Kaptoom ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Kaptoom ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 13:06

Dag Bokkers,

ik wil graag een kaptoom aanschaffen voor het werken aan de hand en vooral het longeren. Nu is er 1 probleem, ik ben totaal niet bekend in dit gebied. Nu wil ik niet naar de eerste de beste ruitersportzaak rijden en de goedkoopste kaptoom van het rek trekken zonder de ins & outs te weten dus heb ik mij gestort in dit topic: [HAR] Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen maar daar vond ik veelal ervaringen over bitloze hoofdstellen.

Wie kan mij een beetje wegwijs maken in de wereld van de kaptoom? Met een beetje Googlen vind je al gauw de verschillende versies, bijv de Academische kaptoom en de Weense kaptoom maar wat is nu écht prettig om mee te werken? Echt leer, nepleer, nylon? Ijzer in/op de neusriem? Geen ijzer in/op de neusriem?

Wat ik zoek...een fijne kaptoom die (uiteraard wanneer deze goed afgesteld is) niet schuift. Ik lees over verschillende uitvoeringen dat er nogal wat ijzerwerk in verwerkt zit waardoor ze soms zwaar of lomp zijn. Een té dunne neusriem lijkt me dan ook weer niet prettig voor het paard. Kortom, waar doe ik goed aan? Het oog wil ook wat, een degelijke kaptoom zonder al te veel toeters en bellen trekt mij het meeste zoals de FRA Baro.

Heeft iemand tips of ervaringen voor mij? :D

Tess1

Berichten: 232
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: België

Re: Kaptoom ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:58

ik heb die van FRA zonder ijzer in. Heel tevreden van. Zacht onderlegd en schuift amper.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Kaptoom ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 19:02

Bedankt voor je antwoord Tess1 :). Voor zover ik kan zien is dat idd de FRA Baro, de kaptoom die mij zo op het eerste gezicht het meeste trekt.

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Kaptoom ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:06

Hier ook de FRA Baro. Zowel gebruikt bij mijn Tinkers als bij mijn Shetlander. Erg tevreden over. :) Is een fijn hoofdstel met zowel voor bit- en bitloos.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kaptoom ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:10

Ik heb een academische kaptoom, maar gebruik hem met een bontje erom heen. Als ik weer een nieuwe zou aanschaffen dan zou ik voor een brede zacht onderlegde leren neusriem gaan. Ik heb wel eens de Micklem gebruikt als kaptoom, maar ondanks de fijne vorm vind ik de smalle leren en niet echt onderlegde neusriem te scherp op het neusbot. De kaakriem is wel een hele fijne, daar zou ik zeker op letten bij de aanschaf, de mijne schuift waardoor mijn kaptoom ook minder stabiel ligt.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 19:24

RianneH schreef:
Ik heb een academische kaptoom, maar gebruik hem met een bontje erom heen. Als ik weer een nieuwe zou aanschaffen dan zou ik voor een brede zacht onderlegde leren neusriem gaan. Ik heb wel eens de Micklem gebruikt als kaptoom, maar ondanks de fijne vorm vind ik de smalle leren en niet echt onderlegde neusriem te scherp op het neusbot. De kaakriem is wel een hele fijne, daar zou ik zeker op letten bij de aanschaf, de mijne schuift waardoor mijn kaptoom ook minder stabiel ligt.


Als normaal hoofdstel heb ik nu de Micklem Competition in gebruik. Zeer tevreden over maar ben wel op zoek naar iets anders omdat ik anders straks nagenoeg 2 dezelfde hoofdstellen in de kast heb hangen en aangezien het aanbod zo ruim is wil ik mij richten op iets verschillends. :D

De kaakriek is een goede tip, dankjewel!

