Schaduwstruik met bloemen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21712
Geregistreerd: 21-03-05

Schaduwstruik met bloemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 16:20

Ik heb al wel wat gegoogled maar ik kom er niet helemaal uit. Ik wou eerst graag een vlinderstruik, maar ik heb juist een schaduw plek te vullen. In hetzelfde deel groeit een roze hortensia dus ik dacht aan iets met wit, roze, paars of blauw. Ik heb echt totaal geen groene vingers dus het moet geen ingewikkelde plant zijn :')

Ik heb ook bamboe en ik zou die in de schaduw kunnen zetten en dan in het andere deel de vlinderstruik alleen ben ik bang dat de struik door het hek de buren lastig gaat vallen. Of is de vlinderstruik niet zo'n door de schutting groeier?

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schaduwstruik met bloemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 16:22

Alles wil naar het licht toe groeien, ook al is het voornamelijk een schaduwplant. Regelmatig snoeien voorkomt door de schutting groeien nog het beste.

moonsparkle
Berichten: 21712
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Schaduwstruik met bloemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 16:24

Maar er achterlangs snoeien is denk ik bijna geen doen, het stuk is niet heel breed en er staan nog andere planten naast.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schaduwstruik met bloemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 16:26

Dan maak je de schutting eerst geheel dicht of je kiest voor een lage plant waar je wel achter bij kan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:26

Hosta's? Die zijn niet ingewikkeld en doen het ook goed in de schaduw. Enige nadeel is dat ze in het najaar afsterven en pas in het voorjaar weer omhoog komen. Bloeit niet heel lang, maar blad is in allerlei tinten groen verkrijgbaar. Daardoor zijn ze wel decoratief.

Ook rododendron doet het goed in de schaduw. Bloeit alleen wel vrij kort, en niet in de zomermaanden. Is wel groenblijvend. En heel simpel in onderhoud.

Vlinderstruiken zijn prachtig, maar groeien supersnel is mijn ervaring. Die moet je echt geregeld bij snoeien.

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Schaduwstruik met bloemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:52

Hier worden de hosta's gelijk opgevreten door slakken. >;)
Maar ik ben niet zo van de gif en bij mij moet het ook allemaal makkelijk zijn, hortensia is ook het weinige wat het hier goed doet. :')
Je kan daar ook nog iets andere variaties op krijgen en andere kleuren natuurlijk.
Verder heb ik maagdenpalm en de judaspenning staan, is wel mooi, paarse bloem en de zaden zijn minstens zo leuk, maar is niet echt een struik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:53

Ik heb ook een vlinderstruik in de schaduw staan en hij doet het geweldig. Deze moet je wel elk jaar snoeien (alles afknippen vanaf 50 cm van de grond) om te voorkomen dat hij kaal wordt aan de onderkant en mega groot wordt..

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Schaduwstruik met bloemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:55

Nou als jullie zo optimistisch zijn ga ik de vlinderstruik ook proberen, vind ik heel mooi ook!

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:56

rhododendron!

de vlinderstruik heb ik in de volle zon staan, daar heb ik hem ook op gekocht.

De rhododendron heb ik weer juist gekocht om kleur te hebben op een stuk tuin waar geen zon komt.

MarliesV

Berichten: 15180
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:08

SusanH schreef:
Hosta's? Die zijn niet ingewikkeld en doen het ook goed in de schaduw. Enige nadeel is dat ze in het najaar afsterven en pas in het voorjaar weer omhoog komen. Bloeit niet heel lang, maar blad is in allerlei tinten groen verkrijgbaar. Daardoor zijn ze wel decoratief.

Ook rododendron doet het goed in de schaduw. Bloeit alleen wel vrij kort, en niet in de zomermaanden. Is wel groenblijvend. En heel simpel in onderhoud.

Vlinderstruiken zijn prachtig, maar groeien supersnel is mijn ervaring. Die moet je echt geregeld bij snoeien.


_/-\o_ scheelt mij weer typen, exact mijn reactie

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:15

Die slakken vallen hier wel mee. Mijn hosta's zijn inmiddels zo groot dat de slakken ze niet meer op krijgen :')

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:17

SusanH schreef:
Die slakken vallen hier wel mee. Mijn hosta's zijn inmiddels zo groot dat de slakken ze niet meer op krijgen :')

Dan heb je gewoon nog geen goed slakkenseizoen gehad.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:21

Rododendron inderdaad, Skimmia kan ook goed in de schaduw. Ook de Gaultheria (appelblad) maar ik vind deze een beetje saai.
Ik geloof dat sommige kornoeljes ook wel in de schaduw kunnen (en sommige bloeien erg mooi, bijv. Cornus kousa).
De Hypericum (hertshooi) bloeit ook erg mooi! Redelijk grote, gele bloemen, kan goed in de schaduw en is volgens mij ook wintergroen. :)
En als je bij de hortensia's wilt blijven, die heb je in super veel kleuren (en ook verschillende vormen als je toch net iets anders wilt). :D

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:24

Ik heb zo'n heester met krullend blad die rood kleurt in de winter. Ik weet niet hoe die heet.
Edit: Leucothoe Axillaris Curly Red
Die doet het prima in de schaduw. Maar heeft geen bloemen. Is wel erg mooi.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:51

oomens schreef:
SusanH schreef:
Die slakken vallen hier wel mee. Mijn hosta's zijn inmiddels zo groot dat de slakken ze niet meer op krijgen :')

Dan heb je gewoon nog geen goed slakkenseizoen gehad.


O jawel hoor. Hele tuin zat onder de slakken na een regenbui. Alleen wat kleine gaatjes in de bladeren, verder niks. Heb ook het geluk dat er heel veel merels in de buurt wonen hier. Denk dat dat ook wel scheelt.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Schaduwstruik met bloemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:02

Er zijn ook hosta's waarvan de slakken de bladeren niet zo lekker vinden.
H. Twilight is een dikbladige sport van H.Fortunei ' Aureomarginata' die als slakkenresistent beschouwd kan worden
H. Touch of Class is een H.June sport met een zeer dikke bladsubstantie. Deze Hosta wordt zo goed als niet door slakken aangetast.
H. St.Paul is een sport uit H.Paul's Glory met zeer dik blad.
H. Revolution is een tetraploïde Hosta die het de slakken bijzonder moeilijk maakt.
H. Praying Hands heeft dik gevouwen blad. Geen lieveligsmaaltijd voor onze tuinslakken.
H. Paradigm heeft groot stevig blad waar slakken niet van houden.
H. Olympic Sunrise heeft taai blad waar slakken niet van houden.
H. Loyalist is een traaggroeiende mooie Hosta. Het dikke blad houdt slakken wel op afstand.

moonsparkle
Berichten: 21712
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 20:47

Humpiedumpie schreef:
Ik heb ook een vlinderstruik in de schaduw staan en hij doet het geweldig. Deze moet je wel elk jaar snoeien (alles afknippen vanaf 50 cm van de grond) om te voorkomen dat hij kaal wordt aan de onderkant en mega groot wordt..


Helemaal in de schaduw? Ik hoor het wel meer dat ze in de schaduw het ook doen, maar op de informatie websites staat wel echt dat ze zon nodig hebben.

De rest ga ik even op zoeken, bedankt voor de tips.

Oja ik had allerlei een seizoens bloemen geplant vorig jaar maar ook hier werd alles door slakken opgegeten.