Na flinke val weer gaan rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Na flinke val weer gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-17 14:04

Een dikke vijf week geleden ben ik flink hard van mijn paard gevallen. Hij was fris, ik deed een sprongetje, we gingen te hard door de bocht en hij struikelde, waardoor ik viel. Ik had aardig wat pijn, maar nadat we eindelijk paard weer hebben kunnen vangen ben ik er weer op gegaan. Wel aan de longeerlijn en wat gestapt en een klein stukje draf. Alleen ik kreeg steeds meer pijn, ben afgestapt en naar de bakrand gestrompeld. Omstanders zagen dat het niet zo goed ging en hebben de dokterspost gebeld. Die hebben besloten dat ik met de ambulance opgehaald moest worden, en dus met toeters en bellen naar het ziekenhuis gegaan voor onderzoek. Ze waren bang dat ik iets gebroken zou hebben ik mijn rug/ stuitje/ bekken. Gelukkig niks gebroken of stuk en na flink wat onderzoeken mocht ik weer naar huis.

Achteraf was er wel een reden waarom hij zo fris was, het had gevroren, de paddock hard en hij had dus ook al een paar dagen niet echt zijn energie er uit kunnen rennen. Ik ben er wel achter dat hij dat wel nodig heeft.

Nu ben al een tijdje aan het longeren en wil er graag weer op. Met longeren is hij heel braaf en rustig. Soms heb ik nog wat pijn, maar ik wil zo graag weer rijden. Van langer uitstellen wordt de stap alleen maar groter. Mijn planning is om er volgende week weer op te gaan. Maar ik vind het toch ook wel heel spannend eigenlijk.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik wil met mijn topic. Ben in elk geval even mijn verhaal kwijt. En misschien heeft er nog iemand tips, ervaringen?

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!


antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Na flinke val weer gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:07

Succes! Heel logisch dat je het spannend vind. Wat ik zou doen is het kort houden, gewoon weer even erop om vertrouwen terug te krijgen, desnoods met iemand ernaast.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

rien10
Berichten: 14409
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Na flinke val weer gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:09

Eerst een kwartiertje longeren, dan er op. En dit gewoon dagelijks doen. Net zo lang tot jij je vertrouwen terug hebt.

Agnes

Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Stiens (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:10

Dit heb ik 1,5 jaar geleden gehad. Onnozel van mijn pony gevallen omdat ik een daas doodsloeg op haar hals en zij met vier benen de lucht in ging. Hing er naast, kon erop noch eraf en viel hard op mijn heup. Kon niet lopen. Bleek na 3 weken (en 2 doktersbezoeken waarin het afgedaan werd als gaat vanzelf over) bij de fysio dat mijn bot onderaan verschoven was plus 3 spieren gescheurd. Maanden ben ik zelf kreupel geweest en veel pijn. Toen ik weer begon met rijden was ik doodnerveus. Ik heb het opgelost door NIET alleen te gaan rijden maar altijd met iemand erbij. Doe ik nu nog steeds. Maar ik moet langs de weg rijden, dus vind ik dat sowieso fijner. Als ik jou was zou ik eerst longeren zodat de gekkigheid eraf is en dan met iemand erbij de eerste keren weer gaan rijden. Succes!!!

Op Marktplaats, heb ik meer dan 500 advertenties actief. Zie link: http://www.marktplaats.nl/verkopers/12778728.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:10

Natuurlijk logisch dat je wat angst heb, zo te horen heb je een flinke klapper gemaakt. Wel een geruststelling(vind ik), dat je paard je er niet moedwillig af heeft gegooid.
Ik zou iemand vragen om je te helpen, vooral niet alleen gaan aanrommelen. Iemand die je er even doorheen kan praten, of er wellicht zelf eerst even op stapt voordat jij gaat.

maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:12

Ik snap je verhaal heel goed.

Eind oktober ben ik vol op een oxer beland met mijn rug. Eerst leek het wel mee te vallen maar toen ik eenmaal op een krukje zat werd ik ontzettend beroerd. Ze hebben me weer neer gelegd en de ambulance gebeld. Die hebben me geplankt afgevoerd vanwege pijn in mijn rug. Gelukkig ook niets gebroken maar mijn bodyprotector heeft mij gered anders was ik er waarschijnlijk anders vanaf gekomen.

Was gelukkig niet bang om gewoon te rijden maar springen wel. Eerst alleen maar onder begeleiding sprongetjes van nog geen 50cm gemaakt. Door samen met mijn paard weer te groeien afgelopen maandag voor het eerst weer rond de meter gesprongen. Moet nog heel erg letten op mijn ademhaling en dat ik wel wat doe als ik het niet meer weet en niet het aan paard lief overlaat haha. Maar langzaam ben ik/zijn wij weer op de goeie weg terug.

Ik wens je veel succes! Misschien eerst even longeren voordat je er opgaat? Zodat het frisse er af is.

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

judwes
Berichten: 25
Geregistreerd: 28-12-15

Re: Na flinke val weer gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:19

Ik snap heel erg goed wat je voelt. Ik heb op mijn 15e een hele grote klapper gemaakt. Ik weet van de val zelf niets meer, maar mocht van mijn vader daarna niet meer rijden. Paard is verkocht en daar zat ik dan.

Op mijn 18e kon ik het niet meer weerstaand; ik moest paardrijden! En dat heb ik met een bos vlinders in mijn buik gedaan. Dat gevoel is ook echt heel erg lang gebleven. Het is bij mij fout gegaan tijdens het opstappen en dat bleef dus ook extreem lang mijn pijnpunt. Inmiddels zonder problemen mijn eigen paarden zadelmak gemaakt, dus ik weet zeker dat ook jouw gevoel gaat weer verdwijnen.

Als ik je een tip mag geven: neem iemand mee die er het eerste half uur op rijdt. Hij/zij kan voelen hoe je paard aanvoelt en stap zelf na dat half uur op. Dan draaf je wat en stap je wat uit. Dat is voor de eerste keer weer genoeg. En voelt je je goed genoeg? Dan pak je hem zelf nog een half uurtje op.

Ik zou er iig niet te lang mee wachten!

iza_things

Berichten: 128
Geregistreerd: 04-06-16
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:25

Succes :) Dat je het een beetje eng vind om weer te gaan rijden is helemaal niet gek of raar. Ik zou er voor zorgen dat er iemand in de beurt is die mij vertrouwen geeft en me kan helpen indien nodig als ik voor het eerst weer zou gaan rijden na zo'n val. Als ik dan nog steeds heel zenuwachtig ben zou ik eerst een vriendin eerst laten rijden, voor een beetje extra vertrouwen zodat ik minder zenuwachtig zou zijn.

joke165

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:25

Na een nare val jaren geleden ben ik de eerste keren weer opgestapt met een instructeur erbij. Direct even ''les'' en vooral iemand die tegen je praat hebben mij goed geholpen om over de angst heen te komen. En ja eerst longeren is ook een handige tip!

If you want a stable friendship, get a horse

SOLD Eclipse: Z2 +9, ZZ-licht +1, ZZ-zwaar +10, PSG +1 :-)
Venice: Negro x Rubinstein I, 2002, met pensioen

san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-17 14:26

Bedankt voor de tips en het begrip, doet me toch wel goed.

Ik was inderdaad van plan eerst even te longeren en heb ook al mijn instructrice gevraagd om er bij te zijn. Dat geeft beide wel een fijner gevoel. Mijn instructrice wil er zelf niet op, maar kan ons wel super goed ergens doorheen praten.