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Kaptoom ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:26


NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Kaptoom ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 21:32

Bedankt Willemina_L, ziet er erg netjes uit ook. :j

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:39

Afbeelding


Ik heb hem hier op bokt bij Lusitana besteld zonder ijzer en er kan een bit in.
Gebruik hem al 10 jaar zo blij ermee
Doe hem ook om met wandelen met de longeer lijn dan als hij aan de haal gaat ik toch iets te zeggen heb _O-

Beebee
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:51

Ik gebruik de Academische kaptoom met een bontje van BR en die van Horka en de Baro van FRA. Ik vind ze alle drie erg prettig om mee te werken. Bij de Academische heb ik de kaakriem vastgezet, zodat ie niet omlaag zakt. Alle drie blijven goed zitten.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Kaptoom ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:54

Afbeelding

Ik heb een marjoman. Hele fijne kaptoom. Fijne zacht leer.
Geen ijzer in de neusriem. De ringen zijn goed afgewerkt. Dus die komen niet door het leer op de de neus.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:56

NinaCharlie schreef:
Bedankt Willemina_L, ziet er erg netjes uit ook. :j


Graag gedaan! En je kunt met de bitriempjes ook een bit bijhangen. Zag op de website ook een anatomische versie.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Kaptoom ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 21:59

Nessa wat jij aanhaalt vind ik ook inderdaad erg belangrijk, dat de ringen niet door het leer te voelen zijn voor het paard!

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Kaptoom ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 01:35

Dat is met de fra wel zo

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Kaptoom ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 01:41

ook ik heb de FRA Baro- super kaptoom, mijn pony hiermee beleerd (nog mee bezig), bitloos gaat al nagenoeg vlekkeloos.

Zit goed, zit stevig, en zit geen ijzer in

Vilar
Berichten: 553
Geregistreerd: 14-02-12

Re: Kaptoom ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:48


NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Kaptoom ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 12:00

Vilar bedankt, de Fiaterre uitvoering ziet er mooi uit. :j
Voor de personen met een Baro, klopt het idd dat de ringen op de neusriem te voelen zijn voor het paard zoals Nessa aangeeft?

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:21

Ik heb er een leren van horka. Ook een super fijne kaptoom.

Ben nog pas bij de basis van grondwerk met kaptoom maar binnenkort gaan we een stapje verder.

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:45

Ik heb er eentje van Horka. Gekozen omdat hij lekker licht is en omdat er voor zo ver ik weet geen ijzer in zit. Ligt mooi stil en schuift niet.
Ondanks dat Horka een redelijk budgetmerk is, voelt het leer na 3 jaar nog steeds heel zacht en soepel.
Ik heb hem een hele periode met veel plezier gebruikt! Nu kan het even niet, maar ik hoop in de toekomst wel weer.

Ik raad je enorm aan om wel een les te nemen over hoe je ermee moet werken. Super leerzaam en dan weet je zeker dat je hem goed gebruikt ;)

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:46

Ik heb ook die van Horka. Daar zit wel ijzer in de neusriem, een soort ketting geloof ik, maar ik vind hem erg soepel en stevig om het hoofd. Hij valt wel groot vond ik, ik heb maat cob voor mijn KWPN'er.

Tess1

Berichten: 232
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:12

NinaCharlie schreef:
Vilar bedankt, de Fiaterre uitvoering ziet er mooi uit. :j
Voor de personen met een Baro, klopt het idd dat de ringen op de neusriem te voelen zijn voor het paard zoals Nessa aangeeft?


volgens mij niet

Flloorrr
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:20

Een kaptoom is heel fijn! Ik werk er ook mee soms. Ik was verbaasd hoe snel mijne gewend was aan druk van de neus en niet van de kin :) Heel fijn tuig <3

Flloorrr
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:21

Mijne is van nylon en heeft 3 ringen. Schuift wel een beetje maar ik ben niet zo heel serieus ermee. Doe hem ook niet wekelijks om of zo..

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Kaptoom ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 13:43

Bedankt voor de reacties allemaal! Heb er echt een hoop aan. :)
Zojuist heb ik de Per Mi Cavallo Fiaterre besteld. Ben erg benieuwd hoe deze gaat bevallen.

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Kaptoom ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:48

Ik wilde net plaatsen dat ik de fiaterre heb en dat de sluiting helaas erg stug blijft. Ondanks goed invetten is en blijft het aandoen van de neusriem echt een drama. Ik krijg hem vaak niet op het juiste gaatje en doordat hij dan te los zit schuift/draait hij ook.

Ook moest hij na 1x gebruiken al naar de zadelmaker om terug aan elkaar te naaien. Mijn paard gaf een ruk aan het touw en ze was er vandoor en de neusriem lag op de grond.

Wellicht heb ik een maandagmorgen gevalletje...
Ik ben wel aan het kijken voor een anderen, de marjoman spreekt mij het meest aan tot nu toe.