Wat te doen? Houden? Verkopen? Pony erbij?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Wat te doen? Houden? Verkopen? Pony erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-17 23:39

Goedeavond allemaal.

Als eerste wist ik niet waar ik dit bij moest zetten.
Als het verkeerd staat mag het natuurlijk verplaatst worden.

Op dit moment heb ik:

-10 jarige shetlander merrie lotje met best wat merrie gedrag naar mijn ruin ( deze pony is niet van mij maar staat bij mij gestald)
-8 jarige haflinger aish merrie die heel erg op eten gefocust is. En die veelte dik is.
-4,5 jarig sportpaard hiquero die heel braaf is maar snel in de stress schiet als er iets in de weide gebeurd.

Ik zal even het verhaal van voor af aan vertellen zodat het ook duidelijk is.

Afgelopen juni heb ik mijn 14 jarig paard met een erge been blessure moeten laten gaan. Deze was altijd de baas in de groep dus er was nooit iets aan de hand.

Al snel is er een toen 4 jarig paard op mijn pad gekomen.
Deze heeft eerst nog even in pension ergens gestaan zodat we aan elkaar konden wennen.
Aish heeft in deze tijd alleen gestaan omdat lotje er toen nog niet was.
Dit gaf toen geen problemen omdat ik haar afscheid heb laten nemen van haar overleden vriendje.
In het begin was het even aftasten hoe en wat.

Als ik aish ging rijden ging hiquero de stal op maar wel met de boven poort open zodat hij ons kon zien.
Dit ging toen altijd goed. 2 weken geleden ging dit niet meer goed, ik ging de weide in met aish en hiquero stond op stal met het boven luik open. Hij begon gevaarlijk hoog te steigeren op stal dat hij bijna met zijn benen over de poort heen kwam.
Vanaf nu moet dus ook het boven luik dicht.
En als ik hiquero ging rijden bleef aish los in de weide omdat ik geen last van haar had.


Er is een tijd een verzogster geweest voor aish. Helaas is ze moeten stoppen omdat ze gewoon weg de paarden niet meer gescheiden kreeg.
Ik heb haar hiermee proberen te helpen maar als ik er bij was wisten de paarden waar hun plek was en was er niets aan de hand.
Meisje is zo heel goed met paarden en ook het rijden met aish ging erg goed.
Maar hiquero kreeg telkens meer stress als ze kwam om de paarden te scheiden. En aish was zo gefoccused op het voer dat ze altijd samen in de stal stonden en scheiden voor haar niet mogelijk was. ( het moet wel veilig blijven.)
De laatste x toen hun lotje uit de weide wilde hebben en het meisje aish wilde rijden is hiquero zo in paniek geraakt dat hij van top tot teen nat was van het zweet.
Tevens is aish vaak de aanstichter dat mijn paard gaat liggen rennen in de weide.
Alleen aish rent zo van aah leuk ff mijn benen strekken en oef ik zie daar wat even een sprintje trekken.
En hiquero is dan compleet in paniek en tref ik daarna dus ook nat op de weide aan..

De rang orde in de weide ben ik zelf ook niet over uit.
Lotje jaagt hiquero weg ( gaat er ook voor lopen )
Hiqeuro jaagt aish weg
En aish jaagt lotje weg.

Wie staat hier nu het hoogste in de rang?

Nu ben ik op een punt gekomen dat ik aish tekoop heb gezet maar ik ben er nog niet over uit of ik haar ook weg wil doen.

Aish is een hele fijne pony om mee te werken. Maar er wordt nu bijna niets met haar gedaan omdat ik er gewoon weg de tijd niet voor heb.
Een verzorgster of leaser is met hiquero dus gewoon weg ook geen optie meer.
Omdat er niets met haar gedaan wordt is ze erg vervelend op de weide.
Voorheen gooide ik het krachtvoer van hiquero gewoon in zijn voerbak en hield hij aish gewoon weg. Nu lukt het haar vaak om gewoon mee te eten. Ik moet nu dus alles sluiten en wachten tot hiquero zijn voer op heeft
Daarbij is ze veelte dik. Ze krijgt veelte veel hooi binnen, hiquero moet eigenlijk onbeperkt hooi hebben. En ik voer nu al erg veel wat resulteerd in een veelte dikke pony.
Ik heb de mogelijkheid niet om hiquero apart te voeren omdat ze 24/7 buiten staan.
Tenzij ik aish apart ga zetten.

Buiten dat is ze wel een heerlijke pony om lekker te pakken en mee op buiten rit te gaan. Heb altijd plezier als ik met haar bezig ben.

Nu ben ik dus aan het denken om haar te verkopen.
Alleen het zou zo maar kunnen zijn dat lotje op de een of andere dag ergens anders staan.
En dan ?
Dan staat mijn paardje alleen..

En daar zit dus het hele probleem.
Als ik aish weg zou doen zou er waarschijnlijk een shetlander ofzo bij komen. Maar kwa kosten blijf je toch hetzelfde hebben.. maar is dit eerlijk naar aish?

Argumenten voor haar te verkopen:
- dan wordt er weer wat meer met haar gedaan.
- ze gevoerd krijgt wat ze mag hebben en niet meer.
-er misschien minder stress is op de weide
- Als er een shet zou komen zou ik hiquero wel apart kunnen voeren.

Tegen argumenten.
- Ik kan haar pakken wanneer ik wil zonder na te denken. ( hiquero kan ik niet zomaar pakken voor een buitenritje of iets)
- het werken met haar is super leuk omdat ze het ook echt wilt.
- aish heeft nog nooit iets gehad en dat is ook wel iets waard.
- ik heb aish voor de vorige eigenaar in gereden dus ze is al 5 jaar in mijn leven.

Is er iemand die hier een frisse blik op kan werpen voor mij?

Kan het ook zo zijn dat hiquero zich nu al volledig aan mij vast geplakt heeft? Omdat hij in de stress schiet als ik in de weide bezig ben zonder dat hij erbij kan? En omdat hij in de stress schiet als anderen in de weide komen ?

Het verhaal is een beetje lang en niet samenhangend geworden maar ik wilde graag uitleggen hoe het nu bij mij thuis gaat.

Bedankt alvast!


-R.I.P Uvino v. Fruhlingshaft L2+1 04-05-01' 26-05-2016
-R.I.P Max 01-04-01' 10-12-13'


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wat te doen? Houden? Verkopen? Pony erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:47

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat waar het beter staat.

Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Re: Wat te doen? Houden? Verkopen? Pony erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-17 23:47

Dankjewel


-R.I.P Uvino v. Fruhlingshaft L2+1 04-05-01' 26-05-2016
-R.I.P Max 01-04-01' 10-12-13'

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wat te doen? Houden? Verkopen? Pony erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:52

Graag gedaan :)

Zinzi_jewel

Berichten: 8784
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:52

Zet de paarden voorlopig niet bij elkaar maar naast elkaar buiten .
Zodat ze wat minder gaan kleven
En op die manier kun je de jongere ook apart voeren .
Doe ze bij elkaar als je er zelf bent .
Laat de shet desnoods bij t stress paard lopen ...
ik zou je oudere paard niet weg doen hierom
Ze moeten nog aan de situatie wennen en hun rangen bepalen

Chasing Dreams

Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-17 00:00

Zinzi_jewel schreef:
Zet de paarden voorlopig niet bij elkaar maar naast elkaar buiten .
Zodat ze wat minder gaan kleven
En op die manier kun je de jongere ook apart voeren .
Doe ze bij elkaar als je er zelf bent .
Laat de shet desnoods bij t stress paard lopen ...
ik zou je oudere paard niet weg doen hierom
Ze moeten nog aan de situatie wennen en hun rangen bepalen


Dat is juist het probleem.
Als ik zelf er 1 uit pak en op buitenrit ga is er niets aan de hand. Dan blijft mijn jonkie gewoon rustig.
Als ik in de weide ga rijden en mijn jonkie ziet mij breekt de hell los op stal.
Als iemand anders er 1 pony uit pakt is er ook stress in de tent.

Hij raakt ook in de stress op stal als ik alleen de weide in ga om konijnen gaten te zoeken en te dichten.


-R.I.P Uvino v. Fruhlingshaft L2+1 04-05-01' 26-05-2016
-R.I.P Max 01-04-01' 10-12-13'

Aradia

Berichten: 4
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Midden-Limburg

Re: Wat te doen? Houden? Verkopen? Pony erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 00:16

Wil je dan niet gewoon met het Hiquero trainen dat hij hier geen stress van krijgt? Ik zou zo even niet kunnen zeggen hoe maar ik kan me voorstellen dat er toch best manieren zijn om hem te leren dat er helemaal niets aan de hand is.
En wat ik eigenlijk de oorzaak van de stress? Ik denk dat je daar ook misschien iets mee kan, als je al merkt hij het op bepaalde momenten wel doet en op anderen niet zal er dus een trigger zijn. Het is zonde om een paard te verkopen terwijl ook een ander kan trainen zodat je gewoon beide paardjes kunt houden.

~ Aradia Vicoba, 4, that one horse that changed my life

Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-17 00:50

Aradia schreef:
Wil je dan niet gewoon met het Hiquero trainen dat hij hier geen stress van krijgt? Ik zou zo even niet kunnen zeggen hoe maar ik kan me voorstellen dat er toch best manieren zijn om hem te leren dat er helemaal niets aan de hand is.
En wat ik eigenlijk de oorzaak van de stress? Ik denk dat je daar ook misschien iets mee kan, als je al merkt hij het op bepaalde momenten wel doet en op anderen niet zal er dus een trigger zijn. Het is zonde om een paard te verkopen terwijl ook een ander kan trainen zodat je gewoon beide paardjes kunt houden.


Het is mij echt niet duidelijk waar bij hem de trigger ligt.
De ene x gaat het goed en de andere x gaat het mis.
Het stresse op stal is al grote deels afgenomen door dat ik de bovenpoort nu sluit.
Maar aangezien ik een 'pension' pony heb staan en deze mensen mijn paard niet op stal krijgen kunnen hun nu hun pony nauwelijks eruit halen.

Waar ik nu aan denk is waar zijn trigger vandaan komt is onzekerheid van andere mensen en het erg hangen aan mij.
Hij raakt in paniek als ik in de weide loop.
Hij raakt in paniek als ik aishlynn aan het rijden ben.
Hij raakt in paniek als de mensen van de 'pension' pony 1 van de pony's eruit wilt nemen ( de gestopte verzorgster is dezelfde als de eigenaar van de pony)
Hij raakt niet in paniek als ik een pony pak en uit beeld ben.

In het begin toen ik hem had was dit ook niet, dit is in de loop van de tijd gekomen.

Als ik in de weide bezig ben plakt hij ook compleet aan mij vast..


-R.I.P Uvino v. Fruhlingshaft L2+1 04-05-01' 26-05-2016
-R.I.P Max 01-04-01' 10-12-13'


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Wat te doen? Houden? Verkopen? Pony erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:20

Ik zou Hiquero verkopen. Het is duidelijk dat hij hier gewoon niet past (hij is inmiddels al ruim een half jaar bij jou?) en ik vind hem heel erg neurotisch overkomen. Over de zeik gaan omdat een weidegenoot een sprintje trekt?!

koeien op de weg...

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:25

Denk idd dat je het werkelijke probleem, namelijk Hiquero, op moet lossen. Desnoods zet je hem (tijdelijk) ergens anders zodat je weet wat zijn karakter werkelijk is. Is hij elders wel 'normaal' dan is het iets bij jou / op de wei, anders heb je een stresskip en is aan jou de keus of je daarmee om wilt leren gaan of niet.

Mijn persoonlijke ervaring is (helaas) dat ultra stresskippen op een situatie 24/7 buiten niet / lastig te veranderen zijn. Dit is niet van de laatste dagen / weken maar al vrij lang zo... Ik heb een iets vergelijkbare situatie gehad met verkoop van een pony in een groep van 3, andere pony er daarna weer bij, maar het 'gedoe' is hetzelfde gebleven. Bleek niet aan de groep of aan de andere pony's te liggen, pony is gewoon zo (vertoonde zelfde gedrag na enige tijd elders ook).

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:42

Ik zou je focus van de haflinger afhalen, daar ligt je probleem niet, wel je plezier.
Hoeveel plezier heb je met Hiquero?

Als ik jouw argumenten zo zie, kan ik er een aantal zo afschieten als 'excuus'.

Citaat:
dan wordt er weer wat meer met haar gedaan --> Dat kan ook als je Hiquero verkoopt.
- ze gevoerd krijgt wat ze mag hebben en niet meer --> Daarvoor hoeft zij niet weg, zij heeft een redelijk gelijke voerbehoefte als de shet.
-er misschien minder stress is op de weide --> De stress zit in Hiquero, niet in Aish.
- Als er een shet zou komen zou ik hiquero wel apart kunnen voeren --> Je hebt op dit moment een (pension)shet, dus die is er al.

Tegen argumenten.
- Ik kan haar pakken wanneer ik wil zonder na te denken. (hiquero kan ik niet zomaar pakken voor een buitenritje of iets) --> Hoeveel is je dit waard?
- het werken met haar is super leuk omdat ze het ook echt wilt --> Als je er zo van geniet, waarom dan verkopen?
- aish heeft nog nooit iets gehad en dat is ook wel iets waard --> In paardenland staat dat ongeveer gelijk aan goud.
- ik heb aish voor de vorige eigenaar in gereden dus ze is al 5 jaar in mijn leven.


Ook vraag ik me af waarom je aan verkopen denkt? En waarom dan je haf en niet je paard?

Verder denk ik dat het gedrag van je paard deels aangeleerd en deels aangeboren is. Het aangeleerde gedag kan getraind worden, het aangeboren gedrag niet.
Ik heb gisteren mijn onzekere plakkende merrie toevallig opgehaald na een training om haar zelfvertrouwen op te krikken als haar maatje niet bij haar is, maar een shet wel. Dit heb ik laten doen bij www.e&ehorsemanship.nl

Ik denk dat je jezelf de vraag moet gaan stellen waar je het meest gelukkig van wordt, als je daar antwoord op hebt ga je kijken hoe je dat kunt realiseren.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Wat te doen? Houden? Verkopen? Pony erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:11

Hiquero is hier degene die de onrust stookt en veroorzaakt en niet Aish. Door Aish te verkopen zal hij wel weer iets nieuws gaan vinden om onrust te veroorzaken. Hij komt op mij over als een erg neurotisch paard.

Je kunt hiermee aan de slag gaan eventueel met behulp van een trainer, maar ik zou zeker Aish niet verkopen om deze reden. Als je het met verkoop wil oplossen dan moet je het bij de oorzaak aanpakken en dat is dus Hiquero verkopen. :)


Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat te doen? Houden? Verkopen? Pony erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:28

Wei in 2 delen,
Aish en Shet in ene deel, Hiquero in tweede deel.

Wel met zicht op elkaar.

Dat zou wel eens heel veel op kunnen lossen.

(naar behoefte voeren, verzogster kan weer aan de gang, en Hiquero hoeft niet per se te rennen als de andere twee dat doen)


Dan qua neurotisch gedrag, dat zou onzekerheid kunnen zijn. Hoeft niet, kan ook een vorm van "eisen" of" dwingen" zijn. Niet dat een paard bewust gaat dwingen, daarom ook tussen aanhalingstekens.
Maar wel dat hij iets wil, en geleerd heeft dat dat druk doen wat oplevert. (ander paard komt terug, eigenaar geeft aandacht bv roepen of whatever)

In beide gevallen (onzekerheid / wat willen) valt daar wel wat te halen qua training. Aanpak is alleen anders.

Volledig los van welke vorm vsn training ook zou je kunnen uittesten of het helpt om Hiquero een grote pluk vers hooi te geven nét voor je met Aish gaat rijden (in zijn eigen stuk dus!) misschien dat dat de focus verlegt. Ik denk het niet, maar het is allicht een poging waard.

Kan Hiquero de rijbak zien vanaf de wei?



Zoals anderen ook aangeven, Aish verkopen is én doodzonde voor jezelf, én lost het probleem Hiquero niet op.

Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-17 11:43

Voor degene die zeggen dat ik hiquero moet verkopen, dat gaat dus niet gebeuren.
Zoon brave 4.5 jarige ga ik niet meer tegen komen.
Daarbij is hij mijn sportpaard en aish eigenlijk zijn weide maatje.
Zoals in de OP al aangegeven is het probleem met het rijden voor mij in principe gewoon opgelost. ( beide poorten dicht zodat hij ons niet kan zien)

Even een voorbeeldje.
Gister hebben de eigenaren in mijn bijzijn lotje eruit gehaald.
Ik heb hun gevraagd of ze wilde wandelen uit de paarden hun zicht zodat ik kon zien wat er zou gebeuren.

Hiquero bleef rustig, op een begeven moment zo rustig dat hij naar stal ging om hooi te gaan eten. Totdat aish begon te rennnen omdat haar vrindinnetje eruit was gehaald.
Toen begon hiquero dus ook te rennen.

Iedereen zegt hier dat hiquero het probleem is.
Wat ik tot nu toe hier in de weide gezien heb is dat aish áltijd begint te rennen, hierdoor begint hiquero dus ook.

Ik heb het idee dat de een de ander aan steekt.
Aish schrikt heel snel en rent dan weg, waardoor hiquero van haar schrikt.
Hiquero is van nature juist helemaal niet schrikachtig.

Op de rest ga ik straks even in.


-R.I.P Uvino v. Fruhlingshaft L2+1 04-05-01' 26-05-2016
-R.I.P Max 01-04-01' 10-12-13'

Ayasha
Blogger

Berichten: 57917
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:04

Waarom is het eigenlijk een probleem dat ie gaat rennen? Laat maar rennen, hij wordt vanzelf een keer moe.
Hier stond ook zo'n neuroot die het lang vol gehouden heeft om onnozel te doen als ik zijn weidemaatje er uit haalde. :) Op een gegeven moment geven ze het echt op, ze moeten gewoon leren dat hun maatje echt wel terug komt. :) En dat leren ze alleen door herhaling; weghalen en weer terug zetten na de training. :)

Hang een zak hooi op een plaats waar hij ook zijn maatje kan zien als hij gaat eten. . :)
Zoek verder iemand die ze wel gescheiden krijgt. Een paard wordt dik van te weinig beweging. Niet van te veel hooi. :)
Bovendien zal ze dan ook minder vervelend worden.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-17 12:20

Ayasha schreef:
Waarom is het eigenlijk een probleem dat ie gaat rennen? Laat maar rennen, hij wordt vanzelf een keer moe.
Hier stond ook zo'n neuroot die het lang vol gehouden heeft om onnozel te doen als ik zijn weidemaatje er uit haalde. :) Op een gegeven moment geven ze het echt op, ze moeten gewoon leren dat hun maatje echt wel terug komt. :) En dat leren ze alleen door herhaling; weghalen en weer terug zetten na de training. :)

Hang een zak hooi op een plaats waar hij ook zijn maatje kan zien als hij gaat eten. . :)
Zoek verder iemand die ze wel gescheiden krijgt. Een paard wordt dik van te weinig beweging. Niet van te veel hooi. :)
Bovendien zal ze dan ook minder vervelend worden.


Het probleem dat hij gaat rennen is omdat dat behoorlijk ongecontroleerd gaat en ik bang ben dat er een x ongelukken gebeuren.
Maar voor nu is het probleem dat hij een deken op heeft en hij dan super nat onder zijn deken staat.

Als er nu 1 pony uit gaat zorg ik dat hiquero op stal staat met hooi dat werkt voor nu.

Ik heb de weide achter een bedrijf van mijn ooms liggen waar mij in strijd liggen.
Ik kan niet teveel verschillende mensen hierdoor achter laten komen.
Deze die ik nu had lopen er al 3 jaar ( meisje heeft ook mijn vorige pony verzorgd)
Meer beweging zou dan echt vannuit mijn kant moeten komen.


-R.I.P Uvino v. Fruhlingshaft L2+1 04-05-01' 26-05-2016
-R.I.P Max 01-04-01' 10-12-13'

lando2
Berichten: 362
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Wat te doen? Houden? Verkopen? Pony erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:40

Ik denk eigenlijk dat als je aish wegdoet de andere wel een nieuw probleem gaat vinden/maken. Hier ook zo een neurootje, ik heb mij vaak omgedraaid als ze weer door t lint ging. Vaak gedacht dat t mis zou gaan, maar door er telkens op in te gaan en de situatie aan te passen aan hoe zij het wilde was ik op een gegeven moment slaaf van mevrouw haar grillen.
Nu kan ik zeggen dat ze zich heeft gesetteld in de situatie. Ze is de laagste in rang, maar heeft dit ook wel nodig denk ik. Het initiatief om te gaan rennen kwam ook zelden van haar, maar zij ging door als de andere al lang terug aan het grazen waren. In het begin ben ik vaak haar op stal gaan zetten,... Op een gegeven moment vroeg ik zelfs andere mensen om op te letten als wij weg waren.
Toen echt beslist dat ze het of moest opgeven of ze kon niet blijven. Heeft bijna een half jaar geduurd, maar ze functioneert nu prima binnen het clubje.
Is trouwens ook een geweldig fijn rijpaard, maar dat gedoe maakte haar voor mij toch een stuk minder fijn.

laat me zien waar je voor leeft, dan laat ik je voelen dat je zweeft...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57917
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wat te doen? Houden? Verkopen? Pony erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:43

Nah, die zorgen wel dat ze overeind blijven. :) Nu krijgt hij steeds aandacht als hij idioot gaat doen. :) negatieve aandacht is ook aandacht.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:46

Het jonge sportpaard verkopen hij kwam als laatste en brengt het meeste geld op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:49

Als je verder wilt met hiquero, dan zal je je waarschijnlijk erbij neer moeten leggen dat je problemen blijft houden. Het is normaal en gezond dat paarden wel eens een sprintje trekken in de wei. Hij kan daar blijkbaar niet goed tegen. Weidemaatjes wisselen of er een wegdoen zal daar echt niets aan veranderen. Dan heb je hetzelfde gedoe met een ander weidemaatje.

Je schrijft dat hij een fijn, braaf sportpaard is en dat je erg blij met hem bent. Dus de vraag is denk ik: hoeveel plezier heb je van hiquero en weegt dit op tegen de problemen die hij geeft? En bljjft dat ook zo in de toekomst? Heb je het ervoor over? En is het voor hem nog wel te doen op deze manier? Of is het voor hem beter om te gaan zoeken naar een plek in een grotere kudde, waar hij wellicht meer houvast heeft?

Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-17 13:02

shilady schreef:
Het jonge sportpaard verkopen hij kwam als laatste en brengt het meeste geld op


Paard gaat niet weg, staat ook niet ter discussie.
Paard is er niet voor niets gekomen.


safina schreef:
Als je verder wilt met hiquero, dan zal je je waarschijnlijk erbij neer moeten leggen dat je problemen blijft houden. Het is normaal en gezond dat paarden wel eens een sprintje trekken in de wei. Hij kan daar blijkbaar niet goed tegen. Weidemaatjes wisselen of er een wegdoen zal daar echt niets aan veranderen. Dan heb je hetzelfde gedoe met een ander weidemaatje.

Je schrijft dat hij een fijn, braaf sportpaard is en dat je erg blij met hem bent. Dus de vraag is denk ik: hoeveel plezier heb je van hiquero en weegt dit op tegen de problemen die hij geeft? En bljjft dat ook zo in de toekomst? Heb je het ervoor over? En is het voor hem nog wel te doen op deze manier? Of is het voor hem beter om te gaan zoeken naar een plek in een grotere kudde, waar hij wellicht meer houvast heeft?


Ja het weegt wel er tegen op ja.
Het is niet zo dat dit dagelijks gebeurd en ook niet wekelijks. Dit gebeurd misschien 1x in de 2 weken of 1x in de maand.
Zo vaak krijg ik het in iedergeval mee.
Hiquero weg doen staat dus ook niet ter discussie.

Ik sta wel open voor dingen die ik zou kunnen doen zodat het minder kan worden maar hij gaat echt niet weg.

Aish rij ik misschien 1x in de 2 weken en hem 3/4x per week als het dadelijk weer goed weer wordt.


-R.I.P Uvino v. Fruhlingshaft L2+1 04-05-01' 26-05-2016
-R.I.P Max 01-04-01' 10-12-13'

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Wat te doen? Houden? Verkopen? Pony erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:23

Tja ik zou ook de jongste verkopen.
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten dat niet beterde en mijn andere paarden ook stress kregen en ik moeite had om nog ontspannen iets te doen met ze.
Paard ging over de zeik voor kleine dingen, alle aandacht ging daarom naar hem.
Paard verkocht, mijn paarden terug op hun gemak en dat paard ook terug happy.

Was ook een heel goed, prachtig paard voor mij maar keuzes moeten soms gemaakt worden.

Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-17 13:28

VanHuisUit schreef:
Denk idd dat je het werkelijke probleem, namelijk Hiquero, op moet lossen. Desnoods zet je hem (tijdelijk) ergens anders zodat je weet wat zijn karakter werkelijk is. Is hij elders wel 'normaal' dan is het iets bij jou / op de wei, anders heb je een stresskip en is aan jou de keus of je daarmee om wilt leren gaan of niet.

Mijn persoonlijke ervaring is (helaas) dat ultra stresskippen op een situatie 24/7 buiten niet / lastig te veranderen zijn. Dit is niet van de laatste dagen / weken maar al vrij lang zo... Ik heb een iets vergelijkbare situatie gehad met verkoop van een pony in een groep van 3, andere pony er daarna weer bij, maar het 'gedoe' is hetzelfde gebleven. Bleek niet aan de groep of aan de andere pony's te liggen, pony is gewoon zo (vertoonde zelfde gedrag na enige tijd elders ook).


Hij heeft toen ik hem kocht 2 weken op pension gestaan maar dit was absoluut geen succes.
Hij kwam daar te weinig buiten waardoor hij nog 10x zo erg was als dat hij nu is.

Alleen in het begin toen hij thuis stond was er niets aan de hand.
Kan het niet zijn doordat de verzogster ze niet uit elkaar kreeg er een soort stress bij hem gekomen is dat als er nu een uitgepakt wordt hij dit linkt aan stress?


fjordnina schreef:
Ik zou je focus van de haflinger afhalen, daar ligt je probleem niet, wel je plezier.
Hoeveel plezier heb je met Hiquero?

Als ik jouw argumenten zo zie, kan ik er een aantal zo afschieten als 'excuus'.

Citaat:
dan wordt er weer wat meer met haar gedaan --> Dat kan ook als je Hiquero verkoopt. hiquero gaat niet weg..
- ze gevoerd krijgt wat ze mag hebben en niet meer --> Daarvoor hoeft zij niet weg, zij heeft een redelijk gelijke voerbehoefte als de shet.
Hiquero kan ik zo voeren dat de shet er niet bij kan..
-er misschien minder stress is op de weide --> De stress zit in Hiquero, niet in Aish. klopt maar aish wakkerd het wel aan.
- Als er een shet zou komen zou ik hiquero wel apart kunnen voeren --> Je hebt op dit moment een (pension)shet, dus die is er al. shet kan dus niet bij het voer als ik hiquero voer.

Tegen argumenten.
- Ik kan haar pakken wanneer ik wil zonder na te denken. (hiquero kan ik niet zomaar pakken voor een buitenritje of iets) --> Hoeveel is je dit waard? dit komt wel, paardje is 4.5! Pas net in mijn bezit en ik heb nu 3 maanden niet kunnen rijden door het weer( heb geen bak)
- het werken met haar is super leuk omdat ze het ook echt wilt --> Als je er zo van geniet, waarom dan verkopen? omdat er zo stress is en de pension klant haar pony er niet uit krijgt.
- aish heeft nog nooit iets gehad en dat is ook wel iets waard --> In paardenland staat dat ongeveer gelijk aan goud. dat is zeker waar
- ik heb aish voor de vorige eigenaar in gereden dus ze is al 5 jaar in mijn leven.


Ook vraag ik me af waarom je aan verkopen denkt? En waarom dan je haf en niet je paard?

Verder denk ik dat het gedrag van je paard deels aangeleerd en deels aangeboren is. Het aangeleerde gedag kan getraind worden, het aangeboren gedrag niet.
Ik heb gisteren mijn onzekere plakkende merrie toevallig opgehaald na een training om haar zelfvertrouwen op te krikken als haar maatje niet bij haar is, maar een shet wel. Dit heb ik laten doen bij http://www.e&ehorsemanship.nl

Ik denk dat je jezelf de vraag moet gaan stellen waar je het meest gelukkig van wordt, als je daar antwoord op hebt ga je kijken hoe je dat kunt realiseren.


De reden dat ik haar wil verkopen is omdat ze veelte dik is, ik haar die beweging niet kan geven die ze moet hebben.
Haar apart zetten vind ik zielig.
En omdat ze dus maar staat te staan in de weide.. is dit eerlijk naar haar ?
De rede dat ik mijn paard niet verkoop is erg logisch.
Paard heb ik voor de sport waar ik mijn voldoening uit haal. Aish staat er bij als weide maatje.
Zou erg onlogisch zijn als ik het weide maatje verkoop en het sportpaard houdt.

Het zou best kunnen dat het aangeleerd is. In zijn afstammeling zit ook geen stress kip, juist heel relax.
Maar hoe krijg je dit afgeleerd. Wil best lessen nemen of zo maar hij blijft wel aan huis staan.
( ben zelf ook een neuroot, alles moet op mijn manier gebeuren en ik moet het laatste zicht op de paarden hebben gehad :') )

De link ga ik even naar kijken.


-R.I.P Uvino v. Fruhlingshaft L2+1 04-05-01' 26-05-2016
-R.I.P Max 01-04-01' 10-12-13'

Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-17 13:30

_Alarm_wlkp schreef:
Tja ik zou ook de jongste verkopen.
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten dat niet beterde en mijn andere paarden ook stress kregen en ik moeite had om nog ontspannen iets te doen met ze.
Paard ging over de zeik voor kleine dingen, alle aandacht ging daarom naar hem.
Paard verkocht, mijn paarden terug op hun gemak en dat paard ook terug happy.

Was ook een heel goed, prachtig paard voor mij maar keuzes moeten soms gemaakt worden.


Uit eerdere reacties van mij kun je zien dat mijn paard dus niet weg gaat.
Hij is verder heel relax alleen als er wat gebeurd is hij sneller in paniek.
En zoals ik al eerder zij waarom zou ik mijn sportpaard waar ik vooral mijn plezier uithaal weg doen en het weidemaatje houden.. omgedraaide wereld ?


-R.I.P Uvino v. Fruhlingshaft L2+1 04-05-01' 26-05-2016
-R.I.P Max 01-04-01' 10-12-13'

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 14:15

Dustyenmax18 schreef:
fjordnina schreef:
Ook vraag ik me af waarom je aan verkopen denkt? En waarom dan je haf en niet je paard?

Verder denk ik dat het gedrag van je paard deels aangeleerd en deels aangeboren is. Het aangeleerde gedag kan getraind worden, het aangeboren gedrag niet.
Ik heb gisteren mijn onzekere plakkende merrie toevallig opgehaald na een training om haar zelfvertrouwen op te krikken als haar maatje niet bij haar is, maar een shet wel. Dit heb ik laten doen bij http://www.e&ehorsemanship.nl

Ik denk dat je jezelf de vraag moet gaan stellen waar je het meest gelukkig van wordt, als je daar antwoord op hebt ga je kijken hoe je dat kunt realiseren.


De reden dat ik haar wil verkopen is omdat ze veelte dik is, ik haar die beweging niet kan geven die ze moet hebben.
Haar apart zetten vind ik zielig.
En omdat ze dus maar staat te staan in de weide.. is dit eerlijk naar haar ?
De rede dat ik mijn paard niet verkoop is erg logisch.
Paard heb ik voor de sport waar ik mijn voldoening uit haal. Aish staat er bij als weide maatje.
Zou erg onlogisch zijn als ik het weide maatje verkoop en het sportpaard houdt.

Het zou best kunnen dat het aangeleerd is. In zijn afstammeling zit ook geen stress kip, juist heel relax.
Maar hoe krijg je dit afgeleerd. Wil best lessen nemen of zo maar hij blijft wel aan huis staan.
( ben zelf ook een neuroot, alles moet op mijn manier gebeuren en ik moet het laatste zicht op de paarden hebben gehad :') )

De link ga ik even naar kijken.


Na je post worden diverse dingen mij ook duidelijker dus dat laat ik even voor wat ze zijn.
Hoe je het gedrag afgeleerd krijgt is redelijk simpel als je de mogelijkheden en inzichten hebt, dat moet wel haalbaar zijn.
Of je je paard hierbij aan huis kunt laten staan vraag ik me af. Ik snap je standpunt wel wat dat betreft. Ik fok met mijn ene merrie en aangezien er natuurlijk gedekt wordt binnen het ras is het het meest handig dat zij naar de hengst gaat. Echter is het ook zeker voorgekomen dat ik hengsten heb laten staan vanwege de huisvesting voor mijn merrie. Ze gaat echt niet zomaar overal naar toe. De mensen uit mijn link hebben inmiddels 2 van mijn paarden daar gehad. Het is echt een fijn, betrouwbaar adres.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, anjali, bellieee, Berdien, Cantheon, Jeska2, Mutti, Nientsje, Padoertje, Punz, Salinah, SentiBot, Texas02, TinkerTreas, Vickym98 en 105 bezoekers