Paard valt aan bij longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karioka
Berichten: 1
Geregistreerd: 03-03-17

Paard valt aan bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 22:26

Hoi
Mijn paard is 11 en valt aan bij het longeren.
Vanaf dat ik de zweep vastpak, legt hij zijn oren naar achteren, komt hij naar mij gelopen en probeert hij mij te bijten of draait hij zich om en slaat met zijn achterbenen naar mij.
Ook als hij los staat in de bak en ik neem de zweep om hem te laten lopen doet hij dit.
Dit is heel irritant want hij is een Arabier en is dus altijd heel druk.
Als ik hem alleen in de bak of op de wei zet loopt hij niet, de enige manier om zij energie kwijt te raken is hem op de wei zetten met een paard dat wel veel loopt.
Dan loopt hij wel.
Vooral in de winter is dit een probleem want telkens als ik wil rijden is hij veel te druk en heb ik hem niet onder controle.
Is er iemand die weet wat je hieraan kan doen?

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Paard valt aan bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:40

https://youtu.be/vZRLA7Ivh7Q

Dit is echt je enige hoop... heel gevaarlijk anders! Ik ben erg tevreden over deze methode in het algemeen en dit is dan een goed voorbeeld van zachte heelmeesters maken stinkende wonden...

Hoop dat je er wat aan hebt!

BlackPearl22
Berichten: 2
Geregistreerd: 26-01-17

Re: Paard valt aan bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:49

Heb je les in grondwerk? Als je dat niet al hebt, dan zou ik je aanraden om dat te nemen

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:51

Ten eerste: hoe lang komt hij buiten in de winter (naast rijden/longeren)? Staat hij dan ook met andere paarden?

En daarnaast inderdaad grondwerkles, dit klinkt deels als een dominantieprobleem. Heb dit ook weleens gehad, grondwerk en consequent zijn was bij mij de oplossing.

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard valt aan bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:06

Ik zou zeker begeleiding zoeken (horsemanship, Parelli...) want er zijn toch wel wat zaken in je bericht die ik vreemd vind: je paard is druk, maar wil toch niet lopen? En dat Arabieren druk zijn, da's ook zo'n typisch cliché, ik heb al meer dan 20 jaar Arabieren en die zijn heel eerlijk en relaxed in de omgang.

Misschien heeft je paard slechte ervaringen met zwepen? Ik zou de zweep ook es gebruiken om hem te aaien, neem dan zelf een relaxte houding aan. Met een actievere houding hoort ie wel voorwaarts te gaan op de zweephulpen, hij moet de zweep zien als een verlengde van je arm. Gaat ie in de aanval, geef dan maar een goeie tik met de zweep, da's geen agressie van jouw kant, gewoon verdediging van je persoonlijke ruimte. Maar doe dit best onder begeleiding of zeker met mensen in de buurt, voor het geval er iets fout loopt.

En geef hem zeker voldoende ruimte als je gaat vrijwerken. In een klein paddockje gaan ze sneller uithalen dan op een voldoende groot oppervlak.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Paard valt aan bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:08

Is het niet ook een dominantie probleem?

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paard valt aan bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:17

Waarom heb je die zweep bij je, kennelijk niet om hem eens een goeie lel te geven.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard valt aan bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:23

Zoek goeie hulp, of er gebeurt mssn wel een ongeval. Dit is een probleem waarbij wederzijds respect aan de basis ligt, dit zelf proberen op te lossen is zelden een goed idéé.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:25

Als ik je topic zo lees vind ik dat je de problemen wel erg op het paard afschuift.
Heb je bij jezelf gekeken? In je profiel staat immers dat je 14 bent, daar bedoel ik verder niks mee maar heb je zelf goede begeleiding? Is er iemand aanwezig om je te assisteren?

Dat Arabieren druk zijn is trouwens een vooroordeel, misschien is jou paard druk maar hij is niet druk omdát hij een arabier is.

Hoe lang heb je hem al en wat is je ervaring met het opvoeden van paarden?

