Hoe paard trainen zonder te rijden en zonder longeersingel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Nacusi
Berichten: 103
Geregistreerd: 02-12-14

Hoe paard trainen zonder te rijden en zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-17 12:01

Hallo
Doordat mijn paard 2 zwellingen heeft op zijn rug mag hij min. 3 maand (tot het genezen is) niets op zijn rug hebben. Dit wil zeggen geen zadel en geen longeersingel dus kan ik min. 3 maand niet rijden. Dit door de dierenarts gezegd. Hij wordt 5 jaar.
Nu vindt ik het wat jammer dat ik zo een lange tijd niet kan trainen met hem om zodat hij op de een of andere manier toch spieren kan aanmaken en zijn conditie behoud of verbeterd.
Zijn er zaken die ik kan doen met mijn paard ipv rijden? Ik weet dat ik hem kan longeren maar aangezien ik geen longeersingel kan gebruiken zijn er niet zoveel hulpteugels meer over.
Weten jullie hulpteugels die niet op de rug hoeven te liggen of toch niet ter hoogte van de longeersingel?
Zijn er nog andere dingen die ik kan doen om hem toch een beetje te blijven trainen.
Alvast bedankt


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe paard trainen zonder te rijden en zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:02

Correct longeren kan prima met een kaptoom en een enkele lijn, maar misschien is een lesje of 2 dan wel prettig.

Josien_

Berichten: 8996
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe paard trainen zonder te rijden en zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:03

Longeren kan inderdaar ook prima zonder hulpteugels. Daarnaast kun je ook lange teugelwerk doen zonder longeersingel.
Grondwerk kan natuurlijk ook altijd of gewoon lekker wandelen of fietsen.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:03

Je zou ook aan de hand van balkjes kunnen gaan trainen met je paard.
Gewoon aan de longeerlijn, balkjes op de volte leggen op verschillende hoogte. Door dat ze beter op het beengebruik letten is mijn ervaring dat ze ook beter ruggebruik en een beter hoofdhals houding hebben.

Daarnaast hou je het ook nog mentaal uitdagend voor ze :)

deb_tink

Berichten: 329
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:05

Je kan zonder longeersingel prima werken aan de hand. Er zijn ook evt instructeurs te vinden die hierin lesgeven. Je hebt er voor later ook veel aan voor met het rijden. En wat leuk is en goed voor de conditie, paard mee aan de fiets.
Heel veel succes

Nacusi
Berichten: 103
Geregistreerd: 02-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-17 12:08

Ik longeer ook regelmatig zonder longeerhulp maar ik heb dan het gevoel dat dit gewoon is om hun beweging te hebben en niet mer of niet minder. Ze zweten wel maar heb niet echt het gevoel dat ze gewerkt hebben. Hoe doe ik dit het best?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:10

SilverS schreef:
Ik longeer ook regelmatig zonder longeerhulp maar ik heb dan het gevoel dat dit gewoon is om hun beweging te hebben en niet mer of niet minder. Ze zweten wel maar heb niet echt het gevoel dat ze gewerkt hebben. Hoe doe ik dit het best?


Les nemen, rondslingeren is inderdaad niet echt nuttig verder maar je kan best gymnastiseren aan een enkele lijn :j

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe paard trainen zonder te rijden en zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:15


&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Hoe paard trainen zonder te rijden en zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:45

En een longeerhulp eventueel? Weet natuurlijk niet waar de zwelling zit, maar dit is zo'n zacht touw en knelt niet (denk ik)

https://www.ej.nl/paard/longeren/hulpte ... _1846.html

Verder kun je kijken bij academische rijkunst. Zij doen veel oefeningen aan de hand met een kaptoom, misschien een idee om daar een lesje in te volgen of zo

Nacusi
Berichten: 103
Geregistreerd: 02-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-17 12:56

dittaswart schreef:
En een longeerhulp eventueel? Weet natuurlijk niet waar de zwelling zit, maar dit is zo'n zacht touw en knelt niet (denk ik)

https://www.ej.nl/paard/longeren/hulpte ... _1846.html

Verder kun je kijken bij academische rijkunst. Zij doen veel oefeningen aan de hand met een kaptoom, misschien een idee om daar een lesje in te volgen of zo


De zwellingen zijn op de plek waar de longeersingel zou moeten komen iets lager dan zijn schoft. Dus dat touw zal ook op die zwellingen komen te liggen. Ik had ook al aan ene longerehulp gedacht maar wil het risico toch niet nemen om het te gebruiken. ik moet al lang genoeg wachten.

Anoniem

Re: Hoe paard trainen zonder te rijden en zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:09

En les nemen in rechtrichten vanaf de grond? Over het algemeen met een kaptoom en zonder andere hulpteugels.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoe paard trainen zonder te rijden en zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:11

De sideways game van parelli (kun je vinden op youtube) laat je paard zijn bekken kantelen, buikspier aanspannen en binnenachterbeen onder de massa zetten. Dat verbeterd de galop.

En zo train je met parelli als je het een beetje vlot doet wel meer dingen, is best leuk om met je paard te doen.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:16

Inderdaad correct trainen aan de longe, maar dan zonder hulpteugels. Je kunt je ook verdiepen/les nemen in het werken aan de hand, daarmee kun je het paard ook heel fijn in training houden.

Eventueel het serieuze afwisselen met loswerken/grondwerk ed.

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:16

Wat ik regelmatig doe ter afwisseling:
- Naast de fiets laten lopen (mits de omgeving dit toelaat en het paard braaf is)
- Longeren met balken/ cavaletti's
- Dressuur aan de lange teugel

Pameba- Paard en Mens in Balans
www.pameba.nl

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Hoe paard trainen zonder te rijden en zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:46

Ik verplaats je topic wel even naar Trainen van af de Grond omdat het daar beter past :)

Nacusi
Berichten: 103
Geregistreerd: 02-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-17 13:47

fliam schreef:
Wat ik regelmatig doe ter afwisseling:
- Naast de fiets laten lopen (mits de omgeving dit toelaat en het paard braaf is)
- Longeren met balken/ cavaletti's
- Dressuur aan de lange teugel


Met de fiets vertrouw ik niet zo. Hij is braaf op straat maar heel soms kan ie vreemd uit de hoek komen...
Hoe doe je dressuur aan lange teugel?

Nacusi
Berichten: 103
Geregistreerd: 02-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-17 13:48

A_nouk schreef:
Ik verplaats je topic wel even naar Trainen van af de Grond omdat het daar beter past :)


Oke geen probleem :)

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoe paard trainen zonder te rijden en zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:52


Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:52


Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:55

SilverS schreef:
Ik longeer ook regelmatig zonder longeerhulp maar ik heb dan het gevoel dat dit gewoon is om hun beweging te hebben en niet mer of niet minder. Ze zweten wel maar heb niet echt het gevoel dat ze gewerkt hebben. Hoe doe ik dit het best?


Les nemen!! Als je het gevoel hebt dat je niet echt gewerkt hebt doe je niet banketstaaf bedoeld iets echt niet goed! Ik longeer nooit met hulpteugels ( op dubbel longe na)! Mijn paard is echt een body buider geworden met veel longe werk..
Suc6!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Hoe paard trainen zonder te rijden en zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:57

Een beetje onconventioneel: meenemen als handpaard.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:59

Wat ook een leuke afwisseling kan zijn is een 'in hand trail'. Dat is een parcours aan de hand doen. Bij Western wordt dit gedaan. Vorig jaar hadden ze zo iets op de ledendag bij het stamboek voor Arabische Volbloeds. Je loopt met je paard aan de hand een parcours door.

Zelf wandel ik ook regelmatig met mijn paard aan de hand richting het bos (is hier honderd meter verderop, binnendoor).

EDit: toevoeging: Lange lijnen is ook erg leuk om te doen. Een stalgenoot heeft met een grote maat shetlander gewoon een hele dressuurproef aan de lange lijnen gedaan.

Aan de studie.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:10

pol013 schreef:
Een beetje onconventioneel: meenemen als handpaard.


Maar wel superleuk!
Wij nemen ons jonge (niet ingereden) paard nu naast mijn rustige ervaren merrie mee, ze blijft makkelijk bij je aangezien ze bij de kudde wil blijven.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Hoe paard trainen zonder te rijden en zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:28

Genoeg...
Grondwerk (bijvoorbeeld parelli), rechtrichten aan de hand, longeren met enkele lijn. Dit kun je ook uitbreiden met balkjes e.d. wandelen. Met de fiets op pad.

Zo maar even wat voorbeelden.
Ik heb ruim een half jaar alleen vanaf de grond gewerkt

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Re: Hoe paard trainen zonder te rijden en zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:56

Handpaarden is leuk om te doen en je kan je paard ook meenemen naast de fiets. Verder natuurlijk wandelen, werken aan de hand of dressuur aan de lange teugel.

Een paar weken rust is trouwens ook niet verkeerd, als hij lekker met andere paarden het land op kan. Daarna kan je hem dan rustig weer oppakken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers