advies nodig: miniatuurpaard of d-e pony/klein paard

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
grijstapijt

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: België

advies nodig: miniatuurpaard of d-e pony/klein paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 11:26

Hallo allemaal
Ik heb jullie advies nodig. Ik ben een meisje van veertien jaar en mijn allergrootste droom is een eigen paard hebben. Ik rij al van mijn zes jaar en weet heel goed wat een eigen paard hebben inhoud (de kosten, tijd, ...).

Er zijn twee problemen, ten eerste het financiële (we gaan graag op reis en dat kost ook veel en mijn papa staat niet 100% achter dat eigen paard). Ten tweede, ik. Ik ben namelijk een beetje een angsthaas. Ik heb veel vertrouwen nodig van mijn paard en ik ben totaal niet de grote durver. Ik spring niet zo graag en eventing is al helemaal niets voor mij. Ik ben dan bang dat als mijn paard iets zou doen dat mij helemaal niet aanstaat, dat ik schrik zou krijgen en niet meer zou durven. Ik bedoel niet dat als ik eens val van mijn paard dat ik er nooit meer op zou durven, maar eerder als hij heel erg schrikkerig is, gaat lopen, ... Dan zijn we al gezakt van het idee van een klein paard (we dachten aan 155-160 cm) naar een d- of e-pony (tussen de 148 en 155 cm). Ik zou dus met mijn paard graag verder willen gaan in de hogere dressuur, ik zou wat grondwerk doen, misschien heel soms een klein sprongetje, longeren, buitenritten maken, verzorgen. Wedstrijden zijn trouwens ook niets voor mij. Mijn mama rijdt trouwens ook paard en het paard zou dan natuurlijk voor ons allebei zijn, we zouden hem op een manege zetten. We zijn allebei niet de grootste (ik 159,6 cm, mama 158 cm) en ik ga ook maximum nog een paar centimeter groeien.

Mijn eerste vraag is dan: is een eigen paard (d- e-pony/klein paard) wel geschikt voor mij?

Het tweede deel van mijn verhaal: laatst was ik wat op sporthorses.nl aan het rondkijken en zoals altijd dwaalde ik af naar de a-pony'tjes en er stond een klein, klein pony'tje te koop. Ik vond de pony zo schattig en ik begon op te zoeken over het miniatuurpaard. Na héél veel informatie te lezen, filmpjes en foto's te kijken, ... werd ik hélemaal verliefd op de kleine paardjes. Mij spreekt de AMHA of de Mini- Appaloosa me het meest aan.

Voor mij is het rijden van het paard niet het belangrijkste. Ik vind de verzorging, grondwerk, ... zeker even leuk. Met dat het rijden niet het belangrijkste is voor mij en als ik nog verder wil gaan in de dressuur dat perfect lukt in de manegelessen, in een privéstal of op iemand zijn/haar eigen paard als bijrijder, denk ik nu dat een miniatuurpaard dan misschien wel de oplossing is, het is een paard, ik zal er geen schrik van krijgen omdat hij zo klein is en misschien betaal je er zelfs wat minder stalgeld voor (dat zou ik nog eens moeten bekijken). Ik zou mennen met hem, grondwerk & vrijheidsdressuur, longeren, dressuur aan de lange lijnen, hem laten springen, gaan wandelen, ... Ik heb altijd al een zwak gehad voor de kleinere paardjes.

Ik heb hier over gesproken met mama en zij zegt dat een grote pony/klein paard inderdaad misschien niet ideaal is voor mij en dat ze de miniatuurpaardjes ook heel erg leuk vindt. Ik denk persoonlijk dat ik meer plezier van een miniatuurpaardje zal hebben dan van een groter paard (aangezien een miniatuurpaard voor mij minder intimiderend is dan een groter paard en rijden niet het belangrijkste is). Mijn mama vindt het wel helemaal niet realistisch om een miniatuurpaard op een manege te houden voor €300 stalgeld per maand, niet inclusief dierenarts, hoefsmid, extra kosten, ... Ze zegt dat ik beter later een huis koop met weides er rond, maar persoonlijk is dat voor mij dan weer overdreven. Ik wil gewoon één paardje waar ik mijn volle aandacht aan kan geven. Misschien vind ik wel een minder dure manege of zo die dichter bij huis is (de manege waar ik nu rijd is iets meer dan een half uur met de fiets rijden van mijn huis).

