Voogdij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Voogdij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-16 21:10

Hallo allemaal!

De vraag gekregen of we voogdij op ons willen nemen over mijn neefje.

In je hoofd roep je natuurlijk meteen ja

Maar dan komen ook de praktische dingen in je hoofd

Wie heeft er hier ervaring mee??
Je krijgt natuurlijk dan gewoon kinderbijslag maar is er recht op meer kostenvergoeding?

Je hoopt natuurlijk dat het niet nodig is maar wil wel goed voorbereid zijn voor we ja zeggen.

Ik las al dat je niet verplicht bent het kind in huis te nemen maar je deze ook kan plaatsen in een gezin waar je het vind passen.


Ik hoor graag ervaringen etcetera

Thanks


Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Voogdij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:14


The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Voogdij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:18

Ik denk dat dit een goede is voor een advocaat of iemand die hier bevoegd voor is.
Het is een serieuze kwestie en dan wil je wel graag je juiste en relevante informatie.

Heel leuk dat jullie het wel willen overwegen!

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Voogdij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:47

Voogdij nu op je nemen of ben je gevraagd om in geval van overlijden van beide ouders de voogdij op je te willen nemen?

...

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Voogdij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:46

Indd.. voogdij nu of in de toekomst?

Be your best self

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Voogdij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:56

Weet dat als je nu ja zegt, je niet verplicht bent om het tzt ook daadwerkelijk te doen. Moreel gezien natuurlijk wel ;). Je weet nooit hoe jullie leven er dan uit ziet.

Vraag de ouders ook of ze iemand op het oog hebben om als reserve voogd te benoemen, voor het geval je het dan niet kunt of wilt, om welke reden dan ook.

Ik ben zelf ook door goede vrienden aangewezen als voogd, in goed overleg. Zelf heb ik geen kinderen (nog?), maar als dat rampscenario zich voor zou doen -kans is klein natuurlijk- ben ik wel bereid mn leven daarvoor aan te passen. Overigens zou ik dat zeker niet voor iedereen doen, maar voor hen en bijv mn broer wel.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Voogdij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-16 19:33

Voogdij voor mocht het zover komen zoals in openingswoord gezet hopelijk nooit nodig

Idd lees ook dat je er dan nog vanaf kan zien of dat jij het kind dan hij een gezin bij onderbrengen

Iemand enig idee over financiëel gedeelte of je dan ergens recht op hebt

Party like there is no tomorrow!
Dance like there's nobody watching!

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Voogdij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:34

Sowieso kinderbijdlag inderdaad. En de erfenis. Die is natuurlijk voor het kind. Maar daar zou je nog wat over af kunnen spreken.

Be your best self

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 08:23

Sorry, ik zie dit topic nu pas. Ik hoop dat je dit nog leest.

Zes jaar geleden benoemde mijn broer en zijn vrouw mij tot voogd voor het geval dat. Wij dachten natuurlijk dat het nooit nodig zou zijn...

Twee jaar later al werd die hel toch werkelijkheid...ze kwamen om in ongeluk. Mijn nichtje woont sindsdien bij mij. Nu ruim vier jaar dat ze hier woont en zou haar, nu haar ouders er niet meer zijn, nergens anders willen <3

Financieel zijn er meerdere dingen waar je vergoeding mee kunt krijgen. Ook krijg je de zeggenschap over de erfenis, maar ten behoeve van het kind. Tenzij anders geregeld gaat erfenisgeld op 18de naar kind.

Je kan op moment dat je voogd wordt kiezen het niet te doen.
Je krijgt als je voogd wordt veel begeleiding van maatschappelijk werk etc. (Ik kreeg dat althans)

De rest wil ik je graag vertellen als je wil maar ik moet naar mijn werk :+
Vragen hier of via pb mag altijd. Financiële vragen mogen uiteraard maar echt specifieke vragen met bedragen liever via pb ivm privacy.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Voogdij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 08:26

Ik vind meer wel interessant om te horen Ijsco_love. Ben ook voigd voor het geval dat.

Be happy eat a snackkie

Tink89
Berichten: 2929
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Voogdij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 08:30

Wij moeten hopelijk binnenkort een voogd-voor-het-geval-dat gaan kiezen, dus ik ben ook wel benieuwd!

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 08:35

Na de dood van mijn ouders ben ik bij mijn opa en oma terecht gekomen.(ik was toen 4 jaar oud)

Ik ontving een weduwe en wezenrente zolang ik op school was. Dat kreeg ik naast de kinderbijslag.

Tegenwoordig valt dit onder de algemene nabestaande wet en krijgt een wees nog steeds een soort van "uitkering".

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:35

Nu op mijn werk maar zal later vandaag even reageren. De theorie van regels en praktijk van je gevoel verschilt ook nog ;-)

Kaka

Berichten: 4812
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:44

Ik haak ook aan. Toevallig hebben wij vanavond een gesprek gepland met de beoogde voogden-voor-het-geval-dat van ons kind. Ik ken inmiddels de regels, maar ben geïnteresseerd in de praktijk.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Re: Voogdij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:18

Ik ben ook voogd van mijn nichtje en a.s neefje of nichtje. Mijn zus vertelde mij er ook bij dat mocht er ooit iets met hun gebeuren er ene bedrag vrij komt sowieso voor haar opvoeding/school etc.

