Studie fotografie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Studie fotografie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:28

Hoi!

Ik zit eraan te denken de studie Toegepaste fotografie en beeldcommunicatie te doen,
Een HBO Bachelor als ik het goed heb, op de fotovakschool in Apeldoorn.

Kan iemand me hier meer over vertellen? Ik ga naar de opendag, maar wil vantevoren nog iets meer weten.
Welke richtingen kan ik hierna op? Wat houdt de studie precies in?

Alvast bedankt! :)

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:30

Ik studeer aan precies deze studie, toegepaste fotografie en beeldcommunicatie, maar dan in Venlo! Ik zit nu in het 2e jaar.
Je hebt veel discipline nodig, en je moet houden van ''commerciële fotografie'' (ipv. allerlei kunst projecten). Je krijgt natuurlijk wel ruimte om je eigen stijl te ontwikkelen, maar je moet wel open staan voor verschillende takken van de fotografie.
Je kunt mij altijd een pb sturen voor verdere vragen!

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:31

Ik studeer fotografie aan een kunstacademie. Onderwijs is op mijn studie wel heel anders, meer kunstzinnig. Maar ik werk nu wel voor een krant. En volgens mij is dat iets wat je na de fotovakschool ook zou kunnen doen. Misschien kan iemand die zelf op een fotovakschool heeft gezeten je een beter beeld geven!

Edit: Ik zie al dat iemand gereageerd heeft :D.
Wat betreft discipline, dat klopt zeker! Heel veel moet uit jezelf komen en dat is soms best moeilijk. Je kan niet lekker thuis zitten en wat tekstjes typen, je moet echt op pad ook met slecht weer, ook met koud weer en ook als je je niet lekker voelt. Ik heb een half jaar een alternatieve minor gedaan, en die was vooral gericht op het schrijven van artikelen en ik merkte dat ik dat toch wel een fijne break vond :=.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Studie fotografie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 21:26

Ik heb een MBO fotografie studie gedaan, maar ik raad het eerlijk gezegd iedereen af. De studies zelf van FVS en dergelijke heb ik zelf niet gevolgd, echter hoor ik er echt geen goede verhalen over met betrekking tot het school geld wat je ervoor neer moet leggen. FVS is erg gericht op technieken voor zover ik gehoord heb, de dame die ik kende zat volgens mij ook in Venlo en een andere heeft het wel in Apeldoorn gedaan ook maar die waren er allebei niet erg happy mee :+

Fem

Berichten: 12510
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:06

Voor het geval dat je nog vragen hebt over deze opleiding schop ik het topic nog even omhoog..

Ik volg deze opleiding in Amsterdam.. zit nu in het tweede jaar.
Overigens ken ik nog een paar bokkers die deze opleiding volgen of zijn gestopt.. Dus eventueel kan ik je wat namen geven van mensen die je kunt benaderen wat ze van de studie vinden/vonden..
En mij mag je ook altijd PB-en ...

Overigens ken ik Courses haar mening ook over fotografie opleidingen, die spreekt ze ook graag uit en dat mag ook.
Maar ik weet dat er ook genoeg andere meningen zijn.. zoals die van mij..
Het beste is toch om er met studenten over te spreken die er nu studeren of die er recentelijk hebben gestudeerd..
Uitgelezen kansen zijn ook open dagen, de meeste studenten geven gewoon eerlijke antwoorden.. Ook als deze niet positief zijn..
Ik heb overigens ook dingen waar ik niet tevreden mee ben, daarom zit ik ook in de Studentenraad, zodat ik mijn mening mag uiten...

Opleidingen veranderen door de jaren heen, vooral de HBO opleiding is veranderd aangezien ze sinds 2 jaar geaccrediteerd zijn en dus aan verschillende HBO eisen moeten voldoen.

Overigens is het alleen in het eerste jaar gericht op technieken... Sterker nog... eigenlijk alleen de eerste 2 periodes (dus het eerste half jaar)...

thirteenn

Berichten: 2082
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:15

Ik ben ook aan het kijken voor een fotografieopleiding in de buurt van Eindhoven dan. Mensen die op verschillende scholen zitten en ervaringen hebben?

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:27

Ik zelf doe de fotografie opleiding in België. Het is maar een jaartje en je leert er enorm veel. Zoals product fotografie, bedrijfsfotografie, sociale fotografie, portret (beschikking tot 6 studio's), architectuur en interieur, natuur/landschappen. Je krijgt ook lessen in bedrijfsbeheer voor als je later je eigen bedrijf wilt beginnen.

Ik had ook gekeken voor opleidingen in Nederland. Maar elke fotografie opleiding was mij te zweverig. En ik moet iets hebben waar ik later toch iets mee kan verdienen. Daarbij ben ik ook geen zweverig type. :+

Ik heb dus verder geen informatie voor je van andere opleidingen... Maar misschien als je ook niet van dat kunstzinnige houd is dit wel een optie. :)

thirteenn

Berichten: 2082
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:03

Neverland schreef:
Ik zelf doe de fotografie opleiding in België. Het is maar een jaartje en je leert er enorm veel. Zoals product fotografie, bedrijfsfotografie, sociale fotografie, portret (beschikking tot 6 studio's), architectuur en interieur, natuur/landschappen. Je krijgt ook lessen in bedrijfsbeheer voor als je later je eigen bedrijf wilt beginnen.

Ik had ook gekeken voor opleidingen in Nederland. Maar elke fotografie opleiding was mij te zweverig. En ik moet iets hebben waar ik later toch iets mee kan verdienen. Daarbij ben ik ook geen zweverig type. :+

Ik heb dus verder geen informatie voor je van andere opleidingen... Maar misschien als je ook niet van dat kunstzinnige houd is dit wel een optie. :)


Belgie is toch wat onhandig, en met een jaartje heb je denk ik geen HBO? het zweverige vind ik wel leuk, ik wil fotografie doen zodat ik later dat niet hoef uit te besteden aan anderen (heb al grafisch vormgeving gedaan)

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:05

Ik studeer fotografie in Breda! Het is wel een kunstacademie, maar je krijgt wel de ruimte om jezelf te ontwikkelen en ook met minder kunstzinnige fotografie kun je daar gewoon terecht (denk documentair, mode, journalistiek, landschap).

Het is een HBO opleiding. Voor vragen kan je mij altijd pb-en!

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: Studie fotografie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:10

In België is geen hbo nee. Maar als je fotografie wilt gaan doen later dan kijken ze naar je foto's, niet naar je niveau. :)

thirteenn

Berichten: 2082
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Studie fotografie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:20

@ Aroha, je hebt PB!