Tips/Oefeningen voor paard wat eigen hoofd niet wil dragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Love_Rosie

Berichten: 1493
Geregistreerd: 01-06-12

Tips/Oefeningen voor paard wat eigen hoofd niet wil dragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 11:00

Ik ben op zoek naar tips en oefeningen voor een paard wat erg slecht z'n eigen hoofd wil dragen.

Paardlief is van zichzelf al voorover gebouwd wat het ook niet makkelijker maakt, want waarom zou je je achterhand gaan gebruiken als je hoofd je ook wel in evenwicht houdt :+ .


Roodvos

Berichten: 6644
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:15

De insteek is simpel: niet toestaan dat het paard op jouw hand gaat hangen.

De uitvoering is lastiger. Want je moet de achterhand zien te activeren.
Je zult vermoedelijk ook je paard minder "rond" en neerwaarts moeten rijden dan wat "het ideale plaatje" vraagt. Want als je echt een heel horizontaal paard hebt wordt die alleen maar uitgenodigd om op die hand te gaan hangen. En van daaruit heel veel tempowisselingen rijden zodat je verbinding krijgt van achteruit.

Zo eentje moet je eerst "opwaarts" rijden, zodat het achterbeen onder kan komen, en pas van daaruit voorwaarts neerwaarts gaan werken.

Niet simpel. Succes.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Anoniem

Re: Tips/Oefeningen voor paard wat eigen hoofd niet wil dragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:08

Ik ben wel benieuwd naar een foto of filmpje van je paard?

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Tips/Oefeningen voor paard wat eigen hoofd niet wil dragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:11

Ik lees mee, heb ook een hangertje :P

NHDtjes van Karli
Hobbyfokkerij voor Nederlandse hangoordwerg konijnen.
Volg ons op Facebook en instagram!


Love_Rosie

Berichten: 1493
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 20:24

Joolien schreef:
Ik ben wel benieuwd naar een foto of filmpje van je paard?


Ik heb 1 filmpje die ik evt via app kan sturen..

Foto:
Afbeelding

Anoniem

Re: Tips/Oefeningen voor paard wat eigen hoofd niet wil dragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 21:09

Mmja, jouw paard lijkt ontzettend overbouwd, klopt dat? Wel een mooi dier trouwens. Heb je ook een foto van je paard in stand zonder dek of zadel? Ben wel benieuwd naar zijn bouw.

Love_Rosie

Berichten: 1493
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Tips/Oefeningen voor paard wat eigen hoofd niet wil dragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 21:29

Ja zo zijn ze gebouwd. Dat is het ras helaas.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 21:32

Nou dat overbouwde lijkt me toch niet bij t ras horen, want het is wel redelijk extreem hoor. Ik denk dat je je af moet vragen of hij wel in staat is om dressuurmatig correct te gaan lopen. Het bekken ziet er ook zo raar uit.

Edit: Zie dat het wel een beetje raseigen is, maar dat vind ik wel vreemd hoor.

Love_Rosie

Berichten: 1493
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Tips/Oefeningen voor paard wat eigen hoofd niet wil dragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 21:54

http://www.gestuet-marbach.de/pb/,Lde/S ... luthengste

De hengsten.. Het is dus niet een beetje raseige maar heel raseigen.

Helaas gaat dit nu heel offtopic en ben ik natuurlijk nog gewoon opzoek naar wat tips :). Zoals te zien heeft ie een mega hoofd met mega gewicht en ik heb geen intenties om bodybuilder met skip leg day te worden :p.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 21:57

Ja sorry, ik wil graag van te voren meer weten voordat ik tips geef :P . Zijn bouw gaat sowieso niet meewerken, maar je moet hem ook niks geven om in te gaan hangen. Dus zelf leren los te laten, en dmv schijnovergangen ne je paard vlug maken, beter opwaarts blijven. Je mag m iets liften, maar je moet daarin ook weer loslaten.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:00

Door die zware hoofd hals verbinding is die aanleuning op de foto al veel te veel gevraagt. Dat zie je ook aan de spanning in de kaak.
Zijn neus moet dus nog een stuk verder naar voren blijven todat hij eventueel ooit in staat is om meer te gaan dragen.
In de houding op de foto zal hij niet licht worden daarvoor is de nek te kort en de aanzet te zwaar.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:12

Hier ook iemand met een overbouwd paard met zware hals (lage halsaanzet dus) en groot hoofd. En wat ik heb geleerd is onder andere om het hoofd los te laten. Zowel letterlijk (teugels losgooien op het moment dat hij wil gaan hangen) als figuurlijk (je voorlopig niet druk maken om het frame, dus paard zelf laten uitzoeken waar hij zijn hoofd wil hebben zo lang hij maar niet hangt).

Bij mijn paard kan ik heel duidelijk het verschil voelen tussen hangen (hij reageert niet op mijn hulpen) en zwaar contact (hij vindt iets heul moeilijk, doet wel serieus zijn best met de oefening en zoekt steun maar reageert wel goed op mijn teugels). Soms heb ik even veel gewicht in mijn handen alleen wanneer hij hangt gebruikt hij de spieren in de onderkant van zijn hals en kaak. Die zet hij dan dus vast. Op die momenten gooi ik de teugels los. Wanneer hij zwaar contact maakt maar wel nageeft enz dan laat ik het zo. Hij doet dan wel wat ik van hem vraag maar vindt het gewoon moeilijk. Als ik dan mijn handen naar voren zou doen werk ik hem juist tegen. Naarmate hij handiger wordt met de oefening maakt hij zelf het contact lichter. Ik doe die oefening dan uiteraard niet te lang en in het begin ook niet te vaak.

Wat die van mij erg leuk vindt is oefeningen in galop en werken met balkjes om zijn buik sterker te maken.
Laatst bijgewerkt door Koper op 10-03-17 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Zinzi_jewel

Berichten: 8774
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:14

Sizzle schreef:
Door die zware hoofd hals verbinding is die aanleuning op de foto al veel te veel gevraagt. Dat zie je ook aan de spanning in de kaak.
Zijn neus moet dus nog een stuk verder naar voren blijven todat hij eventueel ooit in staat is om meer te gaan dragen.
In de houding op de foto zal hij niet licht worden daarvoor is de nek te kort en de aanzet te zwaar.


Precies dit en zijn stijle achterbeen maakt het tot dragen komen ook niet makkelijker
Zijn hele lijf is stuwend gebouwd .
Verder is hij wel stoer

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Tips/Oefeningen voor paard wat eigen hoofd niet wil dragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:45

Er was van de week een artikel op facebook met een oefening. Maar of dit voor jou ook werkt, weet ik niet. Ik heb hem vandaag pas voor t eerst gedaan met mijn overbouwde volbloed (met gelukkig niet zo'n zwaar hoofd ;) )Maar echt makkelijk vond ik t niet.
Even de link zoeken....
https://www.bitmagazine.nl/artikelen/58561/58561/
Misschien is het wat? Maar ik ben geen geweldige dressuurruiter, dus als mensen hier zeggen dat t geen goed idee is, dan moet je t misschien beter niet doen.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:26

Overgangen van en naar galop werken inderdaad heel goed :) Alleen zou ik dan niet meteen vasthouden aan een bepaald aantal sprongen (zoals de 20 passen die in het artikel worden genoemd) maar zelf aanvoelen hoe veel passen/sprongen het paard kan zonder voorover te kiepen. In het geval van mijn paard ben ik begonnen met 3. Hij kon natuurlijk wel langer galopperen maar niet zonder voorover te storten. Als ze voorover gaan is het veel lastiger om daarna de overgang terug te rijden. Hoe gedragener, hoe makkelijker. En je kunt je paard dan helpen door niet meer te vragen dan wat hij gedragen kan galopperen. En dat uitbreiden.

Ik vind het ook handig om een beetje te rommelen met verschillende tempi draf (en in mijn geval ook tölt) om te kijken waarmee hij het makkelijkste vlot aangaloppeert. Het galoptempo laat ik dan aan mijn paard over. Het gaat me namelijk even niet om het tempo maar om of hij over alle vier zijn voeten loopt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Tips/Oefeningen voor paard wat eigen hoofd niet wil dragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:03

Dit soort paarden is niet gefokt om dressuur mee te gaan rijden. Het kan natuurlijk wel maar de aanpak ik echt anders dan bij de warmbloeden.

Wat ik zie is dat je dit paard heel erg op de voorhand laat vallen. Doordat dit paard zo overbouwd is, kan hij moeilijk zijn achterbeen netjes laten dragen. Het paard heeft een stuwend achterbeen met is daarbij echt enorm overbouwd. Daardoor is het heel moeilijk dit paard een beetje aan te laten treden van achteren waardoor hij zijn hoofd zelf gaat dragen.

Je moet je bij zit type paarden niet te veel gaan richten op het neusje aan de LL. De perfecte aanleuning voor dit paard is niet neus aan de LL maar ver daarvoor waarbij de hals hoger wordt gedragen. Op die manier kan hij toch een beetje opbollen vanuit de rug en door het lijf bewegen. Als je lang en goed op deze manier traint is het mogelijk de verbinding van nek en kaak soepeler te maken waardoor de neus iets meer naar de LL toe komt.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:17

je moet hem voor een zware kar zetten of een boomstam. Daar is hij voor gebouwd met die achterhand. Het is een werker, geen dressuurballerina. Wel prachtig dier in zijn ras.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:21

Waarom wil je dressuur rijden met een paard wat daar werkelijk totaal de bouw niet voor heeft?

Het is al knap als je dit paard netjes over 4 benen krijgt en dan met het neusje er uit want te ver inbuigen(loodlijn) geeft kramp in de nek en kaaklijn.

Oefeningen die je kunt doen;

Achterwaarts, begin met 1 vlotte pas en werk dat langzaam uit naar steeds een pas er bij.
Vanuit die achterwaartse pas in 1 keer naar voren rijden, alsof je een veer op spant en los laat.

Andere oefening is draaien om de achterhand, ook dan moet het gewicht naar achteren verplaatst worden.
Begin in stap en draai ineens een kwart draai en stap weer verder.
Gebruik hierbij zoveel mogelijk been en gewichtshulpen en zo min mogelijk teugelhulp.
Paard moet ook niet inbuigen in de hals maar op de achterhand draaien.

Snapt je paard deze bovenstaande oefening dan kun je die ook in draf en later galop uitvoeren, kwart pirouettes.

Rij met een lichte hand en gaat hij hangen , gewoon los laten en daarna weer oppakken.
Ik zou niet met een trens rijden , dat werkt hangen in de hand.
Neem een bit waar je paard bij aannemen het hoofd van om hoog doet.

Ik zou dit paard zeker niet in een te hoog tempo rijden maar juist meer naar sluiten en dan actief houden.
Verder kort trainen, uur is lang voor dit type paard.
Train liever een half uurtje fanatiek en stop dan .

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

JudithGigi

Berichten: 4195
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:52

Ho wacht
De dressuur is er toch voor het paard en niet andersom?

Ongelofelijk stoer paard trouwens! Probeer een instructeur te vinden met genoeg kennis om oefeningen binnen zijn kunnen (qua bouw) te doen :) Zoals hierboven gezegd zal de aanpak anders liggen dan bij een standaard dressuur gefokte warmbloed.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Tips/Oefeningen voor paard wat eigen hoofd niet wil dragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:57

Er is een verschil tussen gym en ballet toch?! Ook niet iedereen kan ballerina worden, maar toch fit en gracieus en verantwoord leren bewegen..... Dus inderdaad een instructeur zoeken die vindt dat ieder paard in balans moeten leren/ kunnen lopen....

Love_Rosie

Berichten: 1493
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-17 20:23

Dressuur is niet alleen het laten presteren op een zo hoog mogelijk niveau of "als een ballerina".
Dressuur heeft te maken met de africhting en gehoorzaamheid van het paard, en het soepeler maken van het paard.
Gezien de tank die ik onder me heb, heb ik heel veel baat bij een los, gehoorzaam paard.


Of ik dan ook wedstrijden moet gaan rijden, is iets anders.
Overigens heeft hij 8 officiële B proefjes gelopen met punten variërend van 191 tot 205.
Natuurlijk verwacht ik niet van hem dat hij over een aantal jaar de M in kan, daar is hij niet geschikt voor.
Maar ik wil ook gewoon veilig met hem naar buiten kunnen, en daar helpt dressuur ook bij.


Iig al bedankt voor de aangedragen oefeningen, een heel aantal gebruikte ik al maar er zaten ook nog wat nieuwe dingen bij. (Ik heb overigens prima instructie, ben meer benieuwd of anderen nog andere oefeningen hebben.. er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden).


Spatter: waarom werkt een trens hangen in de hand?

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:55

LR of TS de inwerking van een trens werkt gewoon op die manier.

Ik zou kiezen voor een bitje met hele lichte stang-inwerking, rozenbit bijvoorbeeld.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:01

Wát een onzin. Een dergelijk paard kan prima lopen op een trens.

"Werkt gewoon op die manier" is ook het argument van de eeuw :') Leg eens uit dan waarom dat in jouw beleving zo is?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:05

Hij is inderdaad weinig functioneel gebouwd, dat is een gegeven waar je mee moet werken. Dan is het vervolgens zaak vast te stellen waarom hij leunt. Te veel op de voorhand ja, maar waardoor. Ze moeten loslaten aan de voorkant, dus nageven in nek en kaak, afkauwen. Dan ontstaat er ruimte om ze in verbinding te rijden, het achterbeen aan te laten sluiten. Maar als dat achterbeen een ongunstige conformatie heeft, bijvoorbeeld te steil of te ver achter de massa geplaatst, dan kost dat ondertreden vaak zo veel moeite dat het paard niet voldoende in balans kan lopen en steun blijft zoeken op de hand. Daardoor gaat de ontwikkeling naar een betere balans en zelf houding, middels veel supersimpel dressuurmatige basiswerk, heel langzaam.
Wat in dat geval kan helpen, is om het paard bij wijze van oefening regelmatig korte stukken heel langzaam, echt slow motion, te laten stappen, zo recht mogelijk, en daarbij niet toe te staan dat hij op de hand komt door elke keer als hij zwaar wordt een lichte ophouding recht omhoog te geven: niet hangen, draag jezelf.
Als dat goed gaat en het paard kan langzaam en gecoördineerd stappen zonder te slingeren of te hangen, dan kun je op deze manier ook zijgangen gaan rijden.
Het nut van dit werk is dat je het paard letterlijk leert zich beter te dragen doordat je de zgn pectorale draagband (serratus- en borstspieren) activeert, de spier gordel die ervoor zorgt dat de romp tussen de voorbenen gelift wordt. Zou je zo'n paard alleen maar van achter activeren, dan duw je hem steeds meer in je hand. Eerst werken aan balans en coördinatie.

Uit ervaring met verschillende paarden met een moeilijk achterbeen/bekken weet ik dat het veel tijd en geduld kost om dergelijke paarden in een betere balans te krijgen, maar dat het wel degelijk kan. Accepteer alleen wel dat je paard door zijn conformatie beperkingen heeft in zijn functioneren als rijpaard, vergeleken met paarden met een gunstiger bouw.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:16

Ik ben destijds ook begonnen met rechtuit stappen zonder te wiebelen of om te vallen :=

Het is handig om in je achterhoofd te houden dat je van het plaatje af moet willen. Dat je gewoon goed moet leren voelen wat het paard doet. En dat het er anders uitziet dan bij een paard met een meer typische rijpaardbouw.

Wat ik trouwens echt een nuttige oefening vind is een oefening die ik aan de hand doe. Paard gewicht naar achteren laten verplaatsen en dan de schouder opzij laten zetten. Rechtrichtdingetjes kunnen je paard ook sterker maken. Zolang je maar bereid bent om van het loodlijnplaatje af te stappen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers