Paard doet zenuwachtig en lastig tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mvh_21
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-03-17

Paard doet zenuwachtig en lastig tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-17 19:23

Beste bok'ers!

Ik ben al enkele maanden in bezit van een fantastische 8 jarige merrie. Ze is enorm lief en daardoor zou je denken dat het tijdens het rijden ook zo is maar dat is niet het geval. 3 maand geleden had ze last van wolfstanden deze zijn dan ook getrokken natuurlijk dus ik dacht dat alle problemen weg gingen zijn. Aangezien ik alleen een buitenpiste tot mijn beschikking heb is het soms het geval dat ik niet kan rijden door het slechte weer maar als ik kan zit ik met het probleem dat ze zelf tijdens stap continue haar hoofd naar omhoog gooit ik was vorige week met haar gaan wandelen en ze was lastig op de teugels om het zo te zeggen. Ik liet de teugels gewoon hangen dus ik die hard trok was ook niet het geval. Wat dat voor haar wolfstanden helemaal niet het geval was. Het omhoog gooien met het hoofd leidt uiteindelijk tot bokken en stijgeren van frustraties van iets. Eerst dachten we dat ze weer wolfstanden had omda het er enorm veel waren en ze had ook veel haken van een lange tijd van voor we ze kochten. En ook nog erbij dat ze niet al haar eten liet staan met mimenten. Maar de dierenarts zegt dat het dat niet zou kunnen zijn. Nu ben ik hopeloos op zoek wat het toch zou kunnen zijn want niemand kan mij helpen. :(:) frustrerend is het zeker en vast je krijgt het gevoel dat je niet meer kan rijden omdat het ervoor zo goed ging. Iemand die hier soms ervaring mee heeft?


Babootje

Berichten: 26019
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard doet zenuwachtig en lastig tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:27

Wolfstanden heb je er niet heel veel van hoor. Maar 2 en als ze getrokken zijn, zijn ze getrokken.
Ik denk dat je gewoon een rijtechnisch / leiderschapsprobleempje hebt. Heb je les met haar?

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:29

Mijn paard deed dat ook, ik heb toen een anatomisch kopstuk gekocht en de neusriem eraf gehaald. Daarna was het over. Enkele weken later langzaam weer een vrij losse hoge neuriem eraan gedaan en dat ging goed.

In geval van twijfel gewoon een röntgenfoto van de kaak (overgebleven wortel of verborgen haaktandje) en de nek (artrose) maken.

hwn
Berichten: 4652
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard doet zenuwachtig en lastig tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:40

Hoe was ze in het begin dat je haar had? Deed ze toen ook al zo? Als je denkt dat het aan haar tanden ligt, kan je altijd es uittesten hoe ze reageert op bijv. halster met teugels. (of bitloos hoofdstel als je dat ergens kan lenen).

Mvh_21
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-17 20:00

Babootje schreef:
Wolfstanden heb je er niet heel veel van hoor. Maar 2 en als ze getrokken zijn, zijn ze getrokken.
Ik denk dat je gewoon een rijtechnisch / leiderschapsprobleempje hebt. Heb je les met haar?



Het probleem is dat daar in begin geen sprake was van deze problemen.. & neen omdat we dat mimenteel niet kunnen veroorloven.


Mvh_21
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-17 20:00

Sizzle schreef:
Mijn paard deed dat ook, ik heb toen een anatomisch kopstuk gekocht en de neusriem eraf gehaald. Daarna was het over. Enkele weken later langzaam weer een vrij losse hoge neuriem eraan gedaan en dat ging goed.

In geval van twijfel gewoon een röntgenfoto van de kaak (overgebleven wortel of verborgen haaktandje) en de nek (artrose) maken.



Misschien kan ik dat eens proberen eerst! Bedankt!

Mvh_21
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-17 20:01

hwn schreef:
Hoe was ze in het begin dat je haar had? Deed ze toen ook al zo? Als je denkt dat het aan haar tanden ligt, kan je altijd es uittesten hoe ze reageert op bijv. halster met teugels. (of bitloos hoofdstel als je dat ergens kan lenen).



Nee helemaal ni daarmee dat ik het niet zo goed begrijp.. kan ik eens testen, bedankt!

Babootje

Berichten: 26019
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 09:47

Babootje schreef:
Wolfstanden heb je er niet heel veel van hoor. Maar 2 en als ze getrokken zijn, zijn ze getrokken.
Ik denk dat je gewoon een rijtechnisch / leiderschapsprobleempje hebt. Heb je les met haar?


Mvh_21 schreef:
Het probleem is dat daar in begin geen sprake was van deze problemen.. & neen omdat we dat mimenteel niet kunnen veroorloven.


Je hebt haar pas een paar maanden toch? En je eerste eigen paard? Dan kan het best dat er in het begin geen problemen waren. Dat sluipt er ook in namelijk. Een keer verkeerd reageren en vervolgens gaat het van kwaad naar erger. Het is geen scooter die je start en vervolgens hetzelfde blijft rijden.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Paard doet zenuwachtig en lastig tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 09:49

Het kan ook een probleem van het zadel zijn,wanneer het paard onrustig is met het hoofd.

MuffinX
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-05-12

Re: Paard doet zenuwachtig en lastig tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:16

Mijn paard gooide eerst ook met hoofd. Inderdaad ook eerst de wolfstandjes er uit. Maar het bleef. Toen heb ik een Mexicaanse neusriem uitgeprobeerd ipv een normale neusriem. En wonder boven wonder was het geschud toen afgelopen.

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:20

Mijn paard bleef ook steeds lastiger doen na het trekken van de wolfstandjes. Wij hebben toen foto's laten maken en toen bleek dat ze een stuk bot los in de kaak had zitten. Hoop dat dit bij jou niet het geval is, maar zou wel de dierenarts er nog eens naar laten kijken

Whitney (Lester X Jasper) Dressuur B+11 | Springen B+1 | SGW BB

Mvh_21
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-17 18:00

MiickeytJe schreef:
Mijn paard gooide eerst ook met hoofd. Inderdaad ook eerst de wolfstandjes er uit. Maar het bleef. Toen heb ik een Mexicaanse neusriem uitgeprobeerd ipv een normale neusriem. En wonder boven wonder was het geschud toen afgelopen.



Ik heb toevallig dit weekend een gekocht ik ga het morgen eens proberen!!

Mvh_21
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-17 18:00

LisaFalco schreef:
Mijn paard bleef ook steeds lastiger doen na het trekken van de wolfstandjes. Wij hebben toen foto's laten maken en toen bleek dat ze een stuk bot los in de kaak had zitten. Hoop dat dit bij jou niet het geval is, maar zou wel de dierenarts er nog eens naar laten kijken



We hebben de dierenarts verwittigd.. maar die kan jammer genoeg niet meteen komen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 7 bezoekers