Gedoe over turkije

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Gedoe over turkije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 11:15

Met verbazing volg ik de ophef en heftige rellen en discussies over Turkije nu. Ik probeer te begrijpen wat er nu aan de hand is. Probeer voor te stellen als een nederlandse minister elders zou gaan lobbien. Of een minister van Belgie, China of Ruskand hier hetzelfde zou doen. Zou dan de ophef net zo groot zijn?

Mijn mening is dat politiek binnen de eigen landsgrenzen hoort te blijven. Via media zijn mensen ook wel te bereiken.

Wat me alleen vooral schokt is dat jonge mensen van turkse afkomst, geboren en opgegroeid in nl zo fel zijn over iets in een land waar ze niet wonen of direct mee te maken hebben. Misschien een kort door de bocht reactie van me. Maar is er dan wel een goede integratie geweest of blijkt hieruit dat het allemaal schijn is? En waarom zijn juist de turkse mensen zo fel? Of is dat een overbelicht incident?

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Gedoe over turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:20

Even kort, die media is behoorlijk gekleurd hè. De media die niet voor Erdogan is, is of wordt uitgeschakeld.

En voor mij gaat het niet zo zeer om het feit dat het Turken zijn, als wel om het gebeuren dat Erdogan op deze manier "democratisch" dictator gaat of kan worden. Ook als zoiets in België zou plaatsvinden, zouden we daar mee moeten uitkijken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 11:27

Ja dat weet ik, vandaar ook dit topic en mijn opmerking overbelicht incident? Maar ik bedoelde ook en vooral de reactie in nederland van mensen die hier wonen en geboren zijn, los van het ietwat aparte gedrag van Erdohan

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:40

Ik snap sowieso niet waarom je hier blijft wonen als je alleen maar liefde hebt voor een ander land. Is geen aanval dat ze weg moeten maar ik vraag me dat serieus af. Blijf je dan alleen voor het geld? Ze zijn alleen Nederlands als het ze goed uitkomt lijkt wel. Vind het erg jammer dat het zo moet.

Ik snap dat ze niet mogen komen om hier campagne te voeren, soort dictator die meer macht wilt. Raar om campagne te voeren in een land wat democratisch is. Het lijkt wel een klein kind die zijn zin niet krijgt. :=

En
Vrede op aarde. <3

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Gedoe over turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:44

Erdogan is een machtsbeluste zak en die verkiezingen gaan absoluut niet eerlijk plaatsvinden als je t mij vraagt. In zijn eigen land zet hij mensen al onder druk, en dat probeert hij in Nederland ook. Ik kan geen uitspraken doen in hoeverre Turkse mensen zich hier bezig houden met de politiek in Turkije, gezien ik niet mijn hele mening op één groepje demonstranten wil baseren. Erdogan vind ik in ieder geval maar een eng figuur.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:46

Erdogan heeft zijn eigen wet overtreden. Hij heeft zelf een wet waarin hij verbiedt dat er in het buitenland politieke steun mag worden gezocht.
Hij ontloopt diezelfde wet door het nu een informatie ronde te noemen.
Ik vind dat als je zo voor Turije bent en zo tegen Nederland je lekker in Turkije moet gaan wonen.
Je hoort dan hier niet thuis. Dat tuig wat in Amsterdam en Rotterdam zo huis gehouden hebben zijn geen Nederlanders en moeten dus als zodanig wettelijk worden behandeld.

Ik hoop dat Nederland zijn rug recht houdt. Denemarken heeft als enige zijn steun aan ons gegeven door aan te geven dat het bezoek van Turkije niet welkom is in zijn land als gevolg van wat er hier aan de hand is. Denemarken zegt dat het achter Nederland staat en daarom het bezoek uitstelt.
Hartstikke goed Denemarken!

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:48

Ik verbaas me er ook over TS... Ben benieuwd of hier iemand meer duidelijkheid kan scheppen voor ons...

Ik ben ook geneigd zo te gaan denken als Meliaforever, gelukkig zag ik zaterdagavond nog een Turkse Barista op tv, die het wat beter leek te begrijpen dan de demonstranten en betreurde dat het nu zo moest. Maar dat zal dan wel een echte Nederturk zijn..

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Gedoe over turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:52

Ik denk dat meer mensen hier nu ook gaan stemmen op een partij die voor de EU is. Samen sta je sterker. Of de PVV krijgt nog meer stemmen, maar die zijn tegen de EU en sta je dus zwakker.

Denemarken verdient een pluim. Je laat je land toch niet bedreigen en uitschelden door zo iemand, kom nou.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:57

Verbaase me al dat er nog geen topic over was :D

Mijn man is Turks (woont sinds pas oktober 2016 in NL), maar is fel tegen Erdogan. Wat een misselijke vent is dat.. En wat afgelopen weekend is gebeurt :n Als het niet in zijn straatje past hooo maar..

De verkiezingen rondom hem zijn sowieso niet eerlijk. Als je in Turkije tegen hem bent, en dat uit durft te spreken verlies je je baan, en 9 van de 10x word je ook nog eens de cel ingegooid. Ik snap ook echt niet waarom zoveel Turken VOOR hem zijn. Wij hopen dat er een dikke HAYIR (nee) uit komt, maar ik ben er bang voor.

Overigens vind ik wel dat Turken in NL (en andere landen) mee mogen stemmen. Vooral omdat er veel Turken zijn die toch weer die kant op gaan om te wonen. Wij denken hier zelf ook over na, dus dan krijg je echt wel hiermee te maken.

Stel je voor: Wilders wilt in Turkije zieltjes gaan winnen, bij de Nederlanders die in Turkije wonen voor aankomende verkiezingen. Denken jullie serieus dat Erdogan dat had geaccepteerd? :+ Nu is het andersom en zijn de poppen aan het dansen.. De Turkse media is er heel het weekend al vol van. Ook hoe onze politie de 'vreedzame' demonstranten aanpakt :roll: Met honden en paarden... Haha tja in Turkije doen ze het met tanks..
In Turkije roepen ze overigens ook het volk op om Shell en de ING bank te boycotten (die gevestigd zijn in Turkije). Ook is het Nederlandse ambassade dicht.

Waar willen jullie meer duidelijkheid over?

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:01

Ik begrijp ook niet hoe zoveel mensen voor Erdogan (lijken te) zijn. Een wetswijziging willen doorvoeren om totale macht te krijgen met het idee dat je dan terrorisme beter kunt bestrijden? Bij iedereen die een beetje de geschiedenis kent gaan toch alle alarmbellen rinkelen?

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:06

Ik denk ook dat veel Turken 'voor' hem zijn omdat ze bang zijn voor wat er gebeurt als ze tegen zijn.

De politie doet ook maar hun werk en als het niet goedschiks kan, dan moet het maar kwaadschiks.

Gedraag je gewoon. :=

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:08

Fidan Ekiz heeft hierover een treffende column geschreven:

http://www.ad.nl/dossier-rel-met-turkij ... ~a443a7af/

Daarnaast ben ik bang dat er een vertekend beeld onstaat van de Turkse-Nederlanders.
Ik denk dat het merendeel van de Turken zich dissantieert van alles wat er is gebeurd dit weekend, maar die hoor je niet.

Je hoort de schreeuwerds, de herrieschoppers die altijd wel weer een reden vinden om te rellen.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Gedoe over turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:16

Inderdaad Laetitia. Ik denk dat de relschoppers een minderheid zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 13:17

Ik ben me er zeker van bewust dat er een zwijgende meerrderheid is en een klein groepje schreeuwerds. Alleen die laatsten zijn er wel en hoe hebben die zover kunnen vervreemden min of meer van het land war ze zijn geboren en opgegroeid.

En zou als een nederlandse minister dit zou doen in een ander land er ook zoveel heisa over zijn. Overigens had dit ook een ander land kunnen zijn in de topic titel als daar het zelfde mee was gebeurd.

Ik weet dat Erdohan wat dubieus bezig is, net als Poetin, Oen, en desnoods heel dun geschreven Trump. En nog meer landen waar hun leidinggevenden de macht steeds verder naar zich toetrekken en een dictatuur voorbereiden. Maar dat is in eigen land.

Is er een andere bevolkingsgroep die in het buitenland wonend zo hard schreeuwt voor dingen in hun eigen land?

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:19

Er waren inderdaad ook berichten dat de 'oudere' generatie de jongeren rustig probeerde te houden tijdens de demonstraties, wat helaas niet is gelukt :+

Ik denk overigens dat als het bijv. de minister van China of iets dergelijks was geweest het wel gewoon door had mogen gaan.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:21

Ierpier schreef:
Ik begrijp ook niet hoe zoveel mensen voor Erdogan (lijken te) zijn. Een wetswijziging willen doorvoeren om totale macht te krijgen met het idee dat je dan terrorisme beter kunt bestrijden? Bij iedereen die een beetje de geschiedenis kent gaan toch alle alarmbellen rinkelen?


Dit vraag ik me inderdaad af... Fidan Ekiz heeft hier niet over gezegd in haar column, wat overigens een hele mooie is... Maar waarom schreeuwt die minderheid zo hard voor Erdogan?
Ben gewoon oprecht geïnteresseerd... Zonder veroordelen....

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:25

Persoonlijk snap ik niet dat Turkije hiermee weg komt.
Echt onbegrijpelijk dat wij onze diplomaten niet officieel terugroepen en dat we de Turkse ambassadeur niet naar huis zenden. Erdogan spreekt ronduit oorlogstaal uit. En dan zijn er nog partijen die dit los zien van eventuele eu lidmaatschap ! Weet waar je 15 maart op stemt mensen!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:28

Ik vind het heel erg eng hoe mensen zo (ver)blind kunnen zijn. Ik hoop maar dat dit een kleine maar schreeuwerige groep is. Ik heb er geen idee van of dat echt zo is of niet. Ik hoopte ook dat Trump slechts een handvol stemmers zou hebben, maar die is toch ook echt predident. En van Wilders denk je dat ook, maar die loopt blijkbaar toch ook goed in de peilingen. Veel Turken zijn erg trots op hun land en hebben een groot nationaliteitsgevoel (ook imo gevoed doordat Turkije er alles aan doet om Turken in het buitenland nog zoveel mogelijk te binden, dubbele nationaliteiten, legerdiensten...).

Ik hoorde gisteren op de radio een voorstander die zei dat Erdogan democratisch verkozen is, dat zijn tegenstanders hier ook gerust reclame mogen maken, en dat hij het niet vond kunnen dat hij vergeleken werd met een dictator, want zelfs als deze wet erdoor komt dan is hij "democratisch" verkozen want ze hebben toch gestemd?
Dat Erodogan zowat de hele media in zijn greep heeft en dus gewoon ervoor zorgt dat hij zoveel mogelijk positief in het nieuws komt, dat hij zowat een half land van tegenstanders in de gevangenis heeft gegooid, dat wordt even vergeten. Het blijft blijkbaar toch democratisch hé. Hij is bijzonder goed in zichzelf profileren als de grote redder van het land en alle tegenkanting te doen lijken als "zie je, die zijn gewoon tegen de Turken, ik ben er juist om jullie tegen al die praktijken te beschermen!", en genoeg man die er gewoon met ogen open intrapt.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:28

Willl65 schreef:
Persoonlijk snap ik niet dat Turkije hiermee weg komt.
Echt onbegrijpelijk dat wij onze diplomaten niet officieel terugroepen en dat we de Turkse ambassadeur niet naar huis zenden. Erdogan spreekt ronduit oorlogstaal uit. En dan zijn er nog partijen die dit los zien van eventuele eu lidmaatschap ! Weet waar je 15 maart op stemt mensen!

In ieder geval niet op de PVV :+

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:32

Willl65 schreef:
Persoonlijk snap ik niet dat Turkije hiermee weg komt.
Echt onbegrijpelijk dat wij onze diplomaten niet officieel terugroepen en dat we de Turkse ambassadeur niet naar huis zenden. Erdogan spreekt ronduit oorlogstaal uit. En dan zijn er nog partijen die dit los zien van eventuele eu lidmaatschap ! Weet waar je 15 maart op stemt mensen!


En waar moeten we dan op stemmen volgens jou?

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:32

Kwanyin: Jij snapt het!

Will65: inderdaad niet op de PVV.. Wilders is niet veel beter dan Erdogan.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:33

Ik ook niet hoor?
Maar de meeste hier stemmen toch echt op diegene die toetreding turken als mogelijkheid zien.

Verder lees ik hier ook juist nu moeten we voor EU zijn. Nou wat zijn die ons nu aan het verdedigen zeg.
De enige die opstaat is Denemarken!
Duitsland en Frankrijk geven de Turkse overheid nota bene wel een podium. En dat na alles wat Turkije nu over Nederlanders denkt te kunnen uitbraken zonder enige consequenties.
Ik begrijp er werkelijk niets meer van

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Re: Gedoe over turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:35

Mediaforever voor mij is het FVD. Wat het voor jou wordt zal je echt zelf moeten uitzoeken.
Ik geef alleen weer aan hoe het zogenaamde EU front omgaat met de Turkije rel.
En dat zegt mij in ieder geval genoeg als het gaat om zogenaamde bescherming.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:37

Willl65 schreef:
Ik ook niet hoor?
Maar de meeste hier stemmen toch echt op diegene die toetreding turken als mogelijkheid zien.

Verder lees ik hier ook juist nu moeten we voor EU zijn. Nou wat zijn die ons nu aan het verdedigen zeg.
De enige die opstaat is Denemarken!
Duitsland en Frankrijk geven de Turkse overheid nota bene wel een podium. En dat na alles wat Turkije nu over Nederlanders denkt te kunnen uitbraken zonder enige consequenties.
Ik begrijp er werkelijk niets meer van


Zien? Of zagen?

Ik denk dat het toch niet meer dan logisch is dat deze rel een heleboel betekent voor eventuele toetreding tot de EU, gezien de nu slechte verstandhoudingen. Dit zal zeker een hoop vertraging opleveren.

Denk maar aan de nog te komen verkiezingen in andere Europese landen dit jaar...

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:41

Willl65 schreef:
Ik ook niet hoor?
Maar de meeste hier stemmen toch echt op diegene die toetreding turken als mogelijkheid zien.

Verder lees ik hier ook juist nu moeten we voor EU zijn. Nou wat zijn die ons nu aan het verdedigen zeg.
De enige die opstaat is Denemarken!
Duitsland en Frankrijk geven de Turkse overheid nota bene wel een podium. En dat na alles wat Turkije nu over Nederlanders denkt te kunnen uitbraken zonder enige consequenties.
Ik begrijp er werkelijk niets meer van

Duitsland heeft zich achter Nederland geschaard!
http://www.tijd.be/dossier/Europareeks/ ... 1489405209