Pony Verzwakt. Wat Moet Ik Doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna887
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-03-14

Pony Verzwakt. Wat Moet Ik Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 22:15

mijn shet stond een ongeveer 2 maand buiten samen met een Welsh pony. Het ging altijd goed, ze waren dikke vrienden. Heb ze buiten gezet, in een soort paddock verblijf met boompjes en stalletjes waar ze in en uit konden lopen. Dit omdat ze beiden aan de dikke kant waren.
Degene die de paarden altijd voert waarschuwde de huisbaas dat de pony echt te dun werd maar dit heb ik nooit te horen gekregen en wegens school was ik niet in staat altijd te komen. En als ik kwam stonden ze samen te eten en leek alles goed. Totdat de huisbaas vertelde dat de pony te dun was. Dus ik kwam vandaag en tot mijn grote schrik vond ik haar echt heel dun.
Heb haar nu meteen binnen gehaald en heb haar wat laten eten, dit eten ging heel moeizaam? Ligt het daaraan dat ze zo dun is geworden? Tanden? Maag? Iemand verstand? Wil morgen de veearts laten komen maar in de weekenden is het altijd weekendtarief (2x zo duur) dus als iemand weet wat ik kan doen of moet doen? Laat het me weten!
Ze is niet heel erg dun geworden als in dat het vel alleen nog over is, maar ik heb haar nog nooit zo dun gezien. En het eten ging toch zo moeizaam, ze lijkt ook wat afwezig. Heb haar vannacht op stal met een beetje biks en wat mais-pulp. En ik vind het altijd zo erg als mijn kleine lieve pony ziekjes is...
Groetjes. :(

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Pony Verzwakt. Wat Moet Ik Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:32

Tanden eerst maar eens laten controleren :j maakt ze proppen? Gaat ze jaarlijks naar de tandarts?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:34

Dierenarts laten kijken. Het kunnen haar tanden zijn, wormen , infectieziekten of iets anders. Daarnaast is het raadzaam om het voerbeleid na te kijken of het voldoende is om de hele dag te eten en of het genoeg voedingsstoffen bevat

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Pony Verzwakt. Wat Moet Ik Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:39

Mest gelijk checken op zand. Krijgen ze hooi van de grond? Goed om DA erbij te halen, kan van alles zijn zoals hiervoor al gezegd. Zand is iets wat jezelf snel makkelijk kan checken.

Als je buik aftast plekken waar de pony op reageert? Hoe is de mest?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pony Verzwakt. Wat Moet Ik Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:51

wanneer is de pony voor het laatst ontwormd?Eet ze wel hooi?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pony Verzwakt. Wat Moet Ik Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:53

in hoeveel tijd is ze zo dun geworden?Haal de dierenarts er maar snel bij,die kleintjes zijn nogal gevoelig voor leververvetting....en dat is in veel gevallen fataal

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:06

Wat voor boompjes staan er in de paddock, kan het zijn dat ze daarvan gegeten heeft omdat je zegt dat ze afwezig lijkt?
Klinkt niet goed als je paard afvalt, niet eet en afwezig lijkt.

senna887
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-03-14

Re: Pony Verzwakt. Wat Moet Ik Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 23:14

Ik laat morgen sowieso de dierenarts komen. Ze word jaarlijks gecontroleerd door de tandarts en zo nodig bijgewerkt. Boompjes zijn gewoon hoge bomen dus ze kunnen dan alleen eten van de stam.
Heb haar nog wat biks gegeven zonet, die heeft ze gewoon netjes opgegeten, deed ze wel lang over maar het is op. Morgen maar weer eens kijken, zal jullie op de hoogte houden.

senna887
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 23:15

geerke schreef:
in hoeveel tijd is ze zo dun geworden?Haal de dierenarts er maar snel bij,die kleintjes zijn nogal gevoelig voor leververvetting....en dat is in veel gevallen fataal
is denk ik in de afgelopen maand echt snel gegaan... voor die tijd altijd wat te dik geweest juist...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pony Verzwakt. Wat Moet Ik Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:16

en wanneer was ze ontwormd?

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:20

Ik hoor niemand over de temperatuur, heb je die al gemeten? Dat kan ook al veel zeggen.
Binnen hoeveel tijd is ze afgevallen? Is dit maanden, weken of dagen?
Verder krijg je hierboven genoeg tips en adviezen, succes en ik hoop dat ze snel opknapt!

senna887
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 23:23

geerke schreef:
en wanneer was ze ontwormd?

Zal morgen in het boekje kijken waar dat instaat, denk +/- 2 maand terug

senna887
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 23:25

Evy schreef:
Ik hoor niemand over de temperatuur, heb je die al gemeten? Dat kan ook al veel zeggen.
Binnen hoeveel tijd is ze afgevallen? Is dit maanden, weken of dagen?
Verder krijg je hierboven genoeg tips en adviezen, succes en ik hoop dat ze snel opknapt!