Onthoud dat een eigen paard mijn allergrootste droom is en ik geniet van alle soorten paarden, ook als je er niet op kan rijden. En dat het belangrijkste voor mij is dat mijn paard en ik gelukkig zijn.

Ik heb ook al gedacht aan een Shet omdat je daar dan wel nog eens op kan zitten (met beperkte mate), maar een miniatuurpaard spreekt mij toch meer aan qua uiterlijk, karakter, etc.

Mijn tweede vraag is dan: denken jullie dat ik later spijt ga hebben dat ik geen groter paard heb gekozen waar ik op kan rijden? Of dat ik beter een groter paard neem die heel vertrouwbaar is en waar ik mee kan groeien? Of is een miniatuurpaard wel de ideale oplossing? Als ik dan toch beslis om een miniatuurpaard te nemen, is een manege dan geschikt?

Zijn er mensen met soortgelijke problemen wat betreft niet de grootste durver, maar die toch een eigen paard hebben, wat is jullie ervaring?

Zijn er mensen die ervaring hebben met miniatuurpaarden?


Sorry voor zoveel tekst, maar ik geraak er zelf echt niet meer aan uit en ik wil graag eens de meningen van andere mensen dan mijn mama weten.

Super bedankt als je dit allemaal gelezen hebt en hopelijk antwoord er toch één iemand op mijn vragen.

Ps: staat dit onderwerp bij het juiste topic?

groetjes

kitsunemimi
Berichten: 78
Geregistreerd: 21-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:50

Heey is t geen goed idee om eerst een verzorgpaard te zoeken waar je een beetje mee kan leren? Werken aan je angst en leren wat het is om een eigen paard te hebben.
als een soort opstapje?

En over een klein paard kopen...zou ik persoonlijk niet doen. Als je over je angst heenkomt is het toch leuker om een paard te hebben waar je alles mee kan.

En ik snap je droom heel goed
(heb ik zelf ook :o ) en laat je vooral niet ontmoedigen!

grijstapijt

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 13:21

kitsunemimi schreef:
Heey is t geen goed idee om eerst een verzorgpaard te zoeken waar je een beetje mee kan leren? Werken aan je angst en leren wat het is om een eigen paard te hebben.
als een soort opstapje?

En over een klein paard kopen...zou ik persoonlijk niet doen. Als je over je angst heenkomt is het toch leuker om een paard te hebben waar je alles mee kan.

En ik snap je droom heel goed
(heb ik zelf ook :o ) en laat je vooral niet ontmoedigen!


Bedankt voor het antwoord!

Ja ik rij nu op de pony van een vriendin die heel erg nerveus is. Ik leer inderdaad heel veel van hem!

Daar heb je gelijk in, ik ga er nog goed over moeten nadenken.

jijenik11
Berichten: 82
Geregistreerd: 18-04-15

Re: advies nodig: miniatuurpaard of d-e pony/klein paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 14:16

hoi

als je zegt dat je nog niet heel veel durft zou ik nog even wachten met een groot paard
ik zou een miniatuurpaard kopen en gewoon door gaan met lessen op bv een manege

je kan later als je wat ouder bent altijd nog een groter paard kopen

grijstapijt

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 15:22

jijenik11 schreef:
hoi

als je zegt dat je nog niet heel veel durft zou ik nog even wachten met een groot paard
ik zou een miniatuurpaard kopen en gewoon door gaan met lessen op bv een manege

je kan later als je wat ouder bent altijd nog een groter paard kopen


Dankuwel voor het advies! :)

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: advies nodig: miniatuurpaard of d-e pony/klein paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:02

Ik reed op een wedstrijdstal toen ik mijn kruising amha heb gekocht. Iedereen verklaarde me voor gek, en toch heb ik mijn pony gekocht. En ik kan je vertellen dat ik sinds ik Tess heb, nooit het rijden heb gemist! Ik houd gigantisch van haar en mini's zijn zo veelzijdig je kan bijna alles!
Ook met mini's kan je de sport in, mennen is ook heel leuk en je kan alsnog dressuur "rijden".
Daarnaast kan je ze ook nog uitbrengen op keuringen.
Als ik jou was zou ik met je moeder langs een aantal mini's gaan, en als het jullie nog steeds aanspreekt zou ik er voor gaan!

