Echo/foto 2 jaar na peesblesure nog nuttig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Echo/foto 2 jaar na peesblesure nog nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 15:01

Hallo,

Mijn paard toont al een tijdje raar gedrag tijdens het rijden. Hier is al een eerder topic over gemaakt.
Voor de mensen die hier niks vanaf weten: mijn paard bokt heel veel tijdens het rijden en longeren.. Al bij been geven gaat hij uit zijn dak en tegen mij in. Hij wilt niet ontspannen etc..

Nu gaven heel veel mensen mij het advies om een foto of echo te laten maken van zijn rug/hals. Twee jaar terug heeft mijn paard een peesblessure opgelopen. Hij kwam ineens op 3benen uit stal. Dierenarts dacht dat het gebroken was.. Hij leunde alleen maar op de rand van zijn hoef (ruststand). als hij liep knikte hij door zijn enkel. Andere dierenarts laten komen voor ''second opnion''. Deze heeft hem op pijnstillers gezet en is een week later weer komen kijken. Het zou een flinke peesblessure zijn. Ik ben niet bij dit bezoek geweest, een stalgenoot heeft dit allemaal aan mij doorgegeven. Er is toen verder geen echo of foto gemaakt. |o

Door omstandigheden hebben we daarna niet echt meer gereden. Af en toe een beetje hobbelen maar niet serieus. Dit was vooral omdat we er allebei geen zin in hadden. Mijn paard bokte toen al en was veel tegen de hand. Nooit bij nagedacht dat dit iets van pijn kan zijn... :n

Nu twijfel ik dus aan de ernst van zijn peesblessure. Ik heb het vermoeden dat er meer aan de hand was/is... :=

Ik heb al contact gehad met meerdere klinieken zoals bodegraven. Deze bellen mij zo snel mogelijk terug. Ik vraag mij af of het nog zin heeft om een echo of foto te laten maken of dat het nu wel over zou moeten zijn? -O-

Betekend dat mijn hele paard op de foto moet? Van nek, rug tot aan pees? Heeft het nog zin voor zijn pees?

Alvast bedankt voor jullie mening! +:)+

Anoniem

Re: Echo/foto 2 jaar na peesblesure nog nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:09

Het lijkt me dat er wel littekenweefsel te zien is, zeker als er meer aan de hand was, mocht je dat vermoeden.
Maar met deze klachten, zou ik in de eerste instantie toch met de rug beginnen. Daarna kun je altijd nog de pees onderzoeken.
Wel wonderlijk dat een da een diagnose stelt zonder rontgen of echo...

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Echo/foto 2 jaar na peesblesure nog nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:26

Oke na al je topics te hebben gevolgd en gelezen ga ik nu toch maar reageren. Tony ging alleen maar beter lopen na mate hij vaker aan het werk gezet was. Heb je zelf gezien en foto's van gemaakt. Hij mist veel kracht en souplesse om het echte werk aan te kunnen, ook dat heb ik je verteld. Na een maand met hem aan het werk te zijn geweest heb ik hem niet leren kennen als een vervelend paard, maar als een onopgevoed paard. 1x voorbij lopen uit stal, straffen en opnieuw daarna nooit meer gebeurd.

Paard rolt op stenen, denk je dan echt dat hij pijn in zijn rug heeft?
Ik heb je een nummer van een osteopaat gegeven, ik heb je ook verteld dat ik denk dat het echt wel opgelost kan worden.
Paard heeft zoveel tijd stil gestaan, staat op een stal waar hij niet zacht kan rollen en geen benen kan strekken. Werd door mij 3x per week aan het werk gezet en dat was het. Elke dag een stapje beter en voordat ik ziek werd. Paard stond weer een week stil en kon geen energie kwijt, maar kreeg wel energie bijgevoerd! Ja basis brok is biks en ja daar zit energie in, ookal wil je dat niet geloven. Paard gaat alleen maar meer energie krijgen op deze manier wat hij een paar maanden weer kan uitleven op de wei en daarna weer stil gezet wordt. Paard weet ook niet meer wat hij moet.

Dus feiten op een rijtje.
-zadel lag niet heel erg best, want had geen bespiering meer
- paard rolt op stenen
- paard heeft geen bak of paddock
- paard krijgt tegenwoordig biks wat voorheen gewoon simpele muesli was
- met regelmaat trainen ging paard met sprongen vooruit, maar zal altijd een koppige sterkte haflinger blijven.

Verder ben ik benieuwd wat de bokkers na deze nieuwe info vinden.

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 16:41

Omdat jij Tony maar een maand gereden heb tot je het opgaf. Ik ben niet degene die er iets 'zieligs' achter probeer te zien. Veel mensen hebben mij aangesproken op het gedrag van tony tijdens het rijden. Die kennen tony al een paar jaar. Zij zien dat hij is veranderd qua rijden. Vroeger bokte hij wel eens uit joligheid maar niet zo gek veel als nu. Hij heeft geen plezier in rijden of longeren. Vroeger springwedstrijden gereden, nu na een hindernis vol op de rem en bokken tot ik er naast lig. En ja hij had toen spier en we reden gewoon veel. Maar dat is niet het normale gedrag van tony. Hij laat iets zien wat niet klopt. :n

Als jij vind dat het na een maand beter ging terwijl je nog iedere keer moest wachten tot die klaar was met bokken en je ernaast lag dan mis je iets volgens mij? Hij was continu tegen de hand of rende onder je vandaan. En hij heeft een hele periode stil gestaan, dus dat hij een keer gecorrigeerd moet worden is niet gek. Ik sta inderdaad op een stal met weinig faciliteiten maar mijn paard staat met mooi weer wel lekker buiten in plaats van 24/7 in een stal! Als die er zelf voor kiest om op de stenen te rollen, nou en? Z'n stal staat open dus hij kon kiezen? En ik ga niet nogmaals een discussie starten over dat voer maar hij krijgt basis brok, dat is geen biks. Met muesli kreeg die net zoveel binnen als met basis brok.

Ik vind het jammer dat je het via deze manier allemaal zegt ik heb nooit je advies gekregen als we het er over hadden. :=

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Echo/foto 2 jaar na peesblesure nog nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:21

Opgeven is iets anders dan kiezen voor jezelf. Zien wat er gaat gebeuren en de schuld krijgen omdat ik niet kon. Het is nog altijd jouw paard! Ik ben alleen benieuwd hoe bokkers denken met deze nieuwe informatie. Want niet alles wat jij verteld is waa helaas. Dat het op deze manier moet is omdat jij advies vraagt maar niet alles verteld.....

En ja na een maand ging het veel beter, ik kan het weten want ik was erbij! Ik deed het zelf. Niet meer bokken aan de longeerlijn en niet meer bokken onder zadel. Ja onder mij vandaan rennen en duiken met zijn hoofd, zie ik als een vorm van weinig bespiering en balans.
En ja het is goed dat hij lekker buiten kan ipv op stal, maar het is niet goed dat hij z'n ei niet kwijt kan omdat daar geen mogelijkheid voor is.
Ik hen je wel degelijk advies gegeven over osteopaat of niet. Zelfs nog een osteopaat voor je opgezocht en verteld wat ik toen kwijt was bij deze meneer.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23420
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Echo/foto 2 jaar na peesblesure nog nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:38

:)* vecht dit even lekker per pb uit.

Ik zou eens een dierenarts laten komen en zn rug na laten kijken

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:46

Mijn paard is een tijd geleden (jaar of 3 geleden alweer) op de foto geweest en de informatie die daar uit kwam gaf een verklaring voor de blessure waar hij toen mee kampte. Maar de veearts gaf ook aan dat hij ook wat dingen uit het verleden kon zien. Ouder trauma. Ik weet niet of je aan een pees ook na jaren nog kunt zien dat er wat kapot is geweest, als er iets van littekenweefsel zit zou ik dat plausibel vinden.

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 17:49

Erg kinderachtig dat dit dan via Bokt moet gaan. Zou graag van je willen weten over welke dingen ik volgens jou lieg?

Ik ben inderdaad blij dat het mijn paard is en niet die van jou. Ik vraag in dit topic of het nuttig is om een echo of foto te maken als de peesblessure al 2 jaar geleden is, ik vroeg je niet om jou hele verhaal en mij belachelijk te maken via Bokt. :=

Je appt mij ineens met de stelling wat krijgt die voor voer, vervolgens twijfel je of je wel verder wilt gaan omdat je een rodeo paard had aan de longeerlijn en tijdens rijden. Vervolgens zeg je net dat het steeds beter ging. Dus wie liegt hier nou? :)

We hebben samen besproken over de stal en kwamen allebei tot de conclusie dat er niks beters was in de buurt omdat die dan alleen maar op stal stond, tenzij je hem zelf buiten zet in de tijd dat je er bent. Hij staat nu iedere dag lekker een paar uur op de wei dus wat is nou beter? Ja in de periode dat jij er was ging dat niet iedere dag omdat het te nat was maar alsnog mocht hij iedere zondag van mij en dat weet je ook gewoon.

Ik had zelf gelezen over een osteopaat (als advies van andere bokkers). Toen gaf jij inderdaad aan dat dat eventueel wel problemen op zou kunnen lossen. Paar dagen later was je weg. Dus niet zeggen dat ik je ''advies'' ,waar ik dus zelf mee kwam, niet opgevolgd heb.

Ik hoop dat je nu gewoon kapt met deze onzin. Ik vroeg alleen of het nuttig is om een echo of foto te laten maken als het al twee jaar geleden is? Alle onzin en volgens jou ''leugens'' heb ik niet om gevraagd, stuur mij dan gewoon een prive bericht. Dankjewel! :Y)

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 17:51

Polly schreef:
:)* vecht dit even lekker per pb uit.

Ik zou eens een dierenarts laten komen en zn rug na laten kijken


Ja precies, sorry heb er niet om gevraagd. Maar bedankt voor je reactie! :j

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 17:53

Koper schreef:
Mijn paard is een tijd geleden (jaar of 3 geleden alweer) op de foto geweest en de informatie die daar uit kwam gaf een verklaring voor de blessure waar hij toen mee kampte. Maar de veearts gaf ook aan dat hij ook wat dingen uit het verleden kon zien. Ouder trauma. Ik weet niet of je aan een pees ook na jaren nog kunt zien dat er wat kapot is geweest, als er iets van littekenweefsel zit zou ik dat plausibel vinden.


Inderdaad, ik hoop het wel. Ben wel benieuwd. De dierenarts belt mij sowieso vandaag nog even terug. Die heeft als het goed is het hele verhaal besproken met zijn collega's. Dus ik wacht even af. Bedankt voor je reactie :D

Rocamor

Berichten: 10846
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:01

Tonyyyyy schreef:
Polly schreef:
:)* vecht dit even lekker per pb uit.

Ik zou eens een dierenarts laten komen en zn rug na laten kijken


Ja precies, sorry heb er niet om gevraagd. Maar bedankt voor je reactie! :j


Je hebt er niet om gevraagd en toch heb je niet het fatsoen om zelf dan maar het goede voorbeeld te geven door via PB met de ex-verzorger verder te gaan? en ja, de pot verwijt de ketel.....

Ik zag dat je meerdere topics over dit paard hebt lopen. En wat ik niet snap.
Je geeft aan dat je paard een vermoedelijke peesblessure heeft. Er wordt aangedragen om foto's te maken van nek en schoft omdat het beest, volgens jouw woorden tegen de hand en tegen het been is.

Waarom bel je niet gewoon een fatsoenlijke paardenarts met dit verhaal en geef aan dat je scans van pezen plus Rx van rug en nek wilt?

Wat is volgens jou trouwens het verschil tussen biks en basisbrok?

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:05

Rocamor biks is een merknaam die vaak wordt gebruikt ipv de term "brokken" of "krachtvoer". Omdat de naam biks al zo lang is ingeburgerd (en inmiddels niet meer als merk bestaat). Basisbrok is ook brokken. Maar basisbrok heet tegenwoordig bij voorbeeld Cavalor of Pavo of Subli.

Rocamor

Berichten: 10846
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:08

Koper, ik weet niet beter dan dat biks een verzamelnaam Is voor allerlei soorten brok (voor paarden). En dan de keuze voor basis, sport, merrie, veulen etc van pavo, subli, havens whatever
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 10-03-17 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 18:09

Rocamor schreef:
Waarom bel je niet gewoon een fatsoenlijke paardenarts met dit verhaal en geef aan dat je scans van pezen plus Rx van rug en nek wilt?

Wat is volgens jou trouwens het verschil tussen biks en basisbrok?


Volgens mij heb ik al gezegd dat ik meerdere klinieken heb gebeld en mijn verhaal heb uitgelegd en dat ze mij zo snel mogelijk terug bellen? Dus dit is al in werking. Ik vroeg mij gewoon af of dit nog wel nuttig zou zijn als ik zeg dat ik ook een foto/scan wil van de pees...

Ik zal nog even opzoeken wat ik had gevonden tussen het verschil van biks, basis brok en muesli. Het ging mij er in ieder geval om dat hij altijd basis brok had. Ze hadden een keer geen basis brok dus nam ik muesli. En nu denkt ze dus dat hij door de basis brok ineens druk was geworden. Terwijl hij het maar 1 avond ervoor had gekregen + hij had een hele week stil gestaan dus dan is het niet zo gek dat die drukker is dan normaal toch lijkt mij 8)7 Het is in ieder geval de basis van de basis brok (lokale boer) dus geen merk etc wat toch sportbrok blijkt te zijn ofzo :Y)

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:11

Ik wist heel lang ook niet beter Rocamor. Het is een zelfde soort idee als bij Kleenex (alleen is dat wel een merk wat nog bestaat).

Alleen zeggen dat basisbrok geen biks is dat klopt niet nee. Als er met "biks" tenminste "brokken" bedoeld wordt.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:12

Natuurlijk heeft het zin om onderzoek te doen als je denkt dat hij ergens last van heeft.
Maar wat ik mij afvraag, had je al problemen voor de peesblessure?
Als dat zo is dan is het wellicht een rijtechnisch probleem?
Rare vraag, maar leeftijd en naam komen mij bekend voor van een paard wat ooit in Waalre te koop heeft gestaan. Is dat jouw Tony, heb jij die daar gekocht?

Rocamor

Berichten: 10846
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:15

Ts als ie zo druk is door het vele binnen staan, dan voer je toch geen krachtvoer? Ik begrijp dat je een sober ras hebt. Die haal je dan toch van krachtvoer af, zorgt dat ie zijn ei fatsoenlijk kwijt kan buiten met andere paarden?

Daar zou ik dan mee beginnen. Plus onbelast goed aan het werk zetten voor de balans.

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Re: Echo/foto 2 jaar na peesblesure nog nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 18:36

Het is heel lief van jullie dat jullie het hebben over een biks, brok en muesli discussie maar dag is mijn hele bedoeling niet. Of het nou biks of muesli is en wie er nu gelijk heeft maakt niet uit. Hij kreeg altijd al basis brok en krijgr nu nog steeds basis brok. Punt. En hij krijgt ook helemaal geen bakken of scheppen vol. Nee gewoon drie handjes. Dat is prima zo heeft die dat vanaf het begin gekregen. Ik snap dat we afdwalen maar ik wil het graag houden op zijn peesblessure en eventuele foto's / echo. Voor zijn peesblessure had hij ook rijproblemen, dat staat in mijn ene topic. Om een lang verhaal kort te houden. Ik ben geopereerd paar jaar terug. Had een verzorger die hield zich niet aan de afspraken, hele dorp op hem gereden. Ik mocht weer rijden, paard helemaal veranderd, toen al tegen de hand etc. Daarna ineens peesblessure en toen gestopt.

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:38

Als je maar 3 handjes geeft kun je hem net zo goed die basisbrok niet geven. Drie handjes is onvoldoende om de vitamines en mineralen op peil te houden. Geef hem dan een balancer.

Maar dat is denk ik niet wat je wil horen. Je wil horen dat je een probleempaard hebt en dat anderen daar de oorzaak van zijn.

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Re: Echo/foto 2 jaar na peesblesure nog nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 18:41

Ik heb inderdaad een probleem paard en dat hoef ik niet te horen want dat weet ik. Maar ik wil wel mijn paard weer zoals vroeger terug krijgen. Of andere dat nou hebben gedaan of niet. Ik weet niet wat er is gebeurd met hem in die tijd. Het zal wel, snap niet dat ik hier aangevallen wordt. Als ik geen antwoord op mijn vraag krijg houd dan je mond. Wil alleen het beste voor mijn paard en vraag jullie hulp maar helaas zijn er maar een paar die hier net zo over denken

Rocamor

Berichten: 10846
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Echo/foto 2 jaar na peesblesure nog nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:46

Als je het enkel over die scans en die röntgenfoto's wilt hebben geef dan alleen de info die daarvoor van belang is. Het boeit geen drol of je paard dan wel of geen brokjes krijgt en of de verzorger rood geel groen paars haar heeft.

Als jij je oude paard terug wilt en Zekerheid wilt trek hem uit de stal zet hem op de trailer en laat hem binnenstebuiten keren op een kliniek.

Is er weinig aan de hand zorg dan dat je een goede begeleider krijgt en leer je pony te trainen op een zodanige wijze dat je het beest verbeterd.

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:48

Ik heb antwoord op je vraag gegeven, en daarnet was je me nog oh zo dankbaar.

Maar dit is nu het zoveelste topic in korte tijd wat je opent over je "probleempaard". En we weten onderhand echt wel dat jij vindt dat dat komt doordat andere mensen er op hebben gereden. Maar blijf er niet in hangen. Kijk vooruit, bel een veearts, bel een osteopaat, bel een chiropractor. En bel ze niet alleen maar zet ze ook naast je paard neer om er naar te kijken en er aan te voelen. Met boos zijn en met modder gooien los je niks op.
Laatst bijgewerkt door Koper op 10-03-17 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:55

De rug en hals op de foto zetten en een kreupelheidsonderzoek.
Is de tandarts nog geweest afgelopen jaar? Zo niet die ook laten komen.
Heeft het paard geen lichamelijke klachten ook je zadel na laten kijken door een deskundige.
Is dit alles in orde zorg dan ook voor een goede instructeur.

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 19:01

Koper schreef:
Ik heb antwoord op je vraag gegeven, en daarnet was je me nog oh zo dankbaar.

Maar dit is nu het zoveelste topic in korte tijd wat je opent over je "probleempaard". En we weten onderhand echt wel dat jij vindt dat dat komt doordat andere mensen er op hebben gereden. Maar blijf er niet in hangen. Kijk vooruit, bel een veearts, bel een osteopaat, bel een chiropractor. En bel ze niet alleen maar zet ze ook naast je paard neer om er naar te kijken en er aan te voelen. Met boos zijn en met modder gooien los je niks op.


Nee inderdaad maar om mij dan te vertellen dat ik een probleempaard heb schiet ik ook niks mee op toch? Dat weet ik ook wel

Rocamor

Berichten: 10846
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:03

Tonyyyyy schreef:
Koper schreef:
Ik heb antwoord op je vraag gegeven, en daarnet was je me nog oh zo dankbaar.

Maar dit is nu het zoveelste topic in korte tijd wat je opent over je "probleempaard". En we weten onderhand echt wel dat jij vindt dat dat komt doordat andere mensen er op hebben gereden. Maar blijf er niet in hangen. Kijk vooruit, bel een veearts, bel een osteopaat, bel een chiropractor. En bel ze niet alleen maar zet ze ook naast je paard neer om er naar te kijken en er aan te voelen. Met boos zijn en met modder gooien los je niks op.


Nee inderdaad maar om mij dan te vertellen dat ik een probleempaard heb schiet ik ook niks mee op toch? Dat weet ik ook wel

Hoezo Heb jij een probleem paard Volgens mij heb jij meer problemen met je paard of misschien heeft je paard wel problemen met jou.

En die laatste twee gevallen zijn er een stuk makkelijker op te lossen