Voedingsvraag.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carolinda123

Berichten: 14
Geregistreerd: 28-06-16

Voedingsvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 14:59

Wij hebben een lieve merrie van 15 jr. Het is een arabier/welsh van 1,43. Ze krijgt nu 3 x pd hooi en 1 kilo muesli van pavo. Sinds dit weekend staat ze af en toe weer op de wei die we sinds kort erbij hebben. Ze wordt recreatief bereden en af en toe gaat ze mee naar een wedstrijd. Ze begint nu wat dunner te worden dus ik vroeg me af of we wel genoeg aan het voeren zijn. Medisch zijn er geen oorzaken.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:21

Hoeveel hooi voer je?
deze pony zal ong. 400-450kg wegen schat ik.
dan zou ik minimaal 8 kg hooi per dag voeren. Maar omdat van hij magerder wordt zou ik zeker meer voeren.
kwestie van uitproberen. Misschien kan hij wel onbeperkt hooi.

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Voedingsvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:23

Vraag 1 is inderdaad, hoeveel hooi/ruwvoer voer je? En hoe lang mag ze op de wei per dag?

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Voedingsvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:24

En hoe zit je met ontwormen. Eventueel minder muesli en meer hooi. Ander merk muesli proberen.

laziezo

Berichten: 137
Geregistreerd: 17-06-09

Re: Voedingsvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:24

De enige manier op het echt zeker te weten is het rantsoen te laten berekenen. De berekening is afhankelijk van de arbeid die ze doen, maar ook de kwaliteit van het voer is belangrijk.

Van hooi is bekend dat er veel vezels in zitten maar weinig eiwitten. Tijdens zo'n berekening wordt er ook gekeken naar de andere voedingsstoffen, omdat deze ook essentieel zijn. :)

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Voedingsvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:37

Ik zou beginnen met het hooi verhogen..
Als je merkt dat ze het hooi niet meer op krijgt en ziet dat ze dan nog steeds niet aankomt dan zou ik je muesli wat verhogen of als je het natuurlijker wilt houden wat grasmix of luzerne boven op je muesli. Hoe meer ze kauwt hoe meer enzymen er vrij komen hoe beter ze de voedingsstoffen opneemt. Het luzerne stimuleert om rustiger haar brokjes te eten.

Baat dit allemaal niet dan adviseer ik je een uitgebreid bloed onderzoek te laten doen.
Hierin kunnen ze zien welke vitaminen en mineralen het paard te kort komt en vanaf daar kan je gericht voeren.

Uiteraard moet je even kijken wanneer je paard voor het laatst ontwormt is.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Voedingsvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:43

Het is de tijd van bloedworminfecties,wanneer was de laatste wormkuur?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Voedingsvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:15

Hetgeen ze nu op de weide kan vinden, is kwa voedingswaarde te verwaardelozen. Zolang de middagen nog niet boven de 14 graden komen kwa temperatuur, zal er geen echt gras op staan (slechts waterzooi zonder voedingswaarde). Wordt het warmer, is het overigens absoluut wel oppassen met jong voorjaarsgras dat ineens de groei te pakken krijgt.

Je merrie wordt dus niet dikker van het gras. Waarschijnlijk ben je haar wel wat minder gaan voeren omdat ze nu op het gras mag staan? Dan is je oplossing: terug naar de hoeveelheid voer die ze kreeg voor de weidegang.

De paarden zijn nu ook volop aan het verharen. Dat kost ook energie waardoor het dier wellicht meer voedingsstoffen nodig heeft.

michelle4684
Berichten: 107
Geregistreerd: 23-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:27

Hier ook een Welshje die mager aan het worden is! Die van mij krijgt ook 1KG muesli gemengd met brok. Die van mij is 17 en gecontroleerd op wormen en hij had er een paar maanden geleden een paar en nu niks meer. Hij krijgt onbeperkt hooi maar ik denk dat het komt omdat hij best veel rent in de wei (staat hij overdag best lang in) enzo....