Ik hoop natuurlijk niet dat er ooit wat gebeurd, maar mocht het ooit toch zo zijn zullen ze zeker welkom zijn en zal ik mijn leven daar op aanpassen.

Zelf denk ik ook al na over wie ik als voogd zou willen. Dit zou mijn zus zijn en tevens zal ik dan een vriendin met haar gezin vragen ( al is het nog lang niet zo ver )

Brainless

Berichten: 29717
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Voogdij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:37

Je krijgt sowieso kinderbijslag (zoals al gezegd).
Ook krijgt het kind de erfenis (ook als ouders een levensverzekering hebben die dan uitkeert).
Als voogd moet je dat geld beheren en je mag dat ook gebruiken voor het kind.
Bv voor het maken/inrichten voor een kinderkamer en als je een grotere auto moet hebben.
Of het kopen van een fiets voor het kind.

Je mag het niet gebruiken voor een luxe vakantie; maar dus wel voor extra onkosten die je ondervindt om (goed) voor het betreffende kind te zorgen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Anoniem

Re: Voogdij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:10

Even een ander inslag punt, maar als jij er nu al over denkt het kind dan misschien elders te plaatsen/ onder te brengen dan zou ik dat ook aan de ouders kenbaar maken. Zelf zou ik, als ouder zijnde, in dat geval een andere (of reserve) voogd kiezen. Dat als jij nee zegt nr 2 mijn kind wel in huis neemt. Als ouder beslis je dat toch liever zelf dan dat je het risico loopt dat het kind ergens anders terecht komt als wat je eigen wens is geweest.

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:17

Shanna schreef:
Even een ander inslag punt, maar als jij er nu al over denkt het kind dan misschien elders te plaatsen/ onder te brengen dan zou ik dat ook aan de ouders kenbaar maken. Zelf zou ik, als ouder zijnde, in dat geval een andere (of reserve) voogd kiezen. Dat als jij nee zegt nr 2 mijn kind wel in huis neemt. Als ouder beslis je dat toch liever zelf dan dat je het risico loopt dat het kind ergens anders terecht komt als wat je eigen wens is geweest.


Zo ik had even over dat zinnetje heen gelezen.

Maar:

Als jij dus nu al zo praktisch denkt met het eventuele "ergens anders plaatsen" zou ik zeggen dat je niet de voogdij wilt mocht er wat gebeuren.

Niets ten nadele van jou hoor, maar het wordt niet voor niets gevraagd en het weigeren ervan betekend niet dat je niets om het kind geeft, maar wel dat je die verantwoordelijkheid gewoon niet wilt hebben. en dat mag.

Ik denk dat mijn zus het dus wel zou doen, maar die vriendin bijvoorbeeld weet ik niet. Zij heeft al een gezin met 2 kinderen en kan mij best voorstellen dat het te veel voor haar zal zijn. Als zij dus nee zal zeggen zal ik dat ook accepteren.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:26

Wij hebben (nog) geen kinderen, maar in onze testamenten staat al wel vastgelegd dat de broer van mijn partner zal worden benoemd als voogd, mochten wij onverhoopt komen te overlijden. Daarnaast zal hij totdat het/de kind(eren) 27 jaar zijn, optreden als bewindvoerder over de erfenis. Hij en zijn vrouw weten hier uiteraard van :).
Als je het niet wilt doen, is dat je goed recht en zou ik dat ook gewoon aangeven bij de ouders van je neefje.

❤️

Tink89
Berichten: 2929
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Voogdij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:19

27? Wow, da's wel echt lang. Kunnen je kinderen er tot die tijd ook niet aan dan? Of mogen ze wel een huis kopen ofzo?

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:28

Hier even mijn praktijk, voor de theorie kom ik nog op terug maar anders gaat lange bericht worden :+ en hier boven al veel over theorie gezegd.

Mijn situatie is zo:

Toen mijn broer en zijn vrouw hun dochter kregen vroegen ze mij als voogd. Eerlijk gezegd zei ik erg makkelijk 'ja'. Wie beseft er nu dat twee jonge mensen hun kind niet gaan zien opgroeien? Dus geregeld bij notaris en dronken er wijntje op.

Maar twee jaar later dus van de één op andere dag werkelijkheid...Het klopt dat je dan nog mag kiezen of je voogd wil zijn. Het waren héél donkere dagen waarin je beslissing neemt. Ik zat met mijn eigen verdriet voor mijn broer en daarbij had ik ineens mijn leven kwijt. Ik was toen nog single en had geen kinderen, maar ineens kleine peuter door huis rennen. Eerste weken waren héél zwaar, ook door de rouw om mijn broer en alles wat je regelen moet.
Mijn nichtje leek eerst niks mee te krijgen van wat gebeurde maar kreeg na twee maanden ineens enorm verlatingsangst, héél ernstig. Ik kon niet eens zonder haar naar wc :+ gelukkig hadden wij lieve maatschappelijk werker en via haar kennissenkring een fantastisch gastouder, die super flexibel was. Mijn redding in die tijd: ik kon haar gekste tijden bellen en met gekste vragen. Zij heeft mij veel geleerd over veilig voor kinderen, handige trucjes als ze niet willen weten etc. En ze was mijn uitlaat klep voor opvoeding dingen.