Edit: is hij recentelijk nog bekeken door een osteopaat of fysio? Het kan ook goed zijn dat hij lichamelijk ongemak ervaart wanneer hij op een cirkel moet lopen.
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 03-03-17 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:28

floorsil schreef:
Is het niet ook een dominantie probleem?

Het paard valt de ts aan, wat denk je zelf?
Natuurlijk is dit een dominantie probleem.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:34

Kuggur schreef:
floorsil schreef:
Is het niet ook een dominantie probleem?

Het paard valt de ts aan, wat denk je zelf?
Natuurlijk is dit een dominantie probleem.


Daar ga ik deels in mee maar toch komen de meeste dominantieproblemen bij de ruiter vandaan.
Ik denk ook dat het paard gebruik maakt van de onzekerheid van de TS

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Paard valt aan bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:35

Ja natuurlijk, maakt het niet minder een dominantie probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:36

Willemina_L schreef:
https://youtu.be/vZRLA7Ivh7Q

Dit is echt je enige hoop... heel gevaarlijk anders! Ik ben erg tevreden over deze methode in het algemeen en dit is dan een goed voorbeeld van zachte heelmeesters maken stinkende wonden...

Hoop dat je er wat aan hebt!


Poeh, dat paard heeft er een paar mooie striemen bij over zijn rug als je op groot formaat kijkt...
Ik zou dit niet zomaar aanraden als 'methode', zeker niet als je geen professional bij de hand hebt. Deze agressie van de mens lijkt gerechtvaardigd te worden doordat het paard zo agressief zou zijn, maar als je kijkt naar hoe de eigenaresse het paard in het begin probeert te longeren dan wordt meteen duidelijk dat het probleem niet bij het paard ligt maar bij een mens die alles verkeerd doet met lichaamstaal, zweep, en timing van correctie en beloning.
In plaats van zo'n filmpje na te doen heeft de TS er volgens mij veel meer aan als ze een instructeur in de arm neemt die haar kan leren om haar (waarschijnlijk) eigen communicatiefouten te vermijden - zeker omdat het paard op de wei met soortgenoten blijkbaar heel relaxed is maar met zijn mens niet.

Het zou helemaal mooi zijn als die instructeur ook naar het soort voer, de tijd in de wei/paddock en met soortgenoten zou bekijken, want het klinkt alsof daar ook nog wel het een en ander te halen valt.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:36

Zou heel goed kunnen dat je paard pijn heeft. Een paard valt niet zomaar aan.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:38

Rizette schreef:
Zou heel goed kunnen dat je paard pijn heeft. Een paard valt niet zomaar aan.

Schattig. Een paard kan heel goed "zomaar" aanvallen omdat het geleerd heeft dat het hem wat oplevert, en geen consequenties heeft.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:42

Kuggur schreef:
Rizette schreef:
Zou heel goed kunnen dat je paard pijn heeft. Een paard valt niet zomaar aan.

Schattig. Een paard kan heel goed aanvallen omdat het geleerd heeft dat het hem wat oplevert, en geen consequentjes heeft.


Dit beide is een optie, ik zou persoonlijk eerst het 1e uit willen sluiten en als dat zo is verder gaan met optie 2.

Nog een vraag, wat krijgt hij aan krachtvoer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:43

Dat filmpje van Clinton Anderson is echt walgelijk. Pure mishandeling. Omdat oké te vinden is één ding, maar omdat een ander aan te raden ?? }:0

Ga eerst eens na wat de oorzaak is van dit gedrag van het paard, en vanuit daar of het ook echte agressie is, of een ander probleem. (Paard kan energie niet anders kwijt door verkeerde huisvesting, paard reageert heftig op jouw lichaamstaal die wellicht onduidelijk of heftig is, een ongelukkige timing waardoor sprake is van aangeleerd gedrag, etc). Begin dáár met het probleem aan te pakken. Er zijn weinig paarden die echt 'zomaar' 'aanvallen' hoor.

Daarbij mis ik in dit verhaal wat de reactie is op de "aanval" van het paard. Wegrennen, druk eraf halen? Dan wordt het een kwestie van aangeleerd gedrag. Met dominantie-onzin heeft dat niet zoveel te maken. Des te meer met leren duidelijk communiceren en begrijpen hoe een paard iets leert.

