Welk voer na slokdarmverstopping

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LaPluche

Berichten: 1975
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Welk voer na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-17 14:50

Mijn paard heeft door een fout helaas een slokdarmverstopping gekregen. (iemand heeft heeft hem per ongeluk bietenpulp brokjes gegeven ipv zijn normale brok) Hij staat hiervoor in de kliniek, en hij is er nu zo goed als door heen.
Nu vraag ik me af of iemand hier ervaring heeft met met een verstopping en of je na de tijd dan ook ander voer moet gaan geven.
Morgen heb ik een gesprek met de DA, dus dan kan ik het hem ook vragen. Maar voor nu is elke informatie welkom.


goldie98

Berichten: 115
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:52


LaPluche

Berichten: 1975
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Welk voer na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-17 14:55

Het is geen verlamming, het is echt een verstopping door de pulp.

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:56

Wij moesten tijdelijk slobber voeren en daarna gewoon weer eigen voer :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110632
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:57

Mijn paard heeft jaren geleden ook 3 keer achter elkaar een slokdarmverstopping door pulp gekregen.
De dierenarts raadde toen aan om twee weken een goede slobber te voeren ivm schade aan de slokdarm door de buis die naar zijn maag was geleid.
Slobber is wat zachter dan een brok en doet daarom minder pijn.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:59

Hier ging het van appelmoes naar slobber en dan langzaam steeds meer gewoon brok door de slobber. Het is al tig jaar geleden maar ik geloof dat ze na 2 weken haar normale voer weer mocht. Maar dit was geen heel ernstige verstopping, ze had waarschijnlijk een vrij grote hoeveelheid vers wit brood gehad en toen ik aankwam en een groter winterpeen voerde kwam die er deels weer uit (met een hoop bloed, waarschijnlijk vanwege de scherpe hoekjes van de wortel). De verstopping is toen door een stalgenoot weggemasseerd nog voor de dierenarts aankwam.

LaPluche

Berichten: 1975
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-17 15:00

Hij heeft nu 3 dagen achtereen die verstopping, vandaag konden ze er doorheen prikken gelukkig ,best heftig.... Zijn slokdarm zou ook wel heel erg gevoelig zijn nu.
Wat is goede slobber Cayenne?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:01

Een van onze pensionpaarden had enkele maanden terug een ernstige slokdarmverstopping, moest ook naar de kliniek, was echt kantje boord. Verstopping zat ook nog eens vlak boven de maag, lastig te bereiken dus met een spoelsonde. Het was waarschijnlijk een stukje wortel.
Wortels en ander hard spul is een no go voor paarden die een slokdarm verstopping hebben gehad. Dit paard mocht verder alles hebben (het duurde wel even voordat hij weer normale hoeveelheden durfde te eten ...), wel heeft hij in het begin veel slobber gehad omdat dat lekker zacht was voor de uiteraard door dat geprut met de sonde behoorlijk geïrriteerde slokdarm.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

LaPluche

Berichten: 1975
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Welk voer na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-17 15:02

En hoe zit het dan precies met hooi?


Allegandra

Berichten: 784
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Koewacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:03

Mijn vorig paard had vaak Een slokdarmverstopping.
Bij haar kwam het vaak door het voer (brok of muesli) af en toe hooi.
Haar brokken werden geweekt, en had stenen in haar voerbak liggen zodat ze niet te snel kon eten.
De tandarts kwam altijd op tijd.
Zij heeft nooit in de kliniek gestaan hier voor, samen met de veearts kregen we ze vaak goed door.

M'n huidig paard is er ook bekend mee en heeft hier door twee weken geleden ook in de kliniek gestaan. Dit omdat we de verstopping niet doorkregen.

Bij hem kwam het door het (bepaald soort) hooi en hiervoor door stress tijdens zijn koerscarriere.
Zijn hooi gaat sinds dien in een slowfeeder en ben nu voorzichtig ook kleine beetjes hooi naast Z'n slowfeeder aan het geven.
Betreft zijn voer heb ik niks veranderd.
Uit onderzoek in de kliniek is gebleken dat hij kleine vernauwing heeft.
Dus kwestie van goed in de gaten houden, tandarts op tijd laten komen,...


Wat wil je precies weten?

Happy, my love, m'n sterretje in hemel.... !
Boy Lucswolle, m'n kanjer!
Max, onze grote knuffelbeer!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110632
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:04

LaPluche schreef:
Hij heeft nu 3 dagen achtereen die verstopping, vandaag konden ze er doorheen prikken gelukkig ,best heftig.... Zijn slokdarm zou ook wel heel erg gevoelig zijn nu.
Wat is goede slobber Cayenne?


Mijn paard kreeg het omdat de overbuurvrouw hem schapenbiks bleef voeren. En dat was dus ongeweekt en zet uit in de maag }:0
Uiteindelijk kreeg hij er ook nog een longontsteking overheen, pfff.

Ik weet het merk niet meer, maar wij gaven toen expres een slobber voor oudere paarden, omdat dit wat rijker was en meer aanzet.
(Door de longontsteking was hij ook veel kracht en energie kwijt en moest hij goed aansterken). Volgens mij gaven wij toen Pavo, maar de meningen zijn daar over verdeeld :P
Het hooi mocht niet te grof en langstengelig zijn ivm irritatie aan de slokdarm zijn. Luzerne en grasmix was beter.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

LaPluche

Berichten: 1975
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-17 15:06

Top dank jullie wel.
Ik moet een goede slobber hebben, dus zonder harde stukjes.
En ik vroeg me idd af welk hooi hij precies moet hebben. Een slowfeeder heb ik wel.
Ben benieuwd wat de DA morgen zegt.

Als zijn verstopping vandaag niet door ging dan zou hij onder narcose gaan en als het dan niet verholpen zou zijn was het einde oefening.
Gelukkig konden ze er vanmorgen ineens doorheen prikken.

Lekker handig Cayenne....
Dit is puur uit onwetendheid gebeurd, ik reken de persoon die dit gedaan heeft ook niks aan.
Hij blijft idd nog even op de kliniek ivm de kans op een longontsteking. Hopen dat hij zich erdoor vecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:08

Slobber is inderdaad een goede om mee te beginnen, alleen heb je dan het probleem dat er vaak een hoop suiker en zetmeel in zit. Als je paard daar gevoelig voor is dan kun je beter de eerste tijd geweekte grasbrok voeren; het voordeel daarvan is dat het ruwvoer is en dat het dus zelfs hooi kan vervangen als je er genoeg van geeft. Ik zou hoe dan ook flink wat olie aan alles wat je geeft toevoegen; dat zorgt ervoor dat alles makkelijker wegglijdt en het legt ook een laagje over de slokdarm en beschermt die beter. Je kunt beginnen met 100ml olie en als hij daar geen diarree van krijgt dan kun je naar 200 tot 300ml gaan.

Het meest slokdarmvriendelijke zou zijn als je je paard naast de slobber/grasbrokpap gewoon zou kunnen laten grazen, want gras bestaat voor het grootste deel uit vocht en is makkelijker weg te krijgen dan hooi. Hooi kan natuurlijk ook, dan zou ik vooral even in de gaten houden of hij dit ook echt allemaal opeet. Zo niet, dan zou je de grasbrokpap+olie tijdelijk kunnen verhogen tot hij weer normaal kan slikken.

Popstra
Berichten: 13710
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Welk voer na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:38

Kijk eens naar Seniores prioris om even te geven. Moet je 6 uur weken
Dit is eigenlijk voor oudere paarden met gebits problemen enz en vervangt ook ruwvoer.
Sterkte met je paardje

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk voer na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:06

Wij moesten 3 dagen geweekt hooi voeren en verder de brokken ook standaard weken (bij ons was het op basisbrok gebeurd).

Brok weken is voor ons geen probleem omdat hij vanwege een tandprobleem al standaard seniores priores krijgt 2x per dag, daar gaat nu ook zijn basisbrok door heen (2x 1/4). Ik was wel blij dat het hooi maar 3 dagen geweekt hoefde te worden, want dat was bij dat paard niet grappig (hij eet dik 18kg per dag, droog gewogen, naast zijn seniores priores).

In jouw geval zou ik voor langere tijd het hooi weken en eventueel er grasbrok naast voeren (uiteraard ook geweekt, maar makkelijker te tillen). Daar kan je dan ook makkelijk de brok doorheen weken.

Seniores Priores kan ook prima. Mocht je tijdelijk alleen dat willen voeren, reken dan op 1.2-1.5kg per 100kg paard, dat komt neer op 1.5-2 scheppen per 100kg paard. Pas dan krijgt je paard voldoende binnen aan kcal (ondanks dat de verpakking van SP wat anders zegt). Maar ik zou er in ieder geval wat hooi of grove grasbrok naast voeren, uiteraard wel geweekt.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

LaPluche

Berichten: 1975
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Welk voer na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-17 12:23

Hij heeft hele natte slobber gehad bij de DA, dit is goed gegaan.
Ik heb me verdiept in grasbrok en heb een adres om dit op te halen. De vraag is alleen hoeveel moet hij hier ongeveer van hebben?
Ook heb ik lijnzaad olie besteld, een vat van 5 liter, dus dat van de olie komt wel goed.
Slobber neem ik denk ik van de Welkoop, deze heeft niet teveel harde stukjes erin zitten.
Vandaag om 2 uur een gesprek met de DA. Ik ben benieuwd wat hij te zeggen heeft.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk voer na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:32

Hoeveel grasbrok hij moet hebben hangt af van hoeveel hooi hij ernaast eet/mag eten en hoe zwaar hij is. Als het zijn enige ruwvoer is dan moet hij er 1.5 tot 2 kg per 100kg lichaamsgewicht van hebben (droog gewogen, geweekt gevoerd). En dan verdeeld over 4 porties. Ik zou daar wel een vitaminekorrel of een brok bij voeren. Zelf gebruik ik Marstall Force of Pavo Vitalcomplete bij paarden die veel ander bijvoer krijgen. Maar ook Vitalbix daily complete is mooi voer. Ik week het gewoon mee,

Met slobber moet je opletten wat erin zit. De slobber van Pavo is bijvoorbeeld een echt krachtvoer, bestaat voornamelijk uit graanproducten. Maar Equifit Zupa is weer een ruwvoerachtige slobber en Subli seniores priores zit er tussenin, maar is wel geschikt als een compleet ruwvoervervangend product.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Welk voer na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:40

Je kunt heel simpel zelf slobber maken...bietenpulp..maar dan wel geweekt,zemelen,gehakselde lucerne,en dan wel een uitgebalanceerd vitamine en mineralen brokje,kun je eventueel ook weken,en olie...dan krijgt hij geen dingen binnen die hij niet nodig heeft,granen,antischimmelmiddelen enzo.Sterkte met je paard!

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:47

Mijn paard heeft het 1 keer gehad, gelukkig alweer jaren geleden. Ik had hem uit het land gehaald en een schep biks gegeven, daar dook hij zo gretig in dat hij een slokdarmverstopping kreeg.

Thuis kreeg de dierenarts de prop niet weg. Mijn paard heeft toen 3 dagen in de kliniek gestaan met een muilkorf om zodat hij niet van het stro kon eten. Na die 3 dagen mocht hij gewoon weer het land op. Wij zaten aan het begin van het zomerseizoen en hij heeft toen een tijd geen krachtvoer gekregen, wel (witlof) wortelen en een handje muesli als beloning. Ik moest vooral uitkijken met droog voer wat kan zwellen.

In het winderseizoen is het natuurlijk veel lastiger omdat je dan afhankelijk bent van ruwvoer.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

LaPluche

Berichten: 1975
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Welk voer na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-17 13:01

Geerke, ik voer nooit geen pulp. Is gewoon afval van suikerbieten... Dus ik pas voor jouw oplossing.

Mizora, hij kan gewoon de weide op, maar er staat niet zoveel op natuurlijk op dit moment. Grasbrok dus hetzelfde als het gewone hooi. Dat is geen probleem.
Ik heb baaltjes met 'zacht' hooi gekocht, dus geen prikkende stengels. En een grote bak om dit in te weken.
Hij kreeg al bijna geen krachtvoer, een handje vol in de ochtend en avond. Anders is hij niet te rijden.

Muca, die van mij is op zondag verstopt geraakt en gisteren konden ze ook pas de prop door prikken. Was ook serieus kantje boord voor hem. Hij blijft nu nog staan omdat hij een beetje hoest en ze niet willen dat er complicaties optreden.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:11

geerke schreef:
Je kunt heel simpel zelf slobber maken...bietenpulp..maar dan wel geweekt,zemelen,gehakselde lucerne,en dan wel een uitgebalanceerd vitamine en mineralen brokje,kun je eventueel ook weken,en olie...dan krijgt hij geen dingen binnen die hij niet nodig heeft,granen,antischimmelmiddelen enzo.Sterkte met je paard!


Ik zou het wel combineren met luzernebrok in dit geval. Gehakselde luzerne is namelijk vrij scherp en dus precies nu niet handig.

Ik heb even gekeken en voor een paard van 500kg en als je dit als slobber/volledige voervervanger wilt voeren kom je dan uit op het volgende rantsoen (alles droog gewogen met weegschaal, niet gemeten met voerscheppen!):
3kg bietenpulp, 2kg zemelen, 1kg luzerne, 200g pavo vitalcomplete en 35g keukenzout (bij voorkeur zonder jodium). Olie naar behoefte toevoegen, wel rustig opbouwen.

Ik gebruik zelf het liefst de bietenpulp (pulpbrok), tarwezemelen en luzernebrok van Arie Blok (=dezelfde voerproducent als hippostar). Dit is suikerarm (pulpbrok op 7%, luzernebrok op 4%) en zuiver.

Bietenpulp is inderdaad gewoon afval van suikerbieten, maar ze hebben het slechte uit de suikerbiet gehaald en wat ze overhouden is een heel mooi vezelrijk product met veel pectines, die de darmflora herstellen. Bij mensen "moet" je altijd volkorenproducten gebruiken omdat juist met het raffineren de goede producten bij het afval beland, dat is exact het afval dat je dus aan het paard aan het voeren bent.

Overigens geen probleem als je dat niet wilt voeren, maar het is beter dan het voeren van bijvoorbeeld Pavo slobbermash.

Verder zou ik aanraden om wel minimaal 30g/100kg paard pavo vitalcomplete of marstall force of 75g/100kg paard vitalbix daily complete (andere mineralenkorrels moet ik opzoeken hoeveel exact) te voeren. Handjes krachtvoer voegen niets toe qua mineralen, omdat die gemaakt zijn op kg's voer en niet op grammen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

LaPluche

Berichten: 1975
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Welk voer na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-17 13:42

Dank je wel!
Ik voer sws geen PAVO ivm het hoge suikergehalte. Paard is heeft zware zomer eczeem en ik wil hem zo min dus zo min mogelijk suiker geven. (ik heb gekozen voor deze http://www.subli.nl/slobber/ )
Gras brok dus 6 kilo geweekt op een dag. Hartog heeft ook grasbrok, maar hier zit melasse bij in.
Marstall force is idd ook een fijn product. Zal eens kijken waar ik dat kan krijgen.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk voer na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:57

Pavo heeft niet per se een hoog suikergehalte (eigenlijk moet je kijken naar het suiker+zetmeelgehalte), zeker de nieuwe voeren zijn over het algemeen goed samengesteld. Pavo vitalcomplete bevat 7% zetmeel en 4% suiker. Subli slobber bevat 20% zetmeel en 5.6% suiker, dus daar zou ik terughoudend mee zijn om te voeren. Daar zitten waarschijnlijk best veel graanproducten in. Staat er ondertussen al een ingrediëntenlijstje op de zak?

Hartog grasbrok bevat maximaal 3% melasse, dus maximaal 1.5% toegevoegd suiker (naast de gemiddeld 10% suiker in hooi). Hartog heeft ook compact gras, dat is echt alleen zacht gras/hooi, daardoor wel iets stoffiger (daarom gebruiken ze melasse of olie bij gezakte producten normaal gesproken).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

LaPluche

Berichten: 1975
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Welk voer na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-17 14:03

Ik heb nog niet op de zak van Subli gekeken, ik zal dat straks even doen.
De grasbrok die ik ga halen heeft volgens de boer geen toegevoegde melasse.
Het aanbod is idd erg groot, iets met bomen en een bos.... :')
Maar ik moet zo weg. Ik ben benieuwd wat de DA mij gaat zeggen....

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Welk voer na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:09

Ik zou afgaan op het advies van de veearts. Als hij het nu goed doet op hetvoer van de veearts, zou ik daar een zak van halen.
Verandering van spijs is juist bij paarden niet goed. Dus zo weinig mogelijk veranderen

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers