.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 08:51

SharonIndezz schreef:
Saaams schreef:
Ik stond -10 maar hoef niks te betalen en krijg ook niks.
Belastingdienst vind schijnbaar dat ik als thuiswonende teveel verdien ^)



Ik woon ook nog thuis, maar krijg 500 terug, en ik heb een behoorlijk salaris ivm ploegen etc. Weet je zeker dat je het goed heb gedaan?


Geen idee. Ik heb gewoon de app aangehouden en gecontroleerd en de rest gecheckt. :+ ik heb nog niks ondertekend dus ik laat mijn ouders nog even kijken.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:44

japielover schreef:
Ik krijg echt maar een kak bedrag terug..

Alleen staat het geld wat ik verdient heb in 2015 via het uitzendbureau bij dit jaar.
Ze betaalde namelijk 2 weken later uit.

En nog rest verrekeningen omdat ik ziek uitdienst liep na mn ongeluk.
Ik heb dus van 2 januari tot dit jaar in de ziektewet gezeten.

Toch krijg ik "maar" 197 terug.

Rekening ik het uitzendbureau niet mee krijg ik 300 nog wat.

Voor mn gevoel is dit wel heel weinig.
Vorigjaar kreeg ik met minder verdienst meer terug..

Plus ze hebben eerst mn uitkering al ingevuld als in komen.
Vervolgens moet ik dan bij uitkering het zelfde invullen.
En in dat geval moet ik ruim 3000 betalen..

Ik neem dus aan dat ik het vooraf ingevulde van de uitkering moet weghalen en moet invullen bij uitkering


Nee, ziektewet hoort bij het loon en niet onder die groep met uitkeringen. Gewoon laten staan dus!

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:51

Booooo schreef:
Booooo schreef:
Snel vraagje..
Ben de aangifte van mijn ouders aan het doen. Bij mijn vader bij de bekende gegevens vooraf ingevuld door de BD staat bij reiskosten €0. Op zijn jaaropgaaf staat €577. Ik kan zijn inkomsten etc. wel wijzigen. Maar zijn reiskosten kan ik nergens aanpassen. Ze vragen wel reist u met OV? Nee..


Edit...
Bij mij staat er juist op mijn jaaropgaaf niks over reiskosten, maar wel door de BD vooraf ingevuld. Andersom dus..

Wat moet ik hiermee? Het is ook geen OV. Kan het ook nergens aanpassen dus neem aan dat ik het maar moet laten staan.



Niemand die dit weet? :o

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:55

Booooo, hoe staat het er precies? Wat is de omschrijving van de Belastingdienst?

M_arjolein

Berichten: 1428
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:03

Booo het staat dus onder het kopje inkomsten en dan Reisaftrek OV? En je reist niet met OV begrijp ik hier uit?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:43

Waar op de aangifte kan ik mijn verzamelinkomen voor 2016 vinden? Is dat bij "totaal box 1: werk en woning"?
Dan kan ik bij toeslagen ook mijn definitieve verzamelinkomen doorgeven voor 2016 namelijk

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:43

Je kan een bestand openen in de inline aangifte. Dan krijg je een 'blaadje' met gegevens die van de BD bekend zijn. Je hebt dan 4 kopjes
Loon Loonheffingskorting Arbeidskorting Reiskosten
Zo is het geloof ik. Daar staan dan alle bedragen ingevuld
Bij reiskosten staat er bij mij een bedrag, maar dit staat niet op mijn jaaropgave (reis niet met OV)
Bij mijn vader staat er bij reiskosten door de BD ingevuld 0, maar op zijn jaaropgave €577 (reist niet met OV).

Als je dan naar de volgende pagina gaat kan je wijzigen doen bij inkomen/loonheffingskorting etc. Maar reiskosten kan je nergens aanpassen. Wel word er onderaan de vraag gesteld reist u met openbaar vervoer naar uw werk? Onze antwoorden zijn nee..

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:45

Maar als je niet met ov reist kan je je reiskosten toch niet aftrekken. Dus waarom zou je ze dan moeten invullen?

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:49

Datzelfde met de reiskosten heb ik ook in mijn aangifte, maar bij mijn betreft het daar de onbelast ontvangen reiskosten van de werkgever. Helaas heb ik mijn jaaropgave nog niet en staan er onvoldoende cumulatieve gegevens op mijn loonstrook van december, dus ik weet niet of het daar wel op staat.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:51

Liselot schreef:
Waar op de aangifte kan ik mijn verzamelinkomen voor 2016 vinden? Is dat bij "totaal box 1: werk en woning"?
Dan kan ik bij toeslagen ook mijn definitieve verzamelinkomen doorgeven voor 2016 namelijk

:j volgens mij wel, dat heb ik ook gedaan voor de kinderopvangtoeslag.

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:52

Liselot schreef:
Waar op de aangifte kan ik mijn verzamelinkomen voor 2016 vinden? Is dat bij "totaal box 1: werk en woning"?
Dan kan ik bij toeslagen ook mijn definitieve verzamelinkomen doorgeven voor 2016 namelijk


Als je verder geen box 2 en 3 hebt, dan is dit inderdaad je verzamelinkomen. Als je de pdf uitdraai van je aangifte bekijkt, dan zie je daar dat het verzamelinkomen direct hieronder genoemd wordt.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:52

Ik heb inderdaad geen box 2 en 3 :)

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:14

Hmmm, hadden gehoopt op leuk bedrag terug ivm verkoop huis in juni en aankoop ander huis in augustus, maar moeten helaas betalen....
Is het mogelijk dat dit komt omdat we nog elke maand rente terugkrijgen op basis van oude hypotheek (moet je zelf aanpassen toch?) of hebben we echt wat fout gedaan?

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:20

Morgen met mijn vader nog even checken, maar als het klopt krijg ik 522 euro *\o/* Na alle tegenvallers afgelopen jaar ben ik hier echt ontzettend blij mee!

Tink89
Berichten: 2935
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:25

haike schreef:
Hmmm, hadden gehoopt op leuk bedrag terug ivm verkoop huis in juni en aankoop ander huis in augustus, maar moeten helaas betalen....
Is het mogelijk dat dit komt omdat we nog elke maand rente terugkrijgen op basis van oude hypotheek (moet je zelf aanpassen toch?) of hebben we echt wat fout gedaan?


Zou kunnen. Als je nu minder rente betaalt, krijg je ook minder renteaftrek. Heb je dat niet aangepast en krijg je meer aftrek dan je hypotheek betaalt, dan gaat het mis.

Heb je wel de financieringskosten van je nieuwe huis opgegeven?

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:26

haike schreef:
Hmmm, hadden gehoopt op leuk bedrag terug ivm verkoop huis in juni en aankoop ander huis in augustus, maar moeten helaas betalen....
Is het mogelijk dat dit komt omdat we nog elke maand rente terugkrijgen op basis van oude hypotheek (moet je zelf aanpassen toch?) of hebben we echt wat fout gedaan?

Dat zou kunnen ja, als je eerst vrij veel hypotheekrenteaftrek had ivm duurder huis of hogere rente en je hebt dat niet gewijzigd na de verkoop van je oude huis. En je hebt als ik het goed begrijp ook een maand geen huis/hypotheek gehad maar de maandelijkse teruggave wel door laten lopen? Heb je alle aftrekposten van de aankoop/verkoop wel juist ingevuld?

edit: wat Tink89 ook zegt dus :)

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:26

woei wij krijgen een flink bedrag terug. :D Jammer dat het zo lang duurt voordat je het krijgt :')

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:33

Tink89 schreef:
haike schreef:
Hmmm, hadden gehoopt op leuk bedrag terug ivm verkoop huis in juni en aankoop ander huis in augustus, maar moeten helaas betalen....
Is het mogelijk dat dit komt omdat we nog elke maand rente terugkrijgen op basis van oude hypotheek (moet je zelf aanpassen toch?) of hebben we echt wat fout gedaan?


Zou kunnen. Als je nu minder rente betaalt, krijg je ook minder renteaftrek. Heb je dat niet aangepast en krijg je meer aftrek dan je hypotheek betaalt, dan gaat het mis.

Heb je wel de financieringskosten van je nieuwe huis opgegeven?


Ja, ik denk dat dat het is inderdaad, en van 9-6 tot 2-8 geen huis of hypotheek gehad, maar wel voorlopige teruggave gehad. (hoewel normaal altijd 1100 euro kregen, we nu 2 maanden 182 teveel hebben gehad en 300 moeten bijbetalen, hebben we nog een flink gat.....) Maar dat zal dan te maken hebben met wel of niet aftrekbaar? Iemand die via pb even kan meekijken?

Waar kan ik het aanpassen voor komend jaar? :o

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:44

Als je inlogt op mijnbelastingdienst staat er bij 2017 iets van 'voorlopige teruggave aanvragen of wijzigen', daar kan je de nieuwe getallen voor 2017 invullen, ook bijv de nieuwe woz waarde (die afhankelijk van waar je woont best wel gestegen kan zijn).

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:58

Liselot schreef:
Maar als je niet met ov reist kan je je reiskosten toch niet aftrekken. Dus waarom zou je ze dan moeten invullen?


Probleem is dus dat het al automatisch ingevuld staat bij mij.. Door de Belastingdienst :=

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:58

Booooo schreef:
Je kan een bestand openen in de inline aangifte. Dan krijg je een 'blaadje' met gegevens die van de BD bekend zijn.

Dat vind ik wel interessant, waar heb je dit gevonden? Ik zie het zo snel niet.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:05

veerledec schreef:
Booooo schreef:
Je kan een bestand openen in de inline aangifte. Dan krijg je een 'blaadje' met gegevens die van de BD bekend zijn.

Dat vind ik wel interessant, waar heb je dit gevonden? Ik zie het zo snel niet.


Aan de linkerkant staat "Vooraf ingevulde gegevens". Dan kan je desbetreffende persoon selecteren en dan kan krijg je alle gegevens die de BD al heeft.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:10

JustLizz schreef:
japielover schreef:
Ik krijg echt maar een kak bedrag terug..

Alleen staat het geld wat ik verdient heb in 2015 via het uitzendbureau bij dit jaar.
Ze betaalde namelijk 2 weken later uit.

En nog rest verrekeningen omdat ik ziek uitdienst liep na mn ongeluk.
Ik heb dus van 2 januari tot dit jaar in de ziektewet gezeten.

Toch krijg ik "maar" 197 terug.

Rekening ik het uitzendbureau niet mee krijg ik 300 nog wat.

Voor mn gevoel is dit wel heel weinig.
Vorigjaar kreeg ik met minder verdienst meer terug..

Plus ze hebben eerst mn uitkering al ingevuld als in komen.
Vervolgens moet ik dan bij uitkering het zelfde invullen.
En in dat geval moet ik ruim 3000 betalen..

Ik neem dus aan dat ik het vooraf ingevulde van de uitkering moet weghalen en moet invullen bij uitkering


Nee, ziektewet hoort bij het loon en niet onder die groep met uitkeringen. Gewoon laten staan dus!



Maar waarom moet ik dan ook nog een keer mijn uitkering invullen?
Daar staat ook ziektewet bij en dat moet ik dan invullen..
Waarop ik ruim 3000 moet terug betalen?

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:10

Hebbes, thanx! De reiskosten die daar staan zijn niet per se aftrekbare reiskosten. Die worden dus ook niet zomaar meegenomen in de berekening, zolang je aanvinkt dat je niet met het OV reist.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:12

Japielover, je moet niet twee keer hetzelfde inkomen meenemen. Als je ziektewet-uitkering al bij inkomen staat, vul je dat dus niet nog een keer in.