grijstapijt

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 10:32

fenijro_tani schreef:
Ik reed op een wedstrijdstal toen ik mijn kruising amha heb gekocht. Iedereen verklaarde me voor gek, en toch heb ik mijn pony gekocht. En ik kan je vertellen dat ik sinds ik Tess heb, nooit het rijden heb gemist! Ik houd gigantisch van haar en mini's zijn zo veelzijdig je kan bijna alles!
Ook met mini's kan je de sport in, mennen is ook heel leuk en je kan alsnog dressuur "rijden".
Daarnaast kan je ze ook nog uitbrengen op keuringen.
Als ik jou was zou ik met je moeder langs een aantal mini's gaan, en als het jullie nog steeds aanspreekt zou ik er voor gaan!


Ooh wat leuk! Dankuwel voor het antwoord!

Lunamoon
Berichten: 82
Geregistreerd: 12-01-15

Re: advies nodig: miniatuurpaard of d-e pony/klein paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:43

Goeiedag ts, ik zie dat je nog jong bent. Het is dan best moeilijk om een eigen paard met al zijn zorgen en werk te houden, zeker als je ouders er niet 100% achterstaan. Misschien is het een oplossing om ergens een paar jaar een verzorgpony te zoeken, zo kom je te weten wat het allemaal inhoud. Ook voor je ouders is het dan mogelijk om nog wat meer ervaring op te doen in wat er allemaal komt kijken ivm pony's en paarden houden. Dit kan hun dan ook overtuigen dat je echt wel voor een pony kunt zorgen en dan zullen ze misschien vlugger overgaan tot een eigen pony. Er wordt van de ouders ook heel wat werk en toewijding gevraagd hoor. En ik kan er van meespreken, ik ben (groot)moeder van rijdende kinderen en kleinkinderen.

grijstapijt

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 11:37

Lunamoon schreef:
Goeiedag ts, ik zie dat je nog jong bent. Het is dan best moeilijk om een eigen paard met al zijn zorgen en werk te houden, zeker als je ouders er niet 100% achterstaan. Misschien is het een oplossing om ergens een paar jaar een verzorgpony te zoeken, zo kom je te weten wat het allemaal inhoud. Ook voor je ouders is het dan mogelijk om nog wat meer ervaring op te doen in wat er allemaal komt kijken ivm pony's en paarden houden. Dit kan hun dan ook overtuigen dat je echt wel voor een pony kunt zorgen en dan zullen ze misschien vlugger overgaan tot een eigen pony. Er wordt van de ouders ook heel wat werk en toewijding gevraagd hoor. En ik kan er van meespreken, ik ben (groot)moeder van rijdende kinderen en kleinkinderen.


Dankjewel voor het advies!

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: advies nodig: miniatuurpaard of d-e pony/klein paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:49

TS, ik zou nog even wachten met een keuze maken. In de tussentijd zou je opzoek kunnen naar een verzorgpony of misschien een lease pony? Vroeger was ik ook echt verliefd op kleine pony's, ik vond het gewoon super leuk om te poetsen, grondwerk te doen etc. Mennen leek mij ook heel leuk en ik was ervan overtuigd dat ik helemaal gelukkig zou zijn met zo'n kleine pony. Ik mocht van mijn ouders toen een eigen pony, maar wel een D of E pony en geen hele kleine pony. En ik ben mijn ouders daar nu zo dankbaar voor! Ik weet zeker dat als ik een kleinere pony zou hebben gehad dat ik er veel minder plezier aan zou hebben gehad. Met mijn D pony kon ik gezellig met vriendinnen buitenrijden of een strandrit o.i.d. maken. Als je je eigen pony hebt waar je echt een band mee op kan bouwen denk ik persoonlijk dat je er ook veel minder snel bang van wordt. En gewoon de tijd nemen om op zoek te gaan naar een brave pony waar jij je op je gemak bij voelt!

Westhof

Berichten: 2904
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:07

Ik vind de tip van anderen om de keuze even uit te stellen en in de tussentijd een verzorgpony/-paard te zoeken goed.

Wat betreft je tweede vraag: ja, ik denk inderdaad dat je spijt zult krijgen van een kleine pony waar je niet op kunt rijden. Ik weet precies hoe het voelt hoor. Vroeger wilde ik ook zo graag een eigen pony dat het me niet uitmaakte dat ik er niet op zou kunnen rijden. Al was hij paars met groene stippen, dan nog zou ik er gelukkig mee zijn, want dan had ik immers een eigen pony. Op mijn achttiende kocht ik mijn eerste eigen pony, een Haflinger. En wat ben ik blij met die keuze voor een grotere pony zeg :) Een Shetlander lijkt me nog steeds ontzettend leuk, maar dan voor erbij. Rijden is natuurlijk maar één aspect van het hebben van een paard en de verzorging e.d. vind ik ook erg leuk, maar ik ben toch wel erg blij dat ik kan rijden. Het is zo'n heerlijk gevoel als je lekker met je pony door het bos galoppeert of gezellig met andere ruiters op stap kunt.

Ik zou als ik jou was (uiteindelijk) toch voor een paard of een d-/e-pony gaan waarop je kunt rijden. Je zegt zelf dat je verder wilt komen in de dressuur en daarvoor heb je toch een rijpaard nodig. Mocht je nou een paard/ grote pony hebben en je blijkt het rijden toch niet zo leuk te vinden, dan kun je altijd nog gaan longeren, verzorgen, vrijheidsdressuur doen etc. Het rijden is geen verplichting, maar het feit dat je in ieder geval de mogelijkheid hebt om te rijden als je dat zou willen lijkt me toch wel erg fijn :) Succes!

grijstapijt

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 12:32

Westhof schreef:
Ik vind de tip van anderen om de keuze even uit te stellen en in de tussentijd een verzorgpony/-paard te zoeken goed.

Wat betreft je tweede vraag: ja, ik denk inderdaad dat je spijt zult krijgen van een kleine pony waar je niet op kunt rijden. Ik weet precies hoe het voelt hoor. Vroeger wilde ik ook zo graag een eigen pony dat het me niet uitmaakte dat ik er niet op zou kunnen rijden. Al was hij paars met groene stippen, dan nog zou ik er gelukkig mee zijn, want dan had ik immers een eigen pony. Op mijn achttiende kocht ik mijn eerste eigen pony, een Haflinger. En wat ben ik blij met die keuze voor een grotere pony zeg :) Een Shetlander lijkt me nog steeds ontzettend leuk, maar dan voor erbij. Rijden is natuurlijk maar één aspect van het hebben van een paard en de verzorging e.d. vind ik ook erg leuk, maar ik ben toch wel erg blij dat ik kan rijden. Het is zo'n heerlijk gevoel als je lekker met je pony door het bos galoppeert of gezellig met andere ruiters op stap kunt.

Ik zou als ik jou was (uiteindelijk) toch voor een paard of een d-/e-pony gaan waarop je kunt rijden. Je zegt zelf dat je verder wilt komen in de dressuur en daarvoor heb je toch een rijpaard nodig. Mocht je nou een paard/ grote pony hebben en je blijkt het rijden toch niet zo leuk te vinden, dan kun je altijd nog gaan longeren, verzorgen, vrijheidsdressuur doen etc. Het rijden is geen verplichting, maar het feit dat je in ieder geval de mogelijkheid hebt om te rijden als je dat zou willen lijkt me toch wel erg fijn :) Succes!

mariekerocky schreef:
TS, ik zou nog even wachten met een keuze maken. In de tussentijd zou je opzoek kunnen naar een verzorgpony of misschien een lease pony? Vroeger was ik ook echt verliefd op kleine pony's, ik vond het gewoon super leuk om te poetsen, grondwerk te doen etc. Mennen leek mij ook heel leuk en ik was ervan overtuigd dat ik helemaal gelukkig zou zijn met zo'n kleine pony. Ik mocht van mijn ouders toen een eigen pony, maar wel een D of E pony en geen hele kleine pony. En ik ben mijn ouders daar nu zo dankbaar voor! Ik weet zeker dat als ik een kleinere pony zou hebben gehad dat ik er veel minder plezier aan zou hebben gehad. Met mijn D pony kon ik gezellig met vriendinnen buitenrijden of een strandrit o.i.d. maken. Als je je eigen pony hebt waar je echt een band mee op kan bouwen denk ik persoonlijk dat je er ook veel minder snel bang van wordt. En gewoon de tijd nemen om op zoek te gaan naar een brave pony waar jij je op je gemak bij voelt!



Dankuwel voor jullie advies :)

KittyDylan

Berichten: 8885
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:47

Ik denk dat als je wat angstig bent, een mini/Shet/Welsh a ideaal kan zijn, en dan spreek ik uit ervaring.
Zelf hebben wij op mijn 14e onze rijpony verkocht vanwege angsten van mijn kant, en ik reed hem al niet meer.
Toen ben ik op zoek gegaan naar de Welsh Mountain, en ze zijn ideaal. Ik ben niet bang voor ze. En in mijn geval, ik zou er toch niet op rijden als ik voor een rijpony zou zijn gegaan.

Maar denk wel, als jij verder wilt in het rijden, is een eigen rijpony/rijpaard wel veel fijner dan een bijrijdpaard. Al is het enkel omdat je er meer over hebt te zeggen.

marschwood
Berichten: 455
Geregistreerd: 25-08-08

Re: advies nodig: miniatuurpaard of d-e pony/klein paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:56

Als je toch besluit voor een amha minipaardje te gaan bezoek dan eens een show van bv ICAMH of NMPRS.Daar zijn alle mensen bereid je vragen te beantwoorden en kun je kijken.leren en luisteren of het helemaal is wat je zoekt.

grijstapijt

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 13:01

KittyDylan schreef:
Ik denk dat als je wat angstig bent, een mini/Shet/Welsh a ideaal kan zijn, en dan spreek ik uit ervaring.
Zelf hebben wij op mijn 14e onze rijpony verkocht vanwege angsten van mijn kant, en ik reed hem al niet meer.
Toen ben ik op zoek gegaan naar de Welsh Mountain, en ze zijn ideaal. Ik ben niet bang voor ze. En in mijn geval, ik zou er toch niet op rijden als ik voor een rijpony zou zijn gegaan.

Maar denk wel, als jij verder wilt in het rijden, is een eigen rijpony/rijpaard wel veel fijner dan een bijrijdpaard. Al is het enkel omdat je er meer over hebt te zeggen.


En rijd je ook op je Welsh Mountain? En inderdaad, maar persoonlijk vind ik dat als ik verder wil in bv. dressuur dat ik gewoon mijn lessen verder kan doen in de manege of eventueel in een privéstal. Veel mensen met een eigen paard zoeken ook vaak iemand die ook eens kan rijden op hun paard dus dat is ook een mogelijkheid. 2 keer in de week rijden in de les (zoals ik momenteel doe) is genoeg voor mij, ookal is het niet mijn eigen paard. Ik mis gewoon een beetje de echte omgang met paarden van op de grond en vandaar dacht ik aan een mini. Dankuwel voor je advies :)

grijstapijt

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 13:02

marschwood schreef:
Als je toch besluit voor een amha minipaardje te gaan bezoek dan eens een show van bv ICAMH of NMPRS.Daar zijn alle mensen bereid je vragen te beantwoorden en kun je kijken.leren en luisteren of het helemaal is wat je zoekt.


Dankuwel, ga ik zeker onthouden!

KittyDylan

Berichten: 8885
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:15

grijstapijt schreef:
KittyDylan schreef:
Ik denk dat als je wat angstig bent, een mini/Shet/Welsh a ideaal kan zijn, en dan spreek ik uit ervaring.
Zelf hebben wij op mijn 14e onze rijpony verkocht vanwege angsten van mijn kant, en ik reed hem al niet meer.
Toen ben ik op zoek gegaan naar de Welsh Mountain, en ze zijn ideaal. Ik ben niet bang voor ze. En in mijn geval, ik zou er toch niet op rijden als ik voor een rijpony zou zijn gegaan.

Maar denk wel, als jij verder wilt in het rijden, is een eigen rijpony/rijpaard wel veel fijner dan een bijrijdpaard. Al is het enkel omdat je er meer over hebt te zeggen.