KittyDylan

Berichten: 8874
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:45

Met die zweep hem eens flink een mep verkopen... Nou nee... eerst een paar keer heel hard op de grond slaan met de zweep (dat kan zo'n lekker geluid maken) dit mag gewoon niet.
Of niet aan de longe maar gewoon even opjagen en uit laten razen in de bak.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:48

In het filmpje is sprake van ingeslepen gedrag, je hebt gelijk als je het over voorkomen van dit gedrag hebt.
Daar is dat een allang gepasseerd station.

Anoniem

Re: Paard valt aan bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:55

Ach man, op dat filmpje zie je dat het paard niet eens probeert om Clinton aan te vallen. Dat heeft hij ook niet gedaan, anders had het wel 100x in slow-mo en zwart wit in het filmpje gezeten. Zo ingeslepen is het gedrag dus niet, als hij het bij een ander niet eens probeert. Het is gewoon de vrouw die telkens wegrent die het gedrag heeft veroorzaakt, bevestigt en er niets aan doet. Maar dat is geen excuus om een dier zulke striemen te slaan. Alsof dat de enige oplossing is. Ik vind het echt niets minder dan walgelijk, de methode en het normaliseren van zulke mishandeling.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Paard valt aan bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:56

Als jij het zegt. Zo werd het paard niet gepresenteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:57

Als je vaker de filmpjes van Clinton bekijkt, zie je dat het overdrijven van situaties en het behandelen van een paard als staatsgevaarlijk monster een beetje zijn handelskenmerk is. :+ Logisch ook. Dat trekt meer publiek en is spectaculairder dan een realistische interpretatie van de situatie. Bij dat laatste zou hij zich zulk geweld tegenover dieren ook niet kunnen veroorloven denk ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-17 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Paard valt aan bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:59

Sowieso ben ik erg benieuwd naar de eerste keer toen hij het deed (nee ik neem geen genoegen met "opeens") en wat jou reactie was.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:00

Neem gewoon goed les van een goede trainer. Dat paard mankeert iets: ja, een goede en eerlijke
leider! Het is gevaarlijk als je niet leert hoe je dit aan moet pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:00

A) Het paard probeert Clinton (die wel de juiste kennis, houding en timing heeft) niet aan te vallen, en
B) In plaats van dat hij het paard na elke fout (zagen we het paard überhaupt fouten maken? Maar oké) een klap geeft, slaat hij het paard na elke 'fout' in elkaar met meerdere zweepslagen.

Tja. Het zou eerlijker zijn geweest als hij de eigenaresse in de logeerden zette en hij haar elke keer dat ze een fout maakte met lichaamstaal, hulpen en timing vijf tot tien keer er met de zweep van langs gaf. :j
Dit paard leed gewoon onder een slechte eigenaar. Conclusie; we slaan eerst het bij anderen verder brave paard in elkaar zodat de eigenaresse ziet dat het paard wel degelijk braaf kan zijn, en dan pas werken we aan de eigenaresse aangezien het paard nu nog liever doodgaat dan zijn mens ook maar nog enige feedback te geven. Wat wil je nog meer in een paard? 8-)

Laat ik het anders zeggen: als de mevrouw in het filmpje op deze manier mijn inmiddels heel brave paard zou longeren, dan hadden we ook binnen de kortste keren een paard dat haar aanviel of door de omheining naar buiten klom. Mijn paard kwam in het begin trouwens ook boos daarbinnen als ik hem wilde longeren/grondwerken met zweep. Het beste wat je dan kunt doen is gewoon alles niet doen wat die mevrouw in het begin van dat filmpje doet, dan stopt het paard vanzelf met zijn protest, want als jij gewoon eerlijk en duidelijk bent, waarom zou hij dan nog tegen je vechten?
Maar goed, als je die mevrouw bij hem in de bak zou zetten dan zouden we weer terug zijn bij het begin en waarschijnlijk erger - maar goed, ik heb hem dan ook nog niet zo in elkaar geslagen als Clinton Anderson. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-17 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt