Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:02

Mooi om te lezen hoe jullie op elkaar ingespeeld geraken en dat je ook weet waar je verder aan moet werken Sonja. Klinkt echt heel goed allemaal.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:58

Wat een fijne up-date Sonja, klinkt als een goede zet de homeopaat voor jullie.
Bewustwording, schakelen en dan ook doen...wat een Super reactie heeft dit voor jou en je paardje.

Hier vind er momenteel een verandering plaats waarvan ik nog niet weet of ik dit positief vind.
Mijn paard (Guus) is aan het veranderen nadat ik op z'n Mark's bezig met haar ben.
Ze is op dit moment wat minder knuffelig en lijkt soms zelfs wat afstandelijk naar me....en dit na juist enkele hele intense momenten in de periode daarvoor.

Ze lijkt zelfstandiger te worden, krijgt zelfvertrouwen en paniekt niet zo snel meer.
Soms is ze zelfs een tikje te zelfbewust waarin ze heel duidelijk haar visie op een bepaalde situatie lijkt te geven.
Ze laat zich dan niet meer zo makkelijk overhalen maar blijft bij haar standpunt. Met een blik van ' take it or leave it'...
Ook in de kudde zie ik deze ontwikkeling, ze laat zich niet wegjagen maar blijft tijdens een aankomend conflict rustig en stabiel...waarna de boel vanzelf weer rustig wordt.
Ze begint nu ook alle ruinen te claimen, alle mannen zijn van mij en ik bepaal welke merrie in de buurt mag komen.
Alsof ze eerst toestemming aan dr moeten vragen...zoiets.
Dit verloopt vrij subtiel en zonder gedoe dus dat is wel fijn.

Ben benieuwd hoe deze ontwikkeling zich voort zet...het voelt een beetje dubbel voor mij.
Aan de ene kant ben ik trots op dr dat ze zichzelf vertrouwd en daar haar voordeel mee lijkt te doen.
Aan de andere kant maakt dit ook dat ze de indruk wekt mij in bepaalde situaties niet meer nodig lijkt te hebben omdat ze het zelf aankan of opknapt.

Ik moet er gewoon even aan wennen denk ik.....heb een jaar lang een paard gehad wat bijna in m'n broekzak kroop van angst. Nu ik dit zo typ kom ik eigenlijk tot de conclusie dat dit gedrag iets is waar ik eigenlijk alleen maar blij mee moet zijn.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:59

Je paard heeft je minder nodig. Maar kan later in het proces wel bewuster kiezen om met je te werken dan daarvoor waar ze vanwege haar angst niet veel anders kon dan je volgen.
Ik vind dit dus ook voornamelijk positief.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 08:27

De paardenentaal.be op FB heeft mooie teksten.... dit wilde ik even met jullie delen. Wie weet heeft iemand er hier ook wat aan :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:48

Er blijft hopenlijk in dit topic ruimte om over dingen discussie te voeren.

Ik sta zelf ver af van zgn paarden "lezen" en het vermenselijke van dierlijke dingen.
Kan me bv niet vinden in wat een paard van zijn naam vindt, en zeker niet wat een paard in de toekomst zou "willen".
Weet alleen , inside en met achtergond info hoe ze te werk gaan, dat er grof geld wordt verdiend hiermee, en dat er op medisch gebied grove blunders worden en zijn gemaakt.
Weet ook vrijwel zeker dat een nuchtere cowboy als Mark hier terecht ver van af staat.

Dat iemand er wat in ziet moet ie natuurlijk geheel zelf weten, slinger het alleen maar aan hier , wellicht tot discussie voerend.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:59

@ cissie, voor je paardje klinkt dit alleen maar als positief, al kan ik me voorstellen dat haar groeiende zelfvertrouwen jou aan het denken zet. Hoe uit zich die afstandelijkheid richting jou, als ik vragen mag? Misschien zie jij het wel als afstandelijkheid omdat ze voorheen extreem plakkerig was en leert ze nu op een gezonde manier op eigen benen te staan?

@ Mopjemop, ik heb die pagina gezocht maar zag zo maar enkele teksten staan. Zou je de link misschien willen plaatsen, zodat ik kan kijken of ik wel de juiste voor me had?

@ Peetstap, jouw reactie op het gebeuren zou mijn eigen kunnen zijn. :D Ik denk niet dat het slim is om in dit topic een discussie te gaan voeren over homeopatie an sich, aangezien het hier over MR gaat. Mijn verslag heb ik hier gedeeld omdat de intake een duidelijk voorbeeld was van luisteren naar het paard en jezelf openstellen voor wat hij te zeggen heeft en daar vervolgens ook iets mee doen. Dat je verder niet zo veel hebt met namen en druppeltjes, dat kan ik me heel goed voorstellen. Zelf ben en blijf ik hier ook kritisch in, al heb ik intussen meerdere paarden op stal gezien die er zichtbaar (dus fysiek) van zijn opgeknapt. Het belangrijkste nu is dat Geisli en ik op dezelfde golflengte komen te zitten en ik hoop de komende tijd te kunnen schrijven dat we daarin slagen. En zoals ik al schreef, die naam heeft voor mij nu een symbolische betekenis, namelijk licht in mijn leven na een heel duistere periode, en elke keer dat ik hem uitspreek voel ik een beetje positiviteit. Dus neem het niet te zwaar op, als het maar werkt (en ja, daar betaal ik dan graag voor)!

(Overigens, persoonlijk geloof ik wel dat paarden meer in ons leven zijn dan alleen het 'dierlijke'. Het houdt voor mij niet op bij het aanleren van allerhande hulpen. Dat 'diepere contact' waartoe paarden in staat zijn en waar MR ook over schrijft, dat is voor mij het ultieme doel. En in die zin denk ik zeker dat paarden heel veel meer van zichzelf en ons weten en begrijpen dan wij kunnen bedenken, daarvoor hoeven ze niet in de toekomst te kijken).

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:36

Even een foto van de site....
Afbeelding

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:19

@Sonja:
Wat ik ermee bedoel is dat ze meer met dr taakje of oefening bezig is en zich daar op focust.
Eerder was ze ontzettend snel afgeleid en kwam ze bij mij bevestiging of rust zoeken.
Ik ben uiteraard erg blij dat ze leert om zich te focussen en niet als een adhd-er door de oefening heen stuitert....
Ik vond het eigenlijk best leuk om tussen door haar gerust te stellen en even vriendelijk toe te spreken om vervolgens weer verder te gaan.

Ook tijdens het na het voeren is ze aan het veranderen...voerbak leeg? Oke nou dan ben ik weg...missie volbracht zoiets.
Daarvoor bleef ze soms minuten lang staan voor een kriebeltje of vriendelijk woordje...ze kijkt me nu aan met een blik ' lekker belangrijk doeiii'.
Soms loop ik dr letterlijk achterna in de wei om ons (voorheen) ritueeltje nog even te doen...
Maar dan is het een beetje gemaakt.

Wat ik wel merk is dat als ik iets met dr doe dat ze veel maar dan ook veel stabieler is.
Soms bijna nuchter...ik zie dr soms groot worden, hals erop en snuiven maar ze vertrekt geen spier.
ZE blijft strak naast me staan en lijkt zich snel te herpakken om dr focus terug te krijgen.
Als ze die dan weer heeft gaat duikt ze weer in de oefening, als een soort zuignap die constant wil leren.

Zelf vermoed ik dat ze een bepaalde rust ontdekt heeft in mijn bijzijn wat maakt dat ze nu klaar is om beter te leren en het ook echt leuk vind.
Daarvoor deed ze het ook maar meer voor mij, nu lijkt ze het voor zichzelf te doen gewoon omdat ze vind dat ze het kan.

Nu ik mijn berichtje ff snel terug lees, voel ik me een ontzettende muts.
Ik denk dat ik gewoon niet zo moet mutsen prutsen maar gewoon trots op dr mag zijn....punt!

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 23:34

Ik lees nog steeds mee in het topic. Vind het interessant en ook leuk om te horen hoe iedereen het aan pakt, wat voor veranderingen jullie merken enz. :)

Ben toch wel benieuwd naar wat tips vanuit hier. Heb een 2,5 jarige merrie, vrij bekend met verkeer
(tractors, auto's, fietsers) Dit komt ze vooral ook veel tegen op het erf. Nu ben ik vanavond met haar een stukje gaan wandelen, haar tempo gaat soms wat te snel en ze wil me gauw voorbij lopen. Ook is ze heel snel afgeleid en wil ze dan grasjes mee plukken van af de zijkant. Oke prima ze mag van mij wat grasjes eten maar dan wel op de helft zeg maar. Wil ik terug lopen, zij grasjes eten, maar ik wil verder lopen, staat mevrouw niet aan en laat ze ook met een nijdige blik merken. We vervolgen de weg, ze loopt al wat ontstuimiger naast me want we gaan weer terug, komen we een stel jonge kinderen tegen die hard lopen te schreeuwen en bewegenlijk. Pony word wat angstig wil me voorbij rennen, gelukkig kan ik haar houden met als gevolg wel een bokkensprong om de spanning af te laten vloeien. Op zo'n moment vind ik het echt lastig om de rust dan weer te vinden, eigenlijk in de hele wandeling, misschien omdat ik zelf ook wat gespannener ben omdat ik weet dat ze nog jong is en ik niet bepaald vertrouwenheid uitstraal voor haar. Dit heb ik ook trouwens wel eens als ik haar uit de wei haal, is het echt slecht weer met hard waaien, merk ik gelijk al dat ze wat drukker is, hoe krijg ik haar op dat moment tot een rustig punt zodat ik haar veilig die paar 100 meter mee kan nemen richting stal? Vaak begin ik dan aan mijzelf te twijfelen of ik het wel echt zo goed doe, terwijl ik ook weer kan lezen en schrijven met haar op andere momenten als ze ontspannen is en ik ook. Ik snap ook wel, tuurlijk een paard kan schrikken en dit mag ook, maar het zou wel fijn zijn als ze op dat moment bij mij blijft ipv weg te sprinten zeg maar.. Maar hoe werk je daar naar toe om dat vertrouwen te krijgen? Dat belemmert me nog al vaak om dingen met haar te gaan ondernemen zoals een simpele wandeling.. nouja lang verhaal, maar misschien iemand die me wat kan helpen hier in dit topic. :)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:52

De truc zit hem meestal in het geven van zo veel mogelijk vrijheid. Hoe je dat concreet doet, leg ik vanavond of morgen uit wanneer ik meer tijd heb.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:13

Oké, ik heb wat meer tijd gehad om het goed te proberen te formuleren.
Voordat ik een concreet antwoord ga geven, ga ik kort even verwijzen naar kuddegedrag omdat hierin een deel van het antwoord zit. Als paarden in een natuurlijke kudde bang worden is hun eerste impuls rennen. Maar wat ze ook onmiddellijk doen is rond zich heen kijken naar een ander paard dat gevolgd kan worden (het paard dat het rustigste blijft onder de situatie en niet helemaal overstuur lijkt). Dit is omdat dat paard een oplossing weet. Als er zo’n paard aanwezig is in de kudde komt er relatief snel terug rust in de kudde. Als alle paarden heel bang zijn, breekt er een stampede uit en vlucht de volledige kudde weg zo hard ze kunnen.
Dat laatste willen we niet, dus ons gedragen zoals dat eerste paard is het eerste deel in de oplossing van dit probleem.

Een tweede deel zit hem erin dat een paard een vluchtdier is. Een paard voelt zich dus het veiligste als hij alle mogelijkheden tot vluchten heeft. Wanneer een paard het idee heeft dat hij niet kan vluchten zal hij zich ongemakkelijk gaan voelen en als er iets gebeurd dat een vluchtreactie uitlokt zal het paard veel minder snel kalmeren als hij niet weg kan.

Dit wil zeggen dat het grootste deel van de oplossing ligt in het zelf heel rustig blijven en het paard zoveel mogelijk beschikking geven over zijn vluchtmechanismen.

Hoe doe je dit nu concreet?
Wel, als je aan de hand aan het wandelen bent en het paard verschiet, moet je erop oefenen om je eerste reactie volledige ontspanning te laten zijn. Vertraag en ga zelfs stilstaan (rustig, niet abrupt). Ontspan zo snel mogelijk (let wel, bij heel wat paarden is het net beter om op een ontspannen manier met een doel te blijven wandelen in plaats van gaan stilstaan).
Geef je paard zoveel mogelijk ruimte. Geef bvb tot halfverwege het touw geen tegendruk, en begin na de helft van het touw de druk zo rustig mogelijk op te bouwen (natuurlijk begrijp ik dat dat soms, en in het begin vaak, snel moet, maar gezien de omstandigheden dus zo rustig mogelijk). Probeer je paard tegen driekwart van het leidtouw in een cirkel rond je te sturen zodat hij bij je blijft, en blijf zo rustig en ontspannen mogelijk staan (of met een doel wandelen).

Dit is het belangrijkste in hoe je het paard kan helpen op het moment zelf.
Schriktraining kan ook heel nuttig zijn omdat het paard leert ontspannen in spannende situaties. Natuurlijk moet schriktraining wel juist gebeuren. Er zijn een paar juiste manieren voor. Ik verkies het liefste schriktraining in vrijheid. Maar dat moet ieder voor zich weten. Als je meer informatie over schriktraining wil krijgen, laat je maar iets weten, dan schrijf ik daar ook nog wel wat extra uitleg over.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:54

Om even voor mijn beurt te spreken: goede uitleg en ik ben erg benieuwd naar het stuk over schriktraining!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:11

Vanmiddag in de regen blehhh lekker samen bezig geweest, wat heb ik toch een fantastisch paard dacht ik constant.
Eigenlijk de leukste....mevrouw deed hier nog een schepje bovenop door zichzelf van haar beste kant te laten zien.
Dus ging dr voer klaarmaken...daar had ze vast zin in na onze training.

Maar onze training moest nog beginnen kwam ik snel achter....een ietswat zwaar gebouwde en grote mevrouw kwam aan gelopen in een knalrode wapperende regenjas...
...paniek, help, alarm, ik was op dat moment even aan het rommelen in de voerton uit het zicht en hoorde dr snuiven en briesen.
Keek om het hoekje en dacht wat is er aan de hand meisje?
Ik zag de mevrouw die ook wat verbaasd en verontschuldigd naar me keek.
Niks aan de hand hoor loop maar gewoon verder, ja maar uw paard die gaat bijna door de omheining heen en ik doe niks.
Op dat moment stonden de mevrouw en mijn paard elkaar aan te kijken met duidelijk veel angst in beiden ogen...heb ik weer dacht ik nog.
In het verleden zou ik hebben gezegd, loop nou maar door...in de hoop dat mijn paard weer snel rustig zou worden en binnen de omheining zou blijven.
Maar niet vandaag, de voor mij totaal onbekende mevrouw bleef staan vast genageld aan de grond zo ook mijn paard.
Als een bliksem schoot de volgende vraag door mijn hoofd.

Heeft u even tijd vroeg ik vriendelijk?
Vertwijfelt kwam er een ja uit...fijn zei ik.
Bent u bang? Ja zei ze, ik heb het niet zo op paarden en die van u is zo groot en doet gevaarlijk, komt dat door mij?
Nee mevrouw dat komt door mij....
ZE snapte er niks van, maar u was helemaal niet in beeld toen ik aan kwam lopen.
Precies mevrouw en dat is soms het 'probleem' bij mijn paard.
Ik liep richting mijn paard waar ondertussen de ogen er bijna uit rolde van angst.
Ik nodigde de mevrouw uit om erbij te komen, het enige wat ik dacht ' als deze onschuldige mevrouw die nog banger is voor jou dan jij voor haar reden is om er nu tussen uit te peren dan ga je maar'.
Spring maar over de omheining, ik kom je niet redden want ik blijf hier bij die arme mevrouw.
Ik blijf staan dus kies maar....

Het interesseerde me op dat moment werkelijk geen moer wat haar keuze zou zijn...

ZE bracht haar hals naar beneden en keek de mevrouw argwanend aan.
Dr ogen werden zachter en ze ontspande iets.
Ik vroeg de mevrouw naar ons toe te lopen, weet u dat zeker? vroeg ze angstig.
JA.....
Aai dr maar heel zachtjes op dr zachte neusje dat vind ze vast fijn.
De mevrouw ontspande toen ze in de gaten kreeg dat mijn paard zich weer kleiner maakte.
Nu ik zo dichtbij u paard sta lijkt ze niet zo groot als net zei ze met een glimlach.
Wat een lief paard....

Ik gaf de mevrouw een wortel in dr hand, geef maar.
Wortel eenmaal op had Guus een vriendin erbij....met vriendelijke oogjes keek ze de mevrouw aan alsof ze wilde vragen ' heeft u misschien nog zon lekkere wortel voor mij?'.

Ik bedankt de mevrouw voor haar tijd en moed. U moest eens weten hoe belangrijk dit voor ons is geweest.
De mevrouw die niks met paarden heeft, zei zachtjes 'uw kindje moest even gerust gesteld worden', door er gewoon te zijn'.

Deze woorden spoken al de hele middag door m'n hoofd....' Door er gewoon te zijn'.

Nog nooit heb ik een vreemde uitgenodigd de paddock in...gewoon omdat ik dit niet durfde te vragen of bang zou zijn voor de reactie van m'n paard.
Waarom ik het vanmiddag wel vroeg, ik heb geen idee...ik deed het gewoon.
En die mevrouw bleek achteraf het perfecte 'slachtoffer' voor ons...bang maar ook direct ontspannen op het juiste moment.
Het was een mooie samenloop van omstandigheden.....

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:13

Sonja89 schreef:
Om even voor mijn beurt te spreken: goede uitleg en ik ben erg benieuwd naar het stuk over schriktraining!



Me too....juist in schriktraining geheel vrij.
Dit werkt bij mijn paard erg prettig dus zou een uitleg hierover erg waardevol vinden.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 07:36

cissie schreef:
Sonja89 schreef:
Om even voor mijn beurt te spreken: goede uitleg en ik ben erg benieuwd naar het stuk over schriktraining!



Me too....juist in schriktraining geheel vrij.
Dit werkt bij mijn paard erg prettig dus zou een uitleg hierover erg waardevol vinden.


Ik ook :D

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:46

Sonja89 schreef:
(Overigens, persoonlijk geloof ik wel dat paarden meer in ons leven zijn dan alleen het 'dierlijke'. Het houdt voor mij niet op bij het aanleren van allerhande hulpen. Dat 'diepere contact' waartoe paarden in staat zijn en waar MR ook over schrijft, dat is voor mij het ultieme doel. En in die zin denk ik zeker dat paarden heel veel meer van zichzelf en ons weten en begrijpen dan wij kunnen bedenken, daarvoor hoeven ze niet in de toekomst te kijken).


Kan me hierin helemaal vinden hoor, voor mij maakt ook juist dat deel het wezen paard zo bijzonder.


Het was alleen de kanttekening die ik wou plaatsen ivm persoonlijke ervaringen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:52

@ Peetstap de komende tijd blijf ik kritisch kijken ivm de homeopathie. De 'klachten' zijn duidelijk aanwezig, dus ik hoop over een paar weken iets te kunnen vertellen over mijn eigen ervaring!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:00

Cissie: zie het hele gebeuren zo voor me; oogjes op steeltjes :') en je snuivend paard...

Dat je hier "toevallig" iemand trof die
Citaat:
Bent u bang? Ja zei ze, ik heb het niet zo op paarden en die van u is zo groot en doet gevaarlijk,
is mazzel en gaf een mooie natuurlijke reactie.
Had je hier iemand getroffen die bekend is, was het heel anders gelopen.

Lijkt me bijzonder fijne ervaring om in korte tijd iemand die bang is voor je paard, effe later een wortel te zien geven en een ontspanning te zien bij beide.
Therapie alla minute en met behoud van eigen bijdrage, waar vindt je dat nog ? _/-\o_

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:08

mbt schriktraining doe ik klein voorzetje, mede omdat ik verwacht dat de meesten in dit topic hier in het waarnemen bewust of onbewust goed in zijn.

Sleutel is het subtiel voelen/waarnemen van reactie paard op de druk die je geeft, dat begint fysiek altijd in de ogen.
Daarop reargeer je.

Een van de reden dat ik meestal wel aangelijnd werk; ik wil goed zicht houden op de ogen.
Benieuwd hoe anderen dit doen, zit n.l. nog vol vragen over ohz schriktraining en hoe ik voorkom dat paard in hoogste fase gaat.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:10

Sonja89 schreef:
@ Peetstap de komende tijd blijf ik kritisch kijken ivm de homeopathie. De 'klachten' zijn duidelijk aanwezig, dus ik hoop over een paar weken iets te kunnen vertellen over mijn eigen ervaring!


Verwacht dat de homeopathie je paardje verder kan helpen, het ging mij om het "lezen" van dieren ;)
Maar we zitten inderdaad offtopic, excuses modjes..

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:18

Ach so! Snap hem nu :j

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 00:18

Sorry, een zeer gevulde dag achter de rug. En morgen is het nog zo'n volle dag. Wanneer ik tijd heb stel ik even de tekst op over Schriktraining. De eerste voorzet is reeds gegeven. Ik ga wel kort laten weten dat het sterk in de richting ligt van een paard vangen dat niet gevangen wil worden en dan de methode met vrijheid. Die staat al beschreven op mijn blog onder het bijhorende onderdeel. En ik bedoel dus het stuk dan waarbij het paard los in de wei staat en je op het paard afstapt met op tijd stoppen of pasje terug. Die methode is de basis van Schriktraining in vrijheid. Maar hierover vertel ik wanneer ik tijd vindt meer. Ook over wat je zegt over het al dan niet zien van de ogen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:20

cissie, verlate reactie van mij nog op jouw verslag, maar wat een bijzondere ervaring voor jullie én de mevrouw! Soms moeten dingen gewoon zo zijn. :j

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:39

jensvl schreef:
Oké, ik heb wat meer tijd gehad om het goed te proberen te formuleren.
Voordat ik een concreet antwoord ga geven, ga ik kort even verwijzen naar kuddegedrag omdat hierin een deel van het antwoord zit. Als paarden in een natuurlijke kudde bang worden is hun eerste impuls rennen. Maar wat ze ook onmiddellijk doen is rond zich heen kijken naar een ander paard dat gevolgd kan worden (het paard dat het rustigste blijft onder de situatie en niet helemaal overstuur lijkt). Dit is omdat dat paard een oplossing weet. Als er zo’n paard aanwezig is in de kudde komt er relatief snel terug rust in de kudde. Als alle paarden heel bang zijn, breekt er een stampede uit en vlucht de volledige kudde weg zo hard ze kunnen.
Dat laatste willen we niet, dus ons gedragen zoals dat eerste paard is het eerste deel in de oplossing van dit probleem.

Een tweede deel zit hem erin dat een paard een vluchtdier is. Een paard voelt zich dus het veiligste als hij alle mogelijkheden tot vluchten heeft. Wanneer een paard het idee heeft dat hij niet kan vluchten zal hij zich ongemakkelijk gaan voelen en als er iets gebeurd dat een vluchtreactie uitlokt zal het paard veel minder snel kalmeren als hij niet weg kan.

Dit wil zeggen dat het grootste deel van de oplossing ligt in het zelf heel rustig blijven en het paard zoveel mogelijk beschikking geven over zijn vluchtmechanismen.

Hoe doe je dit nu concreet?
Wel, als je aan de hand aan het wandelen bent en het paard verschiet, moet je erop oefenen om je eerste reactie volledige ontspanning te laten zijn. Vertraag en ga zelfs stilstaan (rustig, niet abrupt). Ontspan zo snel mogelijk (let wel, bij heel wat paarden is het net beter om op een ontspannen manier met een doel te blijven wandelen in plaats van gaan stilstaan).
Geef je paard zoveel mogelijk ruimte. Geef bvb tot halfverwege het touw geen tegendruk, en begin na de helft van het touw de druk zo rustig mogelijk op te bouwen (natuurlijk begrijp ik dat dat soms, en in het begin vaak, snel moet, maar gezien de omstandigheden dus zo rustig mogelijk). Probeer je paard tegen driekwart van het leidtouw in een cirkel rond je te sturen zodat hij bij je blijft, en blijf zo rustig en ontspannen mogelijk staan (of met een doel wandelen).

Dit is het belangrijkste in hoe je het paard kan helpen op het moment zelf.
Schriktraining kan ook heel nuttig zijn omdat het paard leert ontspannen in spannende situaties. Natuurlijk moet schriktraining wel juist gebeuren. Er zijn een paar juiste manieren voor. Ik verkies het liefste schriktraining in vrijheid. Maar dat moet ieder voor zich weten. Als je meer informatie over schriktraining wil krijgen, laat je maar iets weten, dan schrijf ik daar ook nog wel wat extra uitleg over.

Bedankt voor de heldere informatie, beetje verlate reactie maar ben er nog niet aan toe gekomen. Het klinkt eigenlijk heel logisch als je het zo verteld, en ergens weet ik het ook wel, want als ik dit terugkoppel naar de grondwerklessen met mijn andere pony komt het helemaal op hetzelfde neer. Ik ben ook benieuwd naar jouw uitleg wbt de schriktraining. Wat wel zo is, ik heb eens een nare ervaring gehad op de keuring, ze schrok 2 keer op een dezelfde plek wat zich uitte in bokken/slaan? Tweede keer was wel raak, wat resulteerde in gekneusde ribben/heup. Iets wat ik met wandelen wel in mijn achterhoofd houd.. dus ruimte geven klinkt mooi en zou ik graag willen, maar dat moment blijft wel in mijn achterhoofd spoken.. ik hoop wat meer handvaten te mogen krijgen met de uitleg van schriktraining. :)

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:29

Hallo iedereen! Kennen jullie mij nog? :D

Het is even om te zeggen dat Cessie zich beter begint te voelen. Ik merk ook dat door de oefeningen op de ranch Cessie helpen. Ik probeer zoveel mogelijk haar voorhand te verplaatsen en hierdoor merk ik dat ze het ook makkelijker krijgt om te galoperen. Er is nog veel werk, maar ooit zal alles wel goed komen zeker he ;)