Nee niet gedaan! Zal dat nog zeker doen, bedankt. Denk dat we over weken spreken van het afvallen, maar de afgelopen week ben ik niet gekomen en toen zou het wel erger zijn geworden aangezien ik vorige week zaterdag nog ben gekomen om te kijken hoe het ging, waarna ze gezellig samen stonden te eten en ze op een mooi gewicht was. Zo snel kan dat gaan dus :( . Zeker goede adviezen, zal er morgen met de DA naar kijken, en hoop dat ze idd snel opknapt! :j

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Pony Verzwakt. Wat Moet Ik Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:41

Wat zei de dierenarts?

Anoniem

Re: Pony Verzwakt. Wat Moet Ik Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:48

Ik zou even controleren waar je de pony mee ontwormd hebt, want misschien werkt die spuit niet tegen bijvoorbeeld lintwormen. Als je pony in zulke korte tijd afvalt dan kunnen het ook zomaar de tanden zijn. Hier hadden we in januari precies hetzelfde: een van de pony's was in een maand tijd enorm afgevallen en die bleek een rotte kies te hebben. Het trekken hielp al enorm en de darmen raakten meteen weer vol, maar ik het spek op de ribben bleef maar mager. Dus heb ik er alsnog een wormspuit ingegooid, ook al was hij in de herfst ook nog ontwormd en die had meteen effect; een week later was hij eindelijk weer zo rond als hij hoort te zijn. Het kunnen dus ook zomaar meerdere dingen tegelijk zijn, en vaak lokt het een het ander ook uit; slechtere weerstand door randproblemen of zand in de darmen kan de weerstand verzwakken en een worminfectie weer verergeren.
Dus als een Shet zo snel zoveel afvalt dan kun je dat niet serieus genoeg nemen.

senna887
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-03-14

Re: Pony Verzwakt. Wat Moet Ik Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 22:33

De dierenarts is gister langsgeweest, hij kon het niet plaatsen, dacht een trap tegen de keel waardoor ze niets at. Ook leek ze haar hoofd niet goed te kunnen dragen...Alles wat ze at: gaapte ze op... Haar lievelingseten was altijd een broodje met een beetje appelstroop, maar dit kreeg ze niet weg... Hij heeft haar toen pijnstiller gegeven en toen heeft ze wat gegeten en toen viel ze inslaap. Vandaag was hij er weer omdat ik vond dat ze nogsteeds duf was. Hij heeft bloed afgenomen: werd dit klonterig en blauwig dan had ze 0 overlevingskans wegens vet in het bloed, maar kwam er een schuimlaagje op zoals bij bier, bij wijze van spreken, was dat in ieder geval in orde. En dan was er ook nog kans dat ze het toch redden zou. Ze had geen koorts. Ik ben rond een uur of half 9 nog even weer naar stal gereden om te checken, ik was toch zo benieuwd. En er zat al een dun schuimlaagje op het bloed, het stond tenslotte al 2 uur en na een aantal uur word het zichtbaar. Dus ik hoop dat het zo blijft. Ik heb nog een beetje slobber gemaakt want dat eet ze toch wat makkelijker dan biks nu en ben naar huis gegaan, ik vond dat ze al wel wat meer opgepept was, ze reageerde goed op haar naam en ze kon haar hoofd beter dragen. Ik hoop dat ze beter word, morgen ga ik weer controleren

senna887
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-03-14

Re: Pony Verzwakt. Wat Moet Ik Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 22:35

En owja, het is niks met een verstopping of iets dergelijks. Het ligt echt bij de keel.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Pony Verzwakt. Wat Moet Ik Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:46

dus er is alleen bloed geprikt of snap ik het nou verkeerd?

senna887
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 09:46

Annalies03 schreef:
dus er is alleen bloed geprikt of snap ik het nou verkeerd?

Ja tot nu toe wel, volgens de dierenarts is het niets wat medisch kan zijn. Ik ben misschien toch nog van plan er als hij niets kan vinden een andere dierenarts bij te laten kijken die hier in het dorp zit. Maak me toch wel zorgen :(

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Pony Verzwakt. Wat Moet Ik Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:18

Wat betreft het bloed; ik heb net vorige week te maken gehad met een pony met leververvetting. Dat was echt na een paar minuten al zichtbaar in het bloed hoor!

Mijn pony gaat gelukkig weer de goede kant op. Maar er is mestonderzoek gedaan (hieruit kwam zand en wormen), bloedonderzoek (ivm de vervetting) en de da heeft de pony uiteraard helemaal gechecked op hartslag, temperatuur, etc. Ook is het gebit gecontroleerd en zijn er doppen verwijderd.

cariena1
Berichten: 933
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Pony Verzwakt. Wat Moet Ik Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:29

sterkte

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pony Verzwakt. Wat Moet Ik Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:32

Vreemde manier van bloedonderzoek