Buikspieren trainen door achterwaarts gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Buikspieren trainen door achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 22:07

Ik heb me de laatste tijd verdiept in het trainen van de buikspieren en het belang van deze spieren.

Nu begrijp ik dat het correct achterwaarts gaan, zowel onder het zadel als aan de hand, een positieve werking heeft op de achterhand EN op de buikspieren.

Maar wat ik nergens kan vinden is hoe vaak ik dat dan moet doen om het effect te laten hebben.
Wanneer je aan je eigen buikspieren werkt doe je 50 situps in herhalingen van 10 bv en dat elke dag.
Alleen op welke manier zou je dat in je dagelijkse training met je paard het beste invulling kunnen geven, zonder dat je de buikspieren overvraagt, maar zodanig dat het een positief effect heef.

Onder het zadel gebruikt ze haar buikspieren op de juiste manier alleen ben ik erg benieuwd hoe ik deze oefening kan gebruiken in ons voordeel.

bedankt!

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:59

Hoi
ik moet mijn paard momenteel van de grond trainen en heb van de dierenarts ook opdracht om haar enkele malen per dag actief achterwaarts te laten stappen, een pas of 10. Enkele malen ga ik niet halen omdat mijn paard bij iemand anders staat, maar als ik er ben doe ik het een keer of 3/4 in de tijd dat ik op stal ben.

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Re: Buikspieren trainen door achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 07:50

Mijn ervaring zegt dat dat verschilt per paard. Het ene paard doet het ook makkelijker dan het andere. Ik denk dat dat een goede maatstaf is. Probeer inderdaad per keer tot 10 passen achterwaarts te gaan, dat zijn genoeg passen om ze even goed aan te spannen en vaak is het na deze 10 passen ook lastiger om je paard recht te houden. Let er wel op dat je paard in een nette buiging loopt en zijn rug niet wegduwt. Van af de grond zal je het kunnen doen met een wortel.