Teugels op maat (houden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
musiqolog
Berichten: 3310
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Teugels op maat (houden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-17 13:25

Een heel basaal dingetje: hou je teugels op maat, maak er geen waslijnen van en trek ze ook niet te strak aan. Toch zit het er bij mij na vierenhalf jaar nog niet in. Ik neem ze op maat maar in een onbewaakt moment hou ik ze toch weer te licht vast, en dan trekt het paard ze natuurlijk uit mijn handen. Je snapt dat mijn teugelhulpen daar niet duidelijker van worden, en dat het nog behoorlijk moeilijk kan zijn om te sturen, te begrenzen en het tempo te controleren. Ik zou het wel kunnen als ik er continu aan dacht, maar je bent al met zoveel tegelijk bezig: je zit, je houding, je beenhulpen...

Iedere instructeur of instructrice die ik tot nu toe had heeft er iets van gezegd, natuurlijk. Maar sommigen lieten me wel galopperen en de groepsles ingaan. Mijn huidige privé-instructrice (ik was een tijdje gestopt en ben daarom eerst weer wat privélesjes gaan nemen) wil me niet in de galop laten voor ik de teugels constant op maat kan houden. En daar is best wat voor te zeggen.

Vandaar mijn vraag: zijn er meer mensen die daar nog steeds last van hebben, of die dat abnormaal lang hebben gehouden? En wat is dé manier om het aan te leren, of om het te blijven doen zonder er elke seconde aan te moeten denken?

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)


tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Teugels op maat (houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:31

Elke keer dat je langs een letter rijdt (allemaal, of alleen A, of B en E) controleren of je ze nog goed vast hebt. Zorg ervoor dat dat routine wordt. Op een gegeven moment is het zo irritant om telkens je teugels op maat te maken dat je ze vanzelf beter gaat vasthouden.

Kieck <3

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:32

Je kan proberen om met eieren in je handen te rijden. 1 in beide of 1 hand met een ei, als je een strakker houdt dan de andere. Een plastic zakje erom is aan te raden. Rauwe eieren natuurlijk, hou je dan de teugels te los? Dan vallen ze, of zakken ze weg uit je greep. Daartegenover, knijp je te hard, dan breken ze :) ik vond het zelf een erg fijne oefening.
Natuurlijk niet voor altijd, ik vind de tip van hierboven een hele goeie! En die kun je overal op aanpassen.

✰ P I N T O ✰

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:32

Hier van het weekend een ontzettend goede tip gekregen. Doe een bokriempje aan je zadel, en houd je duimen er af en toe even achter. ( teugels eerst goed op maat nemen)
Zo leer je contact te houden met je teugels. Ook tijdens overgangen etc zul je vermoedelijk de neiging hebben je 'teugels weg te gooien' en dit leert je zonder te trekken om je handen mooi licht in contact met je teugels te houden.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Teugels op maat (houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:03

Ik heb het zelf altijd geoefend met springteugels die van die stops hebben. Dan pakte ik altijd vast voor zo een stopje en dan tellen welk stopje en dan gewoon blijven controleren dat je bij dat stopje blijft.


marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Re: Teugels op maat (houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:06

Ik loop daar na 4 jaar ook nog mee.
Echter wanneer ik handschoentjes draag dan heb ik daar geen last van. Waarom? geen idee, zonder handschoentjes worden ze bij mij ook steeds langer, met handschoentjes is er niets aan de hand....
Misschien iets om te proberen?

Something tells me i am going to love him forever

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:09

Daphneeeej schreef:
Ik heb het zelf altijd geoefend met springteugels die van die stops hebben. Dan pakte ik altijd vast voor zo een stopje en dan tellen welk stopje en dan gewoon blijven controleren dat je bij dat stopje blijft.


Daarom heb ik ook springteugels aan mn hoofdstel gehangen. :)

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:11

Waarschijnlijk heb je je handen tijdens het rijden te open. Zoals dit:
Afbeelding

Niet doen. Hou je handen goed gesloten gesloten. Echt een vuist maken, dus vingers in je handpalm, en handen rechtop. Je teugels hebben dan over een veel groter oppervlak contact met elke hand, en dus meer grip, en dus heb je minder de neiging om ze ongemerkt langer te laten worden. En áls het gebeurt, heb je sneller door dát het gebeurt, want je voelt het meer.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

musiqolog
Berichten: 3310
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Teugels op maat (houden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-17 14:17

Ik heb mijn handen inderdaad te open. Die vuistjes, daar moet ik bij nadenken...

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Teugels op maat (houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:15

Ik heb ook teugels met stops om het te oefenen, een knoopje erin of stukje tape kan ook helpen om jezelf bewust te maken van waar je ze moet vasthouden

NHDtjes van Karli
Hobbyfokkerij voor Nederlandse hangoordwerg konijnen.
Volg ons op Facebook en instagram!

Henrike5

Berichten: 754
Geregistreerd: 26-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:20

Ik heb helaas precies het zelfde probleem, bij mij help het het om inderdaad bij elke letter kijken of ik de teugels op maat heb en of mijn handen vuistjes zijn.
Een stukje gekleurde tape kan ook heel handig zijn dan kun je precies zien of je ze nog goed heb, en dan zie je ook meteen hoeveel teugel je eigenlijk laat gaan.

Helaas is het bij mij nog niet over want als ik het 1x vergeet kan ik bijna weer overnieuw beginnen maar we werken er aan :o

Voor wat van mijn werken:
https://www.henrikevanzomeren.nl/

musiqolog
Berichten: 3310
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Teugels op maat (houden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-17 13:07

Nou, vandaag in elk geval goed nieuws. Vandaag heeft mijn instructrice precies nul keer tegen me gezegd dat ik de teugel korter moest nemen. Het was nog verre van perfect en ik heb ze nog heel vaak korter moeten nemen, maar een groot deel van de tijd was het blijkbaar al goed.

'Mijn' paard van vandaag - een lief beest, maar niet mijn favoriet om op te rijden - ging zonder veel moeite de volte door. Terwijl hij toch niet erg voorwaarts is: de minste of geringste hulp is goed om gas terug te nemen. Een paar weken geleden zou hij in de volte onherroepelijk zijn gaan stappen, omdat hij elke keer als ik de teugels op maat neem een begrenzing voelt.

Mijn instructrice zei me trouwens dat iedereen, zij net zo goed, de teugels weleens op maat moest nemen. Ik had echt het gevoel dat er twee soorten ruiters op de wereld waren: ik, die het niet kan, en alle anderen, die hun teugels één keer op maat nemen en ze daar houden tot ze gaan halsstrekken. Dat valt dus ook weer mee.

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Teugels op maat (houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:11

Ik kan persoonlijk weinig met 'teugel op maat'.

Doe mij of een contactteugel (teugel als een soort stokje: de hand volgt het paard) of na verloop van tijd de hand die samen met noem het allemaal maar op, paard in een houding brengt.

Dat vind ik tenminste helder.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Re: Teugels op maat (houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:55

Fijn om te horen dat je er nu zo bewust mee bezig bent ! Goed hoor!

Something tells me i am going to love him forever

Ravel13

Berichten: 204
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Brabant

Re: Teugels op maat (houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:06

Bij mij worden de teugels ook snel langer maar inderdaad teugels met stoppertjes zijn ideaal als hulpmiddel. Ook om te zien of je beide kanten even lang hebt.

L1+16
L2+7

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:16

Plakbandje op het punt van je duimen plakken. Je zal zien dat het snel verbeterd.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Flloorrr
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:29

Handen rechtop houden, goed stevig je teugels pakken. Ik moet ook regelmatig mijn teugels opnieuw pakken. Je kan ook een stickertje of zo plakken waar je je handen moet houden

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Teugels op maat (houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:32

...blijft de vraag, wat je juiste lengte is - en de juiste houding van het paard.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: Teugels op maat (houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:32

Hier ook hetzelfde probleem.. heel erg... maar ik rijd met knopen in mijn teugels. :j :')
Zo schuift mn hand niet terug.

Vrouwke & Noa <3

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 02:07

Daphneeeej schreef:
Ik heb het zelf altijd geoefend met springteugels die van die stops hebben. Dan pakte ik altijd vast voor zo een stopje en dan tellen welk stopje en dan gewoon blijven controleren dat je bij dat stopje blijft.


Wat een goede tip. Als aanvulling wil ik daar nog aan toevoegen dat je ook eens een half uurtje kan pakken waarin je je enkel richt op de teugels en het contact met je paard.

ElsbethG
Berichten: 55
Geregistreerd: 21-10-16

Re: Teugels op maat (houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:27

de dikke rubberen teugels helpen ook goed tegen het verschuiven in je hand

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Teugels op maat (houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:31

Maar tijdens bijv. Een springconcour welke martingaal is toegestaan? Je hebt namelijk gewoon twee riempjes met ringetjes (open) en je hebt een vorkmartingaal met ringetjes (gesloten). Zijn beide toegestaan op wedstrijd (bij springen)?

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:48

Rije schreef:
Waarschijnlijk heb je je handen tijdens het rijden te open. Zoals dit:
[ Afbeelding ]

Niet doen. Hou je handen goed gesloten gesloten. Echt een vuist maken, dus vingers in je handpalm, en handen rechtop. Je teugels hebben dan over een veel groter oppervlak contact met elke hand, en dus meer grip, en dus heb je minder de neiging om ze ongemerkt langer te laten worden. En áls het gebeurt, heb je sneller door dát het gebeurt, want je voelt het meer.


O, dat doe ik dus ook. Mijn instructrice op de manege zegt steeds dat ik meer moet ontspannen in armen en handen. Resultaat is dus geregeld dat de paarden hun hoofd naar beneden doen en teugels uit mijn handen trekken.

Vraagje - hoe combineer je een vuist maken met ontspanning in hand en arm?

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:55

Ruiter1997 schreef:
Maar tijdens bijv. Een springconcour welke martingaal is toegestaan? Je hebt namelijk gewoon twee riempjes met ringetjes (open) en je hebt een vorkmartingaal met ringetjes (gesloten). Zijn beide toegestaan op wedstrijd (bij springen)?


Allebij, allemaal. Borsttuig, martingaal, maakt allemaal niet uit. Als je maar niet met thiedemann of slof aan komt zetten.

TS: Je zou rubberen teugels kunnen proberen, maar dit heeft het bij mij alleen maar erger gemaakt :Y)
Ik had eerst springteugels en dat ging prima, ik kon namelijk controleren bij welk leerstukje ik ze vast had en of ik daar bleef..
Echter, nieuw hoofdstel, nieuwe teugels, en nu laat ik ze steeds los }:0 Niet dusdanig dat ik geen contact meer heb, maar paardlief is slim genoeg om steeds een klein beetje meer teugel uit mn handen te pakken. Ik rij niet met vuisten, omdat ik dan bijna onmiddelijk mn handen vast zet en ik voor mijn gevoel niet meer zo zacht in de mond kan inwerken.
Conclusie? oefenen. Ik heb het snel genoeg door als ik het weer te lang heb, want dan doet paardlief snel dr hoofd omhoog en ben ik het contact kwijt. Of ik moet met mn handen in mn oksels gaan zitten, maar dat rijd niet zo fijn he :D

I am because you were

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:11

Ruiter1997 schreef:
Maar tijdens bijv. Een springconcour welke martingaal is toegestaan? Je hebt namelijk gewoon twee riempjes met ringetjes (open) en je hebt een vorkmartingaal met ringetjes (gesloten). Zijn beide toegestaan op wedstrijd (bij springen)?



Dat zijn cosmetische details.
In het Brits heet het running martingale - en die mag altijd.

De functie is ""gewoon"" om de inwerking van de hand te versterken.

En daarna komen de moeilijkheden en misverstanden.
Als op een buitenrit jouw leven er van af kan hangen dat je de kracht van de hand kunt vergroten - het zij zo.

Maar 'dan doet mijn paard zijn hoofd omlaag', dan worden mijn teugels langer - etc etc. dat zijn symptomen.
Rijd niet 'aan de voorkant'! "Van voor naar achter."

Hoe graag kan/wil je paard zijn hals strekken? Kun je ten allen tijde 'de neus met je kuiten naar voren duwen'? Lukt het de draf uit te strekken of wordt dat dribbelen? Voelt het dier zich prettig bij een contactteugel van 1 of 2 gram...?

Dat zijn vragen over correct ruggebruik en evenwicht.
Zo lang dat er nog niet is, blijf van de voorkant af tot de basis er in zit.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, JoyenUnory en 8 bezoekers