hem niet uit de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joliennnb
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-03-17

Ik Krijg hem niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 17:46

Ik krijg mijn paard soms niet uit de wei... Of het nou mooi of slecht weer is.

Ook aan het halster touw of met voer lukt dit niet. Hij trekt zich los en rent dan weg en gaat er een spelletje van maken. En op het voer wilt die wel op af komen maar zodra je hem dan weer pakt loopt die weer weg. Ik heb al zoveel geduld gebruikt..
;(
Iemand andere tips om hem te lokken of te pakken?

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Ik Krijg hem niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:48

Longeertouw + handschoenen nement zodat hij niet op 1, 2, 3 kan wegrennen? Dan heb je misschien wat speling om hem net op tijd te corrigeren en weer bij je te nemen?

joliennnb
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-03-17

Re: Ik Krijg hem niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 17:52

Dankjewel voor je tip. Ik ga het is testen!

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ik Krijg hem niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:58

Wat doe je zoal met je paard? Het kan zijn dat als jij bijvoorbeeld alleen hard met hem werkt, hij dus op die manier onder het werk uit wilt komen: dus zich niet laat vangen omdat ie dan weet dat ie weer aan de bak moet.
Afwisseling is belangrijk voor paarden, ook om de lol in alles te houden, het moet leuk zijn om met jou mee op pad te gaan! Ga eens grondwerk doen, een wandeling maken of gezellig trutten een dagje.

Als je dit al doet: mijn vorige bijrijdpony ging altijd draaien bij het hek als ik hem er eenmaal uit had, ik ben 1 keer echt heel erg boos geworden en heb hem toen goed laten zien dat ik niet gediend ben van het door mij heen rennen en niet bij mij blijven. Sinds dien wilde hij nog weleens testen maar nooit meer echt weg gerend.

Cococo
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Geen lid meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:04

Ik zou hem gaan trainen in de wei, soms moet hij vervolgens mee uit de wei om te gaan wandelen, dan om te rijden, dan om naar de stal te gaan.
Maar ook heel vaak gewoon, stukje meelopen, weer losmaken, weer vast maken.
Ook wat gaan rommelen in de wei, gras snijden, een emmer neerzetten, weer weghalen, paaltjes schrobben of gewoon een boekje lezen.
En het echte eten, dat buiten de wei geven, dus een lekkere wortel is voor buiten de wei, een bietje, een hapje muesli.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:08

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardengedrag waar het hoort.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:13

Al geprobeerd door te zetten tot hij opgeeft? Dus gewoon met een halster en halstertouw erop af en verder niks, geen snoep of truukjes. Laat hem maar weglopen/rennen, hij wordt vanzelf moe. Loop er rustig achteraan, vooral jezelf niet moe maken. Wel even inplannen in je agenda want zal misschien even duren in het begin ;) dit een paar dagen volhouden en hij leert dat jij hoe dan ook doorgaat dus kan hij net zo goed gelijk meewerken want paarden verspillen liever geen energie als dat niet hoeft (bewaren ze liever voor als ze écht moeten vluchten). Hij zal uiteindelijk inzien dat hij er niets mee wint, omdat jij volhoudt.

Misschien helpt het. Succes in ieder geval!

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:58

Niet meer voeren in de wei?
Niet alleen werken buiten de weide?

Misschien is het goed om ophalen te laten linken aan iets leuks, dus voeren, wandelen, of gewoon poetsen.

Ik weet niet wat je nu doet als je hem uit de weide haalt?

Rent hij weg vlak voor dat je de weide uit wilt lopen? Dan kun je proberen hem achterwaards de weide te verlaten.

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Re: Ik Krijg hem niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:08

Mijn paard deed dit eerst ook. Voor mij hiep het om haar gewoon af en toe een halster om te doen in de wei en dan een rond je te met haar door de wei te lopen en haar dan weer met rust te laten. Misschien helpt dit ook wel..

joliennnb
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 22:02

Toothless schreef:
Wat doe je zoal met je paard? Het kan zijn dat als jij bijvoorbeeld alleen hard met hem werkt, hij dus op die manier onder het werk uit wilt komen: dus zich niet laat vangen omdat ie dan weet dat ie weer aan de bak moet.
Afwisseling is belangrijk voor paarden, ook om de lol in alles te houden, het moet leuk zijn om met jou mee op pad te gaan! Ga eens grondwerk doen, een wandeling maken of gezellig trutten een dagje.

Als je dit al doet: mijn vorige bijrijdpony ging altijd draaien bij het hek als ik hem er eenmaal uit had, ik ben 1 keer echt heel erg boos geworden en heb hem toen goed laten zien dat ik niet gediend ben van het door mij heen rennen en niet bij mij blijven. Sinds dien wilde hij nog weleens testen maar nooit meer echt weg gerend.


Ik rij dressuurmatig met hem en 1x in de week met goed en slecht weer een grote buitenrit. Verder tuttelen we ook wel gewoon in de stal.

De buitenrit vind hij erg leuk, dus altijd hard werken is het niet omdat ik hem ook wel is voor een poets beurt er uit haal.

Ben helaas vaak genoeg boos geworden maar dat hielp ook niet. Ook niet als ik hem aan touw mee neem en iemand anders er achter loopt om te zorgen dat die wel door loopt.

joliennnb
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 22:04

branka16 schreef:
Niet meer voeren in de wei?
Niet alleen werken buiten de weide?

Misschien is het goed om ophalen te laten linken aan iets leuks, dus voeren, wandelen, of gewoon poetsen.

Ik weet niet wat je nu doet als je hem uit de weide haalt?

Rent hij weg vlak voor dat je de weide uit wilt lopen? Dan kun je proberen hem achterwaards de weide te verlaten.


Hij rent weg zodra ik bij hem kom en hem pak!

Roosvdz
Berichten: 17
Geregistreerd: 04-03-17

Re: Ik Krijg hem niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:16

Hij weet waarschijnlijk wat er altijd gebeurt nadat je hem pakr: naar stal. En dat vindt hij vast niet leuk. Dus probeer hem ook eens te pakken en dan hem niet direct weeer naar stal te brengen. Maar hem dan na even aaien gewoon weer los te laten

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Ik Krijg hem niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:24

De mijne deed het ook en vooral als ze met een andere samen stond. Ik heb eerst altijd 1 snoepje meegenomen en dat langzaam afgebouwd en nu komt ze 9 van de 10 keer. :)

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:26

Roosvdz schreef:
Hij weet waarschijnlijk wat er altijd gebeurt nadat je hem pakr: naar stal. En dat vindt hij vast niet leuk. Dus probeer hem ook eens te pakken en dan hem niet direct weeer naar stal te brengen. Maar hem dan na even aaien gewoon weer los te laten


Ik ga hierin mee.
Ik zou echt proberen meerdere keren per dag halster om halster af en poetsen gewoon dingen doen in de weide.

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:56

Ik ga mee met de reactie hierboven.

Je zegt dat hij wegrent zodra je hem pakt - krijg je hem dan wel vast en rent hij daarna weg uit je handen, of kom je er helemaal niet aan toe om een halstertouw vast te klikken?

Estherbuddy

Berichten: 45
Geregistreerd: 10-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:36

Grondwerk.

En ga in de wei op je knieën zitten. Touwtje niet laten zien niet aankijken komt hij vanzelf als goed is.