Joolien schreef:
Natuurlijk logisch dat je wat angst heb, zo te horen heb je een flinke klapper gemaakt. Wel een geruststelling(vind ik), dat je paard je er niet moedwillig af heeft gegooid.
Ik zou iemand vragen om je te helpen, vooral niet alleen gaan aanrommelen. Iemand die je er even doorheen kan praten, of er wellicht zelf eerst even op stapt voordat jij gaat.

Dat eerste vind ik wel een goede om te onthouden. Ik ben er wel van overtuigd dat hij het inderdaad niet expres deed. Zolang dat in mijn hoofd zit zal wel helpen.

antje_vip schreef:
Succes! Heel logisch dat je het spannend vind. Wat ik zou doen is het kort houden, gewoon weer even erop om vertrouwen terug te krijgen, desnoods met iemand ernaast.

Dit vind ik ook een goede tip. Even er op, stukje rijden en als het goed gaat er weer af.

rien10 schreef:
Eerst een kwartiertje longeren, dan er op. En dit gewoon dagelijks doen. Net zo lang tot jij je vertrouwen terug hebt.

Dan bovenstaande in combinatie met deze. Dat vind ik wel een goed plan.

maj0 schreef:
Ik snap je verhaal heel goed.

Eind oktober ben ik vol op een oxer beland met mijn rug. Eerst leek het wel mee te vallen maar toen ik eenmaal op een krukje zat werd ik ontzettend beroerd. Ze hebben me weer neer gelegd en de ambulance gebeld. Die hebben me geplankt afgevoerd vanwege pijn in mijn rug. Gelukkig ook niets gebroken maar mijn bodyprotector heeft mij gered anders was ik er waarschijnlijk anders vanaf gekomen.

Was gelukkig niet bang om gewoon te rijden maar springen wel. Eerst alleen maar onder begeleiding sprongetjes van nog geen 50cm gemaakt. Door samen met mijn paard weer te groeien afgelopen maandag voor het eerst weer rond de meter gesprongen. Moet nog heel erg letten op mijn ademhaling en dat ik wel wat doe als ik het niet meer weet en niet het aan paard lief overlaat haha. Maar langzaam ben ik/zijn wij weer op de goeie weg terug.

Ik wens je veel succes! Misschien eerst even longeren voordat je er opgaat? Zodat het frisse er af is.

Oei, bah. Springen ga ik nog even niet aan denken. Ademhaling en iets doen is wel een goeie ja. Niet gespannen gaan zitten afwachten. Knap van jou, dat je nu al weer een meter hebt gesprongen!


Edit.
Judwes: fijn om te horen dat het bij jou weer helemaal goed is gekomen. Ik twijfel inderdaad nog om er eerst even iemand anders op te laten. Het niet te lang wachten is inderdaad waarom ik er toch graag weer op wil. Hoe langer hoe spannender.


Bedankt allemaal! :)

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:30

Herkenbaar. Ik heb een vriendin gevraagd er de eerste keren bij te zijn. Niet zozeer om vast te houden maar gewoon om niet alleen te zijn.

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Na flinke val weer gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:39

Herkenbaar, ik heb een paar jaar geleden een flinke klapper gemaakt en moest daarna ook echt weer vertrouwen opbouwen.
Sindsdien heb ik altijd een bokriempje aan mijn zadel, dat helpt net even voor het laatste stukje lef als ik dat nodig heb. Misschien ook een tip voor jou?
Als ik merk dat ik ga twijfelen dan moet ik juist duidelijk rijden, dan pak ik even het riempje erbij en durf ik stoer te blijven rijden.

Anoniem

Re: Na flinke val weer gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:47

Idd stoer rijden is belangrijk. Gas erop, en niet op de rem zetten. Dus lekker in tempo de baan door. Ga desnoods gelijk draven, dan gaat de spanning er sneller af dan in stap vind ikz elf altijd.

Pallatin

Berichten: 2485
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:51

Ik zit nu in hetzelfde schuitje, dus lees graag mee. Heb begin januari een knullige val gemaakt met ernstige gevolgen: afgevoerd met ambulance, naast de nodige kneuzingen heb ik 8 gebroken ribben en een klaplong opgelopen. Ik kan voorlopig nog niet rijden, moet nog wel een poosje revalideren. Juist omdat de val niks voorstelde en ik er zo gewond van ben geraakt heeft m'n vertrouwen echt een knauw gehad. Zoals anderen ook als tip geven: tzt stap ik er eerst weer op voor een rondje stap als m'n bijrijder hem gereden heeft en zo hoop ik het langzaam uit de bouwen. Bokriempje vind ik ook een goede en zelf denk ik er over om een airbagvest aan te schaffen, hoop dat dat ook iets vertrouwen geeft voor het geval ik weer eens val. Hopelijk is de schade dan niet zo groot....

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:55

Succes ermee.
Ik ben, 5 maanden na mijn val, er nog niet opgeweest. Ik ben benieuwd hoe dat straks zal gaan. Nog steeds aan het revalideren na een verbrijzeld bekken :-(


san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Na flinke val weer gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-17 19:18

Ik heb besloten er morgen alvast op te gaan. Longeren ging vandaag erg fijn. Ga morgen ook eerst nog even longeren. En mag een bokriempje van een stalgenootje lenen. En doe mijn bodyprotector aan. Geeft wel een veiliger gevoel en dan durf ik ook meer te rijden denk ik. Als ik langer wacht wordt het vast niet minder spannend.

Dat is wel een goede Joolien. Hij wil graag op zijn tempo lopen en dan ga ik zelf graag te langzaam. Maar daar wordt het inderdaad niet beter van.

Jullie zijn er nog wel veel erger aan toe dan ik was pallatin en akhal_teke! Hoop voor jullie dat jullie ook binnenkort weer op kunnen stappen en het vertrouwen weer snel terug krijgen dan.

Voor mij is het jaren geleden dat ik voor het laatst gevallen was. En dit was de eerste keer van mijn eigen paard. Voor mij was het wel even met de neus op de feiten. "Ja, is ook zo, ik kan ook vallen."

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Na flinke val weer gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:22

Klinkt goed!
Ook als hij te hard wil, brutaal blijven rijden met been eraan, en duidelijk terugnemen en weer naar voren rijden om zo controle over het tempo te krijgen. Gevaar is anders groot dat je gaat meeliften en te weinig overwicht hebt, mijn ervaring is dat paarden dan juist schrikkerig worden en zich aanstellen om niks, omdat ze dan de ruiter missen die duidelijk de leiding neemt en zegt dat er niks aan de hand is maar gewoon gewerkt moet worden.
Veel succes!

Pallatin

Berichten: 2485
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Na flinke val weer gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:43

Heel veel succes morgen, komt vast goed! Enne, vallen hoort erbij. Ik heb gek genoeg veel ergere valpartijen gehad en toen had ik niks, nu knullige val en bloem krak.... ;)
Laat je weten hoe het ging?

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Na flinke val weer gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-17 08:15

Bedankt! Ik ga m'n best doen om brutaal te blijven rijden. Anders gebeurt er inderdaad precies wat GJ9 zegt. Mag een bokriempje van een stalgenootje lenen, en bodyprotector heb ik zelf, die doe ik ook even aan.
Is ook zo Pallatin, hoort er bij. En inderdaad, meestal stap je daarna zo weer op en is er niks aan de hand.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Lightninggg

Berichten: 601
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 08:28

Zo ben ik zaterdag met paard en al tegen de grond gegaan. Gevolg mijn dijbeen flink gekneusd, arm gekneusd en barst in zitbeenknobbel. Ik rij paard voor mijn werk dus maandag moest ik terug op een paard. Bij mij helpt het als ik eerst met een ander paard rij en dan pas terug op het paard van het ongeluk.

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Anoniem

Re: Na flinke val weer gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:04

Zet em op, het komt vast goed!!!

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Na flinke val weer gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:43

Na een flinke val is het idd altijd even uitkijken, en het angstgevoel is er dan eigenlijk altijd wel een beetje. Maar voor paarden is dat altijd een raar gevoel, die voelen zoiets dadelijk aan en zullen daar dan ook een beetje op reageren, dus is het toch altijd belangrijk die angst te kanaliseren en onder controle te kunnen houden. Ik bekeek ook even jouw profiel, en daar zag ik toch wel dat je best al wel een beetje kan rijden, maar je hebt nu nog altijd af en toe zeker op die momenten dat het paard even stoom wil afblazen dat je de controle over het paard zijn voeten even kwijt bent.
Als je nu weer op het paard wil zou ik alvorens op te stappen eerst zijdelingse buiging vragen en dit zo onmiddellijk mogelijk zonder getrek paard moet dus zelf willen buigen op jouw vraag, dan ook de achterhand verzetten (kruisen), als je er op gaat zitten , net hetzelfde eerst het hoofd naar links dan naar rechts weer naar rechts weer naar rechts weer naar links en zo even door gaan, dan pas as dat goed gaat ook die achterhand verzetten, als dat goed gaat zowel links als rechts, nu wil je pas echt vertrekken en dit doe je door hals te buigen en eigenlijk de andere kant opsturen dus niet pal vooruit. enz enz enz, vraag instructie om jou te helpen bij het uitvoeren van dit alles, dit geeft als resultaat een paard die bij jou is en blijft, en dus niet wil weglopen.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Na flinke val weer gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-17 19:20

Oef, Lightninggg, dan zat jij er wel snel weer op!

Aeolusnr1, had je tips nog even snel gelezen voordat ik er op ging. Gelukkig kan hij aan de hand heel goed inbuigen en achterhand wegzetten. Dit had ik ook toen ik niet reed geoefend op advies van de osteopaat.

Het ging echt super fijn! Eerst even gelongeerd. Ik werkte met mijn instructrice vaak met pionnen, zodat we daar op kunnen focussen om voltes etc om heen te rijden. Dat hebben we nu ook gedaan.
We hebben lekker gestapt en gedraafd, heerlijk relaxed vanaf het begin. Hij was super braaf!

Bedankt voor alle tips en het moed in praten! Heeft me echt geholpen! Maandag gaan we weer, samen met instructrice.

En nog even een foto'tje voor het idee:
Afbeelding

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Na flinke val weer gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:35

Ik ben 7 jaar geleden van het inrijden van mijn jonge paard gevallen, verbrijzelde mijn ruggewervel, incomplete dwarslaesie. Na veel revalideren weer gaan rijden maar het paard helaas moeten verkopen omdat die echt te ril en kijkerig was voor me nu ik minder kracht in mn benen heb. Ik heb toen een anders, iets ouder, braver paard gekocht en heb daar weer al het vertrouwen mee opgebouwd stapje voor stapje. Ging super. We rijden Z2, altijd betrouwbaar, tot hij 7 weken geleden met de vorst toch ineens erg fris was en me flink lanceerde.
Mn nek geblesseerd dit keer dus 6 weken fysio verder mag ik nu weer gaan rijden. Ben ik bang? Ja zeker!
Mijn oplossingen: even longeren zodat evt frisheid eraf is en ik rij niet alleen zolang ik me nog niet op mn gemak voel. Verder helpen ademhalingsoefeningen me goed om me te kalmeren als de spanning stijgt en mezelf afleiden door echt oefeningen te gaan rijden helpt ook. Bij mij zakt de spanning hoe langer ik aan het rijden ben. Spannende situaties zoek ik even niet op. Eerst maar weer even comfortabel worden in de comfortzone en van daaruit kleine stapjes verder.
Succes!

Anoniem

Re: Na flinke val weer gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:38

Fijn dat het zo goed ging! Nu ben je op de goede weg :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers