Chipnummer uniek? (Iers paspoort)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Chipnummer uniek? (Iers paspoort)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:12

Oke de titel klinkt dom, tuurlijk is ie uniek.

Maar staan bijvoorbeeld de eerste aantal cijfers niet voor elk chipnummer?

Mijn paar heeft een Iers paspoort, komt ook uit Ierland. In haar paspoort staat het volgende:

Identification number: 372 003 00 6828011

Precies zo, ook wat dikgedrukt is.
Ik plaats straks even een foto van de desbetreffende pagina in haar paspoort.

Maar voor nu, weet iemand of de eerste niet dikgedrukte getallen in elk paspoort staan en de dikgedrukte dus echt uniek zijn bijvoorbeeld?

Maar ze heeft ook nog een reeks getalletjes.
In haar paspoort staat:
Microchip number: 372140316828011

Wat is dan weer het verschil tussen identification number en microchip number? Microchip is dan gewoon haar chipnummer maar waar staat die ander voor?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-17 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LvdO

Berichten: 421
Geregistreerd: 03-01-13

Re: Chipnummer identiek? (Iers paspoort)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:16

Identiek? Of bedoel je uniek? Identiek is dat ze gelijk zijn. Gelijk aan wat? Aan het nummer van dat van een ander paard? Dat kan als het goed is niet.
Dus die dikgedrukte cijfer kunnen nooit identiek zijn aan die van een ander. Wel kunnen ze uniek zijn en de cijfers die daarvoor staan kunnen dan voor alle paspoorten hetzelfde zijn.

Begrijp ik je dan goed? Want ik vind het een beetje verwarrend..

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:16

De eerste 6 cijfertjes van het identification number staan in ieder geval voor de 'Irish Piebald and Skewbald Association', kun je opzoeken in de UELN database:

http://www.ueln.net/ueln-code-database/

Edit: de 372 is de ISO landcode voor Ierland

Tamsin

Berichten: 74
Geregistreerd: 05-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:19

Hoi, hoi, wel interessant. Ik heb 3 minipaardjes en bij alledrie beginnen de nummers met 528 en daarna zijn ze allemaal verschillend. 2 komen uit Nederland en eentje uit Belgie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:19

Goedemorgen :')

Ik bedoel inderdaad uniek LvdO! Sorry voor de verwarring!
Wat jij zegt inderdaad, of de dikgedrukte getallen van het identification number uniek zijn.

En of het complete chipnummer ook uniek is, maar daar ging ik wel van uit.

@Zizipicoleo, bedankt voor de link!!

@Tamsin, dat bedoel ik inderdaad! Of die niet dikgedrukte nummers van toepassing zijn op bijvoorbeeld land van herkomst.

Edit: @Zizi, dus die nummers staan idd voor land van herkomst.
Is het complete chipnummer dan wel volledig uniek? Of staan daartussen ook getallen die wat betekenen?

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:27

Ja, in het UELN-systeem zijn de 1e 3 cijfertjes een code voor het land, de 2e 3 cijfertjes een code voor de organisatie in dat land, en de cijfers daarna het oorspronkelijke unieke levensnummer zoals uitgegeven door de organisatie (dacht ik, weet ik niet heel zeker!) Vaak zit(ten de laatste 2 cijfers van) het geboortejaar er in verwerkt.

Edit: dit bovenste geldt voor het identificatienummer, bij het chipnummer weet ik niet precies hoe het werkt!

LvdO

Berichten: 421
Geregistreerd: 03-01-13

Re: Chipnummer uniek? (Iers paspoort)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:29

Geen probleem! Fijn dat je inmiddels al zo goed geholpen bent!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:35

Ik heb even zitten puzzelen:

372 00300 6828011 = Identification number
372 14031 6828011 = Chipnummer

372 staat voor Ierland
372003 staat voor Irish Piebald and Skewbald Association (http://www.lhi.ie/ ) = organisatie

De laatste nummers: 6828011 zijn identiek aan elkaar en dit is ook het deel wat dikgedrukt in het paspoort staat.

Zizipicoleo gaf aan dat de cijfers van het geboortejaar er ook in zitten, wat of toeval is of klopt want paard is in 2011 geboren. Zou deze reeks (6828011) dan sowieso uniek zijn?

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Re: Chipnummer uniek? (Iers paspoort)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:40

Die 6828011 zullen dan waarschijnlijk het unieke levensnummer van je paard zijn!

De 14031 in je chipnummer staan waarschijnlijk voor de producent van de chip o.i.d...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:42

Wooh toffe ontdekking!!

Ik zat eerst op de oude website van de organisatie (theipsa) daar werd ik doorverwezen naar http://www.lhi.ie en daar kon ik haar chipnummer invoeren, wat ik echt heel cool vond. :')

Anyway, dit kwam eruit:
Horse name: BELLA XIV
Registration number:6828011

Ik heb wat gespeeld met de laatste getallen en er kwamen inderdaad telkens andere namen en registratienummers uit. Dus die is dan denk ik hoe dan ook uniek!