Nichtje is nu 6 jaar. Ze is mij mama gaan noemen, dat wringt voor mij soms nog omdat ik haar haar echte mama gegund had, maar zij voelt zich er het beste bij. Ze heeft nu stiefbroer (zoon van mijn man) en twee 'zusjes' die dus eigenlijk haar nichtjes zijn (mijn dochters, nu half jaar).

Je kan idd erfenis gebruiken voor het kind. Ik doe dat niet maar dat is alleen maar omdat ik niet nodig heb. Kan mij heel goed voorstellen dat er genoeg gezinnen zijn die zonder niet rondkomen.

Haar erfenis staat geheel vast tot haar 18de en komt dan in delen vrij. Ik kan er in geval van nood wel bij. Maar dit omdat ze echt heel veel geld krijgt, meer dan een 18 jarige goed zal doen 8)7 het meeste geld komt niet direct uit erfenis van haar ouders maar mijn vader (haar opa). Toen hij overleed ging kindsdeel van mijn overleden broer naar haar door. Maar ze kan bij genoeg geld om te studeren wat ze wil en op haar 21ste kan ze huis kopen.

Dit is even kort hoe bij ons is. Lang niet volledig maar kom later op terug. En vragen mag :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57911
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Voogdij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:36

Eerlijk gezegd, als je nu al denkt aan nee kunnen zeggen dan moet je het IMO gewoon niet doen, mensen vragen JOU omdat ze JOU vertrouwen. Niet omdat ze, in geval van, het kind alsnog ergens anders terecht willen zien komen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

BigOne
Berichten: 38188
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:37

Ik ben ook ooit eens gevraagd of wij igv overlijden de voogdij voor twee kinderen op ons wilden nemen. Over gedacht en ja gezegd. Het is, vind ik, een grote eer wanneer iemand je vraagt om eventueel de zorg voor hun kinderen over te nemen. Want meestal,zoals IJsco-Love al aangeeft gaat het om mensen die je zeer na staan en komt er een berg emoties op je af wanneer het echt zo ver komt. Dan kan het nog veel moeilijker uitpakken wanneer kinderen al ouder zijn. Ik vind dan ook dat ouders dit zeker, zodra kinderen er de leeftijd voor hebben, dit moeten vertellen. Wel is het inderdaad zo dat je de kinderen niet zelf hoeft groot te brengen want misschien zijn ze in een ander gezin veel beter op hun plek. Qua financien weet ik er niets van maar dat had bij ons ook geen problemen gegeven.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Brainless

Berichten: 29717
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:42

Ayasha schreef:
Eerlijk gezegd, als je nu al denkt aan nee kunnen zeggen dan moet je het IMO gewoon niet doen, mensen vragen JOU omdat ze JOU vertrouwen. Niet omdat ze, in geval van, het kind alsnog ergens anders terecht willen zien komen.

Ik heb toentertijd ook ja gezegd ... maar ook duidelijk gevraagd of je (indien het toch zover komt) nee mocht zeggen.
Dit omdat je nooit weet in wat voor situatie je dan zit.
Misschien ben je wel ongeneeslijk ziek of zit je diep in de schulden (door bv baanverlies/eigen woning).
Juist daarom heb ik ja gezegd.
Anders had ik duidelijk nee gezegd omdat ik niet wil dat ik kinderen krijg toegewezen (en ik die maar moet accepteren) op het moment dat het heel slecht uitkomt (zowel voor mij, maar juist voor de kinderen)
Ik wil liever dat kinderen dan beter terecht komen dan bij mij waar het (op dat moment) veel slechter is.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


BigOne
Berichten: 38188
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:49

Ayasha schreef:
Eerlijk gezegd, als je nu al denkt aan nee kunnen zeggen dan moet je het IMO gewoon niet doen, mensen vragen JOU omdat ze JOU vertrouwen. Niet omdat ze, in geval van, het kind alsnog ergens anders terecht willen zien komen.

Aangezien niemand in de toekomst kan kijken kun je het ook omdraaien, de mensen die jou vragen voogd te worden vertrouwen je zo zeer dat ze weten dat je er alles aan zult doen om de kinderen een zo goed mogelijke toekomst te geven,bij jou of ergens anders.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, AnneMarijeP, Annuuuhh, Antonius, Dandy200, DinaxUllie, Eefje_Sammy, GrapeshotBot, Lestrange01, Leukertje, Paloma_Janet, rosalie_a, Typhoon, Vagabondo, YandexBot, Zira1994 en 183 bezoekers