En rijd je ook op je Welsh Mountain? En inderdaad, maar persoonlijk vind ik dat als ik verder wil in bv. dressuur dat ik gewoon mijn lessen verder kan doen in de manege of eventueel in een privéstal. Veel mensen met een eigen paard zoeken ook vaak iemand die ook eens kan rijden op hun paard dus dat is ook een mogelijkheid. 2 keer in de week rijden in de les (zoals ik momenteel doe) is genoeg voor mij, ookal is het niet mijn eigen paard. Ik mis gewoon een beetje de echte omgang met paarden van op de grond en vandaar dacht ik aan een mini. Dankuwel voor je advies :)


Welsh Mountain is de sectie A, en ik zelf ben 1.74 dus dat zal nooit passen (met jouw hoogte ook niet eens denk ik...) en daarbij zijn ze ook nog veel te jong.
Nee, ik wil zelf gaan mennen (ik rijd (reed) ook eenmaal per week op een manegepaard) Maar als jij inderdaad verder wilt met het rijden....
Onthoud dat een manegepaard, die ook in andere lessen loopt, nooit een echt geschikt dressuurpaard zal worden. Of ben jij de enige die dat paard rijd?

Voor de echte omgang met paarden is een mini inderdaad wel geschikt.

faytjefay

Berichten: 186
Geregistreerd: 04-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:57

Ik ben het eens met de adviezen om eerst een verzorgpaard oid te nemen. Wat ik niet begrijp is dat je in de hogere dressuur wil komen maar niet naar wedstrijden wil?... let wel op, shetlanders (mini's volgens mij ook) zijn eigenwijs en sterk en hebben strenge opvoeding nodig. Ze zijn wel klein maar niet altijd fijn zeg maar :D (ik houd wel van shetjes hoor) ik weet niet of dat handig is met je onzekerheid, dan zou een brave rijpony fijner zijn denk ik...

grijstapijt

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 14:28

KittyDylan schreef:
Ik denk dat als je wat angstig bent, een mini/Shet/Welsh a ideaal kan zijn, en dan spreek ik uit ervaring.
Zelf hebben wij op mijn 14e onze rijpony verkocht vanwege angsten van mijn kant, en ik reed hem al niet meer.
Toen ben ik op zoek gegaan naar de Welsh Mountain, en ze zijn ideaal. Ik ben niet bang voor ze. En in mijn geval, ik zou er toch niet op rijden als ik voor een rijpony zou zijn gegaan.

Maar denk wel, als jij verder wilt in het rijden, is een eigen rijpony/rijpaard wel veel fijner dan een bijrijdpaard. Al is het enkel omdat je er meer over hebt te zeggen.


En rijd je ook op je Welsh Mountain? En inderdaad, maar persoonlijk vind ik dat als ik verder wil in bv. dressuur dat ik gewoon mijn lessen verder kan doen in de manege of eventueel in een privéstal. Veel mensen met een eigen paard zoeken ook vaak iemand die ook eens kan rijden op hun paard dus dat is ook een mogelijkheid. 2 keer in de week rijden in de les (zoals ik momenteel doe) is genoeg voor mij, ookal is het niet mijn eigen paard. Ik mis gewoon een beetje de echte omgang met paarden van op de grond en vandaar dacht ik aan een mini. Dankuwel voor je advies :)

[/quote]Welsh Mountain is de sectie A, en ik zelf ben 1.74 dus dat zal nooit passen (met jouw hoogte ook niet eens denk ik...) en daarbij zijn ze ook nog veel te jong.
Nee, ik wil zelf gaan mennen (ik rijd (reed) ook eenmaal per week op een manegepaard) Maar als jij inderdaad verder wilt met het rijden....
Onthoud dat een manegepaard, die ook in andere lessen loopt, nooit een echt geschikt dressuurpaard zal worden. Of ben jij de enige die dat paard rijd?

Voor de echte omgang met paarden is een mini inderdaad wel geschikt.[/quote]

Ik rij momenteel op de pony van een vriendin (weet niet hoelang dat nog gaat duren aangezien ze hem misschien moet verkopen), maar er zijn altijd wel mensen die iemand zoeken die op hun paard kan rijden. Dus als ik verder wil in de dressuur kan dat op die manier of gewoon op de manegepaarden die ook wel wat kunnen. Met verder gaan in de dressuur bedoel ik natuurlijk niet op super professioneel niveau, gewoon de basistechnieken en -oefeningen die ik nu al kan wat verder opbouwen. Hoewel ik graag dressuur rij, heb ik niet echt de behoefte om meer dan ik nu al doe (2/3 keer per week) te rijden en al zeker niet helemaal alleen (wat je wel moet doen als je een eigen paard hebt) in de piste rijden zonder lesgever.
Sorry dat jouw tweede bericht niet in zo'n wit kader staat, ik ben nieuw hier en weet nog niet zo goed hoe alles werkt

grijstapijt

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 14:32

faytjefay schreef:
Ik ben het eens met de adviezen om eerst een verzorgpaard oid te nemen. Wat ik niet begrijp is dat je in de hogere dressuur wil komen maar niet naar wedstrijden wil?... let wel op, shetlanders (mini's volgens mij ook) zijn eigenwijs en sterk en hebben strenge opvoeding nodig. Ze zijn wel klein maar niet altijd fijn zeg maar :D (ik houd wel van shetjes hoor) ik weet niet of dat handig is met je onzekerheid, dan zou een brave rijpony fijner zijn denk ik...


Ik ben totaal niet competitief en ik hou niet echt van wedstrijden, proeven, testen, etc. Je kan toch perfect goede dressuur rijden zonder ervoor op wedstrijd te gaan? En ja dat weet ik, maar in het algemeen zijn de miniatuurpaarden (AMHA, Mini- Appaloosa, ...) hele lieve diertjes, heb ik overal gelezen. En zo'n kleintjes zijn veel minder intimiderend dus zo snel wordt ik dan niet angstig. Bedankt voor je advies :)

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 14:40

Spijt krijgen van een miniatuur paardje? Hier niet :D
Ik heb jaren lang een eigen paard gehad en kunnen rijden wanneer ik maar wilde, maar daarnaast had ik ook mijn shetlander. Maar met de shetlander had ik misschien nog wel meer lol, onze band was beter!

Je moet voor jezelf goed nadenken wat je wilt en wat voor jou belangrijk.
Een groot paard brengt natuurlijk extra kosten met zich mee wat je met een shet niet hebt, ze eten meer enz. maar ook een shet heeft een basisbehoefte, zoals wormenkuren en de hoefsmid.

Het enige voordeel wat een paard heeft: Je kan erop rijden, maar als je dat niet mist (of denkt te gaan missen) dan is een shet of welshje een prima keus. Je kan met hun vrijheidsdressuur doen of mennen?


Zelf heb ik bovenstaande paarden niet meer, maar heb wel 2 mini's en heb er ook ontzettend veel lol mee, nou kan ik nog niks bijzonders met ze doen omdat ze te jong zijn. Maar we wandelen en knuffelen met de pony's, en daar heb ik zelf al veel voldoening aan.

grijstapijt

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 14:54

noah14 schreef:
Spijt krijgen van een miniatuur paardje? Hier niet :D
Ik heb jaren lang een eigen paard gehad en kunnen rijden wanneer ik maar wilde, maar daarnaast had ik ook mijn shetlander. Maar met de shetlander had ik misschien nog wel meer lol, onze band was beter!

Je moet voor jezelf goed nadenken wat je wilt en wat voor jou belangrijk.
Een groot paard brengt natuurlijk extra kosten met zich mee wat je met een shet niet hebt, ze eten meer enz. maar ook een shet heeft een basisbehoefte, zoals wormenkuren en de hoefsmid.

Het enige voordeel wat een paard heeft: Je kan erop rijden, maar als je dat niet mist (of denkt te gaan missen) dan is een shet of welshje een prima keus. Je kan met hun vrijheidsdressuur doen of mennen?


Zelf heb ik bovenstaande paarden niet meer, maar heb wel 2 mini's en heb er ook ontzettend veel lol mee, nou kan ik nog niks bijzonders met ze doen omdat ze te jong zijn. Maar we wandelen en knuffelen met de pony's, en daar heb ik zelf al veel voldoening aan.


Ik ga waarschijnlijk wel blijven rijden in de manege, maar 1/2 keer in de week rijden is genoeg voor mij, dus dat is zeker niet het belangrijkste. Wat ik het leukste vind is om een band op te bouwen met een paard op de grond en gewoon met hem bezig zijn. En ik ben dan inderdaad van plan om te mennen, vrijheidsdressuur te doen, etc. Ik word soms gewoon moe van die rondjes in de piste, ik wil bezig kunnen zijn met een paard op nog zoveel andere manieren. En ja oke dat kan je doen met een verzorgpaard, maar iedereen weet ook wel dat dat niet hetzelfde is. Dankuwel voor het antwoord! :)

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Re: advies nodig: miniatuurpaard of d-e pony/klein paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:20

Let wel op als je een eigen d / e pony of paard koop, dat je dan wel in ieder geval 4 keer in de week moet rijden, wil je echt goed trainen en een conditie opbouwen. Ik heb op mijn 14e een Epony gekregen, ideale hoogte, je word er niet te groot voor maar het is nog wel echt een pony. Ik zou in jouw geval zeker geen (klein) paard kopen, paarden zijn toch een stuk indrukwekkender dan pony's, ook al zijn ze hartstikke braaf. Qua D / E pony zou ik een wat oudere pony (15+) adviseren, die alles al gezien heeft, maar waar je nog steeds wel goed kunt rijden/trainen en ook wat verder in de dressuur basissport kunt.

En of je van een minipony misschien spijt krijgt, dat ligt eraan. Wij hebben hier een tijdje een shet gehad, maar ik begon me al vrij snel te vervelen terwijl ik in het begin echt super blij en enthousiast was. Maar nu ben ik ook wel echt gedreven met het rijden, het liefst train ik elke dag. Dus ik denk dat bij jou wel anders is, net wat noah14 zegt. Het enige nadeel aan kleintjes is dat je niet kan rijden, maar als je toch niet denkt dat je dat ga missen, kun je er heel veel plezier aan beleven.
Succes met de keuze!

grijstapijt

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 15:32

emma_evg schreef:
Let wel op als je een eigen d / e pony of paard koop, dat je dan wel in ieder geval 4 keer in de week moet rijden, wil je echt goed trainen en een conditie opbouwen. Ik heb op mijn 14e een Epony gekregen, ideale hoogte, je word er niet te groot voor maar het is nog wel echt een pony. Ik zou in jouw geval zeker geen (klein) paard kopen, paarden zijn toch een stuk indrukwekkender dan pony's, ook al zijn ze hartstikke braaf. Qua D / E pony zou ik een wat oudere pony (15+) adviseren, die alles al gezien heeft, maar waar je nog steeds wel goed kunt rijden/trainen en ook wat verder in de dressuur basissport kunt.

En of je van een minipony misschien spijt krijgt, dat ligt eraan. Wij hebben hier een tijdje een shet gehad, maar ik begon me al vrij snel te vervelen terwijl ik in het begin echt super blij en enthousiast was. Maar nu ben ik ook wel echt gedreven met het rijden, het liefst train ik elke dag. Dus ik denk dat bij jou wel anders is, net wat noah14 zegt. Het enige nadeel aan kleintjes is dat je niet kan rijden, maar als je toch niet denkt dat je dat ga missen, kun je er heel veel plezier aan beleven.
Succes met de keuze!


Dankuwel voor het goede advies :)

Anoniem

Re: advies nodig: miniatuurpaard of d-e pony/klein paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:53

Ik ben van mening dat je echt wel veel kan leren van een mini of shet. Heb hier zelf een shet lopen en hij is zo wat mijn barometer als ik jongeren bij mijn paarden laat. Volgt mijn shet braaf en neemt hij je leiding aan, dan weet ik dat je ook respect bij mijn ruin kan afdwingen. Trekt mijn shet je aan de longe overal mee naartoe, dan hou ik je ver uit de buurt van mijn ruin.

De kleindochter van mijn buren is nog geen 10, mijn shet is dol op haar en gedraagd zich als een lammetje en zij leert van hem. Vind het zo mooi om te zien hoe dat kleine bolletje haar een meisje zo laat groeien. Ik denk dus dat je echt wel veel kan leren door te starten met een mini. Je doet er immers alles mee wat je met een groter paard ook doet, behalve het rijden dan. Ik denk dat je zelfvertrouwen alleen maar zal groeien door aan de slag te gaan met een paardje dat je kwa formaat niet afschrikt.

Kennisen van ons kweken mini's, je vindt ze op fb onder mini horses Edelweiss. Ik zie regelmatig foto's langskomen van jonge meisjes die daar een mini kochten en trots laten zien wat ze al met hun paardje kunnen. Misschien kan je daar contacten leggen met meisjes die ooit voor dezelfde keuze als jij stonden. Onze kenissen zijn wel Franstalig, maar kunnen zich ook goed in het Nederlands uitdrukken. Wil je meer info, kan je me altijd een privé berichtje sturen.