Regels omtrent (vergoeding) lessen (extern/intern) op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Regeling omtrent lessen op jouw pensionstal/manege

Er mogen onbeperkt externe lesgevers in de bak les geven
66 (38%)
Er mogen externe lesgevers in de bak les geven op bepaalde dagen/tijdstippen
7 (4%)
Er mogen externe lesgevers in de bak les geven mits extra vergoeding (niet inbegrepen in stalgeld)
5 (2%)
Er mogen geen andere ruiters in de bak als iemand les heeft
6 (3%)
Er mogen geen andere ruiters in de bak als er manegelessen zijn
10 (5%)
Elke ruiter heeft het recht ten alle tijde in de bak te rijden, ook al heeft iemand anders les
65 (37%)
Er mogen geen externe lesgevers in de bak les geven
14 (8%)

Totaal aantal stemmen: 173


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Regels omtrent (vergoeding) lessen (extern/intern) op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-17 17:47

Hoi, uit interesse vroeg ik me af hoe het op andere stallen/maneges geregeld is met het volgens van les als pensionklant. Ik heb op veel stallen al verschillende systemen gezien, dus ben benieuwd naar andere ervaringen! Hoe zit het bij jullie met toelating van externe lesgevers? Mogen lesgevers van buitenaf dus gewoon les komen geven aan jou in de bak van jouw stal of moet hier dan een extra vergoeding (zo ja, hoeveel?) voor betaald worden? Misschien is het zelfs geheel verboden? Mogen andere in de bak rijden als er een andere pensionklant les heeft of als er manegelessen zijn? Ik ben benieuwd!


Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Regels omtrent (vergoeding) lessen (extern/intern) op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:51

Bij ons mag iedereen les komen geven, maar niet meerderen tegelijkertijd. Verder mag iedereen erbij, maar lesser heeft voorrang.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-17 17:53

Lieke schreef:
Bij ons mag iedereen les komen geven, maar niet meerderen tegelijkertijd. Verder mag iedereen erbij, maar lesser heeft voorrang.

En dan vervallen ook echt de basis regels in de bak? Zoals links heeft voorrang bijvoorbeeld?

Scarpati

Berichten: 347
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Istanbul (TR)/Weustenrade (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:57

Bij ons mag helaas helemaal niemand van buitenaf komen lesgeven.. Ik ga nu elke week naar een andere stal toe waar het wel is toegestaan. Hier wordt op een bord geschreven hoelaat en wanneer iemand les heeft.
En dan mogen uiteraard de pensionklanten van daar gewoon rijden. Alleen geen anderen van buitenaf op dat tijdstip.
En ik betaal dan de les + bakhuur.

S_imonee

Berichten: 3844
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:00

Ik sta nu drie weken op een pensionstal en heb van te voren gevraagd of ik mijn eigen instructrice 'mee mocht nemen'. Gelukkig mocht dat, anders weet ik niet of ik er wel zou gaan staan. Ik heb al zolang les van haar.
Ik hoef er niet extra voor te betalen.


Casanova en Penny <3
Instagram: @dravercasanova

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:02

Bij lijstje kan ik niet alles invullen.

Hier is het heel simpel, als er groepsles is rij je wel of niet in die groepsles, op dat moment kan je er niet prive lessen.
Priveles van welke instructeur dan ook is toegestaan mits hij gediplomeerd is (ORUN).
Priveles mag maar door 1 instructeur tegelijk worden gegeven (Dus niet 2 instructeurs in de bak) en daarvoor kan je je inschrijven in een schrift (max. 2 wkn van te voren).
Om priveles te Mogen rijden moet je eenmalig (1 x per jaar ) 25 euro extra lidmaatschaps geld betalen.
Als je priveles hebt Mogen andere ruiters gewoon in de bak rijden, wel fijn als die beetje rekening met lesser houden, bakregels vervallen niet.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-17 18:03

Bij ons moest tot maandag steeds extra geld betaald worden. Mijn instructeur kost 25€ voor een half uur en daar kwam dan elke keer 5€ bakgeld bij. Dus dan zat ik voor aan halfuurtje les al gelijk aan 30€. Ik ben heel blij dat dit nu afgeschaft is, dat spaart op een maand tijd al genoeg geld voor een extra les uit.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 09-03-17 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:04

Heleennn schreef:
Lieke schreef:
Bij ons mag iedereen les komen geven, maar niet meerderen tegelijkertijd. Verder mag iedereen erbij, maar lesser heeft voorrang.

En dan vervallen ook echt de basis regels in de bak? Zoals links heeft voorrang bijvoorbeeld?


Ja klopt. Vind ik zelf eigenlijk niet prettig. Ben zelf zo geprogrammeerd op bakregels dat ik ook tijdens de les meer ontspannen rij met normale regels dan met voorrang.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Regels omtrent (vergoeding) lessen (extern/intern) op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:06

Nou moet ik zeggen dat het zijgangen hebben voorrang, hier niet zo leeft en aantal ruiters het ook niet herkent, dus als ik les heb en ik wil die wel zonodig langs de bakrand oefenen, dan roep ik dat altijd maar even. (idem voor snellere gang heeft voorrang, hier is het gewoon 1 kant heeft voorrang en stap mag niets)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:09

Genoeg keuze uit lesgevers op stal, waaronder degene waar ik blind vertrouwen in heb, dus dat anderen niet mogen, maakt mij niet uit. Verder mag je over het algemeen bij privélessen in rijden, de lesser heeft dan wel voorrang. Wat door de komst van oortjes iets lastiger is in te schatten omdat je daardoor niet hoort wat de opdracht voor de lesser is, maar ik doe altijd mijn best er bij uit de buurt te blijven. En de lesser over het algemeen zelf ook wel, bakken zijn ook groot genoeg met ruim 20 bij ruim 60.
Ik snap alleen de keuze 'Er mogen geen andere ruiters in de bak als er manegelessen zijn' niet, want dat lijkt me toch logisch? Dan zijn er toch vaak een aantal mensen die dezelfde oefeningen en kant op moeten rijden, daar wil je dan toch helemaal niet bij om voor jezelf te rijden?
Als ik er wel bij in wil, dan betaal ik gewoon een lestarief voor pensionners en doe ik mee met de les.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Regels omtrent (vergoeding) lessen (extern/intern) op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:12

Oortjes, ja die vind ik ook waardeloos als een ander er mee rijdt, zeker als het iemand is die nog wel eens wissels wil spirngen, of appyementjes links rechts gaat doen.. Ben nou eenmaal ook niet helderziend. En als iemand dat hard op staat te roepen heb ik meer tijd om me uit de voeten te maken.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Roodvos

Berichten: 6650
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:15

De dochter van de pensionhoudster is een ervaren amazone, zeker ook met jonge paarden, en volledig ORUN gediplomeerd. Er worden daarom geen externe lesgevers toegelaten. Dat vind ik ook begrijpelijk. Met mijn nieuwe en jonge paard rij ik nu wekelijks les bij de dochter.
Als hij zodadelijk wat verder is in de opleiding ga ik naar een trainer die een eigen accomodatie heeft en helemaal niet aan huis komt.

Andere ruiters mogen er bij in rijden als er les is. Dat valt in de praktijk vaak erg mee, en anders houden we een beetje rekening met elkaar. Ruiters van buitenaf zijn bij ons sowieso niet welkom om te (vrij) rijden.

Ik hoef geen extra vergoeding te betalen. Gebruik van de bak is inbegrepen in de huur.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-17 18:19

Dreamybol schreef:
Genoeg keuze uit lesgevers op stal, waaronder degene waar ik blind vertrouwen in heb, dus dat anderen niet mogen, maakt mij niet uit. Verder mag je over het algemeen bij privélessen in rijden, de lesser heeft dan wel voorrang. Wat door de komst van oortjes iets lastiger is in te schatten omdat je daardoor niet hoort wat de opdracht voor de lesser is, maar ik doe altijd mijn best er bij uit de buurt te blijven. En de lesser over het algemeen zelf ook wel, bakken zijn ook groot genoeg met ruim 20 bij ruim 60.
Ik snap alleen de keuze 'Er mogen geen andere ruiters in de bak als er manegelessen zijn' niet, want dat lijkt me toch logisch? Dan zijn er toch vaak een aantal mensen die dezelfde oefeningen en kant op moeten rijden, daar wil je dan toch helemaal niet bij om voor jezelf te rijden?
Als ik er wel bij in wil, dan betaal ik gewoon een lestarief voor pensionners en doe ik mee met de les.

Bij ons zijn de groepen nooit groter dan 5 omdat dit ons ideaal lijkt voor de ruiters om wel bij te leren en individuele begeleiding te krijgen tijdens een groepsles. De bak is erg groot en onze ruiters rijden ook niet in een treintje achter elkaar maar doen elk hun eigen oefeningen. Daardoor is het bij ons wel mogelijk om als pensionklant tussen de groepsles door te rijden.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Regels omtrent (vergoeding) lessen (extern/intern) op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 00:15

Bij ons mogen ook lesgevers van buiten les komen geven, kost niks extra's. 1 lesgever tegelijk. Bakregels blijven het zelfde.
Maar mijn lesjuf mocht na een onenigheid niet meer bij ons op stal komen, en dat was voor mij net de druppel...
Nu staat mijn paard bij m'n instructrice thuis, en heb ik altijd de bak voor mij alleen, lekker met niemand wat te maken (behalve de stalbaas/instructrice dan natuurlijk haha)

[I Narbella, mijn dressuurdraver (eindstand) L2+7] <3 <klik>
[www.dabo-design.nl] <klik> Voor al je Biothane (bitloos) hoofdstellen, halsters, teugels..
Maar ook voor hondenlijnen, halsbanden, tuigjes enzzz!

dieseltje09

Berichten: 1855
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:42

Bij ons op de vereniging mag iedere externe gediplomeerde instructeur lesgeven.
Geen lessen tijdens de verenigingslessen en 1 instructeur tegelijk in de baan, tijdens jou priveles mogen andere er gewoon tussendoor rijden.
Lesser heeft officieel voorrang maar aangezien iedereen met een instructieset lest houden we gewoon de bakregels aan, iemand anders kan immers niet horen wat de instructeur tegen zijn lesklant zegt als je met zo'n set rijd ;)

Ik doe het vaak zo dat ik even door de baan gil hoefslag vrij oid als ik les heb en moet een oefening doen op de hoefslag, uiterst effectief hahaha

Op naar nieuwe avonturen ❤️

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Regels omtrent (vergoeding) lessen (extern/intern) op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:09

Groep rijden is niet meteen in een treintje hoor, denk dat de meeste gehoorde uitspraak 'zoek je ruimte' is. Maar als de juf zegt dat we de volte op moeten, dan rijden we wel allemaal op de volte en onze groepen zijn wat groter dan 5, dus dan is het ook wel handig om allemaal dezelfde kant op te rijden. :)
Heb een tijdje op een manege gereden waar de groepen maximaal 6 waren en iedereen ook voor zichzelf reed in de les, qua figuren, tempo en hand, maar ook daar mochten geen anderen bij in. Zou het zelf ook niet graag doen, vind juist het voordeel van mijn eigen paard dat ik een beetje kan proberen op rustige tijden te rijden en probeer mijn privélessen ook op de tijden te doen dat anderen werken of op school zitten. Maar dat moet wel net kunnen natuurlijk.

Dieseltje, ik roep ook vaak iets als 'hoefslag' of 'buitenom' als ik eraan kom en twijfel of ze me wel hebben gezien (of gehoord). Ook in de gewone groepsles wel trouwens. Heb nou eenmaal een langbenig vlot paard en dan moet je nog meer sturen en ontwijken dan wanneer je basistempo meer gemiddeld is. :+

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:16

Op de pensionstal waar ik altijd stond mochten anderen gewoon lesgeven en ja, daar mocht je dan ook gewoon bij in rijden.
Tegenwoordig paarden aan huis, dus geen issue meer :)

Ik lees hier een aantal keren dat alleen externe lesgevers met een ORUN welkom zijn, waarom is dat?

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:25

Op mijn stal is instructie van buitenaf toegestaan, maar je betaald dan wel EUR10 per drie kwartier/uur extra aan de staleigenaar. Half uur is EUR5. Je hebt geen alleenrecht op de bak; iedereen mag erbij rijden en er mogen meerdere instructeurs in de bak staan.

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

dieseltje09

Berichten: 1855
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:28

Wendy schreef:
Op de pensionstal waar ik altijd stond mochten anderen gewoon lesgeven en ja, daar mocht je dan ook gewoon bij in rijden.
Tegenwoordig paarden aan huis, dus geen issue meer :)

Ik lees hier een aantal keren dat alleen externe lesgevers met een ORUN welkom zijn, waarom is dat?



Bij ons is dat wegens het veiligheidscertificaat, de KNHS stelt verplicht een aantal regels aan de vereniging, accommodatie maar ook aan bv opleidingsniveau van de instructeurs(overigens niet alleen Orun hoor, maar ook bv afgeronde opleiding Deurne is voor veiligheidscertificaat goed.
Zonder veiligheidscertificaat geen KNHS vereniging en bij ons dan geen club en accommodatie(aangezien mijn paard op de vereniging staat gestald)

Op naar nieuwe avonturen ❤️

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:42

Bij ons mag je zelf een instructeur meenemen. Als ik les heb zet ik het op het bord en dan heb ik de bak voor mijzelf. Heb er opzich niet zoveel moeite mee als er bij ingereden wordt zolang ze maar rekening houden met de oefeningen die ik moet doen.

Uno Fortunato B + 10. L1 +3 01-01-2001/29-09-2019*
Trippel 22-05-2018

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Regels omtrent (vergoeding) lessen (extern/intern) op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:50

✓Er mogen externe lesgevers in de bak les geven op bepaalde dagen/tijdstippen
✓Er mogen geen andere ruiters in de bak als er manegelessen zijn
Ik heb deze 2 aangegeven, maar deze heeft er ook mee te maken:
Elke ruiter heeft het recht ten alle tijde in de bak te rijden, ook al heeft iemand anders les

Tijdens de manegelessen mag je niet als pensiongast meerijden. Wel mag je bijvoorbeeld in de buitenbak rijden, of in de binnenbak wanneer de manegelessen in de buitenbak is.
Buiten de lessen om mag je wel van de bakken gebruik maken. Iedereen is vrij om zijn eigen instructeur/instructrice mee te nemen, dit zonder extra kosten. Maar de andere stalgenoten mogen er wel bij inrijden. Als les-er heb je dan wel voorrang, en dienen zij rekening met jou te houden. Mocht je niet willen dat iemand erbij in rijdt, dan zal je de bak moeten afhuren.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Regels omtrent (vergoeding) lessen (extern/intern) op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:56

De stal waar ik vaak kom om les te geven heeft voor zover ik weet geen regels.
Soms wel irritant, heb weleens met drie instructeurs tegelijk in de bak gestaan ( waaronder eentje springles had) en dat is echt niet te doen :n dan heb ik echt na een uur geen stem meer over.
Meestal trachten we rustige tijden te pakken en heb nu bv met een van de instructrices samen afgesproken dat we onderling even appen als ik een les afspreek zodat we rekening met elkaar kunnen houden en niet tegelijkertijd lesgeven. Werkt erg prettig :j

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:57

Of het op de nieuwe stal (manegebedrijf) mag weet ik niet, maar ik doe het wel. Maar aangezien ik gewoon in de bak rijd en niks heb gehuurd o.i.d, mag iedereen er bij in en heb ik daar niks van te zeggen.

Op een oude stal mocht je ook les krijgen, hoefde niet voor betaald te worden o.i.d, maar er hing een groot krijtbord waar je het even op moest schrijven. Dan kon de rest daar rekening mee houden en niet in de bak rijden waar les gegeven werd. Er handig systeem :)

I am because you were

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Regels omtrent (vergoeding) lessen (extern/intern) op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:15

De faciliteiten staan niet exclusief tot uw beschikking. Dat had ik ooit in een contract staan.
En toen gingen ze 2 avonden een lesgever inhuren en ik wilde er geen les van. Man, wat waren ze boos als i kging rijden. Ik heb de stalhouder gezegd: als ik 2 avonden niet mag rijden, dan moet ik elders een bak huren, ik heb 2 paarden, dus dat is 10 euro per avond, excl. brandstofkosten. Dus 20 euro per week, dan betaal ik dus 80 euro per maand minder stalgeld. Toen was het antwoord, rij dan maar. maar het is me nooit in dank afgenomen. Maar ik stond gewoon in mijn recht en het was absoluut onmogelijk om bij een fulltime baan buiten de 19.00-22.00 uur te rijden.

Je mocht geen eigen instructeur laten komen, het was die instructeur of geen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Regels omtrent (vergoeding) lessen (extern/intern) op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:20

Bij ons is het dat bij manegelessen er geen andere ruiters bij in de bak mogen rijden. Bij privélessen mogen, mits toestemming van de instructeur maximaal drie andere ruiters rijden. De ruiter met privéles heeft dan ten alle tijden voorrang, tenzij anders afgesproken. Voor de andere drie gelden de normale baanregels. En er mogen bij ons geen externe instructeurs les komen geven. Oh en er is uiteraard maar één privéles per rijbaan.



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers