Zadelmerken vlakke zit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 16:37

Ik ben voor mijn paard eens rustig aan het kijken voor een zadel. Maar ik zoek eigenlijk een dressuurzadel met een vlakke (ongedwongen) zit. Wil wel een knie wrong. Maar die zijn nog best lastig te vinden.

Dus wie heeft er tips (Heb graag wat keus). Voorwaarde verder: leer, 17 inch zit. Betaalbare prijsklasse.

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:40

Ik zweer bij m'n KN. Ik heb een symphonie, die heeft ook niet zoveel knie wrong. Ik rijd al jaren heel veel op springzadels en houd dus niet van de 'nieuwe' dressuur zadels met veel wrong en diepe zit. Wil wel vrij kunnen zitten en mee zijn met m'n paard.

Geloof dat KN meerdere modellen heeft die wel meer wrong hebben, en zijn vrij goed te krijgen overal! :)

Afbeelding

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:44

Ik zou eens bij Stubben kijken.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:48

Ik zit heerlijk op mijn Kent & Masters. Lekkere vlakke zit maar met kniewrong welke dmv klittenband verplaatst of vervangen kan worden. Daarbij zijn de kussens heerlijk zacht en ligt deze perfect op mijn paard!

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:54

Hier nog een Kent & Masters liefhebber. Ik heb de cob-variant maar ook de normale variant heeft een vrij vlakke ongedwongen zit.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:57

Inderdaad is de KN een van mijn favorieten.
Ook de passier heeft zadels met meer ongedwongen zitvlakken.
Tegenwoordig zie ik veel ruiters die zich volledig laten inbouwen.
Ik zelf vind het niet fijn zitten en vind het niet bevorderlijk voor mijn onafhankelijke zit.
Maar dat is persoonlijke voorkeur

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:58

Capriootje schreef:
Ik zweer bij m'n KN. Ik heb een symphonie, die heeft ook niet zoveel knie wrong. Ik rijd al jaren heel veel op springzadels en houd dus niet van de 'nieuwe' dressuur zadels met veel wrong en diepe zit. Wil wel vrij kunnen zitten en mee zijn met m'n paard.

Geloof dat KN meerdere modellen heeft die wel meer wrong hebben, en zijn vrij goed te krijgen overal! :)

[ [url=m/ZaT3Vi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hier ook een KN symphonie. Erg fijn zadel!

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:27

Ik dacht ook meteen aan KN. Ik heb zelf de Tango die wel wat meer kniewrongen en diepere zit heeft maar er zijn ook modellen die dat niet hebben. Het zijn hele fijne zadels!

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:34

Kieffer.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:38

Is boomloos een optie? De flexEE is behoorlijk plat. Ik schoof zelfs achter over de lepel toen mijn paard wegsprong.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:43

Wow is er ook met behoorlijk vlakke zit

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:46

Kent & Masters (Original) inderdaad. Mooi vlak, wel kniewrong, dmv klittenband te verplaatsen. Zachte kussens. Breed tussenkanaal. Kopijzer kan gewisseld worden.
De S serie van K&M heeft een iets meer gedwongen zit meen ik. In ieder geval een vaste kniewrong.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:51

Dit is mijn Wow

Afbeelding

Afbeelding

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:58

Vind kent en masters erg fijn zitten, niet te gedwongen. Helaas lag het niet goed op mijn paard.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 18:03

KM staat inderdaad op het lijstje om te proberen. Dat was eigenlijk de enige die ik wel ken. Had er 1 geprobeerd. Maar die lag niet super. Maar misschien eens kijken of er nog andere modellen zijn.

Antje: Boomloos is zeker een optie. Ga ik op het lijstje zetten.

Nouvel: Wow gaat hem niet worden. Valt buiten mijn prijsklasse, wil ook geen luchtzadel.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:04

antje_vip schreef:
Is boomloos een optie? De flexEE is behoorlijk plat. Ik schoof zelfs achter over de lepel toen mijn paard wegsprong.

Ik wilde idd ook de heather moffett flexee Finale noemen. Geen extreem diep zitvlak, wrongen zijn verplaatsbaar naar voorkeur. Beugel ophanging zit wel zo geplaatst dat de benen makkelijk in dressuurhouding netjes naar beneden hangen zonder moeite.
(heb er zelf ook 1 in gebruik)

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 18:06

Daphneeeej schreef:
antje_vip schreef:
Is boomloos een optie? De flexEE is behoorlijk plat. Ik schoof zelfs achter over de lepel toen mijn paard wegsprong.

Ik wilde idd ook de heather moffett flexee Finale noemen. Geen extreem diep zitvlak, wrongen zijn verplaatsbaar naar voorkeur. Beugel ophanging zit wel zo geplaatst dat de benen makkelijk in dressuurhouding netjes naar beneden hangen zonder moeite.
(heb er zelf ook 1 in gebruik)


Ook geschikt voor iemand met korte pootjes?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:08

Veulen84 schreef:
Daphneeeej schreef:
Ik wilde idd ook de heather moffett flexee Finale noemen. Geen extreem diep zitvlak, wrongen zijn verplaatsbaar naar voorkeur. Beugel ophanging zit wel zo geplaatst dat de benen makkelijk in dressuurhouding netjes naar beneden hangen zonder moeite.
(heb er zelf ook 1 in gebruik)


Ook geschikt voor iemand met korte pootjes?

Naar mijn idee wel. Ik ben ook klein en heb met een test rit op de dresuur variant gereden en dat was top. Heb nu zelf de 'spring' variant (alleen zweetblad is anders, zit en pasvorm zelfde) Als je keer wil proberen mag je best testritje maken op mijn paardje. Heb ook nog een fijn dressuur zadel die voor kleinere mensen geschikt is. (ook soort boomloos)

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:05

Harry Dabbs heeft ook veel modellen verkrijgbaar met vlakkere zit. Zadels zijn helemaal naar wens te maken en worden opgebouwd vanaf de kale boom (boom wordt gekozen voor de rug van het paard, daar wordt het door de ruiter gewenste zadel op gebouwd).

mala26

Berichten: 4997
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:18

Ik heb een Letek (Tekna leren versie) (nieuw 800 euro) Vlakke zit en voordeel is is dat je kniewrongen met klitteband vast zitten en je dikkere kniewrongen kan kopen.
En een Anatomica die heeft veel wrong, wel iets meer zit.

Babootje

Berichten: 26248
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Zadelmerken vlakke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:21

Heeft ook te maken met wat je paard nodig heeft. Een paard met een hogere schoft resulteert vaker in een zadel met een wat diepere zit.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 00:07

melrovers schreef:
Harry Dabbs heeft ook veel modellen verkrijgbaar met vlakkere zit. Zadels zijn helemaal naar wens te maken en worden opgebouwd vanaf de kale boom (boom wordt gekozen voor de rug van het paard, daar wordt het door de ruiter gewenste zadel op gebouwd).


Ga ik eens naar kijken. Maar vermoed dat het prijskaartje vrij heftig is?


mala26 schreef:
Ik heb een Letek (Tekna leren versie) (nieuw 800 euro) Vlakke zit en voordeel is is dat je kniewrongen met klitteband vast zitten en je dikkere kniewrongen kan kopen.
En een Anatomica die heeft veel wrong, wel iets meer zit.


Tekna verkoop ik zelf... Dom dat ik die vergeten was.
Anatomica is kwa zit echt veel te diep voor mij. Daar kan ik niks mee.


Babootje schreef:
Heeft ook te maken met wat je paard nodig heeft. Een paard met een hogere schoft resulteert vaker in een zadel met een wat diepere zit.


Mijn oudste merrie met mega schoft heeft een vlak zadel. (Worden niet meer gemaakt). Dus dat zal mee vallen. Maar Pukkeltje is voormaatje mini-tank zonder schoft. Dus dat zal het probleem niet zij.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:10


Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 00:18


Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:24

Voor het paard te lang of voor jou? Voordeel van dit type zadel is namelijk ook de korte kussens, ik had hem op een korte, compacte Haflinger en qua lengte op de rug ging dat erg goed. Alleen ben ik vrij lang, lange benen een een dikke kont :D dus voor mezelf had ik 18 inch wel nodig haha. Andere 18 inch zadels die we toen gepast hebben waren inderdaad veeel te lang voor zijn rug, maar deze lag netjes.