[INFO] Meerdere scherp stel punten NIKON D3300

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

[INFO] Meerdere scherp stel punten NIKON D3300

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 10:23

Hallo,

Ik had een vraagje, ik heb een Nikon D3300 en ik fotografeer hier nu even mee.
En ik vind het een geweldige camera, maar ik loop ergens tegenaan.

Soms als ik meerdere dingen op een foto moet krijgen pakt hij alleen het voorste scherp, na 1000x scherpstellen pakt hij soms de rest ook wel mee.
Dit is vooral met meerdere mensen etc. als ik deze bijvoorbeeld achterelkaar op wil stellen.

Hoe kan ik er voor zogen dat hij meerdere scherp stel punten neemt?

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: [INFO] Meerdere scherp stel punten NIKON D3300

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:05

Ik heb zelf Canon, maar kan instellingen aanpassen dat ik zelf het scherpstelpunt kan instellen. Ik neem aan dat dit ook bij de Nikon kan. Heb je het boekje nog? Anders even googlen...

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 13:11

Agossie schreef:
Ik heb zelf Canon, maar kan instellingen aanpassen dat ik zelf het scherpstelpunt kan instellen. Ik neem aan dat dit ook bij de Nikon kan. Heb je het boekje nog? Anders even googlen...


Kan je dan meerdere scherp stel punten kiezen?

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:30

Dat weet ik niet. Ik kan bij de Canon wel 1 punt selecteren waar ik op wil scherpstellen.

Ik wilde een voorbeeld geven, maar het werkt helaas niet...

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 15:46

Agossie schreef:
Dat weet ik niet. Ik kan bij de Canon wel 1 punt selecteren waar ik op wil scherpstellen.

Ik wilde een voorbeeld geven, maar het werkt helaas niet...


Ja 1 punt maar ik wil er meer haha

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:47

Jij bedoelt dingen die achter elkaar staan, bijvoorbeeld 2, 2.5 en 3 meter vanaf je camera? Zo ja, dan is het een kwestie van je scherptediepte ofwel diafragma kleiner zetten (groot F-getal).

Meer punten tegelijkertijd heeft die versie niet.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 16:31

magda_90 schreef:
Jij bedoelt dingen die achter elkaar staan, bijvoorbeeld 2, 2.5 en 3 meter vanaf je camera? Zo ja, dan is het een kwestie van je scherptediepte ofwel diafragma kleiner zetten (groot F-getal).

Meer punten tegelijkertijd heeft die versie niet.


Dus F 7 ipv F 3.5

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 17:04

white_flame schreef:
magda_90 schreef:
Jij bedoelt dingen die achter elkaar staan, bijvoorbeeld 2, 2.5 en 3 meter vanaf je camera? Zo ja, dan is het een kwestie van je scherptediepte ofwel diafragma kleiner zetten (groot F-getal).

Meer punten tegelijkertijd heeft die versie niet.


Dus F 7 ipv F 3.5


3.5 krijg je niet je hele beeld scherp mee nee. Ga eens googlen, er valt heel veel te leren over diafragma en alles wat daar bij komt kijken!
Maar als je op een ander punt wilt scherpstellen, is het dan niet wat om te oefenen met handmatig scherpstellen? :) dan beslis jij imo zelf waar je op scherpstelt.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 17:19

prugelpiet schreef:
white_flame schreef:

3.5 krijg je niet je hele beeld scherp mee nee. Ga eens googlen, er valt heel veel te leren over diafragma en alles wat daar bij komt kijken!
Maar als je op een ander punt wilt scherpstellen, is het dan niet wat om te oefenen met handmatig scherpstellen? :) dan beslis jij imo zelf waar je op scherpstelt.


Ja, dat kan ik oook wel, maar niet met honden en mensen die bewegen.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: [INFO] Meerdere scherp stel punten NIKON D3300

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:42

F/7.0 hangt af van de exacte afstanden. Lees je maar eens in wat diafragma en scherptediepte inhoudt dan zie je vaak ook duidelijke schematische afbeeldingen erbij staan.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 19:40

magda_90 schreef:
F/7.0 hangt af van de exacte afstanden. Lees je maar eens in wat diafragma en scherptediepte inhoudt dan zie je vaak ook duidelijke schematische afbeeldingen erbij staan.


Ja maar dat snap ik wel en ik snap ook wat je bedoelt.
Maar ik wil meerdere scherp stel punten en soms pakt hij dit wel en soms niet..

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: [INFO] Meerdere scherp stel punten NIKON D3300

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:49


maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:50

Afbeelding

Even een plaatje erbij gepakt. Dit zijn de autofocus modes op de D3300. Hij staat nu ws op single shot en jij wil hem op multiple pointes of 3D hebben. Je moet even spelen met deze settings en kijken welke diegene is die je zoekt.

Ik gebruik overigens altijd de eerste, de single point. Ik wil namelijk niet dat mijn camera voor mij nadenkt.

Ik kan je alleen maar aanraden om hiermee te oefenen.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 20:40

maaikemuis schreef:
[ [url=m/EotOlc.png]Afbeelding[/url] ]

Even een plaatje erbij gepakt. Dit zijn de autofocus modes op de D3300. Hij staat nu ws op single shot en jij wil hem op multiple pointes of 3D hebben. Je moet even spelen met deze settings en kijken welke diegene is die je zoekt.

Ik gebruik overigens altijd de eerste, de single point. Ik wil namelijk niet dat mijn camera voor mij nadenkt.

Ik kan je alleen maar aanraden om hiermee te oefenen.



Okeeeee dus op de laatste kan ik meer punten aan?

maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Meerdere scherp stel punten NIKON D3300

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:47

Je moet even experimenteren, ik denk de tweede of de laatste. Ik vind het woest irritante settings. Ik kan je aanraden om single af te kiezen en te leren werken met scherpte/diepte. Op die manier heb je altijd maximale controle over waar je scherpstelt en hoe groot het scherpe vlak is.

De 3D functie is een tracking functie.

Anoniem

Re: [INFO] Meerdere scherp stel punten NIKON D3300

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:32

Dat de camera meerdere punten gebruikt om de scherpstelling te bepalen, roept nog wel eens wat verwarring op.

Een camera kan namelijk maar op 1 plek in een foto scherpstellen.
Net als je eigen ogen.

Probeer maar eens met je eigen ogen:
Zet iets heel dichtbij je en neem ook een punt heel ver in de verte. (bijvoorbeeld een plant in de vensterbank en je uitzicht).
Als je naar de plant kijkt, is de achtergrond (je uitzicht uit het raam) onscherp. En als je naar het uitzicht kijkt, zie je de plant juist weer wazig.

Je kunt met je ogen niet tegelijk op de plant én het uitzicht scherpstellen.

Er is namelijk maar 1 scherpte vlak dat op je netvlies binnenkomt door het licht dat met de lens van je oog gebogen wordt.

Een camera werkt precies zo. Hij kan maar op 1 plek scherpstellen.
En die scherpte reken je in een afstand. Bijvoorbeeld 10cm of 1 meter of 30 meter van je af.


Als je recht naar voren kijkt (of met de camera recht naar voren schiet), en je stelt scherp op de plant die 50cm van je af staat... Dan zullen de planten die daar in een horizontale lijn naast staan, ook scherp zijn. Want die staan op dezelfde afstand en dus liggen ze in het zelfde scherpte gebied.
Dingen die vóór of achter de plant staan, zijn weer onscherp.


Wat doet je camera nou als je kiest voor een optie met meerdere scherpstelvelden?
Hij kiest zelf 1 willekeurig plekje uit al die mogelijke velden.

Je laat dus eigenlijk de camera zelf kiezen uit een groot vlak, op welk ene puntje hij de scherpte legt.
En bij voorkeur pakt hij dan een vlak met veel textuur en contrast. Want dat is makkelijk voor een autofocus om op scherp te stellen.

Heeft je camera de keuze uit een vlak waar zowel een egaal bruine paardenvacht op staan als een textuurrijke struik? Dan zal hij zeer waarschijnlijk veel liever voor die struik kiezen, dan voor het paard.


Wil je zelf bepalen waar je scherpte ligt, dan moet je dus zélf dat ene scherpstelpunt uitkiezen.



Los daarvan, kan je met je camera nog iets: je kunt namelijk bepalen hoe groot het gebied van je scherpte is. Want je kunt dat enkele centimeters maken of zelfs meerdere kilometers.
Dát doe je door te spelen met je diafragma (en ook bijv. het type lens, je sensor en de afstand tot je onderwerp zijn daarop van invloed).

Op f2.8 zal je een hele beperkte scherptediepte hebben.
Je stelt scherp op je onderwerp. Dát is scherp en enkele centimeters voor én achter het scherpgestelde plekje is het ook scherp.

Zet je het diafragma op f11, dan is je onderwerp scherp en misschien zelfs enkele tientallen centimeters voor én achter het scherpe plekje.

Zet je m op f22, dan is het enkele meters voor en achter de scherpgestelde plek scherp.



Zo kun je bij landschapsfoto's dus zorgen dat de berg die 3km verderop staat, ook scherp is. Net als de berg 2km verderop.

En je kunt zorgen dat je paard scherp is, maar je een mooie, wazige achtergrond krijgt.





Wil je meerdere onderwerpen scherp op de foto hebben?
Dan kun je:

1. De onderwerpen náást elkaar zetten.
Ze liggen dan in hetzelfde scherpte gebied en zullen allemaal scherp afgebeeld worden, ook al stel je maar op 1 plekje scherp.

2. De onderwerpen willekeurig plaatsen en met je diafragma de scherptediepte aanpassen.
Door het diafragma verder dicht te doen (groter f-getal), krijg je meer scherptediepte in je foto en zullen onderwerpen die ook iets achter elkaar staan, toch scherp worden afgebeeld.

3. Je kunt ook een standaardlens of groothoek lens gebruiken. Die hebben minder de neiging om een "wazige achtergrond" te krijgen op de foto. Je ziet zo'n lens ook vaak standaard in compact camera's en telefoons zitten.