[TEK] Na 8 jaar het tekenen weer opgepakt: Paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

[TEK] Na 8 jaar het tekenen weer opgepakt: Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 13:43

Tot een jaar of 8 geleden had ik zeer regelmatig getekend, ik tekende vaak foto's van paarden na en showde die hier ook op bokt. Op een of andere manier is dat verwaterd en heb ik nooit meer echt getekend.

Nu ben ik het toch weer aan het oppakken. Dat is eigenlijk gekomen doordat ik momenteel vaak even teveel drukte aan mijn hoofd heb (ben aan het afstuderen, 4 dagen in de week stage, onderzoek, etc. wat best pittig is). Mijn coach kwam op het idee om te tekenen om even het hoofd rust te geven. Toen begon het balletje te rollen! :D
Moet mijzelf er wel echt toe zetten en er tijd voor vrij maken om 's avonds even te tekenen, maar wat is dat fijn zeg! En moet zeggen, het gaat me best goed af. Ik ga het vanaf nu vaker doen. Vroeger tekende ik altijd met raster, nu niet meer.

Oké nu terug bij de tekening: Ik heb een paard van mijn stage (begeleiden cliënten in hun ontwikkeling, o.a. met behulp van paarden) nagetekend. Was een mooie foto tijdens een sessie met een cliënt. Officieel zaten er ook nog papiertjes in de manen geknoopt (met daarop wat de cliënt allemaal goed kon) en de cliënt ernaast die het paard vasthield.
Anyway, dat heb ik er nu even uitgehaald, maar hier is het resultaat:

Afbeelding

De nek had iets dikker gemogen en het hoofd iets langer, maar ach, vind hem best aardig gelukt zo. Naar mijn idee niet storend.
De nek/schouder vond ik wel lastig te tekenen qua glimmende delen enzo, en diepte creëren. Terwijl het hoofd me wel beter af ging.

Als jullie tips hebben, heel graag!! Moet er weer even inkomen.


Anne_Baukje

Berichten: 6659
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Enschede

Re: [TEK] Na 8 jaar het tekenen weer opgepakt: Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:12

Wat leuk dat je weer bent gaan tekenen! :D
Ziet er al goed uit!
Een raster helpt je wel goed leren schetsen, dus misschien toch een idee om die er eerst weer bij te gebruiken? Dan kun je de hokjes bij iedere tekening steeds wat groter maken totdat je ze niet meer nodig hebt. En verder niet te snel willen tekenen, maar stukje voor stukje. En probeer wat meer met licht en donker te werken, dus meer contrast.

Volg mij op Facebook om op de hoogte te blijven van acties, workshops en nieuwe tekeningen!
Tekeningen in opdracht, workshops en een webshop met tekenmateriaal! : http://www.realisme-inportret.nl

horzieloverr

Berichten: 565
Geregistreerd: 14-08-16
Woonplaats: NL

Re: [TEK] Na 8 jaar het tekenen weer opgepakt: Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:14

Wauw, dat ziet er gaaf uit! leuk dat je weer gaat tekenen

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41534
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:32

babe schreef:
Wat leuk dat je weer bent gaan tekenen! :D
Ziet er al goed uit!
Een raster helpt je wel goed leren schetsen, dus misschien toch een idee om die er eerst weer bij te gebruiken? Dan kun je de hokjes bij iedere tekening steeds wat groter maken totdat je ze niet meer nodig hebt. En verder niet te snel willen tekenen, maar stukje voor stukje. En probeer wat meer met licht en donker te werken, dus meer contrast.

Een raster helpt je niet met schetsen. Schetsen moet je doen. Een raster helpt je met omlijningen opzetten zodat de tekening gelijk wordt aan de foto qua verhoudingen. Maar dat heeft echt helemaal niks met schetsen te maken.

@ TS, ziet er al goed uit :D. Lekker door tekenen, oefening baart kunst :j.

Anne_Baukje

Berichten: 6659
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Enschede

Re: [TEK] Na 8 jaar het tekenen weer opgepakt: Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:40

Dat is dan jouw mening San87, ik heb er door leren kijken en schetsen. In plaats van in het geheel te kijken, schets je nu per hokje en dat is nog steeds schetsen.

Volg mij op Facebook om op de hoogte te blijven van acties, workshops en nieuwe tekeningen!
Tekeningen in opdracht, workshops en een webshop met tekenmateriaal! : http://www.realisme-inportret.nl

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41534
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [TEK] Na 8 jaar het tekenen weer opgepakt: Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:42



Selina

Berichten: 14251
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:43

Leuk dat je het weer opgepakt hebt!
Ziet er goed uit.
Wel zou je wat meer contrast mogen gebruiken. Dus nu heb je licht en iets donkerder maar sommige stukken (bijv bovenaan nek, bij de wang) die mag wel een stuk donkerder.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41534
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:44

babe schreef:
Dat is dan jouw mening San87, ik heb er door leren kijken en schetsen. In plaats van in het geheel te kijken, schets je nu per hokje en dat is nog steeds schetsen.

Dat zou kunnen. Maar rasteren is geen schetsen.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 16:54

Bedankt allemaal :D
Klopt inderdaad dat ik wat voorzichtig was met donkere delen, haha. Ga ik wat meer in proberen te doen in de komende tekeningen! Ik ga zo weer een tekening beginnen, tussen m'n onderzoek door :+ . Alleen nog ff een leuke foto zoeken.

En wat betreft schetsen, ja nu schetste ik gewoon uit de losse pols en gewoon inschatten van afstanden. Maar in het vervolg kan ik altijd wel eens proberen met een raster. Dan niet te kleine hokjes, maar wat grotere hokjes. Scheelt ook weer tijd met het maken van een raster O:)
Hoewel ik geloof ik hier nog geen printer heb in huis (pas verhuisd, geen idee waar printer nu is), om de foto uit te printen. Ik tekende het nu gewoon vanaf een foto op mijn laptop.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41534
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [TEK] Na 8 jaar het tekenen weer opgepakt: Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:57

Waarom niet gewoon lekker blijven schetsen? Is heel leuk :j.

Anne_Baukje

Berichten: 6659
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:57

Je kunt ook een programma downloaden om je raster over de foto heen te zetten: GIMP, is een gratis programma. Ik teken ook liever vanaf de computer zodat ik kan inzoomen op de details.
En inderdaad grotere hokjes gebruiken, kleine hokjes werken alleen maar vervelend.
Succes :D

Volg mij op Facebook om op de hoogte te blijven van acties, workshops en nieuwe tekeningen!
Tekeningen in opdracht, workshops en een webshop met tekenmateriaal! : http://www.realisme-inportret.nl

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Re: [TEK] Na 8 jaar het tekenen weer opgepakt: Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 20:19

Dat kan ook, ik kijk wel ff :P Heb er nu ff eentje echt geschetst zonder raster. Wel een lastige (hele pony die schuin richting camera toe loopt) maar lukte wel. O:) Als deze te lastig is dan neem ik andere foto xD

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-17 21:21

Ben nu bezig met meer contrast aanbrengen :)

Afbeelding
Heb wel t idee dat het bij de foto minder sterk uitkomt dan in het echt :P Lijkt in het echt donkerder.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers